Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:17

CaPrIoLe`79 schreef:
Mooie foto Joscaa! Lijkt wel buiten nederland, om zoveel ruimte en vrijheid voor je paard en hond te hebben!

Goed gezien hoor, haha. Deze foto was op mijn werk in Tsjechië. :j

Diaz

Re: Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:22

Ik lees hier even mee..
Ik wil mijn (te dik geworden) chihuahua meenemen op buitenritten..
alle loopjes zijn meegenomen, en hij vind dit soort dingen HEERLIJK!
Ik sta straks alleen aan een drukke weg, en moet die eerst oversteken voor ik op het fietspad ben naast die weg, dan naast de rotonde weer oversteken, en dan zit ik pas echt rustig..

Hij luisterd opzich prima, behalve als er een hond aan de overkant zou zijn bijv.
Ik zou dus in het begin wel willen aanlijnen of iets..
Maar dan zit ik weer met het afdoen, waarvoor ik dus af moet stappen..

Ik heb het tot nu toe maar even niet gedaan.. maar wil dit dus wel gaan doen!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:27

Een drukke weg zou ik echt eng vinden met een hond los. Misschien het eerste stuk naast je paard wandelen met de hond aan de lijn? Er bestaan volgens mij nog geen zadeltassen speciaal voor chihuahua`s? :=

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:28

CaPrIoLe`79 schreef:
Een drukke weg zou ik echt eng vinden met een hond los. Misschien het eerste stuk naast je paard wandelen met de hond aan de lijn? Er bestaan volgens mij nog geen zadeltassen speciaal voor chihuahua`s? :=

Inderdaad, stop 'm in een zadeltas tot je op 't rustige stuk bent. _O-

Ik weet niet hoe braaf je Chi is en hoe goed hij op afstand luistert en hoe braaf je paard is natuurlijk, maar kan je 'm niet op je paard vasthouden tot je op 't rustige stuk bent? Dan hoef je maar 1x af te stappen om hem neer te zetten en op 't eind van de rit natuurlijk wel weer even om 'm weer op te pakken.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:37

Bij mijn kruising chihuahua zou die zadeltas alvast niet lang leven, ze is zo'n brokje energie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:23

loekje schreef:
Oh, en de hond op dat filmpje is niet aan het spelen hoor, dat lijkt, maar een hond met borstel en zijn staart zo, die speelt niet.

Het is een zeer dominante manier van spelen, vrij typerend voor doggen. Het touwtrekken is voor hem een spel om de dominantie, vandaar het geruk en gegrauw, elke cm dat de pony toegeeft is er een gewonnen voor de hond en bij een dergelijk ras moet je vechten om die cm weer terug te krijgen.
Dat is ook waarom ik het zo eng vind, vooral waar de pony gaat liggen en de hond er omheen springt en uitvalt, corrigeer je dat niet dan is het een kwestie van 2x en hij hangt in de staart of neus van ponylief.
Zou de pony even een rake trap geven dan is het snel bekeken, dit soort honden heeft geen eindeloze herhaling nodig.

Zeker niet vervelend bedoeld tegenover Capriole maar het is wel belangrijk bepaalde signalen te herkennen.
En idd hoort het niet thuis in een topic 'hoe leer ik mijn hond en paard juist met elkaar omgaan'.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:38

Tsja, rollen vindt deze hond eng, als mijn merrie gaat rollen verstopt ze zich zelfs en gaat dan om het hoekje loeren. Heeft een keer een koliekpaard gezien, waar die toen erg van onder de indruk was.
Deze honden leren heel snel, als de pony 1x een lichte correctie geeft zijn ze heel hevig onder de indruk. Het uitdagen was omdat de pony graag een stukje achter de hond aan gaat sprinten, maar de hond snapt ondertussen heel goed dat hij daar niet altijd zin in heeft.
Wat ik het voordeel vind van dit ras is dat er geen jachtdrift inzit, ze zullen nooit achter paarden gaan racen, wat wel zo handig is met een erfhond. Zelfs de haan slaapt soms bij de hond in de mand.
Maar ondertussen erg offtopic, enige wat ik wilde duidelijk maken is dat deze hond door deze ponies respect heeft leren krijgen voor paardenhoeven en dat paarden niet altijd in een knuffelbui zijn. Dat was iets wat die beter met een wat kleinere maat kon leren.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 28-09-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:44

Ik ga ook regelmatig naar het bos met hond en paard. Aan de lijn nooit, veel te link. Ik ben pas begonnen toen mijn hond op een leeftijd was dat ze langer kon lopen en volledig luisterde. ik moet ook een paar wegen oversteken en hond en paard moeten dan netjes blijven wachten. Mijn paard houdt niet van honden maar als we aan het rijden zijn boeit dat haar niet en negeert de hond gewoon. Hond is helemaal hyper en blij tot we in het bos zijn en gaat dan rustig doen. Ik heb geleerd dat mijn hond een bepaalde afstand moet houden tot het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:33

CaPrIoLe`79 schreef:
Tsja, rollen vindt deze hond eng,
Wat ik het voordeel vind van dit ras is dat er geen jachtdrift inzit, ze zullen nooit achter paarden gaan racen.

Doel je nu op wat je in het filmpje ziet? Want dat is echt geen angst hoor, gewoon opgewonden dominantie niet kunnen omgaan met de situatie.
Jachtdrift zit er idd niet of nauwelijks in maar ook dat moet je begeleiden, corrigeer je niet op tijd dan kan een speels rennen ook uitlopen in een jachtpartijtje, het is tenslotte geen konijn, er zit nog altijd wel wat in ;)
En wat je zegt ook over de haan is het roedelinstinct wat deze honden sterk hebben, het verdedingen van hun eigen erf en alles wat daarbij hoort, ook de kat, de kippen, konijnen enz. Eenmaal duidelijk gemaakt dat ze erbij horen en de hond zal ook hen verdedingen.
Overigens vind ik de hond veel fijner op het filmpje met de haan, minder intens, geen borstel, afwachtender.

En off-topic lijkt me dit niet hoor, gaat over de omgang van hond met paard dus hoort er gewoon bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:09

1 van de weinige keren dat de honden los met de paarden mee mochten.
We hadden toendertijd 4 ruiters en 3 paarden, dus we wisselden, dit was groot geluk van de honden,
want 1 persoon op de grond op het strand lette op de honden en maakte foto's.

Bruine hond is mijn hond (husky kruising is van 1 van de anderen), mooie tijden waren dat,
onbezorgd genieten met je dieren op het strand, zucht...
Afbeelding

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:13

wij hebben op stal 3 honden die vrijwel altijd met me meerlopen. Gaat prima :)
Ik hou mijn hart wel eens vast als de kleinste onder de benen van mijn paard door rent, maar mijn paard heeft haar altijd goed in de smiezen. en de 2 grotere zijn zo gewend aan paarden dat ze wel weten dat ze uit moeten kijken :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:15

anneliesdj schreef:
Wat doe je nu moeilijk?
Denk je echt dat een hond onder een lopend paard door gaat rennen?

yep :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:18

Als je vermoed dat je hond zó stupide is kun je hem beter nooit van de lijn laten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:21

Ik denk dat je al veel kunt leren aan een hond door 'm eerst naast de fiets mee te nemen. Daar zit die barriere van wielen en kettingkast wel naast 'm, je kunt 'm aan de riem houden (of vastmaken aan een Springer of Dogrunner), en dan eerst trainen los naast de fiets te lopen. Tegelijkertijd vanaf de grond ook al wennen aan paarden, en dan zodra hij naast de fiets goed gehoorzaam naast loopt, én niet meer op het paard reageert vanaf de grond, los meenemen naast het paard. Naast paard aan de riem zou ik nooit doen. Hond hoeft maar één keer rond een been te draaien en je ligt samen gestrekt. Uh, met z'n drieën gestrekt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:27

Ik heb mijn golden hond ook bijna altijd mee. Ik lijn haar alleen aan als ik langs de weg ga. Meestal stap ik dan ook even af. Mijn hond luistert wel als ik de weg over steek, maar loopt niet achter het paard aan ofzo. Dat was natuurlijk helemaal fijn geweest een hond onder appel. Ik kan iedereen wel als tip geven. Leer je hond naast de fiets te lopen. En doe een tuigje om ipv halsband. Dat is veiliger, als je hond even op de rem gaat en je niet verder wil rijden net enkel een halsband ;-).
Ik heb nog nooit onveilige situaties gehad dat mijn hond in buurt van paardenbenen komt. Een te lange lijn is dan weer niet handig.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:30

En voor de kleine hondjes zou ik zelf een buidel of iets dergelijks gebruiken waar je hondje even in kan als de situatie loslopen niet toelaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:26

Als ik ga uitrijden met paard en hond loopt de hond los en doe ik dit wanneer het vies weer is, hond gaat eerder op afstand als het paard wat doet dan dat die eronder rent, en met vies weer ben je de enige buiten. (landwegen)

maud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:44

Mijn hond gaat regelmatig mee voor een bosrit en ALTIJD aangelijnd, gewoon een halstertouw.
Ik moet een stuk over de weg en de boswachter in het bos waar ik rij is nogal fanatiek.
Mijn hond volgt goed en reageert op elke beweging van mijn paard, nu rij ik mijn paard super makkelijk met 1 hand en is hij superbraaf en niet schrikkerig.
En ja het is en blijft een risico, het zijn twee dieren en dus onvoorspelbaar, maar als ik merk hoeveel wij drietjes genieten... en bij nood, laat ik het touw los.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:01

maud01 schreef:
Mijn hond gaat regelmatig mee voor een bosrit en ALTIJD aangelijnd, gewoon een halstertouw.
Ik moet een stuk over de weg en de boswachter in het bos waar ik rij is nogal fanatiek.
Mijn hond volgt goed en reageert op elke beweging van mijn paard, nu rij ik mijn paard super makkelijk met 1 hand en is hij superbraaf en niet schrikkerig.
En ja het is en blijft een risico, het zijn twee dieren en dus onvoorspelbaar, maar als ik merk hoeveel wij drietjes genieten... en bij nood, laat ik het touw los.

Ja, zo denk ik er ook over en zo doe ik het ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 03:40

Gini schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Hond mee op buitenrit is zo geleerd, maar aan de lijn is best riskant, want als je een keer aan de lijn trekt, trek je de hond onder de paardenvoeten.
Als een hond zonder paard aan de voet heeft leren meelopen, zal hij met het paard hetzelfde doen, alsof er geen paard is.
Als je bang bent voor paardenvoeten en ijzers kun je een hond ook veilig met een kleinere maat paard laten trainen:
[ Video ]

Sorry, maar dit vind ik echt een eng filmpje. Dat is wat ik hier al benoemd heb als "de hond raakt te vertrouwd met het paard en ziet geen gevaar meer". Het is idd een hele hele hele brave pony. De braafheid van de pony wordt hier gewoon misbruikt.
Zo moet je een hond dus niet trainen om met een paard om te gaan. De hond heeft totaal geen respect/afstand ingebouwd tegenover het paard. Als deze hond een ander vreemd paard tegenkomt hoop ik dat je hem goed onder appel hebt, want anders voorzie ik ernstige ongelukken.

precies, zo is het hondje van een vriendin van mij dus een oog kwijt geraakt, hoe snel hij ook was, maar een vreemd paard tegenkomen en een knal van een hoef tegen zijn koppie en oog verloren. 10 jaar terug hier aan de kust een eigenaar die zijn hond niet wilde aanlijnen, terwijl hij meerdere malen door de ruiter was aangesproken dat de hond te dichtbij kwam en te wild deed naar het paard, hapte naar de staart van het paard, paard trapt, hond op slag dood. Nee ik pas er toch voor om een hond mee te nemen....

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:16

Tja ongelukken komen voor natuurlijk en toch neem ik mijn hond wel mee naast het paard, voorwaarde bij mij is dat de hond goed luistert en zelf ook een redelijk inschattingsvermogen bezit en paarden niet als 'speeltje' ziet.
Ook het paard moet betrouwbaar zijn en dan lukt het prima hoor!

Als een hond in de staart van een paard gaat hangen vraag je om ongelukken natuurlijk, dat doet mijn hond dus ook echt niet hoor, sterker nog hij mag ook nóóit los in de wei naar de paarden toe of dergelijke, het is geen speelgoed of spelletje en op eigen initiatief naar paarden toe of willen spelen met ze laat ik niet gebeuren, nooit!!
Het is zelfs zo dat met gewoon wandelen in het bos wij een vreemd paard tegen komen mijn hond uit zichzelf direct naar mij toe komt, hij weet dat ik beslis wat we vervolgens gaan doen :j

Overigens heb ik mijn hond wel aangelijnd naast het paard soms maar nooit op de weg, moet ik over een weg heen dan stap ik af, loop ik naast het paard en de hond aan de andere kant aangelijnd.
Heb zelf een paard wat wel eens weg wil springen buiten en dat vind ik te gevaarlijk voor de hond die ik dan direct los laat en die ook meteen een behoorlijke afstand neemt van het paard om zichzelf in veiligheid te brengen van dat grote dier, moet er niet aan denken dat de hond dan onder een auto komt ofzoiets..

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:41

Ik rij ook met mijn hond buiten, korte en langere stukken. Hij kon al lang aan de fiets lopen en lag als pup al bij mij voorop het zadel, dus is goed gewend aan paarden. Ook heb ik lange tijd met de honden en pony samen hardgelopen, honden rechts en paard links aan de lijn.
Met dank aan onze kleine pony (die alles wat geen paard is de wei uit jaagt) vond hij het een tijdje wel wat lastiger, maar toen ik weer meer ben gaan trainen ging het weer prima.
Torak en Fayan lopen samen zowel los als met riem. Ik heb een lange riem of een halstertouw (van langer dan 3m), vooral dat laatste is goed om snel te kunnen loslaten bij eventuele rare sprongen van Fayan en bovendien heeft Torak genoeg ontzag voor Fayans hoeven om daar niet omheen te gaan lopen en loopt, voor de veiligheid, altijd rechts. Zodoende ook geen miscommunicatie. Bij kruisingen e.d. stap ik gewoon af of maak ik Torak even los.
Ik kan Torak ook trainen terwijl ik op Fayan zit en hij luistert goed, maar wanneer hij iets leuks ruikt/ziet is hij toch nog wel snel afgeleid en als goede reu moet er natuurlijk tegen van alles worden geplast. Het paard loopt natuurlijk gewoon door en dan raakt hij nogal snel achterop, vandaar toch de riem.
Ook jachttraining terwijl ik op Fayan zit behoort tot de mogelijkheden, behalve dat ik dan een ander fluitje moet gebruiken dan normaal, omdat mijn jachtfluit teveel lijkt op een crossfluitje en Fayan dan gaat lopen dribbelen :+

Ter illustratie:

Afbeelding
Trainen langs het paard:
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... C_0049.jpg
Tegen mijn been/Fayan aan gaan staan:
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... C_0056.jpg
Torak kan door tegen Fayan aan te gaan staan terwijl hij op een verhoging staat ook bij mij komen zitten:
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... C_0095.jpg
En samen op pad:
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... rak016.jpg

Onze andere honden lopen ook goed mee, maar Torak is van mij. Vandaar dat mijn training ook vooral op hem gericht is.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:44

Djiezz mar_fay da's gaaf wat je met jouw dieren doet _/-\o_

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:58

Ibbel schreef:
Ik denk dat je al veel kunt leren aan een hond door 'm eerst naast de fiets mee te nemen. Daar zit die barriere van wielen en kettingkast wel naast 'm, je kunt 'm aan de riem houden (of vastmaken aan een Springer of Dogrunner), en dan eerst trainen los naast de fiets te lopen. Tegelijkertijd vanaf de grond ook al wennen aan paarden, en dan zodra hij naast de fiets goed gehoorzaam naast loopt, én niet meer op het paard reageert vanaf de grond, los meenemen naast het paard. Naast paard aan de riem zou ik nooit doen. Hond hoeft maar één keer rond een been te draaien en je ligt samen gestrekt. Uh, met z'n drieën gestrekt.

Ik ben het idd eens met het gedeelte langs de fiets. Mijn hond gaat mee naast de fiets en naast het paard, geen enkel probleem.
Net een stuk door het dorp en in Belgie is het verplicht om je hond aangelijnd te houden. In het veld overtreed ik de wet, maar door het dorp heen wordt dat niet gewaardeerd.
Ik neem een halstertouw en houd dat in mijn rechterhand. De hond is paarden gewend van pup af aan en weet dat een trap pijn doet. Ze blijft dus zo ver mogelijk weg van de paardenbenen en zal nooit achter mijn paard blijven. Die paar 100 meter in stap gaan prima, maar ik benm blij zodra ze los kan, want een gehannes is het toch wel. :)

Dus idd, eerst trainen gewoon aan de riem op perfect onder commando zijn. Zelf een paar keer gaan stil staan, wegrennen etc en de hond laten opletten en absoluut aan de knie laten lopen.
Dan dit uitbreiden naar de fiets. en pas als dat goed gaat het paard erbij.
Denk erom dat je paard ook een dier is en je dus op dat moment je aandacht moet verdelen over 2 dieren. Oversteken, rotondes, groot verkeer, in alle gevallen 2 dieren die je moet beschermen tegen onder een auto lopen. Dus van beiden is absolute gehoorzaamheid wel nodig!
Ik zou dus ook nooit de hond van een ander meenemen. Tenzij je die al maanden in training hebt.
Jij bent zijn baas niet, dus hoe goed gaat hij luisteren?
Als hij jou en je paard blesseert, wie is er verantwoordelijk?
Als jouw paard hem blesseert, wie mag er betalen?

Niet aan beginnen en zeker niet met een hond die niet 100% paardproef is.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:42

ik rijd met paard en hond aangelijnd.
Omdat een hond aangelijnd hoort op de openbare weg. (nu ben ik verzekerd als ons iets gebeurt, als mijn hond los zou zijn is hij (dus ik) niet verzekerd. )
Alleen in losloopgebied voor honden, knipte ik de lijn los.

Niet mee gaan beginnen als je twijfeld aan t paard, of aan de hond. Dan heb je spanning, spanning en paard + hond is slechte combi.
Een hond sleurt je niet zomaar van t paard, tenzij je er wel heel slap op zit.
Commando naast is ook echt naast, wordt niet gesnuffeld onderweg. Werkmodus aan zeg maar.
Een hond rent ook niet zomaar onder een paard door. Tenzij je ergens iets vergeten bent op te voeden.. ;)
Om hieraan te wennen, loop je naast je paard, en je hond naast jou. Vergeet niet op te bouwen, het kost de hond veel concentratie en energie.

Een filmpje heb ik wel, gelieve daarvoor te pb-en.