Bruin zadel met zwart hoofdstel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Bruin zadel met zwart hoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:51

Mijn post begon toch duidelijk met "ik vind" dus ik vertel nergens mijn mening alsof het een feit is. Als een ander er als pipo de clown bij wil lopen (bij wijze van spreken!) dan heb ik daar geen moeite mee, zou zelf alleen zo nooit gezien willen worden, dan geef ik die paar tientjes voor een hoofdstel wel uit.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:55

Bailey_4ever schreef:
Geloof me zo belangrijk ben je niet voor me dat ik de hele post aan je opdraag corona :+ Alleen het eerste stukje was voor jou en de quote van sanne.

Het is meer in het algemeen dat er zo vreselijk geoordeeld wordt over wat wel en niet kan. Alles kan, of je het mooi vind is een 2e maar ik vind het vreselijk irritant dat mensen praten alsof het een feit is. En dat er dan gesproken wordt over een armoedig beeld of een schandaal vind ik zum kotsen en beledigend.

Iedereen mag zijn mening uiten maar hou die dan bij jezelf. Leven en laten leven. *Wederom in het algemeen.

Het enige wat op jullie sloeg is dat ik het vreemd vindt om het een schandaal te noemen. Een schandaal gaat doorgaans over een uitgelekt prive filmpje of een premier die een ongepaste uitspraak doet. Tuig dat volgens een ander niet mooi is valt mijner inziens niet echt onder het kopje schandaal.

Ik zeg nergens dat jij een feit benoemd :) het was ook helemaal niet de bedoeling om op de man te spelen. Ik vind het gewoon erg beledigend overkomen als er van armoede of schandaal wordt gesproken als je het over een kwestie van smaak hebt.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 15-08-12 13:03, in het totaal 5 keer bewerkt

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:55

Ik heb ook een tijd lang gereden met alles (zadel, cap, laarzen) in t zwart en een bruin hoofdstel.
Heb wel een zwart hoofdstel maar vond die bruine gewoon mooi en makkelijker.
Op onderlinge dan wel met zwart hoodstel. Maar doe lekker wat ik zelf wil. }:)

Mn 3-jarige krijgt nu een bruin zadel, daarbij heeft ze een congac/oranje bitloos hoofdstel met dito teugels.
En mn laarzen en cap blijven gewoon zwart.
Als t aan vervanging toe is, dan komen er waarschijnlijk wel matchende kleuren.
Maar dat zie ik dan wel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:01

Ik zie liever iets dat niet dezelfde kleur is en goed verzorgt is, dan een slecht uitziend geheel ook al is dat wel in dezelfde kleur.

En ach, hoe belangrijk is het nou..
Als je er maar goed op zit toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:17

Bailey_4ever schreef:
Alleen een hoofdstel, nee zoveel kost dat niet. Maar ga je rijden zonder cap? En zonder laarzen? Want het is schandalig als die niet dezelfde kleur als je zadel hebben :Y) Niet iedereen heeft het geld om alles aan te passen aan het zadel of andersom, een heel nieuw zadel aan de rest.

Ik vind het pas schandalig dat er mensen zijn die durven te zeggen dat je je bij wijze van spreken moet schamen als alles niet matcht. Tuurlijk mag je gek zijn op matchend tuig, mooie sets en leuke kleding, dat ben ik ook, maar niemand heeft imo het recht om tegen een ander te zeggen dat als je daar niet in geïnteresserd bent je voor banketstaaf loopt, of dat het schandalig is.

Het is geen feit, maar een mening, verkondig het dan ook niet alsof het een algemeen feit is :\

Dat is toch helemaal de kwestie niet? Het gaat om het harnachement van het paard. Zadel en hoofdstel. Het lijkt me nou niet heel moeilijk om te kiezen voor zwart óf voor bruin en daar dan voor eens en voor altijd je laarzen en cap op aan te passen. Of je kiest iets dat bij zowel bruin als zwart past als je bijvoorbeeld voor verschillende paarden verschillende kleuren harnachement hebt.

Wat net iemand al zei: voor een paar tientjes heb je een hoofdstel. Ja, zadels zijn duur, en een goed passend zadel is belangrijk. Maar pas dan je hoofdstel aan je zadel aan.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:28

Omdat ik in deze richting dacht;
Citaat:
Maar wat als je zadel een afwijkende kleur heeft ten opzichte van je laarzen/cap/hoofdstel? Dan koop je niet zomaar even een nieuwe.

De laarzen en cap werden er wat meer bij betrokken dus die ben ik er bij gaan denken omdat de discussie voor mijn gevoel die kant op neigde.

En dan nog blijf ik bij mijn standpunt. Eigen keuze, eigen mening, maar een beetje respectvol blijven over elkaars keuzes mag best.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:34

Zadel andere kleur dan hoofdstel is makkelijk op te lossen.

Harnachement andere kleur dan laarzen/cap vind ik dan weer geen probleem, al vind ik bruine laarzen/cap bij zwart harnachement veel minder mooi dan andersom. Uiteraard ook afhankelijk van de kleur van het paard.

Het is maar net wat je ervan maakt. Ik heb bij voorbeeld zadel/hoofdstel/beugels/rijschoenen zwart, onderlegger en cap lichtblauw en dan voor netjes een zwart jasje of (blauwe) verenigingstrui. Met bijpassende kleur broek. Op een vos. Je moet 't zelf een beetje netjes maken. Maar verschillende kleuren zadel en hoofdstel vind ik echt niet kunnen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:28

Maar Karlijn, als jij toch vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, waarom oordeel je dan zo hard over die van anderen? (die niet de jouwe delen ;) )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:46

Ik heb liever dat het een bij elkaar geraapt zooitje is dat past dan mensen die hun paard niet fatsoenlijk kunnen optuigen kan alles nog zo mooi in setje zitten maar zadel die veel te ver naar voor liggen of neusriemen die te laag zitten is helaas geen uitzondering misschien dat bepaalde mensen zich wat meer moeten richt op wat noodzakelijk is voor het paard dan voor het oog van de mens.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:46

Nee je snapt het verkeerd linda (dat was het, naam kwijt). Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en mag uitspreken, ongetwijfeld. Ook als zij mijn mening niet delen, en dat zijn er in dit topic een boel. Maar het gaat om de manier waarop. Dat kan ook op een fatsoenlijk en respectvolle manier richting elkaar. En om dan bijvoorbeeld van een schande te spreken of om te zeggen dat iemand dan voor gek loopt of armoedig oogt dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Ik vind het ook niet mooi, maar dan zeg ik dat ik het echt niet mooi vind. Dat 'klinkt' toch een stuk vriendelijker? :)
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 15-08-12 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:50

Ach, het is en blijft internet. Dan mis je een heel stuk interpretatie van stem, lichaamstaal en al dat soort dingen dus ''klinken'' vind ik niet helemaal passen binnen deze discussie.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:44

Maar als je geen 3 tientjes hebt om een bruin passend hoofdstel te kopen, waarom heb je dan niet gewoon een zwart zadel gekocht.? :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:10

Tigra_ schreef:
Ik heb liever dat het een bij elkaar geraapt zooitje is dat past dan mensen die hun paard niet fatsoenlijk kunnen optuigen kan alles nog zo mooi in setje zitten maar zadel die veel te ver naar voor liggen of neusriemen die te laag zitten is helaas geen uitzondering misschien dat bepaalde mensen zich wat meer moeten richt op wat noodzakelijk is voor het paard dan voor het oog van de mens.

Dat is weer zo'n opmerking... Het is niet óf er (imo!) voor schandaal bijlopen óf slecht passend tuig hebben (wat er ook voor schandaal uitziet buiten dat het niet fijn is voor het paard!), het is echt zo moeilijk niet om passend tuig in dezelfde kleur te kopen :+

Als je veel verschillende paarden hebt en dat wisselt regelmatig snap ik niet dat je niet gewoon alles in het zwart koopt. Volgensmij zijn alle zadels wel in het zwart te verkrijgen, ook 2e hands is het bijna allemaal zwart.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:16

Nies_ schreef:
Als je veel verschillende paarden hebt en dat wisselt regelmatig snap ik niet dat je niet gewoon alles in het zwart koopt. Volgensmij zijn alle zadels wel in het zwart te verkrijgen, ook 2e hands is het bijna allemaal zwart.

Of in het bruin, als je bruin zo mooi vind ;) Maar idd.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:27

Tja, ik heb een voorkeur voor bruin, helemaal op een vos. Hoofdstel en dressuurzadel zijn dus donkerbruin.

Het springzadel dat goed paste is helaas zwart. En ja, je kunt voor een paar tientjes een hoofdstel kopen. Alleen wil ik dan wel hetzelfde hoofdstel als ik in het bruin heb. Daar loopt 'ie fijn op, heeft een lager aangezette sperriem, 't leer is van goede kwaliteit en blijft lang mooi. En dat hoofdstel is nou net niet 'een paar tientjes'. Dus komen wij in 't springen gewoon aan de start met een zwart zadel en een bruin hoofdstel. :Y)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:09

Ik vind dat het gewoon kan hoor , een stalgenootje heeft ook een bruin zadel met zwarte hoofdstel. Het is apart , maar zeker niet lelijk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:32

Nou voor 30 euro heb ik geen degelijk kwaliteit western hoofdstel dat ik gewend ben. Ja, tuurlijk krijg je ze goedkoper maar heb toch eerlijk gezegd wel wat dikker, beter leer. Dus om alleen voor de kleur een goedkoop hoofdstelletje aan te schaffen...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:45

Ach het is maar waar je jezelf druk om maakt. Dat het goed past is veel belangrijker. Persoonlijk vind ik het veel storender al die mensen die om maar in leuke setjes te kunnen rijden, zonder dat het nut heeft, allerlei bandages en peesbeschermers aan de benen gaan hangen zonder erbij na te denken dat de pezen daar te warm van worden. (maar goed dat is een andere discussie)
Met cap en laarzen draag ik ook gewoon waar ik zin in heb. Wil het later wel wat meer afstemmen, maar vind het eigenlijk allemaal niet zo belangrijk.

Momenteel rijd ik ook met een donderbruin hoofdstel en een zwart leenzadel. VOlgende week komt de zadelmaker voor een zadel. Mijn voorkeur gaat uit naar een bruine, maar als dat betekent dat ik daar lang op moet wachten en op een zwarte niet neem ik gewoon een zwarte.

Bovendien is mijn pre zo mooi dat ook al hang je hem vol met lelijke troep hij er nog steeds goed uitziet, jammer dat jullie paarden blijkbaar zo lelijk zijn dat ze op die manier opgeleukt moeten worden. :D :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:47

Nies_ schreef:
Tigra_ schreef:

Dat is weer zo'n opmerking... Het is niet óf er (imo!) voor schandaal bijlopen óf slecht passend tuig hebben (wat er ook voor schandaal uitziet buiten dat het niet fijn is voor het paard!), het is echt zo moeilijk niet om passend tuig in dezelfde kleur te kopen :+

En waarom moeten mensen muggenziften over dingen die er niet toe doen?
Wat maakt het nu werkelijk uit. Als ik dat nu geweldig zou vinden moet ik dat toch zelf weten als ik die 30 euro nou niet wil geven aan een bruin hoofdstel waarom zou het daar armoedig uitzien paard ziet het niet dus waarom is looks zo belangrijk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:08

Tigra_ schreef:
Wat maakt het nu werkelijk uit. Als ik dat nu geweldig zou vinden moet ik dat toch zelf weten als ik die 30 euro nou niet wil geven aan een bruin hoofdstel waarom zou het daar armoedig uitzien paard ziet het niet dus waarom is looks zo belangrijk.

Amen.

En even mn vriend quoten: hebben jullie hier nu serieus een discussie over, echt zo niet belangrijk of je hoofdstel en zadel in dezelfde kleur zijn, als het maar goed past.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:09

knuffeldier schreef:
Tigra_ schreef:

Amen.

En even mn vriend quoten: hebben jullie hier nu serieus een discussie over, echt zo niet belangrijk of je hoofdstel en zadel in dezelfde kleur zijn, als het maar goed past.

Zo is het ook en die paar tientjes geef ik dan wel aan echt belangrijke dingen uit ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:43

De mensen die het lelijk vinden zeggen dat alleen maar, volgensmij hebben wij er geen van allen problemen mee dat anderen er wel zo bij lopen. "Jullie" daarentegen doen net of "wij" ons paard mishandelen met allerlei niet passend tuig omdat het er zo mooi uitziet.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:50

Huh? :')

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:01

knuffeldier schreef:
Ach het is maar waar je jezelf druk om maakt. Dat het goed past is veel belangrijker. Persoonlijk vind ik het veel storender al die mensen die om maar in leuke setjes te kunnen rijden, zonder dat het nut heeft, allerlei bandages en peesbeschermers aan de benen gaan hangen zonder erbij na te denken dat de pezen daar te warm van worden. (maar goed dat is een andere discussie)
Met cap en laarzen draag ik ook gewoon waar ik zin in heb. Wil het later wel wat meer afstemmen, maar vind het eigenlijk allemaal niet zo belangrijk.

Momenteel rijd ik ook met een donderbruin hoofdstel en een zwart leenzadel. VOlgende week komt de zadelmaker voor een zadel. Mijn voorkeur gaat uit naar een bruine, maar als dat betekent dat ik daar lang op moet wachten en op een zwarte niet neem ik gewoon een zwarte.

Bovendien is mijn pre zo mooi dat ook al hang je hem vol met lelijke troep hij er nog steeds goed uitziet, jammer dat jullie paarden blijkbaar zo lelijk zijn dat ze op die manier opgeleukt moeten worden. :D :P
Nou nou beetje op je teentjes getrapt of ben je stiekem toch wel jaloers. :))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:35

Nies_ schreef:
De mensen die het lelijk vinden zeggen dat alleen maar, volgensmij hebben wij er geen van allen problemen mee dat anderen er wel zo bij lopen. "Jullie" daarentegen doen net of "wij" ons paard mishandelen met allerlei niet passend tuig omdat het er zo mooi uitziet.

Nu moet je niet gaan overdrijven er waren toch mensen die het schandalig vonden of arm moedig. Dat is totaal anders dan gewoon zeggen vindt ik niet mooi of lelijk.
En "Wij" doen helemaal niet of je je paard mishandeld dat zie ik nergens staan hoor.