@Jolien87:
Ik haal alles uit elkaar en maak alles grondig schoon met een spons en warm water met een beetje afwasmiddel, om overtollige vetresten en huidvet/aangekoekt vuil te verwijderen. Dan goed afdrogen met een handdoek en laat ik het verder drogen aan de lucht. Zodra het goed droog is dan bekijk ik hoe droog het leer is. Over het algemeen doe ik alle lederen riemen zoals hoofdstel en beugelriemen met lederolie, omdat deze delen dan goed verzadigd zijn en goed soepel blijven, soort waterdicht worden, in gebruik is dagelijks daar even een doekje over halen dan voldoende. M'n zadel doe ik met ledervet, maar heb een Wow en dat is op zich al heel zacht leder en vrij soepel van zichzelf. Wol gevulde kussen wordt altijd afgeraden flink te olieen omdat de vulling dit kan opnemen, mag je eigenlijk alleen dun vetten. Singelstoten mogen niet te verzadigd zijn met bijv olie, want daar kan het leer van gaan uitrekken en juist singelstoten moeten hun stevigheid bewaren. Na het rijden spoel ik altijd m'n bit af zodat er geen restjes achterblijven en haal ik een spons over de delen waar het in contact is geweest met zweet van het paard, ook m'n leren singel vergeet ik niet, zo blijft alles netjes in gebruik. Als ik naar het strand ben geweest, m'n paard staat nogal vaak in de zee te spetteren, haal ik ook een vochtige spons over alle delen die in contact zijn geweest met zeewater, anders slaat het wit uit de volgende dag. Meestal is het tuig nog vet genoeg om dat te kunnen hebben, zodra dat minder wordt maak ik het weer grondig schoon. Zo eens in de 2 maanden doe ik alles wel een keer grondig.
Zadelzeep gebruik ik niet, dat is eigenlijk om alleen op de achterkant van het leder te smeren als 'voeding' voor het leer. De achterkant kan dat wel opnemen, de gladde 'huid' kant kan dat eigenlijk niet en vind dat het dan alleen maar plakkerig wordt door de glycerine die er niet intrekt. Zadelzeep zou ik eerder gebruiken als ik dagelijks na het rijden een doekje over het leer heb gehaald en de delen die in contact met paardenzweet komen een extra beschermlaagje wil geven.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 25-05-12 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt