Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:13

Maritje1991 schreef:
En waarom heeft jouw paard dan een spoor nodig?

imo heb je nooit een spoor nodig met de juiste consenquentie van de ruiter.

wat een onzin!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:19

kleinvosje schreef:
maura schreef:

Nog niet eerder gezien! Dankje voor de link! Durf eigenlijk wel zeker te zeggen dat deze niet in de ring mogen in Nederland.

mss niet nee. maar ik kan me voorstellen dat je ze bij paarden met zo'n dun hengstenhuidje in de training goed kan gebruiken; ik ken paarden die bij een beetje wrijving op de huid al reageren met een vochtophoping. erg lastig dat

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:21

BlueStar schreef:
*knip*

Is het paard bot op de spoor? Aangezien je zegt dat je hem echt nodig hebt voor tempo en ik begrijp niet voor fine tuning. Geen aanval hoe dan ook puur benieuwd (via pb antwoord mag ook :P).

En waar haal je dat dan weer vandaan? Omdat er in de OP staat dat ze met sporen moet rijden???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:22

ijssnuiver schreef:
anneliesdj: Die bestaan al.. Kijk naar het mennen en de rubberen mondbeschermer...

Ja dat weet ik, het is erg genoeg.
De volgende keer krijgt het paard een bord voor zijn kop zodat fotografen geen foto's kunnen maken van rollkur, open monden of bloed.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:23

anneliesdj schreef:
ijssnuiver schreef:
anneliesdj: Die bestaan al.. Kijk naar het mennen en de rubberen mondbeschermer...

Ja dat weet ik, het is erg genoeg.
De volgende keer krijgt het paard een bord voor zijn kop zodat fotografen geen foto's kunnen maken van rollkur, open monden of bloed.

En wat heeft dat dan weer te maken met rubberen mondbeschermers :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:05

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:11

:roll: Topic gaat echt weer nergens naartoe....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:21

Al eens aan gedacht dat je vanaf een bepaalde wedstrijdklasse een spoortje nodig hebt?

Jezus wat een belachelijke reacties in dit topic!

Bokt ten top weer dit :r

Sorry TS, ik heb nog nooit gezien wat jij bedoelt. Succes met het verdere verloop van dit topic en ik hoop dat je je niet teveel laat afschrikken door de gebruikers van dit forum gezien je aantal posts.

Serendip90

Re: Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:34

We weten niet hoe TS rijdt natuurlijk en ze heeft uiteindelijk die band gevonden die ze zocht ;)

Maar wat ik niet snap (ja noem me dom) waarom sporen zelfs verplicht zijn in sommige klassen. (Ja, het ziet er mooier uit en je kan je hulpen verfijnen.... maar is het ook echt nodig?) Sporen horen echter wel altijd ter verfijning te zijn, niet omdat het paard niet op het been reageert.

Verder snap ik de reacties wel, je ziet tegenwoordig kindjes die beginnen al met sporen aankomen lopen "want dat hoort er toch bij?", pony's die vertrapt zijn en helemaal niet meer op been reageren wat opgelost wordt met een spoortje (ipv consequent te rijden). Dus het is net het gebruik ervan natuurlijk. Zelf blijf ik het een eng idee vinden als je door de huid van je paard gaat prikken en zou ik dan zelf stoppen om met een spoor te rijden en dan maar met behulp van een zweep het paard actiever maken op het been? En met een stomp spoortje, lijkt het me echt bijna onmogelijk? (genoeg paarden met kale plekken gezien, maar er doorheen echt alleen bij "trappen maar"-ruiters. (Dit is geen aanval hoor, maar ik vraag me echt af of je er zo makkelijk doorheen gaat als je er gewoon netjes mee rijdt... Vooral omdat ik heel wat mensen ken die standaard met spoor rijden, maar je ziet echt niets aan hun paard daarvan hoor.)

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:40

Ik vraag me af of er iemand bijzit die hoger start als in de B of L. In de M moet je zonder zweep en met spoor rijden. Dus dat zeuren over dat je niet kan rijden als je sporen om moet, komt wel heel erg penny over. Zijn een beetje domme opmerkingen die je beter niet kan maken als iemand je serieus moet nemen,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:43

Volgens mij is er niemand die het spoorgebruik ter discussie stelt, alleen dat haar paard er wonden aan overhoud.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:46

Waar TS een oplossing voor zoekt! Dus wat is het probleem?

Pasje03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:13

Ik heb deze buikband toevallig twee weken geleden voor het eerst gezien op wedstrijd (springen) en dat meisje mocht er ook gewoon mee starten. Had ik nou maar gevraagd hoe dat ding heette. Zij had hem in ieder geval ook voor het doorrijden zei ze. Ben benieuwd of er een Nederlandse naam voor bestaat.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:21

Je kan ook twee of drie elastische dekensingels gebruiken.
En misschien door baby olie voor het rijden op die plek te doen ook al wel wat scheelt.
En ja sommige paarden hebben nou eenmaal een dun velletje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:40

maikeltje schreef:
Waar TS een oplossing voor zoekt! Dus wat is het probleem?

Dat in mijn ogen de voorgestelde oplossing het gebruik van sporen teniet doen. Sporen dienen voor de verfijning van hulpen en het af en toe strenger doorkomen. Hoe gaat dit wanneer je eerst door een laag stof moet prikken?
Een betere oplossing lijkt mij dan sporen met gladde wieltjes.

Als de de huid van het paard zo gevoelig is dat zelfs diverse singels (met en zonder hoes) wonden veroorzaakt bij het paard, dan lijkt het mij geen slecht idee om de sporen gewoon af te laten. Want dan zal zo een buikband ook irriteren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:47

Ik heb zelf nog nooit zulke dunnen paardenhuidjes gezien dat ze bij het minste of geringste spoor gebruik al kapot zou gaan, maar goed...Blijkbaar zijn die er dus wel. Wat betreft die band, is natuurlijk een oplossing, maar wat ik me afvraag, wordt daardoor het signaal dat je met je spoortje geeft niet weer gedempt? Waardoor je weer harder moet doorkomen? Kan je dan niet beter een rubberen spoortje gebruiken? (zien die er trouwens?) En een knopspoor kan toch niet zo snel de huid doen open rijden? Dat gebeurt dan toch eerder met de wat scherpere spoortjes?

Misschien even KNHS bellen om te vragen of er met zo'n band gestart mag worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:55

Stompe sporen of rubberen sporen brengen voor paarden met een dun huidje meer schade toe (door wrijving) dan een spoortje met grof wiel.
Er zijn nu ook sporen met een horizontaal draaiend glad wieltje, wat TS ook nog zou kunnen proberen om haar paard niet open te rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:00

maikeltje schreef:
Al eens aan gedacht dat je vanaf een bepaalde wedstrijdklasse een spoortje nodig hebt?

Jezus wat een belachelijke reacties in dit topic!

Bokt ten top weer dit :r

Sorry TS, ik heb nog nooit gezien wat jij bedoelt. Succes met het verdere verloop van dit topic en ik hoop dat je je niet teveel laat afschrikken door de gebruikers van dit forum gezien je aantal posts.

en

maxxlover schreef:
Ik vraag me af of er iemand bijzit die hoger start als in de B of L. In de M moet je zonder zweep en met spoor rijden. Dus dat zeuren over dat je niet kan rijden als je sporen om moet, komt wel heel erg penny over. Zijn een beetje domme opmerkingen die je beter niet kan maken als iemand je serieus moet nemen,

Dat is al lang niet meer zo. In de hele basissport (dus tm ZZ-L) mag je zonder sporen rijden, pas vanaf ZZ Zwaar zou je met een spoortje MOETEN rijden op wedstrijd (niemand die je dat thuis kan verplichten). ;)

http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf (Blz 13 punt 10).

@maxxlover: Jammer dat je zo degenererend doet met woorden als 'Penny' en 'domme opmerkingen die je beter niet kan maken als iemand je serieus moet nemen' als je zelf niet eens weet hoe het zit. Dit reglement is al zo sinds 2010 namelijk...

Verder worden hier goeie andere alternatieven gegeven door bijvoorbeeld Babootje.
Laatst bijgewerkt door Lante op 31-08-12 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:03

Lante schreef:
maxxlover schreef:

Dat is al lang niet meer zo. In de hele basissport (dus tm ZZ-L) mag je zonder sporen rijden. ;)

http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf (Blz 13 punt 10).

Jammer dat je zo degenererend doet met woorden als 'Penny' en 'domme opmerkingen die je beter niet kan maken als iemand je serieus moet nemen' als je zelf niet eens weet hoe het zit. Dit reglement is al zo sinds 2010 namelijk...

Verder worden hier goeie andere alternatieven gegeven door bijvoorbeeld Babootje.

Even voor de Belgen onder ons, wij moeten vanaf M1 (LRV) mét spoor en zonder zweep.
Voor diegene die federatie rijden is vanaf A een spoor verplicht. Dus 't is niet overal hetzelfde spijtig genoeg. Ookal ben ik toch ook van mening dat je als ruiter de keuze moet hebben of je met sporen start of niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:05

Ik ben vroeger (toen het nog el verplicht was) wel eens met een spoor gestart waar de de hele knop af hadden gehaald (wel goed glad maken daarna), lijkt een spoor, maar heeft geen werking. ook voor een paard die niet goed reageerde op een spoortje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:07

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:11

Babootje schreef:
Stompe sporen of rubberen sporen brengen voor paarden met een dun huidje meer schade toe (door wrijving) dan een spoortje met grof wiel.
Er zijn nu ook sporen met een horizontaal draaiend glad wieltje, wat TS ook nog zou kunnen proberen om haar paard niet open te rijden.

Rubber kan ik me inderdaad indenken, dom :'), dat is veel stroever, maar stompe knopjes ook? Die zijn toch bol, rond en glad en glijden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:14

Die stompe knopjes rollen niet over de huid maar stompen steeds op dezelfde plek, vandaar dat die minder geschikt zijn voor paarden met een gevoelige huid.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:15

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:15

Afbeelding
Dit zijn mooi afgewerkte sporen van Stübben waarmee wij goede ervaringen hebben bij een gevoelige huid.