Bit die geen pijn doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:46

laura1986 schreef:
Nogmaals, er zijn zat bedrijven met commercieel belang om een bit als paardvriendelijk te verkopen. Dat ze niet verder komen dan vriendelijker dan een ander bit zegt mij voldoende, gezien ik die onderzoeken ook ken..

Andere onderwerpen in een topic gooien omdat je geen argumenten hebt voor het onderwerp is echt zeer zwak..

En in de bitloze wereld is er geen enkel commercieel belang? :z :z :z

En het betwijfelen van de basis waarop conclusies (=argumenten) worden gedaan is niet zwak, sterker nog, het toont een stukje inzicht, een kritische houding, waar jij je misschien ook in zou kunnen verdiepen?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-05-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:53

Cassidy schreef:
Laat je niet gek maken door mensen die blaten dat een bit pijn doet. Een goed verzorgde paardenmond (tandarts voordat je er een bit inhangt anyone?) een goed passend bit (voldoende budget, tijd en wil om een goed passend bit te zoeken) en voldoende tijd (en wie is daar bereid om tijd voor uit te trekken) zijn een must voor het zoeken naar een voor het paard goed passende en acceptabele versie van een optoming met BIT.

Helaas ontbreekt het vaak aan wil om een goed passend bit te zoeken ("ben op bitloos overgestapt en hij loopt er zo lekker op) de midddelen ( kost allemaal te veel) en de bereidheid om de tijd te investeren (waarom verder zoeken als de afkorting naar bitloos zo lekker gaat)....

Ik ben van mening dat er echt voor IEDER paard een bit te vinden is. Als je bereid bent om tijd en middelen te investeren. En je zelf bereid bent om over de rand van je bord heen te kijken.....

Nou dan had je mijn oude verzorgpaard moeten kennen. Die kon dus geen bit verdragen. Hebben heelveel soorten bitten geprobeerd dik dun met rolletjes met lepels en weet ik veel wat nog meer...

Bitloos deed hij het goed op. En nog was hij niet makkelijk. Maar met bit ronduit gevaarlijk. En de tandarts was vaak genoeg langs geweest

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:54

De praktijk laat mij helemaal niets anders zien dan wat ik zeg. Het is aan de ruiters om dat ook te gaan zien. Zij zijn echter zo gewend aan ´hoe het nou eenmaal is´ en het niveau van de ruiterij is door een enorme groei qua massa gewoon laag.
Vraag verschillende mensen die niets met paarden hebben wat zij zien bij paarden die op verschillende manieren getraind en gereden worden, met verschillende optomingen. Wat denk je waarom die bitloos mooier vinden en waarom je juist aan hen heel makkelijk uit kunt leggen hoe en waarom?

Verder wens ik jullie en jullie paarden nog een fijne dag :wave:

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:55

laura1986 schreef:
Wat denk je waarom die bitloos mooier vinden en waarom je juist aan hen heel makkelijk uit kunt leggen hoe en waarom?

Omdat ze er geen verstand van hebben, doh. :+

En ze vergelijken het al gauw met hun eigen mond denk ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:57

Ik zal mijn punt even illusteren, omdat ik het idee hebt dat het aan laura1986 voorbij gaat. Stel ik wil onderzoek doen naar psychoses. Ik wil in dit onderzoek aantonen dat mensen met een psychotische stoornis een gevaar voor de samenleving zijn. Ik ga proefpersonen werven en ga kijken hoeveel van deze mensen een misdaad hebben begaan. Ik ga naar de Van Mesdagkliniek en naar het Pieterbaan Centrum en vraag daar om de gegevens. Schokkende ontdekking: 100% !!!!! van de participanten hebben een misdaad begaan. Conclusie: alle mensen met een psychotische stoornis zijn een gevaar voor de samenleving! Ja? Nee dus :n :n :n De generaliseerdbaarheid in dit onderzoek is ver te zoeken. Er is geen controlegroep. Daarnaast is er geen oorzaak-gevolg verband aan te tonen omdat ik geen manipulatie heb gedaan. Een waardeloos onderzoek dus.

Nu ben ik een onderzoeker dit wil aantonen dat een bit slecht is. Ik ga opzoek naar een stel manegepaarden, en vraag of ik die na het overlijden mag onderzoeken. Schokkende conclusie: alle paarden hebben schade aan de lagen en tanden. Conclusie: bitgebruik is slecht! Ja? Nee :n :n :n Want ook hier is er geen sprake van een manipulatie, er is geen controlegroep, en ook hier valt de steekproef niet te generaliseren naar de gemiddelde ruiter/amazone, aangezien de subtiliteit van teugelhulpen op veel manege's ver te zoeken is, en omdat beginners de verfijning toch echt missen om correct met het bit om te gaan ;) En hebben we nu iets geleerd over of bitloos beter is? Nee :n want er is geen vergelijkend onderzoek gedaan.

En over vergelijkend onderzoek te spreken: ja, bitloos zal dan geen geweld doen aan de lagen en tanden, omdat het daar geen contact meer heeft. Maar is dat een eerlijke maat om je conclusie "een bitloos hoofdstel is ontzettend diervriendelijk" op te baseren? Nee :n ook niet. De lagen en tanden zijn namelijk geen maat waarop je de beide optomingen kan vergelijken. Daarvoor zal je een andere maat van angst/pijn moeten nemen. Lichaamstaal bijvoorbeeld, maar daar zit weer een probleem in de subjectiviteit van de onafhankelijke [!] beoordelaars. Een andere optie is het meten van bloeddruk, hartslag of spierspanning in de hals. Dat zijn objectieve maten waarop de optomingen kunnen worden vergeleken. Is dat onderzoek al gedaan? Nee dus!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:00

s6801881 schreef:
Ik zal mijn punt even illusteren, omdat ik het idee hebt dat het aan laura1986 voorbij gaat. Stel ik wil onderzoek doen naar psychoses. Ik wil in dit onderzoek aantonen dat mensen met een psychotische stoornis een gevaar voor de samenleving zijn. Ik ga proefpersonen werven en ga kijken hoeveel van deze mensen een misdaad hebben begaan. Ik ga naar de Van Mesdagkliniek en naar het Pieterbaan Centrum en vraag daar om de gegevens. Schokkende ontdekking: 100% !!!!! van de participanten hebben een misdaad begaan. Conclusie: alle mensen met een psychotische stoornis zijn een gevaar voor de samenleving! Ja? Nee dus :n :n :n De generaliseerdbaarheid in dit onderzoek is ver te zoeken. Er is geen controlegroep. Daarnaast is er geen oorzaak-gevolg verband aan te tonen omdat ik geen manipulatie heb gedaan. Een waardeloos onderzoek dus.

Nu ben ik een onderzoeker dit wil aantonen dat een bit slecht is. Ik ga opzoek naar een stel manegepaarden, en vraag of ik die na het overlijden mag onderzoeken. Schokkende conclusie: alle paarden hebben schade aan de lagen en tanden. Conclusie: bitgebruik is slecht! Ja? Nee :n :n :n Want ook hier is er geen sprake van een manipulatie, er is geen controlegroep, en ook hier valt de steekproef niet te generaliseren naar de gemiddelde ruiter/amazone, aangezien de subtiliteit van teugelhulpen op veel manege's ver te zoeken is, en omdat beginners de verfijning toch echt missen om correct met het bit om te gaan ;) En hebben we nu iets geleerd over of bitloos beter is? Nee :n want er is geen vergelijkend onderzoek gedaan.

En over vergelijkend onderzoek te spreken: ja, bitloos zal dan geen geweld doen aan de lagen en tanden, omdat het daar geen contact meer heeft. Maar is dat een eerlijke maat om je conclusie "een bitloos hoofdstel is ontzettend diervriendelijk" op te baseren? Nee :n ook niet. De lagen en tanden zijn namelijk geen maat waarop je de beide optomingen kan vergelijken. Daarvoor zal je een andere maat van angst/pijn moeten nemen. Lichaamstaal bijvoorbeeld, maar daar zit weer een probleem in de subjectiviteit van de onafhankelijke [!] beoordelaars. Een andere optie is het meten van bloeddruk, hartslag of spierspanning in de hals. Dat zijn objectieve maten waarop de optomingen kunnen worden vergeleken. Is dat onderzoek al gedaan? Nee dus!

Ben ik met je eens.

En daarbij is elk paard anders.en rijd het ene paard fijner op een enkel gebroken bit de ander op een dubbel gebrokenheid weer een ander op Bitloos.

En ja zelfs zonder bit kun je een paard pijn doen. Dat ligt aan de hand van de ruiter

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:02

Bitloos..of gewoon goed les en zachte hand en een lekker bitje. Als je het heel goed wilt doen, vraag je instructrice om een paar bitten te leen om te proberen.
Kritisch kijken inderdaad naar onderzoeken op dit terrein

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:03

daydream schreef:
Bitloos..of gewoon goed les en zachte hand en een lekker bitje. Als je het heel goed wilt doen, vraag je instructrice om een paar bitten te leen om te proberen.

Hmm Bitloos kan net zo scherp zijn dus ook daar vind ik dat je goed les moet krijgen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:04

Cassidy schreef:
Laat je niet gek maken door mensen die blaten dat een bit pijn doet. Een goed verzorgde paardenmond (tandarts voordat je er een bit inhangt anyone?) een goed passend bit (voldoende budget, tijd en wil om een goed passend bit te zoeken) en voldoende tijd (en wie is daar bereid om tijd voor uit te trekken) zijn een must voor het zoeken naar een voor het paard goed passende en acceptabele versie van een optoming met BIT.

Helaas ontbreekt het vaak aan wil om een goed passend bit te zoeken ("ben op bitloos overgestapt en hij loopt er zo lekker op) de midddelen ( kost allemaal te veel) en de bereidheid om de tijd te investeren (waarom verder zoeken als de afkorting naar bitloos zo lekker gaat)....

Ik ben van mening dat er echt voor IEDER paard een bit te vinden is. Als je bereid bent om tijd en middelen te investeren. En je zelf bereid bent om over de rand van je bord heen te kijken.....

Ik wil hieraan toevoegen dat de kunde van de ruiter ook belangrijk is.. Mijn instructrice rijdt mijn leasepaard met bit, een ander meisje rijdt soms een paard bij ons die op hoog niveau wordt uitgebracht, als zij op mijn leasepaard rijdt heeft ze ook een bit. Dat gaat prima. Ik vind op zich bitloos geen probleem. Ik denk zelfs dat als ik kinderen heb ze eerst met een halstertje om gaan rijden als dit kan, zodat ze eerst een onafhankelijke zit kunnen ontwikkelen en niet per ongeluk in de mond gaan hangen.

Ik denk dat een bit wel te vergelijken is met sporen. Als je er niet mee kunt rijden moet je het ook absoluut niet doen, en als je dat wel kan kan het een waardevolle aanvulling op je rijkunsten zijn :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:04

quera schreef:
daydream schreef:

Hmm Bitloos kan net zo scherp zijn dus ook daar vind ik dat je goed les moet krijgen..

Eens, denk dat menig bit zachter is dan iemand die aan een touwhalster loopt te trekken.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:06

Met bitloos bedoel ik met stalhalster en 1 touwtje
Eens met jullie hoor Margrathea en quera.. ik heb alleen even te snel vanuit mezelf gereageerd. ik heb een endurancehalsterhoofdstel en daar was ik aan aan het denken, en aan mijn stalhalster van Kavalkade bont onderlegd. Met een halstertouwtje. En ja dat werkt, echt.
En goed leskrijgen is voor elke combi altijd aan te raden!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:22

aslo schreef:
3uitenbeen schreef:
een dunner bit is scherper in de mond van het paard dan een dik bit

En dit is dus zeer achterhaald. Een paard met weinig ruimte in de mond zal een dun bit als prettiger ervaren dan een dik bit.

inderdaad heel erg achterhaald, de paarden tegenwoordig worden vaak gefokt met vrij veel bloed. Daardoor is bij veel paarden de mond kleiner en smaller.

Je moet altijd kijken of je paard de tanden op elkaar kan krijgen. Zelf vindt ik een dun bit veel fijner.
Maar je moet bij elk bit je goed bewust zijn van je handen.

Verder is bitloos rijden ook niet heel zachtaardig voor het paard, dan wordt de druk op de neus gezet. Die ook erg gevoelig is.

Dus bij beide geldt je moet een rustige hand hebben en met gevoel rijden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:26

daydream schreef:
Met bitloos bedoel ik met stalhalster en 1 touwtje
Eens met jullie hoor Margrathea en quera.. ik heb alleen even te snel vanuit mezelf gereageerd. ik heb een endurancehalsterhoofdstel en daar was ik aan aan het denken, en aan mijn stalhalster van Kavalkade bont onderlegd. Met een halstertouwtje. En ja dat werkt, echt.
En goed leskrijgen is voor elke combi altijd aan te raden!

Stalhalster zorgt voor erg veel onbegrijpelijke reacties voor het paard.
het zit los om het hoofd, hoe kun je daar nu goed mee rijden? En hoe komen jou aanwijzingen dan goed door. De aanwijzingen worden namelijk via een stalhalster vervaagd en over een groot stuk opervlakte verspreidt.

Touwhalster daar in tegen brengt jou aanwijzingen veel beter over.
Maar zelf ben ik geen voorstander van deze optomingen. Je moet namelijk een rustige hand hebben in alles, en je moet je paard zo rijden dat hij de ruiter beter kan dragen ( een paard is niet gemaakt om er opt te rijden) dus je moet zorgen dat hij zijn houding zo aanpast, dat hij jou goed kan dragen zonder problemen. Dus een paard moet over de rug lopen en goed van achter naar voren gereden worden.
Niet dat dat met een halster niet kan, maar mijn menig is dat het minder werkt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:23

s6801881 schreef:
knip
Daarvoor zal je een andere maat van angst/pijn moeten nemen. Lichaamstaal bijvoorbeeld, maar daar zit weer een probleem in de subjectiviteit van de onafhankelijke [!] beoordelaars. Een andere optie is het meten van bloeddruk, hartslag of spierspanning in de hals. Dat zijn objectieve maten waarop de optomingen kunnen worden vergeleken. Is dat onderzoek al gedaan? Nee dus!

Dat zou ik ook een zeer waardevol aanvullend onderzoek vinden voor deze discussies, waarvan ik eerlijk gezegd geshokeerd ben dat die nog steeds nodig zijn.

Ik weet dat zulk onderzoek wel is gedaan (met hartslagmeter, meerdere paarden, verschillende situaties), weet alleen niet of/waar dat gepubliceert is. Je kunt het ook makkelijk zelf doen, dus ga vooral je gang!

Naar lichaamstaal en andere uitingen van paarden mbt bit/bitloos is wel onderzoek gedaan, staat ook in het eerder genoemde boek.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:23

laura1986 schreef:
s6801881 schreef:
knip
Daarvoor zal je een andere maat van angst/pijn moeten nemen. Lichaamstaal bijvoorbeeld, maar daar zit weer een probleem in de subjectiviteit van de onafhankelijke [!] beoordelaars. Een andere optie is het meten van bloeddruk, hartslag of spierspanning in de hals. Dat zijn objectieve maten waarop de optomingen kunnen worden vergeleken. Is dat onderzoek al gedaan? Nee dus!

Dat zou ik ook een zeer waardevol aanvullend onderzoek vinden voor deze discussies, waarvan ik eerlijk gezegd geshokeerd ben dat die nog steeds nodig zijn.

Ik weet dat zulk onderzoek wel is gedaan (met hartslagmeter, meerdere paarden, verschillende situaties), weet alleen niet of/waar dat gepubliceert is. Je kunt het ook makkelijk zelf doen, dus ga vooral je gang!

Naar lichaamstaal en andere uitingen van paarden mbt bit/bitloos is wel onderzoek gedaan, staat ook in het eerder genoemde boek.

Hebben we niet al genoemd dat dat boek erg subjectief is?!

Magrathea

Re: Bit die geen pijn doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:34

Er zijn ook echt wel paarden voor wie bitloos absoluut niet werkt. Just saying :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:35

s6etc Dat je een boek subjectief vind zal wel. Ik vind het niet gek dat het doen van onderzoek je mening beïnvloed, wat in je boek over dat onderzoek dan wellicht beïnvloed. De basis zijn feiten en logica.

Magrathea er zijn ook veel paarden die worden gereden op basis van intimidatie, kracht en/of pijn. Logisch dat die niet meer vrijwillig mee gaan werken :)* En de onkunde van de ruiter (die bij iedereen in meerdere of mindere mate aanwezig is) zal met minder invasief tuig ook beter zichtbaar zijn. Just saying.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:40

aslo schreef:
3uitenbeen schreef:
een dunner bit is scherper in de mond van het paard dan een dik bit

En dit is dus zeer achterhaald. Een paard met weinig ruimte in de mond zal een dun bit als prettiger ervaren dan een dik bit.

Mijn merrie heeft dus weinig ruimte in de mond . De enige bitten waar ze goed op reageert zijn een baby stang of een myler level 1 . Persoonlijk neig ik naar zo,n stubben bit dubbelgebroken maar met vergrendeling zodat ie nooit door kan knikken . Ben de naam even kwijt .
Rijdt mijn merrie met heel licht contact en dan nog kan ze over heftig reageren door te gooien met haar hoofd .. Daarom kies ik vaak voor bitloos in de vorm van een S hackamore of academische kaptoom ..
Maar nogmaals elk bit of optoming is zo hard als de hand van de ruiter ....
Hoewel sommige bitten zelfs met een losse teugel martelwerktuigen zijn .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:15

@Laura, kom maar eens kijken bij ons hoor. We hebben een paard staan die ze bitloos geprobeerd hebben (gewoon om een keertje te kijken of hij er goed op zou reageren). Nou is hij al een dominant kreng die wel eens in protest gaat als hij geen zin meer heeft, maar hij vond het echt niet leuk, die druk op zijn neus. En mijn instructrice rijdt toch echt met een heeeeel zacht handje.
Toen kreeg hij zijn gewone hoofdstelletje weer om en heeft ie verder netjes zijn rondje gewandeld :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:29

Magrathea schreef:
Er zijn ook echt wel paarden voor wie bitloos absoluut niet werkt. Just saying :)

Citaat:
@Laura, kom maar eens kijken bij ons hoor. We hebben een paard staan die ze bitloos geprobeerd hebben (gewoon om een keertje te kijken of hij er goed op zou reageren). Nou is hij al een dominant kreng die wel eens in protest gaat als hij geen zin meer heeft, maar hij vond het echt niet leuk, die druk op zijn neus. En mijn instructrice rijdt toch echt met een heeeeel zacht handje.
Toen kreeg hij zijn gewone hoofdstelletje weer om en heeft ie verder netjes zijn rondje gewandeld

Hoeveel paarden ken jij die daadwerkelijk bitloos gereden worden? En hoeveel voor die dat niet zouden werken?
Welke soorten hoofdstellen zijn er bij bovenstaand paard geprobeerd?

Algemeen gezien denk ik dat je je zorgen moet maken als je je paard niet bitloos rondgestuurd krijgt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:19

Magrathea, het begint al met een paard een dominant kreng noemen natuurlijk. Negatieve benadering die niet spreekt voor begrip van het wezen paard en invoelend vermogen van de ruiter.

Die waarschijnlijk ook geen ervaring heeft met positief bitloos rijden én geen begeleiding had die het wel weet en kan én slechts 1 bitloos systeem heeft geprobeert.
Het was echt geluk geweest als het wel was gelukt op deze manier.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:28

Tja, zal ik me dan hier ook maar eens melden? Ik heb namelijk een pony gehad (ze is vorige zomer overleden) die dus écht niet fatsoenlijk bitloos gereden kon worden. Hoofdstel met een simpel bitje (dubbelgebroken appelbitje) was geen probleem, daar liep ze heerlijk relaxed op.
Sidepull: geprobeerd
Kaakgekruist: geprobeerd
Touwhalster: geprobeerd
Gewoon halster: geprobeerd

Bij ieder bitloos hoofdstel kwam er protest op het moment dat ik de teugels aannam. Letterlijk aannam, ik trok niet, het gevoel van contact was al voldoende voor ponylief om te protesteren. Pony was gewoon heel gevoelig op haar neus, halster had ze ook liever niet om, en ze werd vaak gereden zonder neusriem omdat ze dan meer ontspande.

En ik vond (en vind) mijn overleden pony de liefste van de wereld, dus negatieve benadering is ook niet van toepassing ;)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:07

Traiectum schreef:
Tja, zal ik me dan hier ook maar eens melden? Ik heb namelijk een pony gehad (ze is vorige zomer overleden) die dus écht niet fatsoenlijk bitloos gereden kon worden. Hoofdstel met een simpel bitje (dubbelgebroken appelbitje) was geen probleem, daar liep ze heerlijk relaxed op.
Sidepull: geprobeerd
Kaakgekruist: geprobeerd
Touwhalster: geprobeerd
Gewoon halster: geprobeerd

Bij ieder bitloos hoofdstel kwam er protest op het moment dat ik de teugels aannam. Letterlijk aannam, ik trok niet, het gevoel van contact was al voldoende voor ponylief om te protesteren. Pony was gewoon heel gevoelig op haar neus, halster had ze ook liever niet om, en ze werd vaak gereden zonder neusriem omdat ze dan meer ontspande.

En ik vond (en vind) mijn overleden pony de liefste van de wereld, dus negatieve benadering is ook niet van toepassing ;)

Dat is toch ook logisch dat daar protest kan komen, dit zie je net zo goed met bepaalde bitten. Niet alle paarden houden van hetzelfde bit. Ik vindt dat je het gebruikt van bitloos optoming net zo moet bekijken als het gebruik van een bit.

Wel vindt ik het grote nadeel ( dit is zelfs verteld op equiday, bij de clinic van Emiel Voest) dat ze met bit soms net even wat meer door de nek komen in de aanneuning.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:18

Ze heeft ook met een enkelgebroken trens gelopen, verschillende diktes, watertrens, D-ringen ... you name it, ze heeft het in de twaalf jaar dat ik haar gereden heb in haar bekkie gehad. En altijd met minder problemen dan bitloos. Altijd. Zelfs toen haar hoofdstel een keer in gebruik was bij een ander paard (tja, manege hè) en ze een bokkebitje inkreeg "want die hing er toch nog" gaf ze minder protest dan met de vier verschillende bitloze optomingen die ik geprobeerd heb. Pony had gewoon een gruwelijke hekel aan druk om haar neus, en dan blijven er weinig mogelijkheden over om bitloos te rijden :D

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:13

Ik lees even mee, erg interresant topic!

Ik heb een filmpje gevonden van een combinatie met bitloze optoming. Vind het een geweldige combi, maar naar mijn mening staat hier ook met momenten flinke druk op de neus van het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P ... re=related

Ik denk dat je gewoon moet kijken wat bij jou en je paard past. Denk zeker niet dat het bit pijn doet, het ligt eraan hoe je ermee om gaat.
Een harde hand zal wel zeer doen, maar een harde hand met bitloos rijden ook.