Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:50

Ik had het ook altijd bij de Kieffer zadels..

Ik heb nu een Hulsebos WB 3, die is wel diep, maar het dieptepunt zit meer naar voren, zodat je van voor meer ruimte hebt.

De KN zat bij mij ook vrij goed omdat die aardig vlak zijn.
Tevens heb ik vroeger een hele platte Daleman gehad.

@Tiwi: Een Fries heeft meestal een vrij korte rug! Dus kan mij voorstellen dat een 18 Inch best lang is.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:53

Wow heeft speciale 'lady seats'. Hangt een prijskaartje aan maar schijnt te helpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:55

Wij hebben twee Friesen op stal, die zijn vrij lang, rechthoek model. Verder heb ik niet zoveel met Friesen, dus alleen de twee bij ons op stal heb ik een goed beeld bij en misschien is dat dan een verkeerd referentiekader.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:01

Er zijn al heel wat reacties, maar wilde toch ff reageren.

Ik heb er ook lange tijd last van gehad en vanalles geprobeerd. Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Jij hebt pijn=> je gaat onbewust anders zitten. Je zadel zit niet optimaal=> je krijgt pijn=> je gaat anders zitten, dus verkeerde spierspanning.

Heb een jaartje geleden een ander zadel aangeschaft(oude zadel had een hele harde voorkant). Maar probleem was er niet mee opgelost. Daarna ostheopaat(mijn bekken bleek scheef), centered riding en smeren(daktozin).Ik kwam er ook achter dat ik niet met mijn zitbeenknobbels op de juiste plek zat in het zadel.

Toen ging het steeds een beetje beter, de pijn werd minder naarmate ik beter ging zitten, dus minder gespannen zat.

Af en toe(bij een intensieve les) heb ik er nog wel eens last van, maar dat is de volgende dag alweer weg.

Ik rijd nu met een Bates vsd, heeft niet zo een diepe zit en vrij rechte zweetbladen. Ben er bij toeval achter gekomen dat de figuurcorrigerende onderbroeken ook helpen. Alles zit zeg maar net iets strakker zonder aan bewegingsvrijheid in te boeten( wel de juiste maat nemen natuurlijk ;) )

Geef niet op ga bij verschillende mensen je neus ophalen, veel succes en beterschap!

sliert

Re: Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:13

Ik heb bij 1 paard ook dit probleem gehad. Met mijn andere paarden nooit last gehad. Het paard waar ik dit mee had, heeft ook een erg hoge schoft en beweegt bovendien vrij groot en bergopwaarts. Mijn twee KN's {allegro en symphonie} heb ik beide passend laten maken op dit paard. Voor het paard lagen beide zadels prima, voor mij was het een komplete ramp. Juist vanwege die diepe zit. Ik ging ook steeds meer in een stoelzit zitten, met als gevolg dat mijn balans ook ver te zoeken was. En dat terwijl ik eigenlijk altijd een goede, onafhankelijke zit had. Uiteindelijk heb ik op aanraden van mijn zadelmaker een tweedehands passier grand gilbert gekocht met een wat minder diepe zit. Hij heeft hem helemaal aangepast op mijn paard en op mij {twee keer terug geweest}. Tesamen met een gelhoes voor over de zitting was het probleem eindelijk verholpen. Buiten dat ik me nu dus niet meer open rij, had ik ook gelijk weer een goede balans en zit.
Ik ben naar zadelmaker Tom van de Brink geweest {na twee andere zadelmakers gehad te hebben}. Hij zit in de hoek Overijssel/Drenthe/Friesland.
Succes met je vervelende probleem.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:14

Ik heb dit ook gehad (al was het een stuk minder erg), al lag dit bij mij aan mijn houding en heb ik dit inmiddels gelukkig op kunnen lossen.
Ik dacht eigenlijk dat het normaal was en kwam er pas achter dat het ook zonder pijn ging in een ijslanderzadel. Ik heb nog nooit zo lekker gezeten!
Ik zag dat anderen ook die tip gaven. Heb je wel eens in zo'n zadel gezeten?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:16

Er bestaan ook speciale herenzadels. Is dit niets?

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:38

Volgens mij kun je heel veel verschillende zadels proberen maar blijf je hetzelfde probleem houden. Ik heb een tijdje een andalusier gereden en die had een westernzadel met over de bovenkant een bontje wat je eraf kon halen. Volgens mij kan je die ook gewoon gebruiken bij andere zadels. Ik dacht eerst dat het niet fijn zat (minder grip ofzo) maar dat was helemaal niet zo! Ik heb er een hele lange tijd heel fijn op gereden!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:12

Ik had er eerst ook last van. Maar heb nu een jaar een Barefoot en nergens meer last van gehad. En paard loopt er ook beter mee.
Van Barefoot kan je een testzadel aanvragen om het uit te proberen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:17

Een winter 500 cair dressuur, heeft TOTAAL geen diepe zit.
Mijn vriendin heeft het probleem ook gehad en het hielp enorm. Het zadel is met verwisselbare boom en past dus op veel paarden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:20

Ik heb er ook onwijs last van TS |(
Echt voor, achter, tussenstukje |( Dikke brandblaren...
Welk ondergoed, rijbroek of zadel maakt geen verschil...

Met zonder zadel rijden heb ik het niet!

Ben aan het sparen voor een gelpad zitting. Die leen ik nu soms van mijn instructrice en dat werkt echt!

Rij al vanaf mijn vijfde jaar paard en heb het opeens na 20 jaar rijden!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:23

Ik heb het ook met verschillende zadels, Kentaur, JC en Kieffer.
Heb het niet met Lemetex, KN, Stubben en Passier.
Het is inderdaad niet fijn en erg pijnlijk.
Succes met het zoeken naar een oplossing.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:36

Een schimmelinfectie kan trouwens ook ervoor zorgen dat je snel doorrijdt. Zeker als je het opeens hebt en daarvoor nooit (en je verder niets veranderd hebt aan zadel of kleding) zou ik dat zeker even laten nakijken bij de huisarts.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:38

tiwi1969 schreef:
Een schimmelinfectie kan trouwens ook ervoor zorgen dat je snel doorrijdt. Zeker als je het opeens hebt en daarvoor nooit (en je verder niets veranderd hebt aan zadel of kleding) zou ik dat zeker even laten nakijken bij de huisarts.

Ik ga meteen een afspraak maken!
Je zou het niet snel zeggen, maar laten we hopen dat dat het is :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:49

Als dat het is dan is je probleem snel opgelost met wat medicijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:56

Ik zie het verband niet? Die schimmel zit in je doos en het velletje wat je kapot rijdt zit aan de buitenkant???

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:25

Die schimmel geeft afscheiding en kan daarmee de huid rondom irriteren, als je dan gaat rijden gaat de boel kapot.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:59

Had er ook vaak last van hoor, mn op Kieffer zadels. Stübben weinig last en KN niks geen last. Kloster Schönthal ook geen last, maar worden niet meer gemaakt. Een enkele keer nog 2ehands te verkrijgen. Is een typisch vrouwen probleem. Er zijn zelfs zadels speciaal voor vrouwen gemaakt, weet alleen het merk niet meer. Zoals ik toen begrepen heb moet je een zadel nemen met een wat smalle taille (zo noemen ze dat). Of de twist is te hoog. Zoals mn bij Kieffer. KN schijnt het ook te hebben, maar op dat zadel had ik juist geen last.
Zie

http://sport.infonu.nl/overige-sport/87 ... dames.html

http://www.cornellssaddlery.nl/zadels-p ... mesvsheren

voor meer info.
Laatst bijgewerkt door aslo op 05-03-12 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:04

Van Action heb je een soort gelzitting voor over het zadel. Wie weet kan dat een oplossing zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:44

www.schleese.com
Speciale vrouwenzadels, speciaal ontworpen voor dit soort problemen door de vorm van het vrouwelijke bekken.
Ik heb zelf geen last van doorrijden, maar in een Schleese zadel kan mijn bekken wel de juiste positie innemen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:55

Ik ga zo een zadelmaker bellen en met hem overleggen. Ik vind het wel een ... :o ... onderwerp om met de zadelmaker te bespreken.
De zadels die ik te koop heb staan waren voor mijn Fries, die helaas is overleden.
De ene is een 18 inch, op 17,5 inch kussens. De andere is een 17,5 inch. Mijn Fries had een korte rug. Die 17,5 inch ging makkelijk, omdat het een vlakke zit is. De Ainsley reed erg fijn en gaf geen problemen. Helaas hebben we er maar een paar weekjes van mogen genieten.

Ik heb nu een kwpn merrie in bruikleen van een bokker :D
Die heeft een erg hoge schoft, maar wel meer ruimte op de rug. De MSFC lag het beste, alleen rijd ik me nu weer vreselijk door en dat is niet fijn.
Beide zadels verkoop ik nu en ik ga voor een ander zadel. Vandaar ook graag tips voor zadels.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:41

Misschien een boomloos zadel? :) Dat is heel vlak!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:37

Zadelmaker gebeld en probleem uitgelegd. Vond het een heel vervelend probleem voor me en ging er gelukkig wel begripvol mee om.
Hij vroeg wat voor soort zadels hij voor me mee moest nemen. Ik zei dat ik open sta voor alles, zolang ik maar fijn kan zitten.
Eind volgende week weet ik als het goed is meer.

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:04

ik ken het probleem ook. Heel vervelend.
Ik had dit voornamelijk met de Kieffer zadels.
Ik rij nu al jaren met zadels van Equestor, momenteel heb ik een dressuurzadel van Equestor welke in samenwerking met David Whispelaire gemaakt is. Heerlijk zadel met een lekker zachte zitting.
Deze past zowel op een duits rijpaard met hoge schoft als op mijn ronde Andalusier.
Succes met je zoektocht, en vooral veel zadels uitproberen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:21

Wat een vervelend probleem. Ik denk inderdaad dat je de oplossing in een ander zadel moet zoeken, want je anatomie, daar verander je natuurlijk niets aan. Ik sta te kijken van de oplossing met uitsparing e.d.
Heb je wel eens een StarTrekk zadel uitgeprobeerd?