Hoe correctiebit aan hoofdstel maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:51

BoemPats schreef:
smurffie schreef:
Imo weten goede ruiters hoe hun bit zadel hoofdstel ect werkt en ligt anders zijn het geen goede ruiters.

Pardon? Dat vind ik dus echt nergens op slaan :n
Jij weet ook heus niet alles over paarden.

100% waar! MAar ik weet wel dat mijn zadel en hoofdstel goed passen en waarom ik die uitvoeringen gebruik en van de bitten waar ik mee rijd weet ik de werking en of de ligging en breedte goed is voor mijn PONY :)

Je hoeft lang niet alles van paarden te weten om je eigen spullen wel allemaal te snappen en kennen.

Met een slecht passend zadel, hoofdstel of een verkeerd bit zal een goede ruiter nooit rijden. Bitten kun je uitproberen maar zelfs zonder opstappen kun je zien of hij voor je paard goed ligt. ZO ja kun je kijken of je paard er ook nog fijn op loopt.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:51

BoemPats schreef:
Mensen even oppassen voordat het straks een reltopic word :)
Daar buiten zit het bit weer TS?

Haha ja hoor, hij hangt weer klaar om mee te nemen. :D

Upendo, ik plaats even een citaat:

"De Sprenger correctiestang is een anatomisch voorgevormde watertrens,
ontworpen voor paarden met mondproblemen. Wanneer een paard te zwaar is op
de hand, of tongproblemen heeft (de tong graag over het bit gooien etc.) is
de Sprenger correctiestang een ideale uitkomst. Het zorgt voor een
rustigere aanleuning en een rustige paardenmond. De Sprenger correctiestang is gemaakt van het gepatenteerde
materiaal Aurigan. Deze perfecte combinatie en verhouding van metalen zorgt
voor een zoete smaak in de mond en stimuleert de speekselproductie waardoor
een paard beter nageeflijk en los in de bovenlijn wordt."

upendo

Re: Hoe correctiebit aan hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:53

Ja, die lap tekst ken ik uit mijn hoofd ja.

Neemt niet weg dat als jij een ophouding maakt, dat bovenste stuk in het gehemelte van je pony zal prikken.
Deze zal zijn hoofd omlaag doen door druk te ontwijken. Is dus geen oplossing maar oplossingvermijding. :)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:56

upendo schreef:
Ja, die lap tekst ken ik uit mijn hoofd ja.

Neemt niet weg dat als jij een ophouding maakt, dat bovenste stuk in het gehemelte van je pony zal prikken.
Deze zal zijn hoofd omlaag doen door druk te ontwijken. Is dus geen oplossing maar oplossingvermijding. :)

Stel jij daarmee dat zo'n bit altijd slecht is om te gebruiken?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:58

Niet altijd, maar wel in het overgrote deel van de gevallen. :)

Meestal omdat zo'n bit echt op een paardenmond gebouwd is en er in een ponybekkie een stuk minder ruimte is.
Waardoor zo'n bit een stuk scherper inwerkt, zeker omdat die hoeken eraan zitten. Dan zou ik zelf eerder gaan voor een ongebroken trensje. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:11

Even TS, als het goed is, zit er op de linkerzijkant een pijltje bij dat bit ;) (Bij alle sprenger bitten als ik het goed heb) Dat pijltje moet moet de dunnen kan naar beneden/voren wijzen. ;)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:12

Oké, dat begrijp ik. :) Gelukkig heb ik zelf een paard en geen pony. ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:12

Bij een correctiebit niet naar mijn weten, da's alleen bij de ultra bitten. :)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:13

MyWishMax schreef:
Even TS, als het goed is, zit er op de linkerzijkant een pijltje bij dat bit ;) (Bij alle sprenger bitten als ik het goed heb) Dat pijltje moet moet de dunnen kan naar beneden/voren wijzen. ;)

Ah thanks!

Edit: Bij mijn bit inderdaad geen pijltje :)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:20

smurffie schreef:
Imo weten goede ruiters hoe hun bit zadel hoofdstel ect werkt en ligt anders zijn het geen goede ruiters.

Pardon? Dat vind ik dus echt nergens op slaan :n
Jij weet ook heus niet alles over paarden.[/quote]
100% waar! MAar ik weet wel dat mijn zadel en hoofdstel goed passen en waarom ik die uitvoeringen gebruik en van de bitten waar ik mee rijd weet ik de werking en of de ligging en breedte goed is voor mijn PONY :)

Je hoeft lang niet alles van paarden te weten om je eigen spullen wel allemaal te snappen en kennen.

Met een slecht passend zadel, hoofdstel of een verkeerd bit zal een goede ruiter nooit rijden. Bitten kun je uitproberen maar zelfs zonder opstappen kun je zien of hij voor je paard goed ligt. ZO ja kun je kijken of je paard er ook nog fijn op loopt.[/quote]

Toch wil hier wel graag op reageren..........

Ik weet niet of het zadel goed ligt op mijn paard dat weet mijn zadelpasser. Of heb jij een cursus gevolgd voor hoe past mijn zadel op mijn pony?
Nog erger ik heb wel eens op een paard gestapt zonder te kijken of het tuig wel goed was, foei Gemmeke, nu krijg je vast heel bokt over je heen......

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:22

@ts, fijn dat je het vraagt. En niet wat gaat uitproberen!

Vooral blijven vragen! Zal ik ook zeker doen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:26

Floortje1988 schreef:
MyWishMax schreef:

Ah thanks!

Ah, dat is jammer! Veel hebben dat wel en dat maakt het wat makkelijker :=

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:28

MyWishMax schreef:
Floortje1988 schreef:

Ah thanks!

Ah, dat is jammer! Veel hebben dat wel en dat maakt het wat makkelijker :=

Ja inderdaad! Zo zie je maar; dat maken ze niet als iedereen meteen zou weten hoe hij moet hangen. :j

Edit: Ik ga er vandoor, naar m'n paardje. :D Iedereen bedankt voor het meedenken!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:06

Wat een gezellig topic weer.

TS, goed dat je het vraagt. Ondanks de negatieve reacties is het toch echt beter dat je het vraagt dan dat je het er verkeerd inhangt.

Wel hebben een aantal van de negatieve reacties een punt, hoewel je als je met een negatieve reactie ook daadwerkelijk iets wilt bereiken je het beter wat respectvoller kunt brengen. Als je TS en haar paard niet kent is het absoluut onterecht om er zo hard over te oordelen.

Zelf heb ik ook een correctie bit (incl. handig pijltje), maar deze gebruik ik alleen bij buitenritten met groepen om ongelukken te voorkomen. Mijn pony kan dan zo sterk worden dat ze voor auto's op straat springt en dat soort ongein. Om me hierbij te ondersteunen heb ik een bit gezocht met een scherpere inwerking dan mijn dubbel gebroken trensje. Nu luistert ze wel, maar ik vind het een heel heftig bit en heb er pas druk op als mijn pony niet op mijn andere manieren om haar te remmen reageert. Ik zie dat er hier ergens een ongebroken trens wordt geadviseerd. Nu weet ik niet waarom jij een correctiebit gebruikt TS, maar mijn ervaring met een ongebroken trens is dat die bij mijn problemen niets hielp. Die pakte ponylief gewoon vast en dan denderde ze lekker door. Dat bit heb ik dus weer doorvekocht en daarna heb ik besloten een correctiebit te kopen.

Het wordt een heel verhaal zo, maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat een correctiebit best een heftig bit is. Zelf gebruik ik het liever niet in de training, want mijn pony vindt het duidelijk geen prettig bit. Het heet trouwens niet voor niets een correctiebit. Welk gedrag wil jij corrigeren TS? Misschien zou je nog eens willen stilstaan bij het hoe en waarom van dit bit. Ik ken jou en je paard niet, dus het is absoluut je eigen vrije keus om te beslissen welk bit het best bij jou en je paard past. Ik veroordeel je dus niet (zou ook een beetje dubbel zijn aangezien ik zelf het bit ook gebruik ;) ).Wel heb ik een aanrader voor je als je zou besluiten een vriendelijker bit voor je paard uit te kiezen. Ik ben heel erg te spreken over de dubbel gebroken aurigan trens. Mijn pony kauwt er heel goed op en loopt er heel ontspannen mee.

Laat je niet op de kop zitten door mensen die gelijk gaan gillen dat je zo'n bit niet mag gebruiken, maar bedenk wel dat dit bit niet voor niets zoveel negatieve reacties losmaakt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:11

wat netjes gezegt,zo kan je ook iemand iets vertellen.is nogal moeilijk voor de meeste bokkers ;)
Junia schreef:
Wat een gezellig topic weer.

TS, goed dat je het vraagt. Ondanks de negatieve reacties is het toch echt beter dat je het vraagt dan dat je het er verkeerd inhangt.

Wel hebben een aantal van de negatieve reacties een punt, hoewel je als je met een negatieve reactie ook daadwerkelijk iets wilt bereiken je het beter wat respectvoller kunt brengen. Als je TS en haar paard niet kent is het absoluut onterecht om er zo hard over te oordelen.

Zelf heb ik ook een correctie bit (incl. handig pijltje), maar deze gebruik ik alleen bij buitenritten met groepen om ongelukken te voorkomen. Mijn pony kan dan zo sterk worden dat ze voor auto's op straat springt en dat soort ongein. Om me hierbij te ondersteunen heb ik een bit gezocht met een scherpere inwerking dan mijn dubbel gebroken trensje. Nu luistert ze wel, maar ik vind het een heel heftig bit en heb er pas druk op als mijn pony niet op mijn andere manieren om haar te remmen reageert. Ik zie dat er hier ergens een ongebroken trens wordt geadviseerd. Nu weet ik niet waarom jij een correctiebit gebruikt TS, maar mijn ervaring met een ongebroken trens is dat die bij mijn problemen niets hielp. Die pakte ponylief gewoon vast en dan denderde ze lekker door. Dat bit heb ik dus weer doorvekocht en daarna heb ik besloten een correctiebit te kopen.

Het wordt een heel verhaal zo, maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat een correctiebit best een heftig bit is. Zelf gebruik ik het liever niet in de training, want mijn pony vindt het duidelijk geen prettig bit. Het heet trouwens niet voor niets een correctiebit. Welk gedrag wil jij corrigeren TS? Misschien zou je nog eens willen stilstaan bij het hoe en waarom van dit bit. Ik ken jou en je paard niet, dus het is absoluut je eigen vrije keus om te beslissen welk bit het best bij jou en je paard past. Ik veroordeel je dus niet (zou ook een beetje dubbel zijn aangezien ik zelf het bit ook gebruik ;) ).Wel heb ik een aanrader voor je als je zou besluiten een vriendelijker bit voor je paard uit te kiezen. Ik ben heel erg te spreken over de dubbel gebroken aurigan trens. Mijn pony kauwt er heel goed op en loopt er heel ontspannen mee.

Laat je niet op de kop zitten door mensen die gelijk gaan gillen dat je zo'n bit niet mag gebruiken, maar bedenk wel dat dit bit niet voor niets zoveel negatieve reacties losmaakt.