Ervaringen Prolite pad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:47

Maar kijk, dit is mijn paard dus:

Afbeelding

Het zadel zakt naar links (weg vd minste weerstand, links is 'lager') en door links de vullingen erin te doen maak je de linkerkant 'gelijk' aan de rechterkant en ligt het zadel recht.

Ik snap 't dus nog steeds niet, je bent niet de enige Maris. :D

pmarena

Re: Ervaringen Prolite pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:04

Ik snap het idee wel denk ik....bvb. bij het paard hierboven, die mist links wat bespiering dus dan zou ik ook zeggen: doe dan zolang die bespiering er nog niet is, iets er op leggen dat die bespiering vervangt, zodat het zadel weer op een wat meer symmetrisch geheel kan liggen en niet scheef zakt.

Dat lijkt mij ook de logische aanpak.

Maar zover als ik die andere oplossing denk te begrijpen zou dat dan zo gedaan worden dat er wat extra materiaal juist op de rechterschouder gelegd zou worden, zodat het zadel naar rechts getrokken wordt en links dus dichter tegen het paard aan getrokken wordt zodat het daar op het paard steun vindt en er niet vanaf staat zeg maar.

Ik vind het een rare oplossing :o

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:10

Ik vond het ook raar, maar omdat het advies was van een goede zadelpasser heb ik het toch maar uitgeprobeerd. En bij mijn paard werkt het, zadel zakt niet meer naar rechts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:14

Maar heb je nu nog wel ruimte om bespiering op te bouwen...?

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:39

nee deze is gewoon voor onder je zadel die voor het longeren heeft lusjes ;)
Suzanne F. schreef:
cocktail schreef:
ik leg hem gewoon direct op zijn rug dekje erop dan me zadel, heb enkel zo een voor pad zijn erg handig. Voor een tussen oplossing stuk goedkoper.

Afbeelding

Dat is niet voor onder het zadel toch? Dat is voor de schoft, voor het longeren.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:51

Maris schreef:
Glossi, die snap ik ook niet :o :o ( ik snap niet veel geloof ik ..... ;) )
je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad. En nu schrijf je dat je paard eigenlijk een medium/wide nodig heeft ipv een medium. En dat je dat oplost met een prolite ? Je medium zadel wordt juist toch nog smaller daardoor ?

Lees het stukje nog maar een keer. Er staat dat het zadel voor het ene paard te breed is. Bij die komt de pad eronder :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:59

Gimli_ schreef:
Maar kijk, dit is mijn paard dus:

Afbeelding

Het zadel zakt naar links (weg vd minste weerstand, links is 'lager') en door links de vullingen erin te doen maak je de linkerkant 'gelijk' aan de rechterkant en ligt het zadel recht.

Ik snap 't dus nog steeds niet, je bent niet de enige Maris. :D

Nou hier snap ik hem wel hoor. Als links minder bespierd is en lager is is het logisch dat je het daar op vult. Maar op de vorige pagina schrijft TJolieke dat haar paard rechts minder bespiedt is maar zij vult het links op. Dan ligt het zadel toch links nog hoger dan hij eerst al lag :?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:12

Dat is inderdaad logisch Glossi, daarom snappen Maris en ik die andere redenering ook niet. ;)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:19

Oh ik had het verkeerd gelezen zie ik :o Maar ik snap het dus ook niet :+

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:46

Ik gebruik sinds vandaag op aanraden ook de Prolite pad. Leen hem nu van m'n zadelpasser. Mijn paard is
scheef bespierd waardoor het zadel aan de ene kant ietsjes wegzakt. Hopelijk kan ik hiermee de bespiering
weer recht krijgen en kunnen we daarna weer zonder rijden.
Hoeveel tijd zou je voor het trainen van de bespiering moeten trekken? Vind het namelijk banketstaaf ig om die
prolite maanden te houden, dus dan ga ik er zelf maar 1 aanschaffen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:47

Hoe snel spieren bij komen dat valt niet te voorspellen.

Is afhankelijk van de conditie van de spieren en het paard zelf, voeding, huisvesting, manier en intensiteit van training, de ruimte die het zadel geeft aan de spieren om te ontwikkelen, enz.

Ik heb wel meegemaakt dat paarden met weggevallen bespiering door een te krap zadel, na behandeling door een fysiotherapeut, overgang op een Barefoot-zadel (op die manier krijg ik er mee te maken :) ) en door goede training in een paar weken al een bredere bespiering rond de schoft krijgt. Het komt dan voor dat paarden beginnen met een smalle pommel (voorboogje zoals kopijzer bij een boomzadel), na 2 weken al een normale M maat pommel nodig hebben, en na 6 weken een Wide.

Maar dan hebben we het ook over echt goede training onder begeleiding van mensen met verstand van zaken. Meestal gaan er wel wat maandjes overheen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:34

Ja, zoiets dacht ik al. Dan ga ik toch maar op zowel naar
een 2e handse zodat ik hem niet steeds hoef te lenen

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:23

Mijn paard heeft ook weinig bespiering rondom de schoft, heb vandaag een superpassend zadel gevonden maar door ruitergewicht zal het zadel toch ondersteund moeten worden door een proline pad anders zakt het net wat te ver over/langs de schoft. Alleen dacht de zadelmaker dat mijn paardje vanwege al wat hogere leeftijd ook geen bespiering meer zou krijgen rondom de schoft dus het proline pad zou bij ons een definitieve oplossing zijn.

Pmarena, hoe zou jij dit probleem oplossen bij een barefoot? ook deze zakt weg om de schoft bij mijn paardje. Is het een idee om de alleen de voorkant te vullen met dubbele inlages?Ik heb echt witte haren en drukplekken van de inlage meeste nog bij de schoft.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:42

Als ik een dergelijk probleem hoor wil ik graag eerst wat foto's zien van de zijkant: alleen de rug en schoft enzo goed zichtbaar zonder zadel, met zadel, en met ruiter.

En wil ik graag weten welke pad, inlages en singel iemand gebruikt.

Drukplekken komen ècht zelden voor bij een Barefoot, als er al witte plekken komen zijn het eigenlijk altijd irritatie-plekken die ontstaan doordat de huid van het paard geïrriteerd raakt.

Dat kan bij heel erg gevoelige velletjes zijn door een randje of stikseltje in de pad (waar een "normaal" paard absoluut geen last van heeft...sommige paarden kunnen zelfs niet tegen van die doorgestikte vierkantjes in een dekje :oo ) maar ook doordat een pad vies is, of er nog restjes wasmiddel in zitten, of doordat het materiaal van de pad een soort allergische reactie opwekt of de huid over-stimuleert door dat de pad wat over de huid heen en weer schuurt, of door het vasthouden van teveel warmte i.c.m. een steeds aanwezige druk waardoor de huid niet goed kan ademen op die plek en bij langdurige ritten raakt de huid dan ook geïrriteerd.

Al deze vormen van irritatie kunnen er voor zorgen dat de huid witte haren aan gaat maken.

Een typische drukplek is zo'n duidelijk witte plek van enkele cms doorsnede. Deze plekken gaan ook eigenlijk nooit meer weg omdat de huid daar zo diep beschadigd is geweest dat de haren alleen nog maar in het wit teruggroeien. Gaat het echter om een irritatie-plek dan zijn er wel witte haren, maar vaak een beetje stekelharig, over een grotere oppervlakte, en na 1 of 2 verharingen komt de normale kleur weer terug omdat het geen diepe beschadiging betrof.

Bij paarden met witte haren moet je goed opletten dat je goede inlages gebruikt, met afgeronde randjes, en liefst een met geheel lamsvel onderlegde pad zoals die van Christ bijvoorbeeld. Die zijn wel een stuk duurder dan de Barefoot pads maar door het gebruik van echt lamsvel kan de huid beter blijven ademen. En het materiaal is zeer zacht waardoor het eigenlijk niet kan schuren. MITS het goed schoongehouden wordt zodat het ook echt heel zacht en wollig blijft natuurlijk.