Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NinaCharlie schreef:_Elaine_ schreef:tja indd niet vastmaken met een longeerlijn
wat je evt ook kan dus is met een strotouwtje erbij werken
als ze dan gaan hangen breekt t strotouwje ipv je touw
Dat zou ik dus niet doen. Ik denk dat er een grotere kans is dat je het strotouwtje niet meer loskrijgt dan dat het breekt.
Magrathea schreef:Mijn verzorgpaard blijft keurig staan, alleen laatst had ik een touw gebruikt dat eigenlijk niet zo geschikt is om vast te zetten, had ze zichzelf losgemaakt en stond ze lekker uit de voerkar te smikkelen![]()
Ofwel, paarden hebben best door dat ze al dan niet vaststaan en blijven dan misschien ineens niet zo netjes meer staan. Net als een hond die niet trekt aan de lijn, maar (tenzij je hem bij je roept) ook gewoon zelf rondwandelt zonder lijn.
Magrathea schreef:Gelukkig blijf ik nooit lang weg en is het nooit uitgestorven bij ons op stal (iig niet als ik ga rijden). Het enige wat verzorgpaardje doet als ze schrikt is ernaar willen kijken en misschien haar kont omgooien, meer niet. Als ze dat kan maak ik me dus geen zorgen, meestal als ik terugkom schrikt ze wakker uit haar dutje
Koper schreef:Magrathea schreef:Gelukkig blijf ik nooit lang weg en is het nooit uitgestorven bij ons op stal (iig niet als ik ga rijden). Het enige wat verzorgpaardje doet als ze schrikt is ernaar willen kijken en misschien haar kont omgooien, meer niet. Als ze dat kan maak ik me dus geen zorgen, meestal als ik terugkom schrikt ze wakker uit haar dutje
Hihi![]()
Ik denk dat jij een belangrijk punt aanhaalt: kijken naar het individuele paard
maar dat moet altijd toch? Magrathea schreef:Tja, maar de meestel mensen staan op een pensionstal waar ze het denk ik niet zo leuk vinden als mensen hun paard los laten staan (en dan heb ik het niet over even voor de zadelkamer staan om op te zadelen)
Dus dan zul je toch iets anders moeten bedenken.

Amable schreef:Ik heb hier idd het idee dat we vooral over symptoom bestrijding praten. Als een paard gaat hangen kan je natuurlijk zorgen dat je materiaal wel of niet stuk gaat, maar je kan er beter voor zorgen dat je paard leert dat hangen de oplossing niet is. Vaak loopt een paard voor iets achteruit, voelt ineens de druk achter de oren en wil van die druk af. Van nature gaat een paard tegen druk in en dus gaat hij uit alle macht trekken en hangen om van de druk af te komen, hij weet niet beter. In het beste geval breekt het materiaal vlug, in het slechtste geval laat of niet met alle gevolgen van dien. Snijdend materiaal, maar ook spieren, pezen, banden en wervels in de nem die een opdonder krijgen en zelfs stuk kunnen gaan.
Oplossing? Leer je paard wijken voor druk. Leg hem uit dat als hij de druk achter zijn oren vervelend vindt dat dat verdwijnt als hij een stapje naar voren zet. Overigens is wijken voor druk in heel veel situaties handig
) afgesloten moet zijn van de openbare weg. Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk paarden tot op de weg geraken. Ik zou zo niet kunnen werken.