welke maat bit en hoofdstel met spoed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:19

Magrathea schreef:
Ik zou er als manegehouder niet blij mee zijn als die bitjes steeds eraf werden gehaald. Die raken kwijt, worden niet teruggehangen, verkeerd terug bevestigd etc.
Daarnaast is het ook niet erg bevorderlijk voor de staat van het hoofdstel om altijd maar die bitjes los te maken, dan slijten de bakstukken binnen no time

Daar heb je een punt :j

Magrathea schreef:
Ik heb altijd begrepen dat als je het bit schoonmaakt, het bit niet lekker meer smaakt voor je paard (beetje rare bewoording ;) ) en hij het dus niet graag in zijn mond zal hebben.

Hmmm lijkt me niet alleen vreemd, maar ook ondoenlijk. Een bit zal toch af en toe moeten worden schoongemaakt, mede om de reden die Carmy noemt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Rije schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb altijd begrepen dat als je het bit schoonmaakt, het bit niet lekker meer smaakt voor je paard (beetje rare bewoording ;) ) en hij het dus niet graag in zijn mond zal hebben.

Hmmm lijkt me niet alleen vreemd, maar ook ondoenlijk. Een bit zal toch af en toe moeten worden schoongemaakt, mede om de reden die Carmy noemt.

Goh dan zal ik wel heel nette paarden rijden, heb nooit kwijlresten bij ons op de manege := Alleen als ze iets hebben gegeten met bit in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: welke maat bit en hoofdstel met spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:31

Het zal allicht per paard verschillen, maar zeker als een paard vrijwel onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer (hetzij gras, hetzij hooi/kuil) dan ontkom je toch nauwelijks aan etensresten op je bit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:44

Rije schreef:
Het zal allicht per paard verschillen, maar zeker als een paard vrijwel onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer (hetzij gras, hetzij hooi/kuil) dan ontkom je toch nauwelijks aan etensresten op je bit.

Dan denk ik dat onze paarden heel bijzonder zijn :=
Ze hebben geen onbeperkt ruwvoer maar toch wel echt veel. Volgens mijn instructrice scheelt kwijl wel heel erg vanwege dat we nauwelijks met contact rijden :D en daarom moet het bit 'lekker' zijn, anders produceert het paard geen speeksel en gaat het bit schuren

bodien2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:50

dit topic gaat over mijn vragen niet over kwijlende paarden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:50

Ik rij (ook!) western, dus ook nauwelijks teugelcontact. Maar wel of geen teugelcontact hoeft niet per direct wel of geen speekselproductie te betekenen. Een gewoon metalen bit kan nauwelijks schuren hoor. Speeksel is in meer of mindere mate altijd aanwezig, daar hoeft een bit niet lekker voor de zijn. Well vrij off-topic, dus ik lees weer alleen mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:04

bodien2001 schreef:

Sorry dat jij niet in het middelpunt van de belangstelling staat, dit is nog altijd een openbaar forum. Een beetje minder mag ook wel!
Jij reageert nauwelijks op de tips die je worden aangereikt, tja dan kan je verwachten dat het onderwerp een beetje verschuift..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:08

Magrathea schreef:
bodien2001 schreef:

Sorry dat jij niet in het middelpunt van de belangstelling staat, dit is nog altijd een openbaar forum. Een beetje minder mag ook wel!
Jij reageert nauwelijks op de tips die je worden aangereikt, tja dan kan je verwachten dat het onderwerp een beetje verschuift..

Met Margrethea eens dit topic begint nu iig een nutige discussie wending te krijgen.

daarnaast reageer jij helemaal niet op tips en aanwijzingen (die oa ik heb proberen te geven) maar sla je alleen aan wanneer er in jouw ogen negatief wordt gereageerd.

Normaals ik zie goede tips voorbij komen voor als je toch perse (hoe onzinnig ook) een eigen hoofdstel wilt aanschaffen. Dus doe daar wat mee of open geen topic.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:11

Het topic gaat overigens over je hoofdstel niet over jou _O-

Ik vind het overigens best gerelateerd: het ging namelijk over wel of geen bit zelf kopen, en of een eigen bit wel of niet hygiënisch is voor het paard.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:13

Ik vind dat een bit maar in één mond moet niet in meerdere . Afspoelen onder de kraan vind ik dan ook niet schoon genoeg als je wisselt van paard. Er blijft altijd wel wat achter dan zou je elke weet je bit moeten reinigen en bv uitkoken. Ik weet niet wat dat doet met het bit.
Daarnaast maak ik de bitten van mijn paard helemaal niet zo vaak schoon :D lekker vies smaakt lekkerder is mij altijd verteld hihi of het zo is weet ik niet maar mijn merrie is wel gek op dr bitjes:D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:41

Ik was mijn bit om de zoveel keer toch wel eens af omdat er wel eens grasresten aan kunnen zitten als m'n paard meteen uit de weide komt als ik ga trainen :j
Die opgedroogde grasresten voelen maar heel ruw en onaangenaam aan, daarom poets ik die er meestal wel af.

Ik durf m'n bit eigenlijk nooit afwassen met 'wasproduct' of hoe moet ik het verwoorden, is er eigenlijk een middeltje om je bit grondig te kuisen, wat niet schadelijk is voor het paard ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:43

Ehmm ik weet niet hoe dat spul heet, maar er is zo'n goedje dat je op je handen kan smeren en dat dan opdroogt, en dan zijn je handen schoon. Misschien zoiets? Als je je handen ermee kan schoonmaken en vervolgens veilig met je handen kunt eten e.d. lijkt me dat het ook prima op je bit kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:50

bodien2001 schreef:

En wat denk jij dat een paard doet als hij een bit in krijgt dat niet past meis??
Ik vraag me ook af of de manege eigenaar wel af weet van jou Plannen??
Ik zou heel boos worden als je dit bij een van mijn paarden zou doen!
Jij loopt toch ook niet in schoenen die een of twee maten te groot of te klein zijn?
Dat doet pijn nl!!!
Het is natuurlijk niet voor niets dat er zo veel verschillende maten hoofd stellen en bitten zijn.... even nadenken meisje!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:23

Dan zal ik antwoord geven ik zou gaan voor een cob hoofdstel met een 12,5 bitje natuurlijk altijd controleren of het bit wel past bij het paard de ene zal een wat kleinere nodig hebben of een grotere dan kun je altijd nog wisselen. Of vraag het voor de les even aan je instructeur/trice of het goede bit is omdat je er ook nog mee zit dat je bustrens en watertrens hebt en een ongebroken, dubbel gebroken en enkel gebroken bitjes. Is wel zo prettig als het paard hetzelfde bit heeft als normaal.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:54

Er hebben al meerdere mensen antwoorden gegeven op je vraag, waaronder ook ik.
Echter geen enkele reactie van jou TS. Dus tja dan gaan andere mensen wat discusseren met elkaar.
Logisch toch? Het is en blijft een openbaar forum :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:23

Ik ben ook wel eens een hele tijd geleden op een ponykamp geweest bij een manege waar universele dekjes, zadels en hoofdstellen hangen ze hadden een soort stippen systeem met de kleine pony's bijvoorbeeld een groene stikker en de grote paarden blauwe stikkers. je moest dan de spullen hebben die overeenkwam met de stipkleur achter de naam van de pony. Heel raar systeem en ik vond het ook behoorlijk vies en oncomfortabel voor de ponies.

TS moet niet vergeten om ook haar hoofdstel goed af te stellen ook ik vraag het nog steeds aan mijn instructrice/pension eigenaar of ze mijn nieuwe hoofdstellen passend wil zetten ik zou het zelf echt niet weten hoe strak de bakstukken moeten enz.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:07

Als je een hoofdstel gaat kopen, neem dan gewoon een simpel hoofdstel. Niet al te duur maat COB die kan je van klein tot groot verstelen. Koop vooral geen bit want de maat 11.5 past warschijnlijk maar in 3 monden en de rest van de paarden hebben groter of kleiner. Doe gewoon het bit van de pony zelf aan je hoofdstel.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:11

Mijn paard is zelf een manegepaard. Ik heb mijn eigen spullen voor hem (omdat ik hem elke dag rij) en heb zijn manegehoofdstel zelf uitgezocht. Met een bit die voor hem fijn is, en het hoofdstel zo afgesteld dat het goed zit.

Mocht er iemand met een eigen hooofdstel komen heeft diegene mooi pech, hij heeft gewoon een hoofdstel die hem goed zit en waar die aan gewend is, dat eigen hoofdstelletje gebruik je maar ergens anders

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:11

misschien een bitloos hoofdstel maat cob? moet je ook wel overleggen met de eigenaar, en het gaat waarschijnlijk niet goedkomen op elk paard. maar dan zit je niet met het bit, want het is onmogelijk om een bit te vinden wat bij elk paard past.

of je moet met een touwbit rijden, maar dan heb je ook geen hoofdstel meer nodig haha.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:15

ZarcoTje schreef:
Ik was mijn bit om de zoveel keer toch wel eens af omdat er wel eens grasresten aan kunnen zitten als m'n paard meteen uit de weide komt als ik ga trainen :j
Die opgedroogde grasresten voelen maar heel ruw en onaangenaam aan, daarom poets ik die er meestal wel af.

Ik durf m'n bit eigenlijk nooit afwassen met 'wasproduct' of hoe moet ik het verwoorden, is er eigenlijk een middeltje om je bit grondig te kuisen, wat niet schadelijk is voor het paard ?

In een pannetje water doen en laten koken! Kan het het er zo afborstelen :j

lobkiekietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 02:19

Als de pony's het niet gewoon zijn voor een zadeldoek of peesbeschermers dan zou ik best ook geen hoofdstel kopen als ze geen andere dingen gewoon zijn.

Mvg

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:16

Tigra_ schreef:
Dan zal ik antwoord geven ik zou gaan voor een cob hoofdstel met een 12,5 bitje natuurlijk altijd controleren of het bit wel past bij het paard de ene zal een wat kleinere nodig hebben of een grotere dan kun je altijd nog wisselen. Of vraag het voor de les even aan je instructeur/trice of het goede bit is omdat je er ook nog mee zit dat je bustrens en watertrens hebt en een ongebroken, dubbel gebroken en enkel gebroken bitjes. Is wel zo prettig als het paard hetzelfde bit heeft als normaal.

het ene Enkel gebroken , of dubbel gebroken bit is de andere niet
en vergeet de dikte niet .. zowel midden (plat bol dikte) etc zijkanten

Magrathea schreef:
Ehmm ik weet niet hoe dat spul heet, maar er is zo'n goedje dat je op je handen kan smeren en dat dan opdroogt, en dan zijn je handen schoon. Misschien zoiets? Als je je handen ermee kan schoonmaken en vervolgens veilig met je handen kunt eten e.d. lijkt me dat het ook prima op je bit kan.

:o je bedoelt dat alcohol spul ,.. JAAAH :D goed idee ! vinden paarden vast heeeeerlijk -O-

moet je eens bij de mijne proberen .. een te dik , te scherp bit gereinigd in de alcohol
zal vast leuke reactie's geven (voor de omstanders) :')

nou ts begin maar alvast met sparen
stel je rijd afwissellend op 3 verschillende pony's / paarden ..
3 hoofdstellen , 3 bitten ..

mocht je serieus zijn .. hebben hier bitten in de maten vanaf 8cm t/m 19,5cm
zal voor de manege paarden aan bitten in de maten 11,5 t/m 14,5 cm
mijn paardje maat 153cm heeft hoofdstel maat pony , de ander 165cm maat extra full
das al 4 maten ..

als de rest vd manege ruiters er ook gebruik van mag maken vinden ze dat vast niet erg
de manege eigenaren dus , dat je alle tuigage op jouw kosten vervangen word ;)

vind onze portemonnee ook leuk als je het allemaal hier zou willen bestellen 8-)
zou er nog eens goed over nadenken en echt goed navragen
natuurlijk mag je het kopen van hun ... mag je het ook gebruiken ?

sorry maar ben het met het legio van de mensen hier eens .. lijkt me geen strak plan
tevens reageer je alleen als er iets gezegd word als het antwoord je het niet bevalt

misschien dat je IETS zou kunnen doen met de legio aan tips die je al gehad hebt
en ook daar op reageren ?

maar even een serieus antwoord-advies
wat ik denk je wel kan doen ...

welke pony vind je het liefste en het leukste ?

kijk voor die wat voor maat hoofdstel , maat en type bit die nu heeft
koop voor die pony een eigen hoofdstel
(mits het inderdaad echt mag van de manege)
en gebruik het alleen op die pony

laat je instructrice helpen met de juiste afstelling !
niet fijn voor pony als dingen te los of te strak zitten

zou het echt afraden 1 hoofdstel 1 bit voor meerdere pony's paarden
om verschillende legio van redenen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:32

bodien2001 schreef:

Wauw wat ben jij aardig zeg! En gelukkig ook helemaaaal niet eigenwijs. Je wilt gewoon horen wat je horen wilt, dat je dus gewoon dat hoofdstel moet kopen.
Leuk voor jou, maar voor de paarden wat minder. Je moet hem namelijk steeds verstellen, en ik weet niet of jij daar al genoeg ervaring voor hebt om te zien wanneer een hoofdstel en bit goed zitten. Dus ik zou gewoon lekker met de manege hoofdstellen rijden, die doen het ook prima hoor. En als je nou echt perse een eigen hoofdstel wilt hebben, koop er dan eentje voor je lievelingspaard of degene waar je het meest op rijdt. En gebruik hem dan ook alleen voor dat paard.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:38

Of het nou echt een handig idee is om een hoofdstel te kopen omdat je graag met je eigen hoofdstel wilt rijden op de manege.
Maar mij lijkt dan ten eerste verstandig om dit met de manege eigenaar of instructeur/instructrice te bespreken.
Die kan ten eerste al beter inschatten om wat voor paarden/pony's het gaat waar je zoal op rijd en dus welke maat hoofdstel je moet nemen.
Over het bit ben ik het niet zo uit, niet elk bit ligt fijn in de mond van ieder paard, waarom neem je dan niet gewoon het bit van de pony zijn eigen hoofdstel en zet je die op jou hoofdstel en na de les verwissel je ze gewoon weer ;)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:48

Ik heb voor 1 pony een eigen hoofdstel, maar dat was ook omdat ik elke week standaard op die pony reed, dus dat hoofdstel zat op haar maat en het bit was haar maat, ik ga hier niet mee rijden bij andere paarden, tenzij ik zeker dat het past.
Ik laat ook altijd door m'n instructrice controleren of het wel echt goed zit, vind ik toch fijn voor m'n eigen gemoedsrust. Heb ik ook gedaan met de hoofdstellen voor het leasepaardje dat ik nu heb.

Als ik jou was zou ik dus gewoon voor 1 pony 1 hoofdstel kopen en die niet gebruiken op andere paarden, of anders idd hele tijd het bit verwisselen, dus het bit van het eigen hoofdstel pakken, weet je zeker dat het bit past.