sterk paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:25

Weet je wel wat een western bit is ts :')

Mijn haf werd vroeger in t bos weleens sterk en nam dan de benen. Heb er een slof om gehangen, die los laten hangen tot ze niet meer wilde stoppen, toen op de rem getrokken. Werkte prima :)
Maar voor een constant drammerig paard is dit geen oplossing.
Zou een goede trainer zoeken die jou advies kan geven terwijl ie er naast staat :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:44

Is het misschien nog een idee om qua voeding het een en ander te veranderen zodat je paard misschien wat minder heet wordt?
Is maar een ideetje....

Of is het echt zo dat je paard aan het bit trekt?
Want dan is rantsoenverandering niet echt een optie...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:04

Diaz schreef:
Ik wilde het touwtrekken met mijn paard niet gaan beginnen.. hoe klein of groot je paard is, het wint altijd.

Mijn standaard truc, te druk? Wil er vandoor? op mijn zit halthouden.. paar passen achteruit, en weer opnieuw wegrijden. Dit tot ze het tempo heeft dat jij wil.

Dus.. Niet in te houden kwa snelheid? halthouden nog voor het touwtrekken :j

Ik denk dat dit vooral werkt als je paard al heel goed luistert...
Weet niet of dit ook precies het probleem is van TS, maar als je paard sneller vooruit wil dan jij, kan je hem ook gewoon vooruit laten gaan. Dus hyperdepiep in draf? Laat hem dan nóg maar een tandje harder draven. Goed doorzetten, tot je paard op een gegeven moment terug wil komen omdat hij er geen zin meer in heeft, dan zeg jij 'Nee, je wilde graag vooruit, nu zal je ook vooruit gaan' en hem dan nog een rondje in het snelle tempo door laten gaan. Dan pas terugnemen (dus dat jij hem terugneemt).

Ik raad iedereen sowieso aan om niet altijd bij dezelfde persoon te lessen. Het is goed om af en toe de blik van een ander te zien, die misschien op dingen let die de andere instructeur niet zo ziet. Wil niet zeggen dat de één beter is dan de ander, maar sommigen kijken gewoon anders naar de combinatie. Dat je instructeur jou graag zo en zo ziet rijden is heel handig als die jou ook jureert op wedstrijd :+ maar daar heb je meestal een ander.

Succes ermee in elk geval! Enne, laat die scherpe bitten voorlopig nog maar in de kast liggen ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:59

om er even een paar reactie's tussen uit te pikken, ander voer is niet mogelijk, elk paard krijgt gewoon hetzelfde brok, wel kan je de hoeveelheid zelf bepalen, hij krijgt nu 2 keer per dag een halve schep maar hij heeft dit nodig want hij was een tijdje geleden sterven op dood (koliek) en hij moet weer wat aankomen (was ruim 80 kilo verloren)

en nee ik rijd bij meerdere instructeurs (3)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:51

Is hij nu mager kun je goed ribben tellen?
Zo niet dan zou ik gewoon eens proberen een poosje te stoppen met biks geven, wie weet kan hij daar helemaal niet tegen.
Ander voer is altijd mogelijk, je koopt het zet het klaar en het word gegeven als dit niet mogelijk is zou ik toch echt naar een andere stalling gaan zoeken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:09

Meer kuil misschien? Ipv brok? Bij sommige paarden werkt dat erg goed!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:14

Mijn paard word juist veel drukker van kuil dus het kan ook averechts werken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:12

Ik zou gewoon echt even (desnoods met alledrie) met je instructie praten, uitleggen wat je voelt, hoe jij je daardoor voelt en wat er eventueel aan te doen is. Wij zien niet hoe jouw paardje doet. Meestal komen dit soort problemen niet direct door voer, maar het kan wel. Dus met iemand die de stiuatie kent mogelijke oorzaken opsporen en elimineren.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:33

hij reageert goed op biks en hij krijgt al 2 keer per dag een flinke hoop kuil en staat de rest van de dag (ook in winter) buiten, dus aan het voer zal het niet liggen

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:17

sanso schreef:
hij reageert goed op biks en hij krijgt al 2 keer per dag een flinke hoop kuil en staat de rest van de dag (ook in winter) buiten, dus aan het voer zal het niet liggen

Hoe weet je dat hij goed reageert op biks?
Heb je al eens geprobeerd hoe hij doet als hij een tijdje geen biks heeft gehad dan? Er word toch gezegt dat het mogelijk aan de biks kan liggen?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 17:55

hij heeft een tijdje zonder gestaan maar kwam echt energie tekort, dus daarom nu 2 keer perdag een half schepje biks

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:41

ik heb het er met mijn instructeur over gehad en heb mijn beslissing genomen, van mij mag hier een slotje op

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:55

Ik had ook zo'n sterk paard. Ik gebruikte bij buitenritten een pelham met dubbele teugels. Geen mond vol ijzer dus. Sowieso heeft hij liever een ongebroken trens of bit.
Ik reed hem gewoon op de trensteugel, maar in geval van nood gebruikte ik (voorzichtig) de onderste teugel, die meer een stangwerking heeft. Ik was nooit hard of ruw; een pelham geeft bij rustig gebruik net dat beetje extra controle dat ik nodig had.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:03

ik heb nu ook een pelham gekocht

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:09

TS, waarom ondanks al die berichten..het toch op proberen te lossen met een ander bit?
(wat niet gaat werken, hopelijk kom ik straks niet een topic van je tegen dat het paard lastiger is geworden..)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:25

TS, met een scherper bit los je het probleem niet op, je verschuift het alleen maar. Misschien dat je de eerste tijd verschil merkt, maar het onderliggende probleem (het trekken en drammen, en jouw manier van rijden die dat dus hierin niet meewerkt) los je er niet mee op, sterker nog, het komt weer terug en ja wat moet je dan? Er prikkeldraad in hangen?

Je lost dit op door (zoals al herhaaldelijk is gezegd) je paard niks geven om aan te hangen. Wanneer die hangt: handen naar voren en benen erbij. En op de lange termijn door goed te oefenen en netjes actief en ontspannen te rijden wordt je paard sterker, waardoor hij zichzelf meer kan dragen en niet hoeft te gaan hangen. Maar eerst maar eens stoppen met touwtrekken!

Oh en TS, mag ik je vragen waarom ja na al deze berichten er toch voor kiest een ander bit te gebruiken? Overigens zegt het niet altijd iets als iemand een manege heeft of les geeft. Ik ken je instructeur niet, dus daar kan ik weinig over zeggen, maar de reden die hij geeft om een ander bit te gebruiken, ben je het daar mee eens?

Succes in ieder geval! :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:11

Ik lees de laatste tijd mee in alle topics over paarden die drammen, zich sterk maken en slecht te houden zijn, omdat mijn paard dat ook doet in draf. Ik lees best vaak advies zoals: niet terugtrekken, handen naar voren, been erbij, zelf aandrijven als hij harder gaat, wachten tot hij terug wil komen en dan doorrijden en later pas zelf terugnemen. Als ik dat uitprobeer (in draf dus) zit ik binnen no time in een flinke galop, met als risico dat mijn paard op zijn snuit valt omdat hij de bochten niet eens kan nemen in dat tempo (of buiten: in de sloot beland). De galop is ook niet het probleem, daarin kan ik hem wel terugnemen, maar dan sjeest hij dus weer in een veel te snelle draf rond. Been erbij en hand los en ik zit weer in galop. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling, of wel?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:14

Een pelham hoeft niet scherper te zijn. Hangt van de pelham af maar vooral van de handen van de ruiter.

Goede instructie is natuurlijk zinnig, maar sommige paarden zijn gewoon heel sterk en sommige situaties heel onvoorspelbaar. Ik herinner me nog altijd levendig hoe ik vroeger met een vriendin een buitenrit maakte en dat onze paarden op een gegeven moment schrokken en er vandoor gingen, recht op de snelweg af. Dat wil ik nooit meer meemaken.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:22

ja het klopt dat het een menbit is maar een vrouw op onze manege rijd ook een fries met dressuur op een liverpool[/quote]

ook ik heb een tijd een menbit gebruikt omdat mijn paarde alleen dit bit gewend was en deze ook alleen maar wou aannemen. Daarna ben ik gaan afwisselen 1 dag men bit andere dag enkel gebroken bit. Dat ben ik steeds verder gaan uitbreiden en nu rij ik nog maar alleen met het enkel gebroken bit. Let echter wel op een menbit is een scherp bit dus let wel goed op wat je met je handen doet (gebuik de scherpte alleen in nood) dan gaat het helemaal goed komen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 18:31

je moet dit niet persoonlijk opvatten maar waarom altijd dat eeuwige gezeur, je kan toch gewoon advies geven lijkt mij, en de mensen die me advies geven, die bijvoorbeeld zelf ook zo'n paard hebben, bedankt, ik ben glukkig niet de enige hahahah

maar het is nu eenmaal zo, ik wil ook niet weer commetaar op deze opmerking, want word daar een beetje moe van