Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:54

Ik lees jou antwoorden ook met verbazing .....

Wat doe jij ongelofelijk moeilijk !!

Ik heb ook een witte en geen haar op mijn hoofd denkt er aan het dier om die reden een deken om te doen.
Nee hoor hier geen moeilijkdoenerij.
Na het rijden spuit ik de mijne warm af en thats it (geen zeep geen borstels alleen water).
Voor een wedstrijd en of demo (wat dan ook) was ik hem flink en klaar is kees.

Kijk het is heel simpel
Zo loopt mijn aap er gemiddeld bij
Blij in zijn hummetje en heerlijk vies
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YO43JJ6Y.jpg
http://lh3.ggpht.com/-DW9YPpsopI0/THLVc ... G_9921.JPG
http://lh3.ggpht.com/-NQZ3YrZStKs/TDxNu ... G_6504.JPG

En een paar uurtjes wassen waar meer tijd gaat zitten in zijn manen kun je in mijn onderschrift kijken.

Ik snap jou probleem echt niet.
Jij wil je paard zonder dat het nodig is onderwerpen aan jou grillen (dat zijn het idd grillen).
Jou paard kan als jij hem 24/7 een deken op legt zijn vacht niet optimaal gebruiken met als gevolg dat zowel de vacht van je paard minder word als de weerstand van je paard.
Je paard zal energie verliezen en de glans zal uit zijn vacht verdwijnen.
En dat allemaal omdat jij niet op een vies paard wil rijden...

Wat dit betreft ga ik mee met veel boven gaande posts.
Zet je paard of te koop en koop een zwarte weer.
Zoek een andere stal waar je niet word aan gekeken als je op een vies paard rijd.
Of get over it ! je paard is wit so what !! daar zie je nu eenmaal alles op jammer dan.

Chanou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:37

zozo, wat zijn we weer gezellig allemaal.
Een zomer deken is helemala niet zo slecht hoor ;)
Ik snap best dat je hem zo vaak wast, odat die reacties van onbegrijpende penny kindjes als: iell, ze borstelt hem niet, wat zielig, ook niet erg fijn zijn. ik zou inderdaad gewoon een exeem deken opdoen, en kijken hoe hij het daar op doet. Als hij nou echt staat te zweten, dan maar af, maar proberen kan altijd.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:43

Chanou__ schreef:
Ik snap best dat je hem zo vaak wast, odat die reacties van onbegrijpende penny kindjes als: iell, ze borstelt hem niet, wat zielig, ook niet erg fijn zijn. ik zou inderdaad gewoon een exeem deken opdoen, en kijken hoe hij het daar op doet. Als hij nou echt staat te zweten, dan maar af, maar proberen kan altijd.

Dus je zou je meer aantrekken van Penny kindjes, dan van het welbehagen van je paard, apart....

rommulus

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:48

Briljant!
Ik een penny meisje :D , dat is lang geleden :+

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:17

Hier ook iemand met een 2 bonte, met ernstig veel wit. In het begin maakte ik me er erg druk om, maar ik heb het gewoon opgegeven :+
Op de manege ook regelmatig de opmerking gekregen : Je mag hem wel eens poetsen, tegenwoordig is mijn standaard reactie, moet jij dr een keer een weekje lenen , kijken of jij dr wel wit houd ? Krijg ik zo gek weg geen reactie op terug. :P Met een keuring of wedstrijd was ik aan het begin van de week een keer, de avond ervoor ook nog en ik kan er donder opzeggen dat als ik sochtends ga kijken dat ik het weer kan doen 8)7 En bij de keuring of wedstrijd aangekomen kan ik dr kont nog een keer doen wegens knijpende staart in de trailer :j Ik maak me dr allemaal niet druk meer om......ik heb tegenwoordig de instelling het is een paard en geen showmodel :D Ze is schoon als ze het moet zijn en daar houd het bij mij mee op. Gewoon een normale poetsbeurt is wat mij betreft genoeg. Nou en dan zit er nog een vlek op ? Helemaal prima toch?

Dekens heb ik ook geprobeerd, zeker voor de keuring, maar als ze in de mest of plas gaan liggen komt die vlek ook echt wel gewoon door de deken hoor. Dus waarom dan moeilijk doen met een deken ?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:25

ik zit ook aan te rommelen met me schimmeltje,
maar ik moet zeggen... als ze op het land staat in de zomer is ze gewoon amper vies
en in de winter is het net een varken op stal.. daardoor doe ik op stal wel een dekentje om (maarja dat is toch winter).
en zolang er geen wedstrijd is maakt het toch eigenlijk niet uit? :D

ik laat mijnes gewoon een beetje vies worden, want als je je paard buiten doet met een deken, word de hals nog alsnog smerig, (mijnes rolt rustig met zijn gezicht in de oliebol :+ )

voor de vlekken en staart gebruik ik deze ( http://www.ej.nl/products/10000056/7700 ... LTON+SPRAY ) en dat werkt echt best wel goed! gewoon even opspuiten en met een doek schrobben... ik vind het namelijk onzin om je paard elke keer te wassen, zo was je de hele huidvetlaag weg.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:30

Chanou__ schreef:

Bedankt! Mijn vorige paard had altijd de hele zomer een vliegendeken om, gewoon vanwege de vele vliegen. Maar als ik de meeste berichten zo lees, was dat dus ook ontzettend zielig ;) .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:35

Waarom wil je hem zo graag schoon hebben? Voor wie, bedoel ik dan? Erger je je er zelf aan als er vlekken op zitten, schaam je je voor anderen als hij vies is, omdat het er minder "verzorgd" uit zou zien?

Ik verbaas me een beetje hoe vaak je hem wast in de week.. ik heb ook een witte, maar ik was haar hoogstens 1 of 2 keer per jaar. Ik maak me er echt niet druk om als ze vies is, ik ga ook gewoon met haar over straat of lessen als ze nog gele vlekken heeft, nog nooit gehoord dat iemand dat zielig vond of dat mensen niet begrepen dat ik haar niet iedere keer ga wassen.

Mijn ervaring is dat het belangrijkste is dat je je stal goed schoonhoudt als je je paard schoon wilt houden. Dus iedere dag uitmesten, niet af en toe alleen bijstrooien.
Moest je echt een deken kiezen, dan zou ik een heel dun zomerdekentje kiezen en dan alleen op stal, als hij naar buiten gaat deken eraf. Van een flinke regenbui worden ze overigens ook goed schoon :)

Volgens mij heeft Rambo nu ook een soort sunshower. Ik heb de bucas sunshower ook gehad (niet voor mijn witte), maar nooit een losse binnenvoering gehad?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:37

paardjes123 schreef:
Bedankt! Mijn vorige paard had altijd de hele zomer een vliegendeken om, gewoon vanwege de vele vliegen. Maar als ik de meeste berichten zo lees, was dat dus ook ontzettend zielig ;) .

Nee, die deken heeft een functie, namelijk dat je paard geen hinder ondervindt van de vliegen/dazen.
Jij wilt nu puur voor je eigen gemak een deken, en dat vind ik een heel ander verhaal. Je paard kan het niet schelen dat ie een gele plek heeft, dat kan alleen jou wat schelen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:50

Ik heb zelf een haflinger gehad 4 jaar lang en zij had eczeem, moest dus in de zomer dag en nacht een deken op anders schuurde ze alles open door de jeuk en werd ze helemaal gek.
Persoonlijk vond ik het een marteling voor haar, ze zweette zich altijd kapot, kreeg schuurplekken van de deken, haar manen kreukelde en braken en haar vacht zag er nooit echt goed uit. Ze genoot er echt van als de deken af was, misschien vermenselijk ik het zo maar dit kon ik echt aan haar zien.

Voor het geval dat je denkt, ja dat krijg je met zo een goedkope eczeemdeken nou nee.. ik heb werkelijk de duurste en beste deken gekocht maar wat een ellende..
Ik heb haar 3 jaar geleden verkocht omdat ik voor haar een ander leven wilde dan dag in dag uit in een deken gewikkeld te zijn. Iedere zomer weer was ze nukkig en ellendig, tuurlijk kwam dit door de eczeem maar ook zeker door het vrijwel altijd moeten dragen van een deken.

Als er dan percee een deken op moet geen eczeem deken, deze sluit helemaal aan op het lichaam geef het dier op zijn minst nog wat lucht op zijn lijf.

Nu heb ik een ander paardje en nooit van mijn leven dat hij een deken om krijgt als het niet nodig is.. Ik zou dus echt nog een keer goed nadenken over hoe nodig je het vind om je paard een deken op te leggen, ookal doe je hem af als het warm is. Wil je jou gemakzuchtigheid boven het geluk van het paard zou ik voor een deken gaan.

Klein detail: ook onder een eczeemdeken blijven ze niet 100% schoon.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:54

ik lig hier helemaal dubbel... een deken om je paardje schoon te houden... paard=paard anders kun je beter er 1 van plastic kopen, die kun je iedere dag soppen en word niet vies...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:59

Ach....zolang ze er niet zo uit zien ......

Afbeelding

Als ze zo horen te zijn :

Afbeelding

Gaat alles nog goed toch ? Alles daar tussen is voor mij al goed :D

En ja....dit is er 1 van mij :o
Laatst bijgewerkt door Shayla op 09-05-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:03

het is niet zielig om een vliegendeken om te doen als je paard last heeft van de vliegen, helemaal niet zielig zelfs, maar ik vind het wel zielig voor je paard als je hem dekens op gaat doen in de ZOMER omdat je niet wilt dat hij vies word? 8)7 alsjeblieft zeg! je weet toch wel dat het een paard is! die van nature niets liever doet dat rollen en ravotten in de wei?! doe dat paard dan alsjeblieft weg, of laat hem lekker paard zijn met afentoe een geel vlekje tijdens het rijden, alsjeblieft zeg. :=

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:12

Ik vind het ook een beetje apart, waarom wil je niet op een vies paard rijden? Wat maakt dat uit? Kijk de dag voor dat je op wedstrijd gaat kan ik het begrijpen, maar gewoon met traineng...
Een paard vind het heerlijk om lekker te rollen en lekker te jeuken in het zand. Als je toch perse een deken op wil zou ik vliegendeken doen, het zand komt er bijna niet doorheen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:13

Frederieke wat jij nu zegt vind ik erg ombeschoft, ik vind een geel paard gewoon niet grappig. Doordeweeks werk ik normaal gesproken tot 18 uur en ga in de avond naar de les in de vereniging. Dit is best krap tijd. Het is mijn keuze dat ik niet op een geel paard wil rijden, ik vind het armoedig en vies er uit zien. Ik kan jullie 100x uitleggen dat dit paard verder een goed paarden leven heeft met veel weidegang en veel vriendjes. Ik weet zeker zelfs dat ze meer buiten loopt als het gemiddelde nederlandse paard.

Ik zie dan ook niet het probleem dat een paard zomers een dun dekje omkrijgt, zolang ze er maar niet onder zweet en het geen schuurplekken geeft.

Shayla ik zou flink in de stress schieten als ik die schoon moet krijgen om mee te gaan rijden :')

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:15

Ik lees het al, je wilt je handjes niet vuil krijgen :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:16

paardjes123 schreef:
Frederieke wat jij nu zegt vind ik erg ombeschoft, ik vind een geel paard gewoon niet grappig. Doordeweeks werk ik normaal gesproken tot 18 uur en ga in de avond naar de les in de vereniging. Dit is best krap tijd. Het is mijn keuze dat ik niet op een geel paard wil rijden, ik vind het armoedig en vies er uit zien. Ik kan jullie 100x uitleggen dat dit paard verder een goed paarden leven heeft met veel weidegang en veel vriendjes. Ik weet zeker zelfs dat ze meer buiten loopt als het gemiddelde nederlandse paard.

Ik zie dan ook niet het probleem dat een paard zomers een dun dekje omkrijgt, zolang ze er maar niet onder zweet en het geen schuurplekken geeft.

Shayla ik zou flink in de stress schieten als ik die schoon moet krijgen om mee te gaan rijden :')

Maar hij zou een BETER leven hebben als ie niet met een onnodig irritante deken op hoeft te staan. En alleen omdat jij het armoedig vindt staan, en te weinig tijd hebt om hem hageltje wit te krijgen, moet hij dus maar die deken op? Ik vind het apart.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:17

Ach wel nee :D Wat ik al zei....die op de foto is nu 5 en zijn moeder heb ik sinds 2002 en die is nog witter. Je raakt er aan gewend :D

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:20

paardjes123 schreef:

Oke dat snap ik. Maar dan kan je toch die dag voor je les gewoon goed schrobben, en dan evnt. een deken om, zodat hij/zij met die les schoon is. Dan doe je na die les je deken weer lekker af. Een deken om schoon te houden is voor een keertje geen enkel probleem, dat overleven ze echt wel. Maar om je paard nu 24/7 7 dagen per week met deken te laten lopen... Bovendien worden ze daar niet mooier van. De glas gaat van de vacht, ze krijgen schuur plekken, en de manen worden verpest..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:22

Tsjongejonge wat een gedoe/gezeur hier :=

Shayla daar had een deken ook niks aan kunnen bijdragen om het te voorkomen, hihi, wat een monster

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:47

Dus je paard mag geen paard zijn :?
Mijn paard is dan wel niet wit maar staat zodra het kan zonder deken.
Ook nu en elke dag is hij weer vies.
Vind niet dat je een paard een deken om moet doen omdat je vies bent van een geel plekje
Dat had je kunnen weten met een wit paard.

Ik zou gewoon geen deken omdoen en het accepteren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:05

paardjes123 schreef:

Armoedig? Pfff, je laat tenminste zien dat je je paard paard laat en lekker zijn gang laat gaan. Mijn paard is nog nooit ziek geweest en draagt bijna nooit een deken (alleen bij dingen zoals vliegen en bij regen een regendeken op als hij buiten staat als ik daarna nog ga rijden, ga ik niet rijden? Dan mag hij lekker bloot in de regen staan) Ik vind dat je paard verder geen goed leven heeft met 24/7 deken op. Waarom krijg je het nou niet door? Het zijn dieren. Ik heb echt medelijden met het paard als die het hele jaar rond zo'n ding op moet hebben zodat hij schoon is. Ik vind dat echt waardeloos

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:09

Exceemdeken zou ik echt niet doen, had een pony die op hem op MOEST omdat ze exceem had, hij zou wel moeten ademen maar de deken zit heel erg aangesloten, en pony ging er ondero ok heel erg stinken. Maar idd koop dan geen wit paard. Heb ook een schimmel en doe voor een wedstrijd gewoon een nachtje deken op (zomers, swinters staat ie wel gewoon met deken) . Vind dat echt sneu paarden die hele jaar door deken op heeft, lijkt me gewoon niet fijn voor ze :n
Laatst bijgewerkt door Yaka op 09-05-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:15

Je moet je paard alleen een deken opdoen als dat voor JE PAARD het beste is, dat lijkt me hier niet het geval.
's zomer afspuiten kan geen kwaad maar had daar dan over nagedacht voordat je een wit paard kocht dat je niet op een "vies" paard wil rijden.
Ik vind echt vies wel iets anders dan een klein beetje geel.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:19

Wispeltuur schreef:
Ik heb zelf een haflinger gehad 4 jaar lang en zij had eczeem, moest dus in de zomer dag en nacht een deken op anders schuurde ze alles open door de jeuk en werd ze helemaal gek.
Persoonlijk vond ik het een marteling voor haar, ze zweette zich altijd kapot, kreeg schuurplekken van de deken, haar manen kreukelde en braken en haar vacht zag er nooit echt goed uit. Ze genoot er echt van als de deken af was, misschien vermenselijk ik het zo maar dit kon ik echt aan haar zien.

Voor het geval dat je denkt, ja dat krijg je met zo een goedkope eczeemdeken nou nee.. ik heb werkelijk de duurste en beste deken gekocht maar wat een ellende..
Ik heb haar 3 jaar geleden verkocht omdat ik voor haar een ander leven wilde dan dag in dag uit in een deken gewikkeld te zijn. Iedere zomer weer was ze nukkig en ellendig, tuurlijk kwam dit door de eczeem maar ook zeker door het vrijwel altijd moeten dragen van een deken.

Als er dan percee een deken op moet geen eczeem deken, deze sluit helemaal aan op het lichaam geef het dier op zijn minst nog wat lucht op zijn lijf.

Ik herken dit inderdaad wispeltuur, dit idee had ik met mijn pony ook. Daarom raad ik TS een Exceemdeken ook af. Gelukkig staat mijn pony nu op een plek waar het veel waait en gaat het aardig geod zonder deken :D . Maar mén wat vond ik het sneu om die pony een deken op te doen bij 30 graden. Maar ik moest wel anders bleef ze rondjes rennen in het land omdat ze gek werd van de jeuk. En dan wil jij het omdat je anders zoveel moet poetsen? Dat snap ik niet :n