Zadels, lastig lastig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:14

stipje

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:46

ik heb meerdere paarden/pony's en heb een wintec(met verwisselbare boom 250),en stubben zadels.moet zeggen dat ik over stubben altijd erg te spreken ben ligt hier goed op een volbloed en ook op kwpn,tinker,freiberger.de wintec is sinds kort in mijn bezit en ook tevreden over

anitaolja

Re: Zadels, lastig lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:58

Het lijkt mij nog het handigst om een goede zadelmaker te laten komen die diverse merken bij zich heeft! en die goed kan beoordelen of het goed ligt....

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:28

Ik lees mee. Heb ook alweer een tijdje erg last van zadelproblemen. Paard nu alleen maar aan de longe e.d niet kunnen rijden. Want alles schuift naar voren. zadel geheel vernieuwd van binnen, toen een tijdje redelijk kunnen rijden, en het schuiven begon weer. weer op laten vullen en nu ligt het helemaal niet meer.
Gisteren is de zadelmaker langs geweest, gekeken, er even opgestapt maar het zadel komt gelijk op de schoft. Gehele rug van mijn pony gemeten met een loodje en getekend.
Nu heeft mijn pony een erg rondgeribte buik, bijna geen schouder en die ook nog eens ver naar achteren ligt. Heb er nu een JC Quantum op liggen, al een jaar of 6. tot vorig jaar geen problemen mee gehad.
zadelmaker gaat er mee aan de slag. dus ben benieuwd hoe het verder gaat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:26

Ben benieuwd Sharona!

Vandaag weer twee zadels gepast:
Een Harry's horse die ik nog niet eens zo verkeerd vond liggen, alleen liggen de singelstoten te ver naar achteren, dus maar niet gelongeerd, want dan ligt het toch weer op d'r nek en hij lijkt net iets te smal:
Afbeelding
En een Sommer (toch), die is zo ie zo te lang, maar ligt ook gelijk op haar schouder, dus dat is weer niks voor haar:
Afbeelding
Beide zadels worden voor trekpaarden gebruikt :')

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:00

Woow dat 2e zadel ziet er wel heel gaaf uit :) Jammer dat het niet paste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:19

Ik denk dat je toch al snel een gebogen singel zult moeten gebruiken, dat kan natuurlijk bij het testen van een zadel ook enorm veel schelen :j

De Barefoot is inderdaad wel een grote zeg :P

Je hebt best kans dat een beter passend maatje met de juiste pommel en een originele pad al heel anders ligt dan een "zomaar er op gekwakte" wat oudere Barefoot, zeker de modellen met V-singelstoten zullen al beter liggen gezien de plaatsing van de singelstoten wat verder naar voren :)

Je hebt al wel leuke zadeltjes er op gehad zeg ! :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:19

Banaan singel is in bestelling, maar levering gaat helaas niet zo snel :\
Ik heb er gisteren nog een andere Barefoot opgehad, die was een maatje kleiner, maar het punt is dat die singelpunten zo ver naar achteren liggen :\

Ik heb net weer enkele zadels gepast, update gaat volgen :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:23

Dat is wel zo hoor dat die singelstoten vaak vrij ver naar achteren liggen , maar als je voor de grap eens kijkt naar bvb. de Barrydale, dan is dat daar een stuk minder :)

Zie hier bijvoorbeeld hoe de singel ligt:

Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:29

Inderdaad!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:34

Dat zeg ik :P

O, je hebt een gebogen singel besteld...wel verstandig op zich maar nu wel duimen dat het de goede maat blijkt te zijn voor het zadel dat het uiteindelijk wordt :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:08

Ja, dat is wel te hopen, haha, nou ja, dat is in ieder geval het ergste niet :+

Oké, we hebben het IJlandse zadel gepast, is een zadel van Kroetz, deze heeft eerst een rodeo moeten doorstaan omdat ze enorm schrok van de beugels, dus vandaar wat onrust in het filmpje :)
Afbeelding

Toen een Kentaur Elektra
Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding
En toen nog het dressuurzadel van een stalgenoot, maar ben daar de naam van kwijt :=
Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:15

Ik lees ook even mee in dit topic, je bent niet de enige met zadelproblemen!
Heb je al veel verschillende zadelpassers laten komen Letitizia?

Het ijslanderzadel en dresuurzadel van stalgenoot liggen denk ik te ver achterover.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:22

Nee, ik heb alleen mijn eigen zadelmaker laten komen, wel heeft zij onze casus voorgelegd op een vergadering van zadelsmakers.
Ik heb al wel contact gehad met Greendistance om te kijken wat hun kijk er op was en eigenlijk zegt iedereen dat het lastig is, niet dat het onmogelijk is, maar lastig :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:26

Die laatste is ook een leuk zadeltje :)

Het is wel opvallend hoe redelijk goed de meeste zadels eigenlijk lijken te liggen, beter dan menig zadel dat je op HAW enzo langs ziet komen :=

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:27

Je zou kunnen overwegen een zadelpasser te laten komen met andere merken dan die jouw zadelmaker heeft. Maar jouw zadelmaker klinkt niet slecht dat hij overleg heeft met anderen.

Ik heb destijds blind op het oordeel van een zadelpasser gevaard en dat was nogal een slecht idee achteraf, laat daarom nu ook juist een ander met hele andere merken komen en kijk er zelf veel kritischer naar (teminste ben ik van plan).
Maar steeds iemand laten komen wordt ook een duur grapje natuurlijk. Wel fijn dat je zoveel zadels van kennissen mag passen, maar ik zou wel uitkijken om daardoor een merk af te schrijven als die zadels niet goed zitten, misschien klopten de maten gewoon niet..

Bij de green distance zie ik dat ze ook rent-a-saddle hebben, misschien is dat een idee.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:31

De laatste is volgens mij een Luc Childeric. Heb je al zadels zonder keilkussens geprobeerd?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:33

Zoek je een tweedehands zadel, of ben je eventueel van plan om er een op maat te laten maken?

MacRider kan zadels helemaal naar wens laten maken, zijn heel secuur in het passen en meten.
Verder ken ik een aantal paarden met een moeilijke rug, veel van de eigenaren hebben via Daaleman een zadel helemaal op maat laten maken.
Maar dan mag je de spaarpot wel leeghalen..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:37

Ik ben echt super tevreden met mijn zadelmaker, zij baalt ook oprecht dat het dus zo lastig is (ze leest als het goed is mee hier, tis ook een bokker) ze zit nog niet zo heel lang in het vak en trekt hier ook lering uit.
Alle foto's en filmpje stuur ik via de mail op, ze kijkt zo mee en verder houdt ze in de gaten of er wat interessants voor Djuun langs komt bij haar andere klanten.
Evt laten we haar collega uit Brabant eens komen, zij heeft meer en andere merken zadels, dan komen ze samen passen bij Djuun :)

Rent a sadle speelt ook nog door m'n hoofd :j

@pmarena: das wel triest eigenlijk ook... :\

Wat zijn keilkussens 2005?

Mac Rider ken ik alleen van naam, maar bedankt voor de tip!
Daalemal is inderdaad :$

Op zich ben ik niet te beroerd om er goed geld aan uit te geven, ik ben alleen op m'n dood dat het over een half jaar of een jaar weer niet goed ligt en zo blijf je aan de gang en zo elastisch is mijn spaarrekening ook niet helaas :\

Als ik nou bijvoorbeeld de garantie heb dat ik er 10/15/20?? jaar mee kan doen, dan is het een ander verhaal...

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:39

Ik denk dat je helaas die garantie nooit hebt..
Daarom grijpen veel mensen naar boomloos denk ik; ''dat past immers áltijd'' (not)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:43

Alle zadels die je hebt gepast hebben keilkussens (nja, zo snel ik op de foto's kon zien, misschien het IJslander zadel niet). Je ziet een stiklijn in het kussen aan de achterkant. Een keilkussen is over het algemeen wat rechter aan de onderkant en loopt langer door. Een Frans kussen is een ouderwerts kussen. Ze lopen meer omhoog met het zadel mee, zodat de totale lengte van het zadel vaak korter is en door de vorm van het kussen krijgt de rug van het paard meer ruimte. De rug van het paard is achteraan meer beweeglijk, waardoor vaak een zadel naar voren wordt geduwd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:46

Ik ga me er eens in verdiepen! :j

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:03

Ik had hetzelfde probleem met mn arabiertje. Heb ook de Massimo dressuur en endurance geprobeerd, maar die lagen helaas ook voor geen meter..
Uiteindelijk ben ik nu bij de Zaldi Lander uitgekomen en super tevreden! Mn paard loopt er ook veel ruimer en gemakkelijker onder.
De kussens sluiten ook erg mooi aan. Ik zag namelijk op de foto's van de gepaste zadels die je geplaatst hebt, dat de kussens niet helemaal aansluiten.
Ik heb er een Wintec singel bij, omdat andere singels schoven en daar kreeg hij singelwondjes van. Maar de wintec singel icm het Zaldi zadel werkt perfect! Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:05

Bedankt voor je reactie Mickyl!
Ik heb bewust dit keer geen commentaar bij de foto's gezet om te zien wat andere er van dachten :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:05

Trouwens, een prachtig zadel heb je zeg! Zou Djuun ook leuk staan :j