Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:51

Heb zelf op mijn oudste haf (18 jarige oerdegelijk type tank) een euroriding diamant liggen. Inmiddels 8 jaar oud en laat ik jaarlijks controleren en eventueel beetje bijvullen indien nodig. Heeft er nooit drukplekken van gehad en zadel ligt echt heel goed (wel de breedste boom).

Op mijn 8 jarige heb ik toen hij 3 was en net onder het zadel was, een `Hulsebos laten aanmeten.
Hulsebos heeft speciaal een model (Ultimate D & II) voor koudbloeden. Oa. de kortere kussen (mbt. kortere rug) is daar het voordeel van en dit zadel ligt niet "op" je paard maar vormt een mooie eenheid.

Voor mijn 3 jarige (nog niet onder het zadel) gaat er dus ook (je raadt het al) een Hulsebos komen.

Voordeel van maatwerk is dat het altijd kan worden aangepast als je paard meer of minder bespiering krijgt.
Mijn 8 jarige was met aanmeten echt nog een propje, maar inmiddels Z2 klaar en een echte sportpony geworden met volledig ander lichaam. Echt aanpassingen heeft dat nog niet eens gegeven, slechts een beetje bijvullen (ook met echte wol, dus niet met troep), maar indien nog kan het wel worden aangepast.

Het kost wat.......maar dan heb je ook wat. Denk dat je nu inmiddels ook zowat zoveel geld kwijt bent (en dan nog niet over de ergernis en last voor je paard te spreken).

Succes met je zoektocht naar een passend zadel.

Tessebes

Re: Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:45

Ik ken het probleem, ik heb nu gehad: Wintec, Thorowgood, Stubben, Barefoot (1 dag :)), Equestor, Zaldi, nu komt van de week het zadelatelier en een msfc-dame. Ben benieuwd!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:31

marianne5000 schreef:
_Nelleke_ schreef:
Marianne, ik heb regelmatig verschillende wow-zadelmakers erbij gehad. Echter heeft nu een niet-wowzadelmaker het zadel meegenomen en uit elkaar gehaald. De harde kern past al niet op 'm (dus de daadwerkelijke flat-Y-bar). Is veel te vlak. Daarnaast is de singelstootbevestiging ook niet goed en de vulling ongelijk. (En dan echt extreem ongelijk, ik praat niet over 1 pufje lucht.) Wat er verder mis is weet ik niet, zadelmaker komt donderdag weer en gaat het me uitleggen. Ze heeft wel aangegeven dat dit zadel nu met geen enkele mogelijkheid passend te krijgen is op poown, en dat ligt niet alleen aan een kopijzer smaller of breder, heb begrepen dat dit echt nooit passend geweest is, ook niet toen het werd aangepast.

De kent&masters heb ik zelf op de gok gekocht om er vervolgens een zadelmaker naar te laten kijken. Dus die koop is m'n eigen 'schuld'.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een niet wow dealer naar een wow zadel laat kijken, ik heb nml. van mijn wow dealer begrepen dat een wow zadel een totaal ander concept is in vergelijking tot een regulier zadel, en dat je daar als niet wow dealer eigenlijk geen oordeel over kan geven. Mijn wow dealer vertelde oa aan mij dat ze, toen ze nog geen wow dealer was, echt niet kon beoordelen of een wow zadel passend te maken was. Als ik bovenstaand lees, dan denk ik goh singelsysteem is niet goed, dat kan toch aangepast worden bij? Lucht extreem ongelijk, is er dan geen airbag lek? en anders kan de lucht toch aangepast worden. Flat y bar niet passend, dan zou ik overwegen om een curved y bar aan te schaffen altijd voordeliger dan een nieuw ander zadel. Ik zou je echt aan raden om je wow na te laten kijken door een wow dealer, dan weet je waar je aan toe bent en welke onderdelen er eventueel vervangen moeten worden. Nu heb je een kent and masters gekocht op de gok en een zadel maker laten komen die in feite niks kan aan passen aan de wow, dat kost toch ook geld, dit had je dan toch beter in de wow kunnen investeren.

Ik heb er in totaal 5 of 6x een wowdealer bij gehad, waarvan 3 verschillende, en dan reken ik degene die het heeft verkocht aan me niet mee. Zij zijn degene die het normaal vinden dat een paard witte haren krijgt ter grootte van 2 flinke vuisten, vinden het normaal dat het zadel alle kanten op schuift en warrige haren achterlaat. Daarbij vragen voor belachelijke bedragen voor een consult waarbij ze in 10 min. even een pufje lucht erin doen en zsm weer weg zijn. Vandaar dat ik nu juist een niet-wow-zadelmaker heb gekozen. :) No offence, 2 hiervan zijn al met het vak gestopt dus ik heb waarschijnlijk gewoon pech gehad. Voor mij niet minder zuur. Ik wil in elk geval niet verder met Wow, ben het vertrouwen erin helemaal kwijt.
De zadelmaker die ik nu heb doet ook flair en is bekend met het wow-concept maar is geen dealer.

Anyway, het wordt nu een beetje een wow-afzeiktopic, waarschijnlijk door mijn eigen reacties, omdat ik me er ook heel rot door voel. Dit is niet de bedoeling. Er zijn zat mensen wel tevreden met wow en dat realiseer ik me ook. Het zadel an sich is ook geen misbaksel, het past alleen voor geen meter op m'n pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:01

Oef , hebben ze dat echt zo gezegd over die witte plekken ? Dat is wel heel bizar :=

De Missoula Nut was inderdaad samen met de pad wel erg lang , op zich niet opvallend lang vergeleken met zoveel Haffies en Fjorden met "normale" westernzadels maar wel dat het begrijpelijk is dat je bij een erg beweeglijk ruggetje schuurplekjes kunt gaan krijgen. Jammer dat dat gebeurde maar Haffies en Fjorden lijken daar erg gevoelig voor te zijn. Toen Barefoot de pads met Sympanova onderzijde had jaren geleden waren het ook vrijwel alleen Haflingers , Fjorden en Arabiertjes die last kregen van witte plekken door de irritatie van het materiaal. Ze hebben vaak best gevoelige velletjes dus helaas.

Wel erg jammer , hij stond ontzettend gaaf die Nut... :)

Toch denk ik dat een ander model Barefoot wel zou moeten kunnen.

Er zijn heel veel mensen die een Barefoot hebben geprobeerd , vervolgens toch tot de conclusie kwamen dat hij eigenlijk wat te lang was voor het mooie , en dan aan een zoektocht beginnen naar een beter zadel. Het ene zadel volgt het andere op , telkens lijkt het weer positief maar na een tijdje blijkt het toch weer niks te zijn. Veel gedoe , kosten , problemen , wanhoop en drukplekken later komen ze dan toch weer terug bij Barefoot omdat dat uiteindelijk zo slecht nog niet was.

Een wat korter modelletje Barefoot er op met een lamsvel pad er onder die d.m.v. een klittenbandje in het verlengde van de rugbies aan het ringetje achter de cantle vastgemaakt wordt , waardoor het achterste randje van de pad wat omhoog getrokken wordt , blijkt dan de oplossing om schuurplekjes te voorkomen.

Het achterste stukje van de pad loopt dan rond omhoog weg en dat i.c.m. het zeer zachte schaap voorkomt dat er haren afgeschuurd worden.

Mocht je dus echt helemaal vastlopen dan zou je altijd nog (tijdelijk) hier voor kunnen kiezen , voor een paar honderd euro koop je op Marktplaats een tweedehands Barefootje en een Christ / Mattes / FRA pad van echt lamsvel en dan kun je tenminste even voort :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:12

Er zit natuurlijk ook verschil in lengte in de Barefoot zadels per maat, de Cheyenne is langer dan de London bv.
Daarnaast is er wel het een en ander in te korten en dat zit je zeker met minder dan 60cm :j

Zelf heb ik een pony die ook een erg korte rug heeft en een baasje met een maatje te grote kont ;)
Wij rijden nu met een Equiflex 131 net als Magan, ik heb er een Mattes pad onder met vilt erin (zelf gemaakt).
In de wissel periode en met de lange winter haren heb ik wel dat het pad iets de haren afschuurt maar daar kom je met een wiebelkont pony nooit helemaal vanaf, de haren zijn dan gewoon zwakker.
Er zijn hier in de buurt ook een paar duitsers die zadels op maat maken voor extreem korte paarden, hier op stal heeft net een meisje een nieuw zadel laten maken :j zal eens vragen bij wie.

Daarnaast rij ik met een spaans zadel zonder boom, die is ook korter en heeft door de smalle boogjes meer zitruimte in de kleinere maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:19

de trekker had je geprobeerd,was die echt te te kort,of lag het niet lekker oid...?
omdat dit toch wel een erg kort zadeltje is..heb hem zelf ook,mijn pony heeft ook een hele korte rug en ik een dikke kont(working on that).

dus ik weet hoe lastig het kan zijn.
eventueel een startrekk espaniola?
of pb melrovers eens,die heeft deuber zadels,wel spaanse look maar misschien zit daar iets bij??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:24

Fryso wil nog wel eens lukken ik heb zelf een Saint Lourdes First op mijn NRPS ( baroktype ) liggen, die heeft veel rugvrijheid en de onderbladen zijn korter daardoor handig voor rondgeribte dieren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:32

Tja die korte ruggen blijven een probleem. Zit er zelf ook mee.
Zag Sommer voorbij komen, vandaar dat ik even inhaak.

Ik heb zelf een Anda met een korte rug. Ik heb zelf ook een Sommer zadel.
Meerdere zadeldeskundige bijgehad om te kijken of dat ie ECHT perfect ligt en ja hij ligt ECHT perfect.
Zeggen ze allemaal, dus mischien is Sommer de oplossing?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:38

heb een australian stockzadel erop liggen ,maar wil overgaan op barefoot. aussi ligt ook goed op mijn haf, maar wil voor mijn dochter een ander zadel. deze 0is qua zit veel te groot en voor recreatie wel goed. maar niet voor goed te leren rijden voor een kind van 7. maar eerst aussi kwijt en dan een ander.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:03

pmarena schreef:
Een wat korter modelletje Barefoot er op met een lamsvel pad er onder die d.m.v. een klittenbandje in het verlengde van de rugbies aan het ringetje achter de cantle vastgemaakt wordt , waardoor het achterste randje van de pad wat omhoog getrokken wordt , blijkt dan de oplossing om schuurplekjes te voorkomen.

Het achterste stukje van de pad loopt dan rond omhoog weg en dat i.c.m. het zeer zachte schaap voorkomt dat er haren afgeschuurd worden.

Mocht je dus echt helemaal vastlopen dan zou je altijd nog (tijdelijk) hier voor kunnen kiezen , voor een paar honderd euro koop je op Marktplaats een tweedehands Barefootje en een Christ / Mattes / FRA pad van echt lamsvel en dan kun je tenminste even voort :)

Dat is ook waar ik nu aan denk, in elk geval voor het komende half jaar, want ik heb echt even geen geld voor een nieuw op maat gemaakt zadel. Ik heb wel ook met een cheyenne gereden een vrij ruime periode, en daar kreeg ie juist die plekken van, echter, niet met een lamsvelletje eronder, dus dat is nog het proberen waard. :)

Edit, leuk trouwens dat je dat nog weet :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:50

Ik heb geen idee of het voor jouw paardje zou werken, maar:

Ik heb een thorowgood T4 endurance type zadel. Dit zadel ziet er overigens op het oog uit als een standaard veelzijdigheidszadel, maar dan met wat extra ringen.

Het is een model voor kortere paarden. (Mijn paard had het korte niet specifiek nodig hoewel hij ook niet lang is.)
Het kortere wordt gecompenseerd doordat de kussens wat breder zijn. Het gewicht wordt dan ook heel mooi over de rug verdeeld. (Mits het bij het type paard past uiteraard, anders werkt het natuurlijk averechts)
(ik heb er echt van alles opgehad, standaard Engels, spaans etcetera, ik zat niet aan een bepaald type zadel vast)

Het zadel is vrij eenvoudig verstelbaar, dmv verwisselbare kopijzers. Het zadel heeft ook meerdere mogelijkheden om de singelstoten te bevestigen.

Nog een leuek bijkomstigheid is dat het niet heel duur is.
Ik kwam op dit zadel uit, nadat ik er zadels op had gehad van 1500 euro en meer. Maar bi jmij zat dit gewoon het beste. Het zadel ligt kaal, nieuw, ergens rond de 500 euro.

Ik heb het aan laten meten door een erkend zadelpasser (ook msfc etc) en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook de nacontrole en enigszins bijvullen bij de nacontrole zit allemaal bij de koop van het zadel in.

Voor naam en website link pb maar, ik weet niet of dat in dit topic mag.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:57

hallo

wij hebben een welhscob ruin met een vrij korte rug waarschijnlijk minder dan die van u. maar wij hebben er een kentouer zadel (drezuur) op liggen dit past goed. mischien is een ainsley ook nog te proberen om van iemand te lenen ofzo voor het passen .

m.v.g bonnie

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:08

Hoi Nel,

Wat was voor jou het probleem met de Trekker?
Ik heb er namelijk ook een en bij mij past hij tot nu toe perfect.
Anders mag je die van mij wel eens proberen?

En wat is je budget voor het zadel? Anders heb ik nog wel een andere optie maar die is wel wat kostbaarder.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:58

_Nelleke_ schreef:
Pillow, sorry maar voor mij is een pony/paard een dier en geen 'ding' die je maar wegdoet als het even niet goed werkt. Dit is dus voor mij geen optie, maar bedankt voor het meedenken.

hier ben ik het mee eens
je hecht aan het dier niet aan de qwaliteiten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:16

Bij deze vrouw heeft mijn stalgenootje haar nieuwe zadel laten maken, het is niet super goedkoop (rond 1900 euro) maar dan heb je wel iets op maat.
www.hoch-zu-ross.de

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:51

ik ga mee met apenootje http://www.equireva.nl/equireva.html

deze dame kan je goed adviseren, en als je niet helemaal naar Drenthe wil , bel haar even of ze een betrouwbare weet bij jou in de buurt.

Die Wow figuur die helemaal niet zo WOW blijkt te zijn zou ik ff bellen en inderdaad even wijzen op alle ellende die je ervan hebt gehad, mag toch hopen dat ze daar iets mee doen!!!!! zou het er niet bij laten zitten!

Ik zweer bij een mfsc zadel, zijn goed aan te passen en fijne zadels.

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:20

Kon ook geen passend zadel vinden.. Rijd nu met boomloos en dat gaat goed :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:27

Nou, even kleine update: :)

Zadelmaker had de wow meegenomen om als laatste optie de singelstoten te verplaatsen en de kussens te vullen met wol zodat er qua vorm wat meer mogelijk was met de kussens. Vandaag ermee gereden en lag al veel beter dan eerst (echt een wereld van verschil met gewoon ouderwets wol erin). Jammergenoeg mocht dit niet voldoende zijn en poown liep er niet fijn genoeg onder en zadel blijft gewoon 'moeilijk' liggen. Ter vergelijking hebben we erna even een 16,5" kent&masters erop gelegd en pony liep met een niet-aangepast zadel die 'redelijk' lag al vele malen beter, dus dat zegt natuurlijk genoeg. De wow is hierbij voor mij dan ook echt einde verhaal en gaat de verkoop in.

Wat wel nu een mogelijkheid is is een 16,5" kent&masters. Die is kort genoeg en ik hou 3/4 vingers over achter m'n bibs. Ken net dus ;) Maargoed, spaarpot is bodemleeg dus eerst maar 'ns wat verkopen voordat ik nieuws kan kopen, dan heb ik ook een beter beeld van het budget en van wat er dan mogelijk is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:25

Heb je op de wow ook kussens maat 0 (16") geprobeerd onder een size 1 zitting icm verlengde zweetbladen? (al denk ik niet dat je nog iets met de wow gaat doen).
Edit: size 1 zitting komt eerder overeen met 16,5-17", een size 2 is 17,5-18".

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:19

MarChak schreef:
Heb je op de wow ook kussens maat 0 (16") geprobeerd onder een size 1 zitting icm verlengde zweetbladen? (al denk ik niet dat je nog iets met de wow gaat doen).
Edit: size 1 zitting komt eerder overeen met 16,5-17", een size 2 is 17,5-18".

Dat vroeg ik me ook al af, ander kussens gebrobeerd? En misschien een curved tree proberen, ik snap zowieso niet als de zadel passer gezegt heeft dat de flat tree niet goed is, dat er dan nog wol in de kussens gaat. Dat krijgt je dan toch nooit passend ook niet met wol. Ik vind dit maar een rare situatie, ik snap niet wat deze zadelpasser aan het doen is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:52

Ik wil/ga me niet verder verantwoorden voor mijn zadelmaker. Ik ben meerdere malen niet zo prettig geholpen door wow-zadelmakers dus daar heb ik geen vertrouwen meer in. Hierbij wil ik niet heel wow of alle zadelmakers over 1 kam scheren, ik heb blijkbaar gewoon 'pech' gehad.
Voor de duidelijkheid, de wow ga ik echt niet meer nog meer geld in investeren met nieuwe bomen/zittingen of dat soort gekkigheid.
Voor alle mensen die nog daarin opties opperen, bedankt voor het meedenken, maar ik hoop dat jullie in mijn situatie begrijpen waarom ik ervoor heb gekozen een andere zadelmaker heb laten komen en niet meer met de wow verder te willen. :)