Hoe kan zo'n touwtje zo'n sterk paard houden bij jullie?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:15

Een goede kwaliteit touw wil ook wel eens helpen dat je halstertouw knapt terwijl het paard die niet ergens aan vast staat, je haalt hem bijvoorbeeld uit de wei paard kijkt ergens naar en gaat staken dan trekt die dus maar niet heel hard (de hond trekt 10x harder en is nog makkelijk te houden) en knap daar gaat je halstertouwtje dan sta je raar te kijken zal ik je vertellen, en als je dan ook nog eens in de buurt van de uitgang van de manege staat waar ze in 2 galopsprongen op de drukke weg staan weet je niet hoe snel je je paard moet pakken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:02

Hier zijn ook weleens touwen gesneuveld. Zo stevig zijn ze niet en dat is maar goed ook. Ze gaan trouwens hier altijd bij de sluiting kapot.
Persoonlijk vindt ik het wel belangrijk om een paard gewoon te leren stilstaan zonder touw. Dus dat leer ik ze wel ja mochten ze nu schrikken dan is er denk ik nog niet veel aan de hand want doordat ze geen druk voelen van het touw is er ook geen reden tot meer paniek. En lopen ze ofwel terug naar de wei en de rest van de paarden dan dat ze de weg op zouden gaan ze gaan eerder de paarden zoeken of gras. En met nog wat geluk reageren ze op mijn stem om te kalmeren en is het ook weer opgelost. In sommige situaties "moet" je ze gewoon vast zetten. Bij 1 paard die zet ik zelden vast sla alleen het touw om. Ze is wat snel paniekerig en mocht ze schrikken kan ik zelf het touw pakken en haar bij me houden zorgt voor veel minder paniek als ik wat kan meegeven.

Magrathea

Re: Hoe kan zo'n touwtje zo'n sterk paard houden bij jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:16

Tja, maar de meestel mensen staan op een pensionstal waar ze het denk ik niet zo leuk vinden als mensen hun paard los laten staan (en dan heb ik het niet over even voor de zadelkamer staan om op te zadelen)
Dus dan zul je toch iets anders moeten bedenken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:21

Waarom? Je kunt toch gewoon uitleggen, desnoods van tevoren melden, waarom je het zo doet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:23

Ik snap het wel hoor, als je als pensioneigenaar al regelmatig paarden rennend over het erf hebt gehad van mensen die echt echt hun paard los konden laten staan hoor! Dat je dan zoiets hebt van, nou nee leer hem maar gewoon vast staan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:23

Als je paard netjes blijft staan maakt het toch niet uit of hij vastgebonden is of niet?

Mijn paard blijft ook los netjes staan, maar wat ik feitelijk vaak doe wanneer er veel auto's of het wagenpark van de stalling zelf passeert terwijl ik wil borstelen of opzadelen, is het halstertouw wel door de ring of door de tralies van de staldeur "vlechten" zodanig dat wanneer m'n paard toch zou schrikken en gaat hangen het touw los glijdt, maar mij voldoende tijd geeft om m'n paard vast te grijpen...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:25

NinaCharlie schreef:
_Elaine_ schreef:
tja indd niet vastmaken met een longeerlijn
wat je evt ook kan dus is met een strotouwtje erbij werken
als ze dan gaan hangen breekt t strotouwje ipv je touw

Dat zou ik dus niet doen. Ik denk dat er een grotere kans is dat je het strotouwtje niet meer loskrijgt dan dat het breekt.

Hangt van het type strotouwtje af, de ouderen die knappen wel, maar de nieuwe, met kunststof erin, die knappen bijna niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:27

Mijn verzorgpaard blijft keurig staan, alleen laatst had ik een touw gebruikt dat eigenlijk niet zo geschikt is om vast te zetten, had ze zichzelf losgemaakt en stond ze lekker uit de voerkar te smikkelen :+
Ofwel, paarden hebben best door dat ze al dan niet vaststaan en blijven dan misschien ineens niet zo netjes meer staan. Net als een hond die niet trekt aan de lijn, maar (tenzij je hem bij je roept) ook gewoon zelf rondwandelt zonder lijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:32

Magrathea schreef:
Mijn verzorgpaard blijft keurig staan, alleen laatst had ik een touw gebruikt dat eigenlijk niet zo geschikt is om vast te zetten, had ze zichzelf losgemaakt en stond ze lekker uit de voerkar te smikkelen :+
Ofwel, paarden hebben best door dat ze al dan niet vaststaan en blijven dan misschien ineens niet zo netjes meer staan. Net als een hond die niet trekt aan de lijn, maar (tenzij je hem bij je roept) ook gewoon zelf rondwandelt zonder lijn.

Dan is het toch tijd om eens achter je oren te krabben wat je verkeerd doet... het idee is toch dat je paard met je aandacht bij jou is, zich bij jou veilig weet en helemaal niet op het idee komt om weg te wandelen?

Voorbeeldje: ik kan rustig een straaltje van een achterhoef bijwerken terwijl er iemand met een bak hooi langsloopt en die bak leegt in de hooibak in de paddock waar mijn paard staat. In het zicht van mijn paard. Blijft ´ie netjes staan. Maar als ik zelf onrustig of ongeduldig ben kan ik ´m nog niet eens borstelen nee zonder dat hij overweegt om naar het gras te lopen. Paard doet dan niks verkeerd, hij reageert alleen maar op degene die met hem bezig is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:38

Ik was zelf weggelopen in die tijd om haar tuig te pakken (zadelkamer is een eindje weg van de poetsplaats). Toen ik terugkwam stond ze daar te knabbelen. Als ik erbij ben zou ze het niet doen denk ik, al heb ik het nog nooit uitgeprobeer eigenlijk. Vaststaan is voor mij prima hoor, als het touw lang genoeg is zodat ze om zich heen kan kijken schrikt ze ook nergens van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:42

Juist als je wegloopt om wat te halen vind ik het gevaarlijk om ze aan te binden. Als er dan wat gebeurt kun je niet eens ingrijpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:45

Gelukkig blijf ik nooit lang weg en is het nooit uitgestorven bij ons op stal (iig niet als ik ga rijden). Het enige wat verzorgpaardje doet als ze schrikt is ernaar willen kijken en misschien haar kont omgooien, meer niet. Als ze dat kan maak ik me dus geen zorgen, meestal als ik terugkom schrikt ze wakker uit haar dutje :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:45

Je paard opvoeden, dus leren dat hij niet mag trekken/hangen.
Vrijwel elk doorsnee touw of lijn knapt als het paard eraan hangt.
Paniekhaken moet je niet gebruiken, die zijn erg gevaarlijk zowel voor jou als voor je paard.
Gewoon leren dat ze netjes blijft staan en geen druk houd op het touw.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:52

de blocker tie ring misschien proberen? kan best helpen bij sommige paarden die moeite hebben met vast staan!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:53

Magrathea schreef:
Gelukkig blijf ik nooit lang weg en is het nooit uitgestorven bij ons op stal (iig niet als ik ga rijden). Het enige wat verzorgpaardje doet als ze schrikt is ernaar willen kijken en misschien haar kont omgooien, meer niet. Als ze dat kan maak ik me dus geen zorgen, meestal als ik terugkom schrikt ze wakker uit haar dutje :')

Hihi :D

Ik denk dat jij een belangrijk punt aanhaalt: kijken naar het individuele paard :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:54

Koper schreef:
Magrathea schreef:

Hihi :D

Ik denk dat jij een belangrijk punt aanhaalt: kijken naar het individuele paard :j

Dat zeker :D maar dat moet altijd toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:57

Magrathea schreef:
Tja, maar de meestel mensen staan op een pensionstal waar ze het denk ik niet zo leuk vinden als mensen hun paard los laten staan (en dan heb ik het niet over even voor de zadelkamer staan om op te zadelen)
Dus dan zul je toch iets anders moeten bedenken.

Daarom zou ik ook niet op een pensionstal willen staan. Ik wil m'n eigen ding kunnen doen en als ik ze los wil laten staan of lopen wil ik dat gewoon doen. Geen zeurderige pensionhouder die daar over gaat miepen.
Je moet ergens beginnen en er moeten fouten gemaakt worden om te zorgen dat het paard het leert. Mijn paard moet ook weleens los met mij meelopen wil niet zeggen dat ze nooit eens een andere kant op gaat maar ze moet toch "fouten" kunnen maken om daar aan te werken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-08-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:58

Die van mijn vriendin maakt altijd zijn touw los, of halster haha. Dat is voor hem gewoon het spel :')
Is geen probleem, stalruimte is omheind en hooguit staat mijn pony er nog bij. Dus geen gekke dingen.

Lijkt wel heel grappig als je een heel schoon paard die klaar staat om opgezadeld te worden weg ziet lopen en ziet rollen. Heerlijk haha :')
(en dan ben ik altijd blij dat mijn pony zo sullig blijft staan, ook al is hij los (ik doe soms alleen het touw door de ring zonder vast te maken)

Vriendin heeft ook nog nooit een geknapt touw gehad, is immers al los voordat ze het doorheeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:00

Magrathea schreef:
Dat zeker :D maar dat moet altijd toch?

Zou wel zo moeten zijn ja...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:19

ik heb ook halstertouwen en longeerlijnen die uiteindelijk gemaakt zijn met een karbijnhaak :D werkt perfect.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 03:45

Amable schreef:
Ik heb hier idd het idee dat we vooral over symptoom bestrijding praten. Als een paard gaat hangen kan je natuurlijk zorgen dat je materiaal wel of niet stuk gaat, maar je kan er beter voor zorgen dat je paard leert dat hangen de oplossing niet is. Vaak loopt een paard voor iets achteruit, voelt ineens de druk achter de oren en wil van die druk af. Van nature gaat een paard tegen druk in en dus gaat hij uit alle macht trekken en hangen om van de druk af te komen, hij weet niet beter. In het beste geval breekt het materiaal vlug, in het slechtste geval laat of niet met alle gevolgen van dien. Snijdend materiaal, maar ook spieren, pezen, banden en wervels in de nem die een opdonder krijgen en zelfs stuk kunnen gaan.
Oplossing? Leer je paard wijken voor druk. Leg hem uit dat als hij de druk achter zijn oren vervelend vindt dat dat verdwijnt als hij een stapje naar voren zet. Overigens is wijken voor druk in heel veel situaties handig ;)

_/-\o_

liever dat het tuig breekt dan het paard

de mijne heel braaf maar heeft geleerd dat alles stuk kan
breekt de boel , staat los en blijft braaf staan .. elles krijgt die kaduuk , echt alles

heb nu een dik elastiek (eigenlijk bedoeld voor in de trailer)
trekt 1 x en merkt ..oh .. breekt niet .. en het is over

meestal staat die gewoon los trouwens , dan zet k m neer , zeg stay en blijft staan tot we klaar zijn met poetsen zadelen afzadelen
na verzorgen etc

maar bij vliegen spul , wassen enzo heeft die hekel aan
en ipv m continu moeten corrigeren zet k m dan voor MIJN gemak en luiheid dus ff vast :o

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:22

Ik denk ook niet dat de clips op een longeerlijn ervoor gemaakt zijn om een paard vast te zetten...
Maar goed ik heb ze allemaal al met paniekhaken vervangen omdat ik geen bak tot beschikking heb en mijn paarden graag willen skieën. Deze zitten overigens ook op mijn halstertouwtjes, ik heb wel altijd liever een halster dat uiteindelijk wel knapt want stel je voor dat die té sterk is...
Ligt er denk ik maar net aan hoe ze hangen. Ik heb een paard gehad waarvoor we letterlijk 10 halsters in de week verspilden. Dier bleef maar hangen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:56

Verder ben ik van mening dat het paardengedeelte (en dan maakt mij dat niet uit of dat thuis is of op een pensionstal) door minstens 1 stevige, grote "hindernis" (in de meeste gevallen een hek ;) ) afgesloten moet zijn van de openbare weg. Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk paarden tot op de weg geraken. Ik zou zo niet kunnen werken.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:58

bij ons knappen er ook geregeld knippen, paarden schrikken en gaan direct omhoog/achteruit, daar gaat je touw... maar we hebben nu kettingen waar we de paarden aan vastzette op de poetsplaats, dat is wel ideaal! gaat niet stuk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:00

pietiedecy schreef:
bij ons knappen er ook geregeld knippen, paarden schrikken en gaan direct omhoog/achteruit, daar gaat je touw... maar we hebben nu kettingen waar we de paarden aan vastzette op de poetsplaats, dat is wel ideaal! gaat niet stuk :)

De ketting niet nee...