Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:37

Aprils_joke schreef:
upendo schreef:
Pentax: Maar hoe verklaar je dan dat bijvoorbeeld, zoals rumpleteaser zei, bij bijvoorbeeld westernhoofdstellen, het bit niet zo heel veel meer door de mond heen beweegt, voor zover ik weet?

zoiezo zijn die bitten heel anders , en (don,t shoot my if im wrong) is het de bedoeling bij western rijden dat je zo min mogelijk aan het bit komt
en eigenlijk zo,n bitje alles op je zit doet .

Maar ook als je wel druk op de teugels neemt.. Je trekt het bit in de eerste plaats zijwaarts en niet achterwaarts, tenzij je een hele ophouding maakt.
Dat zijwaarts trekken voorkom je niet met een neusriem.

En waarschijnlijk het achterwaarts trekken.. Ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:37

upendo schreef:
Pentax schreef:
Geen idee. Ik had dat idee altijd bij mijn pony vroeger. Misschien dat het leer van westernhoofdstellen breder is? Of ruwer waardoor het meer grip heeft?

Eigenlijk zou je eens moeten kijken of er veel verschil is met en zonder neusriem.

Maar ik denk dat het in de eerste plaats toch weer ligt aan de hoeveelheid druk die de ruiter op het bit + teugels zet.

Heb ik gedaan, geen verschil :)

Reed net zo makkelijk :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

Daarom heb ik altijd een dubbelgebroken Sprengerbit. Die zijn gemaakt om de vorm van de tong beter te volgen.

Het bit hoger inhangen is geen oplossing, want dan trek je de mondhoeken op en dat is ook pijnlijk.
En zelfs dan kan het bit door de mond heen, want het kopstuk zit natuurlijk ook niet vast op het hoofd.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

ja maar bij zo,n beetje elk westernbit zitten grote scharen( stangen) of hoe het ook mag heten :') aan de zijkanten van het bit waardoor door de mond rukken ook een beetje onmogelijk wordt .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:39

Heeft hier niet iemand even een foto, van een zij/vooraanzicht met en zonder neusriem bij zijn paard?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:40

Ook met stangbitten/shanks kan je door de mond trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:40

Tendance schreef:
Daarom heb ik altijd een dubbelgebroken Sprengerbit. Die zijn gemaakt om de vorm van de tong beter te volgen.

Het bit hoger inhangen is geen oplossing, want dan trek je de mondhoeken op en dat is ook pijnlijk.
En zelfs dan kan het bit door de mond heen, want het kopstuk zit natuurlijk ook niet vast op het hoofd.

Maar hoe hard moet je trekken om een bitring in je paards mond te krijgen dan?

Dan ben je toch gewoon allemachtig lomp met je handen bezig?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:41

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:41

Even tussendoor als reactie op het western gebeuren:

De verklaring die hier gegeven wordt dat western ruiters met andere bitten en minder teugeldruk rijden gaat NIET helemaal op hoor.
Ook westernruiters rijden met teugeldruk; het aan een lange teugel rijden MET verzameling is immers een doel waar je naar toe werkt.
En heeeeeeeeel veel western ruiters rijden gewoon op een trens (al noemen wij dat een snaffle). Zo'n bit met scharen kun je misschien een beetje vergelijken met een stang en trens.
En pas als je op een hoog niveau rijdt, zonder teugeldruk en je paard alsnog 'in de houding' loopt, ben je toe aan het eenhandig rijden op een scharenbit.

Onze westernmanege ruiters rijden dus ook op een trens/ snaffle. Zonder neusriem ;)

Dit even ter toelichting ;)

edit; typo's
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 13-03-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:42

Yamcha schreef:
Tendance schreef:

Nu je het zegt..
Ik heb een keer een combi gezien mét een aansnoerneusriem waarbij de ruiter het voor elkaar kreeg om het bit in zijn geheel door de mond heen te trekken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:42

Rumpleteaser

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:43

Geen idee, heb ik ook nog nooit gezien :)

Aprils_joke

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:44

ik ook niet maar ik vind het er maar vreemd en onvriendelijk uitzien :n

Jorinda

Een eigen creatie denk ik :=

Tendance

Aprils_joke schreef:
ja maar bij zo,n beetje elk westernbit zitten grote scharen( stangen) of hoe het ook mag heten :') aan de zijkanten van het bit waardoor door de mond rukken ook een beetje onmogelijk wordt .

Inderdaad!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:45

Da is een makkelijke (maar scherpere) variant op de Australian cheecker, dit moet het bit hoog in de mond houden en wat je in de 'achterkamers' ook vaak ziet is dat de tong zo vastgebonden wordt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-03-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Jorinda__ schreef:

Onder de kaak zou normaal een neusriem liggen, waarbij het bakstuk met een klein boogje erover heen ligt. Nu is er helemaal niks waar het bakstuk op ligt onder de kaak. De meeste neusriemen zijn ook best dik, dikker dan de rest van het hoofdstel.
Het geeft niet gigantisch veel verschil, maar misschien net genoeg om kleine ruiterfouten te compenseren voor het oog. (teugels teveel loslaten aan 1 kant, teveel sturen op het bit etc.).
Laatst bijgewerkt door Pentax op 13-03-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Tendance schreef:
Aprils_joke schreef:

Inderdaad!

Dat is echt onzin meiden
. Het gros van de westernbitten kun je het beste vergelijken met een gewone trens.
Lees even mijn post hierboven :)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 13-03-12 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Yamcha schreef:
Tendance schreef:

Nee hoor, als je paard schrikt en jij verliest je evenwicht en zit daardoor maar aan 1 teugel, dan is het al snel gebeurd!
Als er geen sperriem om zit.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 13-03-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:46

Aprils_joke schreef:
ik ook niet maar ik vind het er maar vreemd en onvriendelijk uitzien :n

In principe hoeft dat ook nog niet eens. Er komt alleen druk op te staan als het paard zijn mond ver open doet en dus een grotere afstand creeërt tussen neusbrug en zijn mondhoeken, maar voor dat zo ver is moet de mond wel heel ver open staan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:46

Pentax schreef:
Heeft hier niet iemand even een foto, van een zij/vooraanzicht met en zonder neusriem bij zijn paard?

Nee, alleen van met sprengerbit en met stang en trens, maar ook niet duidelijk van opzij en van voren enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:47

upendo schreef:
Yamcha schreef:

Nu je het zegt..
Ik heb een keer een combi gezien mét een aansnoerneusriem waarbij de ruiter het voor elkaar kreeg om het bit in zijn geheel door de mond heen te trekken.

Zulke mensen zouden niet eens in de buurt van een paard mogen komen :=

Tendance schreef:
Nee hoor, als je paard schrikt en jij verliest je evenwicht en zit daardoor maar aan 1 teugel, dan is het al snel gebeurd!

Nou, dat is mij echt nog nooit gebeurd, en ik heb niet één van de grootste helden....... volgens mij ben je dan gewoon heel lomp bezig.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:48

maar een strotouwtje in de mond schuurt toch ?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:48

Aprils_joke schreef:

Sorry dat ik even inspring, maar dit is echt niet waar!
Westernruiters (over het algemeen dan) rijden met een doodgewoon snafflebitje, meestal een Myler, tot dat ze het niveau en de kennis van een , ter vergelijking, Z ruiter hebben. Pas daarna kan je kiezen voor een zg. Shank, dat moet je dus ook met één hand rijden, en het liefst zonder enkele druk, maar dat is aan het eind van een hele lange trainingsweg :D
Ik rijdt nu mn 2e jonge paardje ( wordt volgende maand 4) afwisselend met een Bosal ( bitloos hoofdstel) en met een simpel dubbelgebroken snaffle, zónder neusriem.
Ze hebben beiden nog nooit hun mond opengesperd om onder de druk uit te komen, want druk krijgen ze niet in hun mond.

Maar, welke discipline je ook rijdt, je kunt ook met een prikkeldraadje in zn mond rijden, de ellende komt van degene die aan de andere kant van de teugels zit.... ;(
Zo, ik kom weer van mn kistje af! :wave:

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:49

Aprils_joke schreef:
maar een strotouwtje in de mond schuurt toch ?

Ga je nu niet een beetje te ver offtopic? Het ging hier volgens mij om de werking van een aansnoerneusriem...?