Hoevaak vet jij je tuigage.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Re: Hoevaak vet jij je tuigage.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:42

Ik denk zon keer of 4 per jaar. Ik gebruik altijd olie omdat ik het leer daar het meest soepel van vind worden. Voor mn hoofdstel gebruik ik balsem omdat daar wat meer stiksels in zitten en ik ooit eens heb gehoord dat olie niet goed ik voor stiksel. Misschien een fabeltje maargoed het bevalt mij wel prima zo :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:47

Eens in de maand, als ik mijn zadelkast weer eens durf op te ruimen :=

Nu heb ik in de schuur een kast met paardenspul en is het de bedoeling dat ik het 1x in de maand mee naar huis neem om lekker te poetsen als het mij uitkomt.
Anders zit ik zo te klooien op stal met het vet etc.... (en hier heb ik muziek!)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 02:37

Eerst... 1 keer per jaar :o

Maar toen ging ik op een springstal werken en daar kwam de routine van het schoonmaken er zo goed in, dat ik nu na iedere rit mijn tuig schoonmaak. Dit met een soort zadelzeep en dan gewoon even er overheen, als je het bijhoud is het wel veeel minder werk :Y)
Verder 1 à 2 keer per 2 maanden een keer met leervet er overheen :)

Ik vind de zeep & balsem van Passier het fijnst. :j

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:21

@Jolien87:
Ik haal alles uit elkaar en maak alles grondig schoon met een spons en warm water met een beetje afwasmiddel, om overtollige vetresten en huidvet/aangekoekt vuil te verwijderen. Dan goed afdrogen met een handdoek en laat ik het verder drogen aan de lucht. Zodra het goed droog is dan bekijk ik hoe droog het leer is. Over het algemeen doe ik alle lederen riemen zoals hoofdstel en beugelriemen met lederolie, omdat deze delen dan goed verzadigd zijn en goed soepel blijven, soort waterdicht worden, in gebruik is dagelijks daar even een doekje over halen dan voldoende. M'n zadel doe ik met ledervet, maar heb een Wow en dat is op zich al heel zacht leder en vrij soepel van zichzelf. Wol gevulde kussen wordt altijd afgeraden flink te olieen omdat de vulling dit kan opnemen, mag je eigenlijk alleen dun vetten. Singelstoten mogen niet te verzadigd zijn met bijv olie, want daar kan het leer van gaan uitrekken en juist singelstoten moeten hun stevigheid bewaren. Na het rijden spoel ik altijd m'n bit af zodat er geen restjes achterblijven en haal ik een spons over de delen waar het in contact is geweest met zweet van het paard, ook m'n leren singel vergeet ik niet, zo blijft alles netjes in gebruik. Als ik naar het strand ben geweest, m'n paard staat nogal vaak in de zee te spetteren, haal ik ook een vochtige spons over alle delen die in contact zijn geweest met zeewater, anders slaat het wit uit de volgende dag. Meestal is het tuig nog vet genoeg om dat te kunnen hebben, zodra dat minder wordt maak ik het weer grondig schoon. Zo eens in de 2 maanden doe ik alles wel een keer grondig.
Zadelzeep gebruik ik niet, dat is eigenlijk om alleen op de achterkant van het leder te smeren als 'voeding' voor het leer. De achterkant kan dat wel opnemen, de gladde 'huid' kant kan dat eigenlijk niet en vind dat het dan alleen maar plakkerig wordt door de glycerine die er niet intrekt. Zadelzeep zou ik eerder gebruiken als ik dagelijks na het rijden een doekje over het leer heb gehaald en de delen die in contact met paardenzweet komen een extra beschermlaagje wil geven.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 25-05-12 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:24

Mijn zadel 2x per jaar, mijn hoofdstel eens in de 2 maanden denk ik? :Y)

Als ik mijn zadel vaker onder handen neem word het zo vet als spek en glibber je bij het opstijgen er zo weer langs :') Hij blijft dan na een beurt ook vaak nog heel lang vettig, dus vind vaker niet nodig.

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:26

Met deze warmte vet ik wel meer in vanwege het uitdrogen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:31

Nooit :o

Ik haal alleen een vochtige doek over m'n tuig... En mijn tuig is alles behalve niet soepel :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:40

Best wel weinig eigenlijk :o 1/2 keer per jaar... was toevallig laatst aan het denken dat het weer eens tijd wordt.
Ga het maandagavond weer allemaal poetsen :j Goed voornemen he :D

Waarmee maken jullie je bruine tuig schoon?
Ik heb spul van NAF (zadelzeep en leerbalsem), maar ben benieuwd of er nog andere fijne producten voor bruin tuig zijn.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:08

Ik vet mijn hoofdstellen en laarzen echt vaak in, maar het zadel vergeet ik nog wel eens :')

Als ik een oud hoofdstel krijg van bijvoorbeeld mijn opa (die laat zijn leren dingen altijd gewoon buiten liggen en die worden dan helemaal hard), dan doe ik ze in een emmer met olijfolie, of vet ik ze een hele hoop keren achter elkaar in, het resultaat mag er altijd wezen :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:02

Maak mijn zadel en hoofstel iedere maand schoon (in de zomer wat vaker) en voor wedstrijden natuurlijk, en ik vet ze meestal ook in behalve als ik een wedstrijd heb want dan komt het niet goed met mijn witte rijbroek!
Ik vindt zelf dat het best vaak is, ik ken tenminste zat mensen die het minder vaak doen, maar ik doe het ook alleen omdat mijn zadel duur was en ik niet wil dat ie dan over een paard jaar uitgedroogd is. Btw. ik maakt ook altijd mijn bit en beugels schoon!

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:01

Ik doe het veel te weinig, ik moet het echt vaker doen

Mendyh

Hoevaak vet jij je tuigage.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 06:56

ik doe het denk ik 1 keer in de 3 maanden en dan neem ik m'n laarzen en juphers ook gelijk mee. alleen wil ik graag een nieuw hoofdstel en zadel dus ben ik niet meer zo heel streng met het invetten...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:09

Ik maak mn tuig na het rijden vaak schoon met zadelzeep als het dof is of als het buiten stoffig is (rijd alleen in buitenbak) en bit altijd met warm water schoonmaken. Ik smeer het met rapide ledercreme in ik het droog vind of het na een dag weer dof is als ik het met zadelzeep heb schoongemaakt.
Daarnaast heb ik nog een kist waar ik overig leer in bewaar (kaptoom, 2 hoofdstellen, thiedeman en nog een paar teugels), deze maak ik 2x in het jaar helemaal schoon. Daar zit nu de schimmel op, maar dit schijnt goed te zijn voor 't leer...

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:17

Ik maak het eigenlijk al jaren niet schoon, oeps..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:19

1x per jaar ofzo, als je het te vaak invet is het namelijk ook niet goed vertelde mijn zadelmaker ooit eens.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:16

Hmm, sinds ik mijn spulletjes heb (sinds anderhalf jaar) heb ik nog nooit wat gedaan, heb zelfs niet eens ledervet of olie :=
Moet het wel een xtje gaan kopen, daar moet ik nog moed voor verzamelen :+

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:18

Heb een Wintec dus die vet ik niet in.. En mijn hoofdstel... uhh nooit :+

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:21

Ik maak mijn hoofdstel na elke keer rijden schoon met zadelzeep, dus 6 dagen in de week.
Mijn laarzen trouwens ook.
Zadel 1 keer in de week.

Vetten doe ik ongeveer 2 keer per maand, soms vaker en soms minder maar sowieso 1 keer in de maand.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:40

M'n zadel hoef ik niet in te vetten (wintec) en m'n hoofdstel vet ik in als ik dr zin in heb, geen vaste routine dus :P

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:25

Leren schoenen en chaps wekelijks (met lederolie en zwarte schoenpoets). Loop in modder, zand, water enz. en merk dat ze echt flink wat vet nodig hebben.

Ik poets 1 zadel per maand, ene keer het dressuurzadel, andere keer het springzadel. Hoofdstel ook eenmaal in de maand (allen met blank ledervet).

Vind het stiekem wel heel leuk om alles in te vetten haha :+

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:29

Ik vet veel te weinig :o

Ik heb dan gelukkig een Wintec zadel, maar hoofdstellen enz. worden denk ik maximaal 2x in het jaar ingevet.
Maar ik ben altijd m'n sponsjes/doekjes kwijt, haha

Maar m'n leren rijlaarzen en jodphurs wel elke week :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:31

Heel eerlijk? Nooit. :') Evenals mijn mooie leren laarzen die verwaarloosd worden. En als het echt versleten is, koop ik wel weer wat nieuws.

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:38

Ongeveer 1-2x per jaar. Ik gebruik lederolie, en voor het zadel, zadelzeep.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:15

Ik poets mijn tuig net wanneer ik tijd heb. De ene keer is dat twee keer per maand, maar soms ook 2 maanden niet. Ik zie er alleen altijd zo tegenop, omdat ik best wel veel tuig heb, en iedere keer als ik het plan, er andere dingen tussendoor komen..
Als ik ga poetsen ben ik voor het tuig dat op stal ligt toch gemiddeld 1 tot 1,5 uur bezig, en dan zal ik het maar niet over het spul wat thuis ligt hebben :Y)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:23

Ik poets mijn tuig wanneer ik wedstrijd heb. Dus de ene keer regelmatig en de andere keer een tijd niet. Ook met nat weer, dus vieze modderbak maar ik mijn tuig schoon. maar vet het niet elke keer in. Ik gebruik lederdressing, en ledervet.