Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Re: Wastips voor paardenspullen/rijkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:36

Ik laat mijn bit altijd weken, gewoon in een emmer/bakje met heet water. Na een uurtje even met een doekje droogmaken en die van mij blinkt weer hoor :D

Super topic trouwens! Goeie tips zitten er tussen +:)+

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:43

oke bedankt voor de tip! ik ga het proberen.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:17

Sabe schreef:
Diana_v_l schreef:
Heeft iemand nog goede tips voor het schoonmaken van je cap?
(voor de binnenkant uiteraard).
In de wasmachine lijkt me niet echt een optie. :)

Mijn cap heeft uitneembare binnenvoering koop gewoon elke 2 maand nieuwe voering

Ik heb ook een uitneembare binnenvoering in mijn cap, maar ik doe die voering in de wasmachine. Waarom koop jij elke twee maanden een nieuwe binnenvoering?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:44

mzara schreef:
Nibbit schreef:
Bitten gaan hier af en toe in de vaatwasser :j

dat is ook wel een goeie! alleen gaat dan alles er af? omdat het met een schuurspons zelfs moeilijk gaat.

kun je een bit niet laten weken? zo ja, hoe en waarin?

Ken je die tabletjes voor bij het gebit? ;)

Water, tabletje (of 2, ligt eraan hoe erg het is), bitje erin, afwrijven en klaar.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:09

xSlvna schreef:
Ken je die tabletjes voor bij het gebit? ;)

Water, tabletje (of 2, ligt eraan hoe erg het is), bitje erin, afwrijven en klaar.

ik ken ze wel maar volgensmij hebben we ze niet. maar ik kan ze vast wel aankomen.
bedankt voor de tip! :)

MissRambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:59

Hooi, heb een deken nu... met aardig wat modder en het lijkt op dat het weer erin zit. is dit eruir te krijgwn en hoe?

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:06

Is het een dikke deken? Dan zou ik hem toch gewoon wegbrengen. Bij ons in de buurt zit zo'n klein zaakje waar ze ook broeken enzo vermaken. Daar kan je vaak ook paardendekens wegbrengen. Een winterdeken is niet zo makkelijk in je eigen wasmachine ;)

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:04

Bit maak ik schoon in een bak gekookt water met azijn. Even laten trekken en poetsen met een schuurspons. Daarna zijn ze weer als nieuw :) wel goed naspoelen met water.

MissRambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:29

Sas_88 schreef:
Is het een dikke deken? Dan zou ik hem toch gewoon wegbrengen. Bij ons in de buurt zit zo'n klein zaakje waar ze ook broeken enzo vermaken. Daar kan je vaak ook paardendekens wegbrengen. Een winterdeken is niet zo makkelijk in je eigen wasmachine ;)

Nee is een 200 grams... maar ik heb ossengal en nog een goede gebruikt en zp goed als eruit gekregen :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:20

Nog een tip:

Vanish oxi action! Dat spul werkt verrekkes goed om vuil eruit te krijgen! Wilde laatst mijn halsters schoonmaken, eerst in een bad met heet water en een schepje vanish gedaan, kwam ontzettend veel vuil uit! Daarna goed uitgespoeld met water en ze zien er weer netjes uit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:44

Wat is de beste tip om dekjes en fleecedekens te ontharen? Voor de mensen die geen droger hebben..
Eerst met een rosborstel, dan stofzuiger?
Ik doe nu altijd met een rosborstel, dan in een tempur kussensloop met rits en dan in de wasmachine. Werkt opzich goed tegen de haren en komt er schoon uit. Maar zal toch minder schoon worden dan als je t dekje er los in stopt.

En als je wel een droger hebt, gewoon droog er in doen en op een kort programma zetten oid?

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:55

Jotoma schreef:
Wat is de beste tip om dekjes en fleecedekens te ontharen? Voor de mensen die geen droger hebben..
Ik doe nu altijd met een rosborstel, dan in een tempur kussensloop met rits en dan in de wasmachine. Werkt opzich goed tegen de haren en komt er schoon uit. Maar zal toch minder schoon worden dan als je t dekje er los in stopt.

En als je wel een droger hebt, gewoon droog er in doen en op een kort programma zetten oid?

Ik haal er buiten eerst een harde bezem over, dan stofzuiger inderdaad en dan hop in de wasmachine. Doe ze nooit in de droger, dat vind ik een beetje eng. Ik hang ze daarna met wasknijpers gewoon op het rek.
Was altijd alles op 40 graden met wasmiddel en Vanish, werkt hier perfect! Wasmachine even program leeg erachteraan op 90 graden dan is alles weer schoon.
Laatst bijgewerkt door Irene_S op 21-03-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:56

Als je een poetsblok hebt kun je ook die proberen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:58

De fleecedeken die ik in de droger doe droog ik altijd op het programma mix want dat is met een lage temperatuur. Als ik het wil ontharen gebruik ik het programma luchten, dan slaat die de haren eruit en kan ik die uit het filter vissen.

Als je geen droger hebt zou ik eerst zoveel mogelijk ontharen met de stofzuiger voordat het in de wasmachine gaat. Zo deed ik het vroeger ook altijd toen mijn spullen in de wasmachine moest bij mijn moeder.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:02

Voor het ontharen van dekjes en dekens: gebruik (de zijkant van) een oude teenslipper. Werkt briljant.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 11:03

Rubberen handschoenen werken ook, plakband, een kledingborstel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:50

Gewoon een ordinaire, simpele rubberen aftrekker waar je je ruiten mee doet. Werkt veel beter dan de stofzuiger, de haren vliegen er gewoon af!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:50

Jotoma schreef:

van die plakrollers van de hema bijv :D kost je wel wat velletjes maar daar krijg je alles mee af.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:03

Witte spullen/kleding een nacht in een flinke scheut citroensap (vers geperst) laten weken met een schepje vanish, daarna in de wasmachine met wederom een scheutje citroensap en alles is weer stralend wit.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:41

Misschien niet helemaal on-topic, maar wat gebruiken jullie om je leer te onderhouden en dan met name schoon te krijgen en soepel te houden? Met glycerine spray, of dressing?
Ik zoek een makkelijk iets in spray vorm of fles wat ik makkelijk in mn kast kan bewaren en regelmatig even over mn tuig kan doen na het rijden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 14:43

Leerdoekjes van action

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:48

fjordjes schreef:
Leerdoekjes van action

Wat zit daar in? Lijkt me gewoon glycerine of niet?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:59

fjordjes schreef:
Nog een tip:

Vanish oxi action! Dat spul werkt verrekkes goed om vuil eruit te krijgen! Wilde laatst mijn halsters schoonmaken, eerst in een bad met heet water en een schepje vanish gedaan, kwam ontzettend veel vuil uit! Daarna goed uitgespoeld met water en ze zien er weer netjes uit.

misschien een hele domme vraag, maar verbleken de halsters dan niet? :o?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:09

mzara schreef:
hoe maken en houden jullie je bitten schoon?
ik probeer altijd met water en een sponsje het vuil er af te wrijven, maar ik krijg het nooit echt mooi schoon.

Ik heb een keer mijn bit twee dagen in de cola gelegd, kon daarna zo met een keukenrolletje het vuil er af vegen wat er eerst vast op zat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:50

Lienie_F schreef:
fjordjes schreef:
Nog een tip:

misschien een hele domme vraag, maar verbleken de halsters dan niet? :o?

Nee gebruik het ook voor kleding dat verbleekt ook niet.