help, alleen passier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:34

pmarena schreef:
Is ook een goede reden :j

Maar als je last van je rug krijgt op 2 modellen boomloos dan is het natuurlijk geen reden om nog 50 andere modellen af te schrijven om die reden, want je weet helemaal niet of je daarbij ook last krijgt van hetzelfde probleem :P

Maargoed, zelf weten hoor, het is maar een tip :)

Als ik op 2 boomloze zadels niet kan zitten, en op de meeste zadels met boom wel. Dan ga ik geen tijd verspillen aan nog eens tig boomloze zadels.
Die hebben voor mij sowieso geen toegevoegde waarde.

pmarena

Re: help, alleen passier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:44

Mag iedereen uiteraard zelf weten, maar heel verstandig uitgekiend is het niet want zo wordt je zoekgebied toch wel heel erg snel beperkt hoor :)

Je zet toch ook niet direct een streep achter alle boomzadels als je er daarvan 2 treft die waardeloos zitten. Of als je toevallig 2 Passiers, Kieffers, dressuurzadels, westernzadels, VZ-zadels, springzadels (enz.) treft die voor geen meter zitten, terwijl er wellicht nog honderden bestaan die wel lekker kunnen zitten?

Dan sluit je toch op een onrechtvaardige manier hele groepen zadels uit waar je ideale zadel heel goed tussen kan zitten, zonde als je daar pas jaren later (per ongeluk) achter komt :)

Dat je nu bvb. een diepe of juist vlakke zit, een bepaalde lengte of breedte of bepaald model kniewrongen of zo zoekt is dan weer heel wat anders, dat is gericht zoeken / uitsluiten maar niet domweg hele "merken" afwijzen op 1 of 2 geprobeerde zadeltjes terwijl er tientallen verschillende modellen in zijn met allemaal andere pasvormen en zit-eigenschappen :P

Helemaal omdat veel boomloosjes tegenwoordig net boomzadels zijn :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:50

Het is net het wiel opnieuw uitvinden met die boomloze zadels... Vind ik.
Zo zijn ze vroegah ook begonnen, dekentje, singeltje, stijgbeugels, meer vorm etc. Maar goed.
Ik weet welk type zadel ik wel en niet mee kan (= inmiddels kon) rijden. En boomloos valt niet in die categorie, ook die lookalike-zadel zonder boom type geprobeerd.
Ik ben erg voor nadenken kijken of het niet beter kan voor paard en ruiter, probeer ook veel uit. Mar kom er ook achter dat je soms wel kunt verbeteren maar soms ook niet en blijkt men met de techniek van weleer net zoveel inzicht te hebben als vandaag met alle technische hoogstandjes.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:51

Elk merk heeft zoveel modellen als de passier boom goed bij het paard zit ga je daar toch voor zijn zat te koop tweedehands :D
Zijn zoveel meningsverschillen over zadels op bokt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:03

Zou ik ook doen, als je weet wat goed werkt bij jou en je paard, daar voor gaan :j

Maarja, zoals TS zegt: de Passier is te prijzig dus dan moet je wat anders treffen en dan is het wel fijn om geen zadels uit te sluiten waarvan je nog helemaal niet zeker kunt weten of die wel of niet goed gaan werken :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:21

Geduld is een schone zaak.
Ts geeft aan dat ze al een springzadel heeft, dressuur komt vanzelf wel voorbij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:27

Mensen. TS wil geen boomloos. Respecteer dat. :)

Ik heb hier een Euroriding, erg fijn zadel, maar ik weet niet of een euroriding in je budget gaat passen. Als dat lukt, zeker doen, het zijn hele fijne zadels!!!
Datzelfde geldt wel voor Ruiz Diaz, omdat dit geen bekend merk is, moeilijk tweedehands en betaalbaar te vinden. Eerlijk gezegd vond ik de RD ook niet fijn zitten, vond het een te vlakke zit, ook al is dat iets waar je een persoonlijke voorkeur voor hebt..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 19:18

pmarena schreef:
Is ook een goede reden :j

Maar als je last van je rug krijgt op 2 modellen boomloos dan is het natuurlijk geen reden om nog 50 andere modellen af te schrijven om die reden, want je weet helemaal niet of je daarbij ook last krijgt van hetzelfde probleem :P

Maargoed, zelf weten hoor, het is maar een tip :)

Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben net bij de fysio weg, en je moet even na gaan dat ik on groep 7 begon basisschool. Misschien nog vroeger weet het niet meer zeker. Maar dat is al bijna 8 jaar ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:59

Jemig Emma, wat een geouweneel over wel of geen boomloos. Eerst moest je je verdedigen dat je geen Massimo wil, nu moet je je verdedigen vanwege een boomloos. |o

Emma haar zadelmaker is een beetje een maffe knul, niets mis mee verder hoor maar je moet een zadel vinden die je ZELF lekker vindt zitten EN goed op je paard ligt. Rose vind ik geen rondgeribt paard, gewoon een slanke KWPN-er. Mijn merrie, dat is wel een rondgeribt dingetje.
En ik wil bijv. geen oude Passier of Stubbenzadels, waarom? Ik vind ze weer te hard.

Hoop dat de Kieffer past, dan ben je voorlopig eerst weer klaar :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:36

Daarom is het jammer dat je niet eens wil kijken naar de Startrekk dressuur, ideaal voor rugklachten want superzacht. Past heel goed op hele diverse paarden :j Én geen standaard boomloos :D
http://boktimg.nl/sites/default/files/5 ... 26952f.JPG

Maar eigen keus natuurlijk ;) Ik zou alleen niet zo stug alles afwijzen, de vorm van de boom is één ding, maar het model van het zadel weer een heel ander natuurlijk.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:41

Britt schreef:
Daarom is het jammer dat je niet eens wil kijken naar de Startrekk dressuur, ideaal voor rugklachten want superzacht. Past heel goed op hele diverse paarden :j Én geen standaard boomloos :D

Maar eigen keus natuurlijk ;) Ik zou alleen niet zo stug alles afwijzen, de vorm van de boom is één ding, maar het model van het zadel weer een heel ander natuurlijk.

Zit vooral ook met mijn rug he ;) Startrekk heb ik naar gekeken. Maar zijn nog vrij duur 2de hands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:30

De nieuwe Barefoot Barydale lijkt mij ideaal voor endurance bijv, heb ik wel oren naar. Bovenstaande Startrekk ziet er ook gaaf uit maar ik denk dat Emma haar dressuurzadel heeft gevonden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 23:34

LA_Woman schreef:
De nieuwe Barefoot Barydale lijkt mij ideaal voor endurance bijv, heb ik wel oren naar. Bovenstaande Startrekk ziet er ook gaaf uit maar ik denk dat Emma haar dressuurzadel heeft gevonden.

Inderdaad, en anders wordt het een andere boomzadel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 02:51

Britt schreef:

Nu nog de spaken en het wiel is opnieuw uitgevonden. :+

superzacht wil niet gelijk zeggen dat het goed voor de rug is.
Een gedwongen of ongedwongen zit, diep of minder diep, speelt allemaal mee of je rugpijn hebt na het rijden.
Beugelophanging, soort beugels, lengte van de riemen, zelfs de rijbroek heeft er mee te maken.