Zadels, ik ben er klaar mee..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:22

Ja en ik heb het nu ook weer. Het heeft te maken met de schouders, de singelgroeve. Het is niet direct dat het door een verkeerde boommaat komt. Tijdens het rijden verergert het.
Ik kan dan echt voor geen meter meer zitten, door de stoelzit waar ik dan ingedrukt word, plus dat ik me van voren openrijd.

ankem

Re: Zadels, ik ben er klaar mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:23

Ik heb trouwens wel een andere Ainsley. Dit type zie je niet veel op de markt. Vrij standaard is toch wel de vanguard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:25

ankem schreef:
Ik heb trouwens wel een andere Ainsley. Dit type zie je niet veel op de markt. Vrij standaard is toch wel de vanguard.

Ik zie dat hij jouw model wel in het assortiment heeft, dus hopelijk neemt hij hem ook mee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:48

arno brandt!
Wordt op maat gemaakt, maar geloof dat er ook nog een regeling is dat mocht het binnen een jaar niet meer passen, er een oplossing gevonden wordt (don't shoot me if i'm wrong)
zadel wordt naar paard en ruiter gemaakt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:50

Ga gewoon voor een zaldi
prima op barokke rondgeribte paarden
en nog betaalbaar ook.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:52

Hmm...ja geen paard hetzelfde. We kunnen met elkaar natuurlijk genoeg roepen wat voor ons goed werkt, maar dat hoeft voor het andere paard niet het geval te zijn.
Ik heb toen ook zaldi's gepast voor mijn Fries, maar dat werkte bij haar helaas niet. Ik moest eigenlijk 2 verschillende hebben. Een voor galop en 1 voor de overige gangen.
Daarnaast kon ik mijn lange bovenbenen er niet fijn in kwijt :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:00

ow en maatwerk hoeft niet duurder te zijn dan een merkzadel.

ik heb nu een zadel op maat laten maken voor mij en mijn paard en dit koste mij nog geen 1250 euro na 2 2de handszadels aan 400-500euro en verkopen aan 300-350 of een Wintec IW aan 800euro en weer moeten verkopen, leek dit me wel het risico waard.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:03

Waar laat jij voor zo weinig geld een zadel op maat maken? Of bedoel je een bestaand zadel aanpassen? In mijn ervaring ben je toch wel ongeveer het dubbele kwijt. Neemt niet weg dat het het wel waard is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:15

Ik stond zelf versteld van de prijs toen ik ernaar informeerde. Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat ik een close-contactzadel heb, dus met een enkel zweetblad dit maakt dacht ik wel een 300-400 euro verschil in prijs.

Ik ben naar Crassaerts in Sterrebeek geweest, die heeft nog steeds z'n eigen atelier. Had nu al zoveel verschillende zadels geprobeerd en mijn merrie liep als een houten paard en toevallig had mijn instructrice een zadel van bij hem voor op haar arabier. En dit lag als een huis. Mijn merrie maakte op 2 weken tijd een gigantische vooruitgang, dus toen dacht ik: "zo eentje moet ik hebben".
Ik heb Crassaerts opgebeld en die moest toevallig in de buurt zijn, heeft naar mijn paard gekeken en naar "zijn" zadel. Hij noemde alle "pijnpunten" die ik ervaarde op en zei "ik maak u zo'n zadel en het zal nog 10x beter liggen, je moet alleen geduld hebben, want ik heb nog heel veel werk".
Of het nu werkelijk nog beter past en zit, weet ik nog niet zeker, want mijn paard is momenteel niet 100% en heb het zadel nog maar 3 dagen. Wel kan ik zeggen dat het met losse singel (vuist ertussen) niet gaat schuiven en ik in galop er niet uitkom, draf is iets anders. Maar de draf van m'n merrie is momenteel zelfs zonder ruitergewicht slecht en gespannen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:16

een zadel op maat maken voor 1200 euro lijkt me sterk
veelal werken ze met bomen, waarop de rest /opbouw op de ruiter wordt aangepast.
ze hebben dan bv 2 of 3 vormen bomen, en daarop bouwen ze het zadel
als het echt voor 1200 helemaal op maat gemaakt wordt, zal het aan arbeidsloon wel wat meer gaan kosten, of er wordt ergens anders op bezuinigd. (kwaliteit leer bv, net zo belangrijk)
ik ben wel benieuwd wat jou paard voor rug heeft, waardoor er elke keer geen passend zadel op te krijgen is.
wat betreft het jou duwen in stoelzit, heeft vaak alles te maken met een niet goed passend zadel op het paard, waardoor bv het zadel teveel naar voren schuift (zie je vaak met een te krappe boom ontstaan)
daardoor komt het middelpunt van het zadel meer achterin en jij achterin gedrukt. en je beugels ophanging meer naar voren. Dan kan je idd niet meer lekker rechtop zitten en wordt je in stoelzit gedwongen , de voorkant is dan hoger en rijd je jezelf kapot.
Het is niet nodig een zadel helemaal aan te meten op de maat van de rug van je paard.
Bij het merendeel van de nieuwe zadels, nemen de kussens de vorm aan van de rug (wel op letten of je paard niet scheef is, en dus de kussens scheef drukt). Dit geldt natuurlijk voor de nieuwe zadels. Niet de 2 e hands.
Op elke fries heb ik nog een goed passend zaldi zadel kunnen aanmeten tot nu toe. Dus of je paard heeft een aparte vorm rug? of de zadelpassers hebben de goede maat niet mee, en kunnen zo niet passen.
Beter een iets te brede kamer, dan te smal....anders kunnen de spieren rond de schoft niet ontwikkelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:42

Ik zal eens kijken of ik vanavond even een mooie standfoto kan maken zodat jullie haar gehele figuur goed kunnen zien.

Nombrado, even over Zaldi, ik wilde zelf 1 jaar geleden een Zaldi, omdat de modellen en het concept mij aanspreken. Helaas heeft de zadelmaker die deze zadels verkocht deze afgeraden voor mijn paard. Nu heeft hij de plank daarna 2x mis geslagen en ik helaas nog nooit een zadel van Zaldi op haar rug gehad, dus of hij daarin gelijk had kan ik niet zeggen. Mijn huidige zadelmaker verkoopt ze helaas niet, maar mocht hij niks passends kunnen bedenken voor mij (en mn portemonee) hou ik Zaldi zeker in optie!

Ik heb trouwens ook nooit gehad dat zadels gingen schuiven, alleen dat ze heel erg achterover gaan liggen.

Arno Brandt valt voor dit moment voor mij af, wellicht netzoals Ninon Schutte iets voor de toekomst als ze helemaal is uitgegroeid en ik besluit voor een geheel op maat gemaakt zadel te gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:44

Princesj schreef:
Ik zal eens kijken of ik vanavond even een mooie standfoto kan maken zodat jullie haar gehele figuur goed kunnen zien.

Nombrado, even over Zaldi, ik wilde zelf 1 jaar geleden een Zaldi, omdat de modellen en het concept mij aanspreken. Helaas heeft de zadelmaker die deze zadels verkocht deze afgeraden voor mijn paard. Nu heeft hij de plank daarna 2x mis geslagen en ik helaas nog nooit een zadel van Zaldi op haar rug gehad, dus of hij daarin gelijk had kan ik niet zeggen. Mijn huidige zadelmaker verkoopt ze helaas niet, maar mocht hij niks passends kunnen bedenken voor mij (en mn portemonee) hou ik Zaldi zeker in optie!

dat is wel jammer
want de prijs kwaliteit van bv een zaldi new kent (meest verkochte model) is toch wel erg fijn gebleken voor een fries.
Is jou fries erg breed kwa boom? weet je hoeveel?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:53

Nombrado, ik kan helaas momenteel geen boommaat noemen. In het zadel wat ik had (en wat dus niet in orde was!) zat een groene boom van Wintec, volgens mij is dat smal/medium, maar heb voor die tijd ook wijd en medium gehad, dus ik kan er geen pijl op trekken helaas. Ze heeft naar mijn idee gewoon een kwpn bouw, wel schoft maar niet overdreven, mooi gevuld (geen kuilen). Wel ben ik erachter dat haar zadelplaats redelijk naar achteren ligt omdat ze een grote schouderpartij heeft (singelplaats is meer dan een handbreedte uit de oksel).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:59

Princesj schreef:
Nombrado, ik kan helaas momenteel geen boommaat noemen. In het zadel wat ik had (en wat dus niet in orde was!) zat een groene boom van Wintec, volgens mij is dat smal/medium, maar heb voor die tijd ook wijd en medium gehad, dus ik kan er geen pijl op trekken helaas. Ze heeft naar mijn idee gewoon een kwpn bouw, wel schoft maar niet overdreven, mooi gevuld (geen kuilen). Wel ben ik erachter dat haar zadelplaats redelijk naar achteren ligt omdat ze een grote schouderpartij heeft (singelplaats is meer dan een handbreedte uit de oksel).

Ohw...zo herkenbaar.
Dat had de mijne precies zo. Jij zegt dat die van jou niet schuift. Heb je ook niet het idee dat het tijdens het rijden steeds verder achterover gaat liggen? Dat was en is bij mij zo, door die singelplaats. Speciale singel hielp niet voldoende.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:01

Ik heb een flex quality zadel! Erg fijn zadel, mijn paard heeft een beetje een moeilijke rug en echt heel veel zadels pasten niet op hem. Nu dus dit zadel en lag meteen perfect. HIj is het afgelopen jaar ontzettend gegroeid in zijn bespiering, maar het zadel ligt nog steeds perfect!!
Ik wil nooit meer een ander zadel.
Dit zadel is gevuld met traagschuim, waardoor het zadel naar de rug van het paard gaat staan. Het moet je maar net liggen, maar ik vind het ook nog eens heerlijk zitten!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:01

Ankem, hij ligt van begin tot het einde van de rit precies het zelfde, schuift echt geen millimeter. Al ik zou vergeten aan te singelen zou ik het niet doorhebben. Alle zadels gaan na 3,4,5 maanden gewoon steeds meer achterover liggen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:02

Een Ainsley met een verstelbare boom? Mijn Fries is nu zo'n beetje uitgegroeid, ze is 7 jaar, en ik wil volgend jaar kijken naar een fijner zadel. Deze is zo hard als beton maar het verstelbare gedeelte is echt ideaal!

Veel succes!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:09

Ainsley met verstelbare boom durf ik niet aan, heb helaas te veel slechte verhalen over dit systeem gehoord (puur alleen over dit type dus).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:12

Princesj schreef:
Ainsley met verstelbare boom durf ik niet aan, heb helaas te veel slechte verhalen over dit systeem gehoord (puur alleen over dit type dus).

Ik heb een tweedehands gekocht die nog bijna nieuw was en heb het nu alweer (even rekenen...) 4 jaar (bijna 5, ik gebruikte het voor ik het op mijn Fries gebruikte ook op mijn KWPN'er) . Je moet ervoor zorgen dat je eigenlijk elke week de boom even een stukje versteld. Dus even voor je het zadel terug hangt het systeem even wat smaller of breder zetten zodat het soepel blijft en inspuiten met wat siliconenspray. Ik ben zelf niet zwaar maar ik kan me voorstellen als je wat fors bent en je de boom heel breed hebt staan het niet zo sterk is als een vaste boom. Mijn zadelmaker vind het in mijn geval met mijn paard een ideale combinatie alleen levert het hem nooit geld op ;-)

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:13

Zelf heb ik geen fries. Maar een Euroriding diamond pas echt op bijna ieder paard. Heerlijk zadeltje voor verwende konten.
En als je voor een pad kiest, zou ik kiezen voor een pro lite pad die je voor en achter kunt bij stellen. Deze zorgt ervoor dat het paard wel gewoon kan blijven groei (spieren) dus dan heeft het paard geen last van het zadel als het niet helemaal lekker ligt. Zelf heb ik deze er ook bij onder liggen zonder extra opvullen. Aangezien ze steeds veranderd.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:14

mijn ouders hebben en kent en masters zadel voor de fries, met verwisselbare boom, fijn zadel :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:16

Fred_Kroket schreef:
Ik heb een tweedehands gekocht die nog bijna nieuw was en heb het nu alweer (even rekenen...) 4 jaar (bijna 5, ik gebruikte het voor ik het op mijn Fries gebruikte ook op mijn KWPN'er) . Je moet ervoor zorgen dat je eigenlijk elke week de boom even een stukje versteld. Dus even voor je het zadel terug hangt het systeem even wat smaller of breder zetten zodat het soepel blijft en inspuiten met wat siliconenspray. Ik ben zelf niet zwaar maar ik kan me voorstellen als je wat fors bent en je de boom heel breed hebt staan het niet zo sterk is als een vaste boom. Mijn zadelmaker vind het in mijn geval met mijn paard een ideale combinatie alleen levert het hem nooit geld op ;-)

Het probleem wat ik heel vaak hoor is dat de bomen vanzelf openlopen. Ik wil juist absoluut niet zelf rommelen aan zadels, dus dit valt voor mij sowieso af.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:25

Princesj schreef:
Fred_Kroket schreef:

Het probleem wat ik heel vaak hoor is dat de bomen vanzelf openlopen. Ik wil juist absoluut niet zelf rommelen aan zadels, dus dit valt voor mij sowieso af.

Nee dat gebeurd bij mijn zadel niet, ik heb een touwtje ertussen gespannen om te kijken of dat zo is en het opgemeten maar hij blijft prima op maat. Een passend zadel is belangrijk maar je hoeft geen professor zadelmaker te zijn om te kijken of je zadel goed ligt. Daarnaast veranderd je paard misschien wel om de week van vorm en bouw, spiertje hier, wat vocht daar, beetje dikker, beetje dunner, dus al maak je een zadel passend kan het de week erop wel weer ongeveer niet passen. Daarom vertrouw ik mezelf eerder dan een zadelmaker die er handel in ziet om ons te doen geloven dat een zadel precies om maat moet worden gemaakt. (mijn zadelmaker kwam een keer langs om te kijken en zei: " je ziet het zelf toch ook wel, daar hoef ik je niet bij te helpen om te vertellen dat het zadel prima ligt" :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:32

Euroriding (diamant) past ook vaak makkelijk ook meerdere paarden, ook met een "moeilijkere" bouw.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:46

Ik heb hetzelfde gezeur. Had een goed zadel maar ze veranderd zo veel door trainen en ze past niet de standaardmodellen die hier in de winkel liggen. Ik zoek een kort zadel, ZONDER die dikke keilkussens en met echt een wijde boom. Negen van de tien keer als je vraagt om een wijde boom en 17 inch, komen ze aan met 17.5 inch en medium/wijd (33 is niet wijd :S). Ik heb momenteel wel een zadel wat ok is, alleen ik zit er voor geen meter in. Binnenkort laat ik er misschien een op maat maken (twijfel nog, omdat ze steeds verandert), maar dat gaat nog wel een paar maanden duren, dus voor de tussenliggende periode wil ik ook graag een zadel.
Zaldi schijnt inderdaad heel goed te zijn op barokke paarden. Heb hem zelf alleen nooit gepast omdat er nergens een in 'mijn' maten op voorraad ligt en op bestelling kopen doe ik niet meer.
Anky heb ik vroeger op een Fries gehad, beviel mij wel goed.