Ik heb 5 bitten gekocht, hebben jullie een kleine uitleg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:06

_Apple_ schreef:
Ja eigen :D en ik ga ook even aan de paardentandarts vragen.

nikkialex: kijk even bij caviatopic ik heb een heel goed plan bedacht!

heb al gekeken en gereageerd :D .
Ik vind het wel eeen goed plan hoor!
Alleen moeten je ouders er ook achter staan..
Joh, laat die andere mensen lekker praten,
Tis jou paard,
Al doe je 4 bitten tegelijk in ze mond,
Tis jou paard! ookal krijg je dan wel te maken met dierenberscherming maar okeee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:41

SienenIvo schreef:
Joscaa & Femke,

Ik denk eigenlijk ook niet dat jullie de sterren van de hemel rijden!
Ze vraagt toch uitleg?

Wie heeft het over rijden? Ik niet hoor, waarom noem je mijn naam dan?
En waarom begin je in hemelsnaam over hoe goed of slecht ik zou kunnen rijden....
Beetje érg irrelevant hier. En een nogal loze aanname als je niets over me weet.

@TS:
Ik help je alleen maar door je uit te leggen waar je op moet letten als je een bit zoekt voor je pony.
Zodat je 1. het de volgende keer gelijk goed kunt doen en 2. er geen geld mee verspilt. Allemaal in jouw voordeel dus.
Als je dát al als kritiek en als vervelend ervaart....

Ik noem slechts op wat de feiten zijn, en wat je kunt doen de volgende keer om dat te voorkomen.
Ik trek er geen conclusies aan (zoals SienenIvo vrolijk wel over mij doet over of ik wel of niet kan rijden).

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 08:49

Femke schreef:
SienenIvo schreef:
Joscaa & Femke,

Ze vraagt toch uitleg?

En waarom begin je in hemelsnaam over hoe goed of slecht ik zou kunnen rijden....
Beetje érg irrelevant hier. En een nogal loze aanname als je niets over me weet.

@TS:
Ik help je alleen maar door je uit te leggen waar je op moet letten als je een bit zoekt voor je pony.
Zodat je 1. het de volgende keer gelijk goed kunt doen en 2. er geen geld mee verspilt. Allemaal in jouw voordeel dus.

Ik noem slechts op wat de feiten zijn, en wat je kunt doen de volgende keer om dat te voorkomen.
Ik trek er geen conclusies aan (zoals SienenIvo vrolijk wel over mij doet over of ik wel of niet kan rijden).

Oké, sorry. Ik weet dat ik op jou achteraf niet goed heb gereageerd.
Sorry, oké?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:47

Femke schreef:
SienenIvo schreef:
Joscaa & Femke,

Ze vraagt toch uitleg?

@TS:

Sorry,ik heb het verkeerd gezien! :o

Sorry,oke?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:30

@ femke...

ze heeft niet 5 bitten gekocht omdat ze ze allemaal wilde proberen, er staat heel duidelijk dat ze ze allemaal tegelijk heeft gekocht op een veiling voor 17. 50. echt weggegooid geld is het niet.

ts, gewoon wachten op de paardentandarts en dan inderdaad overleggen met je instructrice welke je het best kan gebruiken.

en alsjeblieft allemaal, trek je niet zo aan wat een ander zegt, jullie kennen elkaar niet dus is het ook niet persoonlijk bedoeld.

_Apple_

Re: Ik heb 5 bitten gekocht, hebben jullie een kleine uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:46

Beetje raar ineens, want op de site stond duidelijk géén verzendkosten, krijg ik de mail voor het betalen, staat er ineens 10 euro bij op! Dat vind ik wel heel raar want er stond heel duidelijk dat er geen verzendkosten waren.
Misschien heb ik de link zelfs nog wel.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:46

bij die site komt gewoon verzend en veilingskosten staat in de voorwaarden ;)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:59

Ja, maar het stond er niet bij dus dat was even heel verwarrend!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:00

Raar!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:02

Ja, maar daar doe ik ook even niks aan, hun moeten ook geld verdienen :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 06:56

Nouvel schreef:
MiniMouse schreef:
Ik zou ze zelf persoonlijk geen van allen gebruiken. :)

:D
dat was inderdaad ook het eerste dat ik dacht... 8-)

De middelste drie zijn normale trensen, daar is niets mis mee. Het paard kan hooguit het materiaal niet fijn vinden of het soort mondstuk of de bitringen zelf, maar verder zie je die drie trensen overal. ;) Dus waar de reacties vandaan komen dat dat vreemde trensen zullen moeten zijn snap ik niet?
De rollentrens links is bedoeld voor de wat sterkere paarden die het bit nog wel eens willen vasthouden maar dit is dan meer bedoeld voor symptoom bestrijding. De rechtse is een fluitbit en wordt bedoeld voor paarden die lucht inslikken tijdens het rijden, dit bit kan ook voor jonge paarden gebruikt worden omdat er bijvoorbeeld honing in kan zodat ze leren het bit aan te nemen. Verder is is dit bit niet veel verschillend ten opzichte van een normaal ongebroken watertrens.

Voor meer informatie kun je eens kijken op mijn website: http://www.paardenbitten.nl, zoals meerdere malen hier is aangehaald. :)

TS, succes met het overleg tussen jouw, je instructrice en de tandarts. Vergeet daarnaast niet dat problemen niet altijd afkomstig hoeven te zijn van een bit, rijtechnisch kunnen er ook storingen zijn. :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:02

Ik heb ze! Gister betaald en nu al in huis! De maat van alle bitten is gelukkig goed, ze zijn wel een beetje zwaar (Nouja... Sommige) en ik ben er best wel blij mee. Ik heb trouwens met de paardentandarts en mijn instructrice gebeld en die zeggen, dat ik mag proberen, zolang ik maar voorzichtig ben en wanneer ik merk dat het niet goed is, moet ik stoppen.
Dus vanmiddag ga ik op advies van de tandarts en de instructrice de rolletjes proberen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:23

Succes met proberen van de bitten! volgens mij ben je erg voorzichtig en komt dat wel goed.
Bedenk wel, (eigen voorbeeld): Mijn paard hielt ook altijd haar bit vast en toen had ik een kneveltrens ingedaan, omdat ze daarmee zadelmak was gemaakt.. ik dacht misschien reageert ze daar wel goed op.. dat deed ze ook (hij is scherper) tot dat ze eraan gewend raakte, hielt ze die ook vast. En heb ik weer mijn eigen bustrensje in gedaan en het rij technisch opgelost. Dus wat ik wil zeggen: als het vanmiddag goed gaat met rijden, hoeft het nog niet te betekenen dat je paard er daadwerkelijk goed op reageert. Maar dat hij scherper kan zijn dan je vorige en je paard daarom gevoeliger is in de mond.

Ook ik wil je gewoon helpen :D

Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:36

Oke, ja ik snap hoe je het bedoeld en ik ga het idd voorzichtig aan pakken. Ik zal wel zeggen hoe het ging

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:40

Dan ga ik nu ook naar stal, en moet daarna aan het werk. 8 uur vrij. denk dat jij dan wel hebt gepost hoe het ging! :D

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:45

Laat maar gaan TS, ik vind het juist goed van je dat je het navraagd en uitleg wilt!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:26

Ik heb de rolletjes ook even gepast, maar die was te groot, die was geloof ik 14,5 en mijn pony had meestal 11,5. Maar de koperen van HH die paste wel heel goed, en hij rijd er ook fijn mee.

Fluitbit ga ik waarschijnlijk verkopen, die ben ik toch niet van plan te gebruiken, en ik heb er al een een koper voor, en voor de rolletjes ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:33

die drie middelste bitten is niets mis mee hoor,ik rij zelf(als ik rij)vaak met een koper bit.
Die twee andere heb ik nog nooit mee gereden.
Een bit is net zo streng als de ruiterhand die er aan hangt....en een ruiterhand van twaalf jaar hoeft niet slecht te zijn....maar goed,dat weet ik in dit geval niet natuurlijk.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:43

Ik ben zachtjes in de hand hoor, echt waar!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:43

Ik wil alleen iets wat het fijnste in de mond ligt.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:56

Dat snap ik!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:00

magda_90 schreef:
De middelste drie zijn normale trensen, daar is niets mis mee. Het paard kan hooguit het materiaal niet fijn vinden of het soort mondstuk of de bitringen zelf, maar verder zie je die drie trensen overal. ;) Dus waar de reacties vandaan komen dat dat vreemde trensen zullen moeten zijn snap ik niet?
De rollentrens links is bedoeld voor de wat sterkere paarden die het bit nog wel eens willen vasthouden maar dit is dan meer bedoeld voor symptoom bestrijding. De rechtse is een fluitbit en wordt bedoeld voor paarden die lucht inslikken tijdens het rijden, dit bit kan ook voor jonge paarden gebruikt worden omdat er bijvoorbeeld honing in kan zodat ze leren het bit aan te nemen. Verder is is dit bit niet veel verschillend ten opzichte van een normaal ongebroken watertrens.

Voor meer informatie kun je eens kijken op mijn website: http://www.paardenbitten.nl, zoals meerdere malen hier is aangehaald. :)

TS, succes met het overleg tussen jouw, je instructrice en de tandarts. Vergeet daarnaast niet dat problemen niet altijd afkomstig hoeven te zijn van een bit, rijtechnisch kunnen er ook storingen zijn. :)

Word ook nergens gezegt dat de middelste 3 ''vreemde'' trensen zijn..waar lees je dat?
Ik zou ze zelf niet gebruiken, omdat je enkel gebroken zijn en daardoor het notenkraker effect werkzaam is.
Ik werk liever met dubbel gebroken. Dat is het enige wat er over gezegd is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:52

Niet letterlijk, zie mijn aangehaalde quote. Een enkel gebroken mondstuk krijgt alleen een notenkraker effect bij gebruik met veel druk. Als het met weinig druk gebruikt wordt dan zal het paard dit alleen voelen op de tong, lagen en de mondhoeken (zoals ook bij een dubbel gebroken mondstuk). Bij een toenemende druk ook in het gehemelte en dan is de zogenaamde notenkraker effect ontstaan.
Ik heb hier een afbeelding van, maar die moet ik vanmiddag inscannen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:56

Nog even terug komend op de 'discussie' van de vorige pagina, ik vind de TS heel vreemd reageren. Deze mensen geven je goedbedoeld advies (en advies die jou niet aan staat is nog steeds advies!) en je doet alsof ze je regelrecht de grond in boren. Ik geef ze 100 % gelijk, het is echt niet zo raar als je nog niet goed kan anticiperen op het schrikgedrag van je paard. En zoiets als 'nou ik ga echt niet bitloos rijden op een 6 jarig paard!' alsof leeftijd maar enig invloed heeft op wel of niet bitloos rijden, en alsof bitloos uberhaupt iets negatiefs is!!

Overigens ligt het ook aan het paard welk bit ze fijner vinden, ik heb bij mijn paard de indruk dat hij enkelgebroken bijv fijner vind dan dubbel.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:15

Waar de bitten voor dienen weet je inmiddels al, dus ga niet in herhaling vallen.

Het belangrijkste is dat het bit goed moet passen.
En voor welk doeleinde wil je het gebruiken.
Is je paard sterk in de mond, pakt hij het bit vast, of doet hij er juist helemaal niks mee.
Allemaal zaken waarop je je keuze van een bit moet bepalen.

Voor de meeste mensen geldt dat ze met een gewone enkel gebroken niet te dunne watertrens de beste keus maken.