Ik zal mijn punt even illusteren, omdat ik het idee hebt dat het aan laura1986 voorbij gaat. Stel ik wil onderzoek doen naar psychoses. Ik wil in dit onderzoek
aantonen dat mensen met een psychotische stoornis een gevaar voor de samenleving zijn. Ik ga proefpersonen werven en ga kijken hoeveel van deze mensen een misdaad hebben begaan. Ik ga naar de Van Mesdagkliniek en naar het Pieterbaan Centrum en vraag daar om de gegevens. Schokkende ontdekking: 100% !!!!! van de participanten hebben een misdaad begaan. Conclusie: alle mensen met een psychotische stoornis zijn een gevaar voor de samenleving! Ja? Nee dus

De generaliseerdbaarheid in dit onderzoek is ver te zoeken. Er is geen controlegroep. Daarnaast is er geen oorzaak-gevolg verband aan te tonen omdat ik geen manipulatie heb gedaan. Een waardeloos onderzoek dus.
Nu ben ik een onderzoeker dit wil
aantonen dat een bit slecht is. Ik ga opzoek naar een stel manegepaarden, en vraag of ik die na het overlijden mag onderzoeken. Schokkende conclusie: alle paarden hebben schade aan de lagen en tanden. Conclusie: bitgebruik is slecht! Ja? Nee

Want ook hier is er geen sprake van een manipulatie, er is geen controlegroep, en ook hier valt de steekproef niet te generaliseren naar de gemiddelde ruiter/amazone, aangezien de subtiliteit van teugelhulpen op veel manege's ver te zoeken is, en omdat beginners de verfijning toch echt missen om correct met het bit om te gaan

En hebben we nu iets geleerd over of bitloos beter is? Nee

want er is geen vergelijkend onderzoek gedaan.
En over vergelijkend onderzoek te spreken: ja, bitloos zal dan geen geweld doen aan de lagen en tanden, omdat het daar geen contact meer heeft. Maar is dat een eerlijke maat om je conclusie "een bitloos hoofdstel is ontzettend diervriendelijk" op te baseren? Nee

ook niet. De lagen en tanden zijn namelijk geen maat waarop je de beide optomingen kan vergelijken. Daarvoor zal je een andere maat van angst/pijn moeten nemen. Lichaamstaal bijvoorbeeld, maar daar zit weer een probleem in de subjectiviteit van de onafhankelijke [!] beoordelaars. Een andere optie is het meten van bloeddruk, hartslag of spierspanning in de hals. Dat zijn objectieve maten waarop de optomingen kunnen worden vergeleken. Is dat onderzoek al gedaan? Nee dus!