De handeling die aansingelen heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:46

Illusion1990 schreef:
Stukje extra tekst in openingstopic geplaatst:

Niet aansingelen betekent bij mij 2 vlakke handen op elkaar tussen singel en buik kunnen plaatsen. Singel heeft aan 1 kant elastiek. Dit doe ik alleen bij een dresuurtraining. In geval van springen, bosritten en crossen trek ik de singel 1 gat strakker aan. Ik denk ook nog aan de veiligheid daar waar dat voor mij en mijn paard nodig is. Tijdens dressuren een braaf paard zonder spontane en ongewenste stuiteracties.

Dan zou ik als ik jou was ook eens een andere singel proberen. Of zonder elastiek of met elastiek aan beide kanten. Met elastiek aan een kant is de druk niet gelijk en kan hij het zadel scheef trekken. Kan ook zijn dat hij dat niet prettig vind en een andere singel ook al verschil uit maakt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:03

XLeandrosX

Re: De handeling die aansingelen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 07:39

Die singel lijkt erg veel op mijn devoucoux singel. Sinds ik het nieuwe zadel heb en de nieuwe singel merkte ik al dat mijn paardje t aansingelen veel beter accepteerde. In t begin had ik t idee dat t te los zat. Maar zadel ligt goed en blijft ook goed liggen dus waarom dan nog strakker willen aansingelen?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:43

Ik lees veel interessante reacties.

@visitor: Jouw link naar die singel heb ik gelezen. Met name dit stukje vind ik boeiend:

"Het aansingelen en de beweging:
Een te strak aangesnoerde singel zal druk leggen op de spieren, hierdoor zal de bloed toevoer afnemen en daarmee wordt ook gelijk de aanvoer van zuurstof sterk verminderd. Het stagneert de vrijheid van beweging wat resulteert in functie stoornissen zoals: spasme (krampen), krachtverlies, tactverlies, coördinatie-, behendigheid- en motorische problemen maar veroorzaakt ook bijv. het in protest gaan van het paard."

Dat wat ik heb vetgedrukt, was inderdaad waar ik in het verleden tegenaan liep. Dit is echt enorm verbeterd en nagenoeg verdwenen. Vooral het tactverlies is verleden tijd. Ik heb lange tijd gedacht dat het aan de leeftijd van mijn paard lag. Ik heb een ouder paard, dat waarschijnlijk alle soorten van veraangenaming kan gebruiken. Ik rijd zelf met de Thorowgood Airoform veelzijdigheidssingel. Wat zijn hier jullie ervaringen en meningen over? Dat is een lichtelijk anatomisch gevormde singel met aan één kant elastiek.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:39

Aan een kant elastiek is niet ideaal, dat kan er voor zorgen dat je singel aan één kant strakker zit dan aan de andere kant. Het ideaalste is een goede leren singel, al dan niet met elastiek aan twee kanten. Elastiek kan er ook voor zorgen dat men veel te strak gaat aansingelen namelijk omdat het elastiek meerekt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:39

@visitor: die wil ik ook graag hebben, maar op moment niet zoveel geld..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:05

Interessant topic!
Ik zadel eigenlijk altijd zo strak mogelijk aan, kende niet anders :o
Maar ik zal zo even uitproberen of het rijden beter gaat met een lossere singel!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:26

Mijn oude paard mocht ik ook niet aansingelen, dan ging ie bokkent door de bak. Kon altijd een vuist dwars tussen buik en singel stoppen. Zadel lag goed, en ik heb een goed onafhankelijke zit bleef dus ook zitten. Zelfs met barrel racen. :')
Mijn jongste nu geeft er niks om, de oudste wel die singel ik ligt, en loop naar de bak (ligt het zadel gelijk goed voor hem) en trek daar de singel vast, niet strak. Zolang het zadel blijft liggen met opstijgen zijn we beide blij. :)
Ik denk dat het voor veel mensen tussen hun oren zit om strak aan te singelen omdat ze bang zijn dat het zadel gaat glijden. Om het even welke kant op. Een zadel wat goed past blijft liggen, een onafhankelijke zit doet de rest. En die hebben niet veel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:25

ijssnuiver schreef:
@visitor: die wil ik ook graag hebben, maar op moment niet zoveel geld..

Hij's duur he? :\ Heb 'm zelf tweedehands gekocht, scheelt een hoop! :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:24

Hij is inderdaad erg duur... Maar hij zal z'n geld dan ook wel weer waard zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:37

Je hebt aansingelen en aansingelen. Ik zorg er voor dat ik iig 1 hand er zonder moeite tussen kan stoppen en dan de singel nog wat van de buik weg kan trekken. Volgens sommige is dat te lso, maar het gaat prima zo. Lijkt mij veel fijner voor het paard. Toevallig pasgeleden de singel strakker gehad, ik dacht dat het wel zou bijtrekken datze mij zat te foppen met opblazen, maar toen ik eraf kwam (overigens buitenrit die niet anders ging dan anders) was hij nog steeds enorm strak naar mijn idee. Lijkt mij helemaal niets voor het paard :n Dat doe ik ook niet nog een keer en ga ik beter op letten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:44

Ik kan me herrineren dat ik ooit eens geleerd heb dat er een platte hand tussen paard en singel moets kunnen, dit omdat het paard anders niet goed kon ademen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:46

aikon schreef:
Ik kan me herrineren dat ik ooit eens geleerd heb dat er een platte hand tussen paard en singel moets kunnen, dit omdat het paard anders niet goed kon ademen.

Dat is wel netjes!
Ik leerde altijd: zo strak als mogelijk.. Net als met de neusriem overigens. Ben er vrij snel van afgestapt..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:47

Dat heb ik idd ook geleerd :j (of gelezen?) Ik heb hem dan nog iets losser. Voor mijn gevoel is dat fijner voor het paard. En dan nog heb ik wel eens dat ik de singel los maak er een hele diepe zucht volgt.
Ik ben nog steeds opzoek naar een nieuwe fijne singel. Ik heb nu een rossner, super singel, maar ik mis wel het elastiek erin. Dat geeft nog weer wat extra bewegings vrijheid van de ribben.

Evenals twee vingers tussen de neusriem (en vuist keelriem)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:58

Voor mij is aansingelen inderdaad sowieso altijd nog met een platte hand ertussen. Met die tixerantsingel kan er bijna wel een vuist tussen :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:33

Ik kijk naar mezelf, als ik met een rugzak op loop en ik heb het bandje boven de borst strak zitten ademt dat niet lekker. Neem aan dat het voor een paard ook zoiets zal zijn. Vooral als ik zie hoe strak sommigen aansingelen dan krijg ik het spontaan benauwd.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:51

Allemaal,

Wat veel leuke reacties. Ik zou nog laten weten wat er met mijn ontspannen paard zou gebeuren als ik de singel weer strakker zou aantrekken. Wel, in het begin merkte ik niet zoveel, maar naarmate de training volgde en het paard losser werd, werd hij vrij snel ook weer meer gespannen. Singel weer losser gedaan en de ontspanning kwam weer terug.

De volgende test die ik ga doen, is dat ik iemand anders de singel laat vastmaken, zonder dat ik weet op welke gaatjes. En dat meerdere trainingen achter elkaar. Testresultaten volgen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:27

zelf geen ervaring mee, maar misschien is een FRA een overweging? volledig elastisch :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:32

bij mij ligt het aan het paard en de anatomie van het paard :))
mijn eigen heeft een hoge schoft, zadel blijft altijd goed liggen als ik in balans zit en zo niet... tjah...
als ik er naast sta moet ik het zadel echt optillen om hem van de rug af te krijgen dus is het nog niet zo ramp :+
met hem heb ik de dressuursingel aardig los :))
hij loopt er ook veel beter op :D
met springen en vooral de cross heb ik de singel natuurlijk strak...
maar dan nog zit de singel eigenlijk best los :)

bij een ban mijn trainingspaarden...
njaa die is erg rond gebouwd en heeft totaal geen schoft...
het zadel glijd er eigenlijk al vanaf als je hem er op legt en het dier een stapje op zij doet :+
bij hem singel ik dan ook goed strak aan :))
(heeft nog weinig effect want vaak zat bij een stuiter glijd het zadel in eens helemaal naar beneden :') _O-)
ik zou de singel bij dit paard ook graag wat losser doen, maar goed, geen 1 zadel ligt goed op hem en de singel losser doen is ook voor hem niet echt prettig :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:39

Ik heb er vandaag 4x afgelegen. :')

Na de vierde x dacht ik verrek, vergeten aan te singelen. Dan ligt het zadel op een of andere manier niet prettig in de landing waardoor we er elke keer na de sprong aflagen omdat ie dan lijp doen.

Ik doe hem bij die pony dus zo strak mogelijk.

Ik singel aan voor ik opstap, nooit nog extra tijdens rijden aangesingeld.

kollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:27

hoi hoi
mijn paardje kan ik niet in een keer aansingelen dan flipt die een beetje door. dit hebben ze ook gezegd toen ik hem kocht. vooral met wedstrijden gaatje voor gaatje aansingelen en daartussen even een rondje lopen.
mijn paard reageerd daar altijd goed op.
op mijn pony heb ik weleens met een singel van elastiek gebruikt maar dit vond ik echt niks
als ik hem op mijn eigen strakte deed ( had zelf een stoffen singel) dan was het te los dan schuift het alle kanten op maar strakker wist ik niet omdat de singel altijd op het zelfde gaatje zit.

ik singel altijd in de stal aan en voordat ik opstap mijn paarden reageeren daar ook verder niet op met een lose of een strakke singel. mij is dit altijd zo geleerd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:31

Ik zat er al langer weer over te twijfelen en heb naar aanleiding van dit topic ook wel toch maar weer een Westip singel aangeschaft :Y)
Ik was niet tevreden over mn neoprenen singel die nooit op de juiste maat kon naar mijn zin :+ En vroeger had ik ook een FRA, die had ik echter meeverkocht met mijn vorige zadel dus had ik nu niet meer.
Vanavond of morgen maar gelijk weer eens uitproberen!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:34

Ik doe met opzadelen beide kanten gaatje voor gaatje (tot 8) en deze laat ik ook verder zo zitten. Ik singel dus verder niet meer aan. Ik denk dat veel mensen de singel veel te strak hebben zitten ( zelfde met neusriem enz. )
Me instructrice heeft gezegt dat je onderop de buik moet voelen; zo voelde ik dat ik hiervoor altijd veel te strak aansingelde.. Maar helaas was dit me zo geleerd.

Heb trouwens wel een aparte singel :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:51

Singels met elastiek heb ik bij drie ponys, daar werkt het prima. Met de paarden wil ik geen singel met elastiek, vind dat niet prettig.