zeemlap om stang en trens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:15

Ja Ninx,
Leg ons eens uit hoe een stukje nat zeemleer de werking van de stang of de trens verandert.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:34

Tja, het wordt me nu nog niet echt duidelijk wat het dan doet in de mond. Behalve een tip van een tandarts dat het zachter is voor de lagen. Wordt een onrustiger mond, rustiger? Wordt een droge mond, levendiger? Hoe zit het? Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus ben benieuwd naar meer ervaringen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:08

vur schreef:
Tja, het wordt me nu nog niet echt duidelijk wat het dan doet in de mond. Behalve een tip van een tandarts dat het zachter is voor de lagen. Wordt een onrustiger mond, rustiger? Wordt een droge mond, levendiger? Hoe zit het? Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus ben benieuwd naar meer ervaringen.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Plus waar je ze kunt verkrijgen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:04

Een natuurzemenlap kun je gewoon in de supermarkt halen. Staat bij de schoonmaakartikelen. Op maat knippen en eromheen naaien, maar dat heeft janouk in dit topic al heel duidelijk uitgelegd.

Wat betreft de functie, lees het topic eens goed door, er staat echt al duidelijk uitgelegd waar verschillende mensen ze voor gebruiken. Waarom Adelinde m gebruikt weet ik niet, dat heeft ze er niet bij verteld. Maar wellicht om een van de redenen die hier al staat uitgelegd in het topic. Het is geen wonderdoekje ofzo hoor :+ Het kan gewoon net dat beetje extra zijn voor een paard met een gevoelige of zeer droge mond. Het doet verder niks met het werking van het bit zelf, het maakt jouw rijkunsten er niet beter of slechter op, sommige paarden vinden het gewoon heel prettig om het eromheen te hebben. Worden daar o.a. rustiger van in de mond, maken wat meer speeksel aan, en reageren minder gevoelig op of nerveus op het bit.

Maargoed nogmaals, lees het topic eens goed door, veel van de vragen zijn allang beantwoord :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:44

Eliine schreef:
Een natuurzemenlap kun je gewoon in de supermarkt halen. Staat bij de schoonmaakartikelen. Op maat knippen en eromheen naaien, maar dat heeft janouk in dit topic al heel duidelijk uitgelegd.

Wat betreft de functie, lees het topic eens goed door, er staat echt al duidelijk uitgelegd waar verschillende mensen ze voor gebruiken. Waarom Adelinde m gebruikt weet ik niet, dat heeft ze er niet bij verteld. Maar wellicht om een van de redenen die hier al staat uitgelegd in het topic. Het is geen wonderdoekje ofzo hoor :+ Het kan gewoon net dat beetje extra zijn voor een paard met een gevoelige of zeer droge mond. Het doet verder niks met het werking van het bit zelf, het maakt jouw rijkunsten er niet beter of slechter op, sommige paarden vinden het gewoon heel prettig om het eromheen te hebben. Worden daar o.a. rustiger van in de mond, maken wat meer speeksel aan, en reageren minder gevoelig op of nerveus op het bit.

Maargoed nogmaals, lees het topic eens goed door, veel van de vragen zijn allang beantwoord :j

Ik had het topic wel gelezen, maar ik was niet overtuigd. Paarden die onrustig zijn in hun mond, maken juist vaak overmatig speeksel (kwijl) aan, dus die hoeven niet meer speeksel aan te maken. Dus dat die rustiger in de mond worden ervan, is mooi. Paarden die een zeer droge mond hebben gaan er meer speeksel van aan maken. Worden die dan dus juist wat levendiger in de mond zodat ze meer speeksel gaan aanmaken? Paarden met een droge mond, zijn volgens mij vaak ongevoelig op het bit, dus moeten juist dan niet nog ongevoeliger worden?
Dus je ziet, ondanks het lezen van dit topic, blijf ik nog steeds met vragen zitten. Maar toch bedankt voor je poging Eliine. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 07:12

Ons paard wi het bit vaak heel stil houden. Vooral in de verzameling is het fijn als hij juist iet smakelijker blijft. En dat doet ze op zeem juist heel fijn, dus voor haar en ons is dat net dat beetje meer. Het is afhankelijk van de combinatie, dat kan je alleen maar ondervinden door uit te proberen. Mijn paard loopt overigens op stang in ZZ dressuur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:58

En dan heb je het alleen om de stang heen of ook om de trens? Heb je het idee dat hij wat smakelijker in de mond is, omdat hij er bijvoorbeeld aan zit te kauwen of sabbelen oid?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 05:46

Wij mennen alleen op stang, geen trens erbij.
Het 'smakelijk zijn' voelt in je hand dat je net iets sneller doorkomt, omdat hij helemaal ontspannen is in het kaakgewricht.
Dat voelt anders op de koets dan onder het zadel, omdat je onder het zadel ook je paard onder je voelt en zijn reacties in zijn lijf voelt. Op de koets heb je alleen contact met je paard via de leidsels, daarom is het heel belangrijk dat je paard heel 'smakelijk' in de mond is.
Ze houdt haar mond overigens heel stil, ze loopt niet de kauwen of te smakken door het zeem.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:11

Dank je wel voor je uitleg. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat je mende. Sorry. Maar het is duidelijk. ;)

norton84

Re: zeemlap om stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:33

zeer boeiend lees even mee heb niks toe te voegen ben het met merendeel eens.