kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:03

Vind het wel erg leuk om te zien en lezen dat ik duidelijk niet de enige ben die zijn kind op een groot paard zet, en er zijn genoeg creatieve en veilige oplossingen.

En inderdaad swatch, op een dikke shet zit ze behoorlijk wijdbeens, op mijn paard zit ze comfortabeler. Daarbij stuitert ze op een shet alle kanten op en op die van mij zit ze als een huis. Dan maar wat groter, zij vindt het prachtig en ik vind het natuurlijk super dat ze het zo leuk vindt.

Vind die barefoot zadels erg geschikt, alleen de prijs wat minder. Maar is zo'n pinokkio zadel echt niet schadelijk voor de rug van mijn merrie? Aangezien bij alle zadeltjes in de omschrijving staat ; enkel geschikt voor shetlanders.

daantjuhhh

Re: kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:05

Ik denk niet dat het echt schade kan aanrichten voor je paard.
Die dingen zijn net leren dekjes zonder boom.
En geen gewicht.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:11

mee eens het gaat pas schade aanrichten als volwassenen altijd zon zadel zouden gebruiken omdat dan de drukverdeling niet goed is van de beugelriemen. Een kind weegt bijna niets dus kan prima.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:37

Inderdaad, ik vind het ideaal omdat het leer/plastic gewoon meebuigt met de vorm van je paard. Nog nooit een drukking of iets anders engs gehad en ik gebruik ze echt al jaren op mijn paardjes :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:59

Voor kinderen tot een jaar of 6, die echt alleen wat hobbelrondjes maken, volstaat een Pinokkio-zadeltje prima hoor ! Dat is tenminste echt een passend maatje voor die kleintjes en dat zit wel zo lekker voor ze :)

Mijn nichtje van toen 12 heeft een paar keer op de Shet en Fjord op een zwart-blauw kids Barefootje gereden. Ze werd daar echter snel een beetje te groot voor en is toen over gegaan naar een Lexington maat 1 waar ze echt supermooi kaarsrecht in zit op de Fjord :)

Haar zusje van toen 5 (en klein voor haar leeftijd) heeft ook een paar keer op het zwart-blauwe Barefootje gehobbeld maar die was toch echt nog wat te groot voor haar voor het mooie hoor, dus die heeft toen een Pinokkio-zadeltje gekregen waar ze wèl heel mooi is paste :)

Met haar 6e waren de zweetbladen van het kids-Barefootje nog steeds wat lang voor haar en dus heeft ze toen een Arizona (western-modelletje) Kids gekregen in zwart-blauw en daar past ze nu heel erg mooi in. Die zijkanten zijn wat korter waardoor haar beentjes veel beter onder het zadel uit komen en aansluiten rond de Fjord, dan kan ze tenminste fatsoenlijk haar been aanleggen :)

De fenders waren wel nog iets te lang voor haar dus we hebben er beugelriemen aan gedaan en ze rijdt als een trein daarmee :)

Kan er voorlopig ook nog wel wat jaartjes mee vooruit :j

Maar voor de hobbelritjes van kinderen van 3,5 jaar oud zou ik lekker voor een Pinokkio-zadeltje gaan hoor !

Kost geen drol en verkoop je ook weer makkelijk als ze er uit gegroeid zijn....en als je tegen die tijd wat meer zicht er op hebt of ze door willen gaan kun je wat serieuzers gaan kopen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:08

Het pinokkiozadel dat ik had had een kunststof voorboog die je niet kon verstellen ofzo. Op mijn dikke barokke Fries vond ik dat toch (ondanks allerlei dekjes en wolletjes geprobeerd te hebben) te veel knellen op zijn schoft. Nu heb je verschillende soorten pinokkio's: je hebt ook van die platte leren dingen. Daar zit geen harde vorm aan. Dus even goed informeren en kijken wat er is en wat geschikt zou zijn. Er moet best een passend zadeltje te vinden zijn

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:53

Hoi,

het zoontje van de eigenaares van mijn verzorgpony gebruikt ook altijd een apart Shetlandzadeltje.
Maar die zij heeft is heel handig: onderaan zit klitteband zodat je de onderkant zelf kan verstellen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:58

ik heb hetzelfde probleem al met een 16" zadeltje, ik doe een shetlanderzadeltje erop, maarja dat is op een b-pony.
Op mijn merrie (ook van 1.64) stapt ze alleen maar.

Zelfs het draven op de pony vindt ze niet prettig.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:06

Ik heb mijn dochtertje ook regelmatig op een grote gezet, dit omdat die aan de longe nu eenmaal beter luisteren als de shetlander.
Ik had een pinokkio zadeltje. Dat geeft meer steun voor het kind om te zitten en heeft standaard een bokriempje. Met een lange singel kan je die goed op je paard leggen. Ze hoeven niet duur te zijn, volgens mij worden ze op marktplaats ook nog wel aangeboden :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:29

Hoi, ik zit dus met hetzelfde. Mijn dochtertje van bijna 4 vindt de fries die ik rijdt geweldig. Nu is mijn zadel te groot en ze heeft gewoon te weinig stabiliteit.

Nu zag ik dit zadeltje en vroeg me af of dat gewoon gaat passen? STaat nl bij dat het een ponyzadeltje is

Afbeelding

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:30

Ook ik zoek de oplossing, mijn 5 jarige zoontje heeft ook de smaak te pakken om op mijn paard rond te hobbelen..Maar doordat hij niet bij de beugels kan zit hij wat los, maar wel stabiel in het zadel. Ik heb een stockzadel met knop, dus dit bied wel wat veiligheid zodat hij de knop vast kan houden. Maar toch ben ik er ook nog niet uit wat er aan kinderzadels op een paard passen..dus ik lees mee..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:35

Blabla : net als elke Barefoot passen deze in principe op vrijwel elk paard / pony.

Maar voor een 4-jarige zijn ze nog wat aan de grote kant. De zijkanten zijn toch wel een stukje langer dan die van een Pinokkio zadeltje.

Ze zijn (grofweg) het meest geschikt voor kinderen van 6 tot 12.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:39

@Pmarena, maar er staat bij dat het geschikt is voor broekmaat 104 t/m 140. Er staat ook bij "Dit zadel wordt gebruikt door kinderen uiteenlopend van kleuterleeftijd tot maximaal jonge, slanke tieners."

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:56

Ja , het KAN ook wel :j

Genoeg mensen die het voor hun 4-jarige kopen :)
In het kader van : op de groei gekocht. heel begrijpelijk ook :j

Maar over het algemeen hebben ze (naar mijn mening) dan toch meer aan een Pinokkio zadeltje omdat dat op dat moment gewoon wat beter past , de beentjes komen er beter onderuit.

Ik zou dan zelf liever voor 1 of 2 jaar zo'n zadeltje kopen , dat koop je voor een schijntje op Marktplaats. Ze stappen dan alleen nog maar 2x in de week een kwartiertje ofzo en dan past dat tenminste gewoon goed. Tegen de tijd dat ze dan weer wat groter zijn en wat meer gaan doen , verkoop je de Pinokkio weer , je verliest er amper op als je hem al 2e hands gekocht hebt , en dan kun je alsnog een mooier, duurder zadeltje kopen waar ze dan inmiddels ook veel beter in passen.

Mijn nichtje is vorig jaar 6 geworden en heeft toen i.p.v. haar Pinokkio een Arizona Bellis kinder-Barefootje gekregen. Ik vond haar nog steeds iets te klein voor het Cheyenne model kinderzadeltje. Dan zat ze zo kansloos aan te sporen tegen de zweetbladen...ik vind dat niks. Bij het Arizona-model komt ze tenminste goed met de beentjes er onderuit waardoor ze daarmee ook iets kan en niet alleen aan de teugels leert te sleuren of met zweepjes leert te werken. Nu is zij ook wel klein voor haar leeftijd hoor :)

En tja ik kan me ook wel voorstellen dat veel mensen het niet erg vinden om hun jongere kind alvast op een kinder-Barefootje te zetten....maar ik vind het vervelend voor zo'n kleintje als het op het zadel aan zit te sporen i.p.v. tegen de pony :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-03-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:58

ik zal eens kijken wat het verschil is met ene pinokio zadeltje. Die pas dan ook gewoon op een fries?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:00

Je hebt er verschillende merken / modellen van.

Je moet er wel 1 hebben die geheel flexibel is , dat zou je dan even aan de verkoper moeten vragen :)

Nieuw kun je voor kinderzadeltjes ook heel goed terecht bij Nicky en Mart van www.nickyskeet.nl .

Die hebben de Barefootjes maar ook diverse kleinere zadeltjes en kunnen goed adviseren , hebben er best wat ervaring mee :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:04

dankjewel! :)