Welk pelham bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:24

Jans2000 schreef:
Ze is gewoon heel sterk in de mond. Ik rijd nu met een engelgebroken bustrens en daar reageerd ze bijna niet op. Vooral buiten kan ze zich dan erg sterk maken.

Ik ken t, mijn draver heeft t ook extreem erg... eenmaal in galop is er geen houden meer aan. Ik rij haar nu met een enkel gebroken pelham maar vind dit niet fijn (een deel 'heft' naar mij toe, rechterdeel buigt, zegmaar, omdat in het midden van t bit die 2 ringetjes een andere kan op zijn)

Ik zou kijken voor een dubbel gebroken :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:54

inesje15 schreef:
Ivm jullie discussie hiertussen, de hefboomwerking wordt teniet gedaan door de kinketting... Maar zo heb je tOch een effect door de extra druk van de kinketting waardoor er uiteindelijk tOch een verschil is..

Dat klopt niet wat je aanhaalt, een kinketting werkt alleen als de schaar op een punt gebruikt wordt wat na de as (mondstuk) ligt (punt 2 van onderstaande afbeelding). Wordt de schaar op de as of ervoor gebruikt (dus richting de bakstuk) (punt 2) dan is er gewoonweg geen hefboomwerking en ook geen druk door de kinketting (ervan uit gaande dat deze op de juiste manier is bevestigd). Die krijg je pas als de teugels op punten 3 en 4 bevestigd worden (naar gelang hoeveel mogelijkheden er zijn).

Deze afbeelding laat dat schematisch zien.
Afbeelding

Visueel (van Wikipedia).
Afbeelding

En bokker rina laat dat in de praktijk zien: http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/.

Carmy81 schreef:
De bevestiging is op 2 verschillende punten dus heb je altijd hefboomwerking.
Maar goed dat is een hele andere discussie waar verschillende meningen over zijn ;)

Hier is geen discussie over mogelijk en zeker geen andere meningen, dit is pure natuurkunde. Prima als je denkt dat die natuurwetten anders zijn, maar breng de TS niet op het verkeerde been door verkeerde informatie te geven.

Als je toch zo overtuigd bent van de mening dat je hiermee wel hefboomwerking krijgt, dan ben ik zeer benieuwd hoe jij dat dan denkt. Want hoe krijg je hefboomwerking door druk te geven op de as zoals hier gezegd wordt?

[edit] In dit topic kunnen we verder praten over de hefboomwerking, en wellicht is dat ook interessant voor de TS: [HAR] Hefboomwerking bij bitten (grote bitring).

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:09

Jans2000 schreef:
Nee op het moment niet. Ben nog op zoek naar iemand die goed les geeft. Zijn er helaas niet veel.

Eers een goede instucteur zoeken voordat je gaat denken aan andere (scherpere) hulpmiddelen. Je maakt er meer kapot mee dan je lief is. Dan maar een tijdje niet naar buiten.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:10

magda_90 schreef:
inesje15 schreef:
Ivm jullie discussie hiertussen, de hefboomwerking wordt teniet gedaan door de kinketting... Maar zo heb je tOch een effect door de extra druk van de kinketting waardoor er uiteindelijk tOch een verschil is..

Dat klopt niet wat je aanhaalt, een kinketting werkt alleen als de schaar op een punt gebruikt wordt wat na de as (mondstuk) ligt (punt 2 van onderstaande afbeelding). Wordt de schaar op de as of ervoor gebruikt (dus richting de bakstuk) (punt 2) dan is er gewoonweg geen hefboomwerking en ook geen druk door de kinketting (ervan uit gaande dat deze op de juiste manier is bevestigd). Die krijg je pas als de teugels op punten 3 en 4 bevestigd worden (naar gelang hoeveel mogelijkheden er zijn).

Ja dat snap ik nu, maar is er dan toch geen verschil? Al is het maar omdat de bakstukken zo naar voor gaan? Evtl wat meer druk achter de oren?
Volgens mij is er toch íets verschillend dan rijden met een gewone trens...

magda_90

Re: Welk pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:19

Ik rij buiten met een ongebroken pelham met 2 teugels, dus geen verbindingsriempje....is voor mijn paard die buiten overal doorheen loopt het vriendelijst, rij met los teugeltje, 1 keer 2 e teugel er bij moeten pakken, maar meteen loslaten, want mijn paard kwam omhoog, er doorheen lopen zoals hij gewend was, bit tussen kiezen en gaan met de banaan, of gewoon zelf blijven trekken om zijn tempo te bepalen heb ik dan niet meer..is karakterprobleem, in bak heb ik een ergonomisch gevormd dubbel gebroken bit, kan er een kind op, buiten een race monster...

dubbelgebroken pelham werkt als normaal dubbelbebroken bit, ga je verbindingsriempje toevoegen, dan is er constant druk op het bit en behoorlijk straf ook, dan worden ze nog harder in de mond, ze zetten hun kaak vast houden hun hoofd strak om sterk te blijven....

Als je voor dubbelgebroken kiest, wat niet zachter is dan ongebroken, want die ligt stil in de mond, kraakt de tong niet, prikt niet in de verhemelte, kies dan wel voor 2 teugels zodat je de hefboon, 2e teugel , er bij kan nemen als extra en rij op het bit zoals je gewend bent in de bak....zorg dat je paard ontspant en hij weet dat hij het dus niet meer bepaald, kan je fijn buiten rijden.....

Het zieligdiscussie moet je negeren, constant aan je paard trekken is veel vervelenden en verongelukken wil je niet...sommige paarden zijn buiten totaal anders dan in de bak, mijnpaard is rustig en mak in de bsk, buiten rijden en zeker alleen weg, moet je zeer handig zijn, niet flauw en goede conditie :D

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 09:27

@ russel. Bedankt voor je reactie. Zo dacht ik er ook over ja. Continue moeten trekken lijkt me inderdaad ook niet prettig en verongelukken al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:30

Juist en reken er op dat je veel commentaar krijgt, maar jouw paard loopt straks lekker te sabbelen op bitje en relaxed te kijken, de anderen zijn constant aan het trekken en zagen, kijk maar eens opzij....naar die mondhoeken tot in de neusgaten.. :o , met hun "normale" bitje..........

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:33

Tig jaren geleden, had ik ook een paard die niet te rijden was buiten doordat hij zich enorm opvrat. Een eenvoudig bitje erin was levensgevaarlijk. Met een pelhalm bit (ongebroken versie) was het een verademing. Paard kon zich ontspannen en ik ook dus reed met een lang teugeltje. Mocht er toch iets aan de hand zijn had ik hem weer zo in de hand. Ik reed trouwens wel met 2 teugels.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:33

Russel, zo kan de pelham inderdaad prima gebruikt worden, mits de ruiter maar ervaren is in de handhouding en de stangteugel er ook echt alleen in nood bij pakt. Niet iedereen is zo ervaren, vandaar de hoge weerstand ook vaak in dit soort topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:53

Als je buiten durft te rijden met een snel en druk paard, ben je ervaren genoeg om normaal met een ongebroken bit te rijden, als je normaal doet, is er niets aan de hand....heb veel meer problemen met die strakke trekteugels, strakke hulpteugels om paard "bij zich te houden" . Niemand gaat trekken en sleuren met een een pelham, omdat dat niet hoeft...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:05

russel schreef:
Als je buiten durft te rijden met een snel en druk paard, ben je ervaren genoeg om normaal met een ongebroken bit te rijden, als je normaal doet, is er niets aan de hand....heb veel meer problemen met die strakke trekteugels, strakke hulpteugels om paard "bij zich te houden" . Niemand gaat trekken en sleuren met een een pelham, omdat dat niet hoeft...

En dat is precies wat er vaak zat wel te zien is buiten (en hier op Bokt als je de topics mag geloven).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:06

moet is gaan kijken bij het pony springen de bijna iedereen die geen gewone trens in heeft hangen heeft een pelham in hangen, en daar wordt niet altijd even vriendelijk mee om gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:36

Wat heeft jouw pony springen nou te maken met een bosrit....TS dit is dus wat ik bedoel. ;)

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:17

ik heb genoeg ervaring inderdaad. Het gaat er mij om dat ik gewoon met een simpele ophouding mijn paard onder controle kan hebben op buitenrit. Rijd nu met iemand buiten die het zelfde probleem had met zijn paard en heeft ook een tijdje een pelham gebruikt en dit paard loopt nu gewoon rustig op een gewoon bit.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:26

mijn paard is overigens verder super braaf en vertoont geen vluchtgedrag. ze kan zich alleen erg sterk maken door haar enthousiasme. Hierdoor gaat ze heel hard lopen en brengt ze haar hoofd in de lucht waardoor ze haar rug niet meer ontspant. Omdat ze in het verleden al rugproblemen heeft gehad wil ik echt voorkomen dat ze dit weer krijgt. Niet meer buitenrijden is ook geen optie, omdat ze dit gewoon het allerleukst vindt. Rijden in de bak is gewoon niet haar ding. Als het allemaal wat beter gaat ga ik alleen met haar naar buiten. Heb haar pas een half jaar dus moet ook eerst vertrouwen opbouwen. Als ik straks alleen met haar naar buiten kan, zal ze wel rustiger zijn omdat ze dan geen strijd met andere paarden heeft. Het pelham bit is dan ook allen maar bedoeld voor tijdelijk gebruik.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:29

waarom worden hier allemaal hulpteugels en scherpe bitten genoemd?
LES LES LES!

Is best te betalen en immers.. je hebt toch alles over om je paard ook plezier te laten beleven tijdens het rijden?
Liever 25 euro of meer per les en een vrolijk paard dat zin heeft om te werken dan al die zooi van een bitten en slofteugels en stootteugels en een paard dat als maar meer de rug wegdrukt etc.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:51

het gaat hier om het buitenrijden en alle paarden zijn dan enthousiaster. Ik ben ook niet van hulpteugels ect. en nogmaals het pelham bit is niet zo'n verkeerd bit als dat je denkt. Veel paarden lopen hier rustiger op dan als op een simpel trensje. Het notenkraakeffect is ook echt niet fijn voor een paard hoor. Veel paarden hebben een hekel aan deze werking.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:55

@TS: Een pelham kost geen fortuin. Koop hem, test hem uit, zie of hij jou en je paard bevalt en beslis dan of je hem wil houden of niet. Trek je van het gezeur van bokt niets aan, ze kennen jou niet, je paard niet en al helemaal niet hoe jij met een bit omgaat.
In december heb ik een (ongebroken) pelham gekocht en het blijkt mijn beste investering te zijn sinds de aankoop van mijn paard.
Ik heb mijn paard onder controle buiten, maar als je na 2 uur open blainen op je handen hebt na een bosrit met een zacht bit, kan je roepen wat je wil, maar ik wil niet weten hoe haar mond aanvoelde na de rit. Pelham inhangen is met zo goed als losse teugel een gemakkelijk rondje bos en zowel ik als paard zijn stukken gelukkiger.

En deze trekkende rosse bostrut is een paard dat in de piste ook gewoon op een zacht bit kan lopen of met om het even welke bitloze optoming. Sommige paarden worden gewoon wat gek in de kop als ze de vrijheid ruiken en daar kunnen de beste trainingsmethodes niet tegenop.
Een paard is en blijft een dier dat gebouwd is om afstand af te leggen en snelheid te maken. Leven tussen draadjes en tralies doet daar doorgaans geen goed aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 03:01

Dakario schreef:
ongebroken pelham is erg straf. Ik zou om te beginnen eerst dubbelgebroken bit te nemen.

leg even meer uit over waarom uw paard moeite heeft om teugel aan te nemen?

Ja lekker zodat naast de hefboomwerking die hele boel ook nog eens over 2 scharnierpunten door de mond beweegt! ;)

Mocht je absoluut een pelham willen (begrijp niet waarom je die troep in de mond van je paard wil hangen maar dat terzijde) ga dan voor een ongebroken, dit signaal is veel zuiverder.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:16

Ts even een praktische tip:

Is een ongebroken trens icm een martingaal wat voor je? En misschien is er een 2e hands ruitersportzaak in je buurt. Daar kun je vaak voor niet te veel geld bitten kopen zodat je kan zien wat voor je werkt. Die weten vaak ook wel een fijne instructeur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:30

Een beetje kortzichtig om altijd maar te beweren dat LES de oplossing is.
Er zijn gewoon paarden die niet te houden zijn buiten,terwijl het in de bak makke lammetjes zijn.

Er is niets mis met een pelham,mits gereden met twee teugels.En geen harde hand(maar naar mijn idee mogen mensen met een harde hand helemaal niet op een paard zitten)

De onderste teugel pak je er pas bij(druk erop) als je voelt dat je de controle gaat verliezen.
Een stang is vriendelijker dan een gebroken.Klinkt vreemd...maar bij een gebroken heb je behalve de hefboomwerking ook nog het 'notenkrakers effect'.

Ik heb mijn paard vroeger ook gereden met een pelham,alleen buiten.
Voor dressuur is een pelham geen goed bit.Om te springen wel.Ook weer voor paarden die 'haast' hebben op het parcours.

xxxIlonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:18

Weet niet of het genoeg help, maar misschien kun je een appelbit eens proberen. omdat de meeste paarden hierop gaan kauwen ontspannen ze en gooien ze hun hoofd niet zo in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:52

Lara_Silver schreef:
Dakario schreef:
ongebroken pelham is erg straf. Ik zou om te beginnen eerst dubbelgebroken bit te nemen.

leg even meer uit over waarom uw paard moeite heeft om teugel aan te nemen?

Ja lekker zodat naast de hefboomwerking die hele boel ook nog eens over 2 scharnierpunten door de mond beweegt! ;)

Mocht je absoluut een pelham willen (begrijp niet waarom je die troep in de mond van je paard wil hangen maar dat terzijde) ga dan voor een ongebroken, dit signaal is veel zuiverder.

Wat is troep, gereden op 1 teugel is het gewoon een ongebroken bit........wat weten mensen toch weinig over bitten, maar wat hangen ze er toch graag een hulpteugel aan en altijd maar weer gebroken bitjes want die zijn zo zacht.......

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:11

TS: een paard zijn mond wordt niet hard van een bit maar van diegene die aan dat bit zit. En een "stang" is alleen maar "heftig" als er een schaar aan zit. Een gewone ongebroken trens is een uiterst vriendelijk en zacht bit. Het prikt niet in het gehemelte wat enkelgebroeen wel doet, het drukt niet sterk op de lagen, wat een dubbelgebroken juist doet en het ligt superatabiel. Ik vind sommige paarden ook echt opknappen in de aanleuning en smkelijkheid in de mond. En geen enkel paard dat fijn op aanleuning loopt is hard in de mond of sterk.

Je zou kunnen overwegen om er voor je aan een bit met scharen begint gewoon een ongebroken trens in te doen kan je in de bak ook prima mee rijden, in het bos kan je er een martingaal bij aan doen. Dat in combinatie met het opvoeden van je paard.. (ho = HO is een handige om concequent te oefenen) zou denk ik een heel eind moeten helpen.

persoonlijk vind ik een Pessoa een klein trapje vriendelijker dan een Pelham. Het schaart evengoed maar heeft geen kinketting of leertje extra aan de onderkant.