Welk dressuur zadel met veel schouder vrijheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:38

Ik zeg ook Anatomica, dit zadel heeft veel schoudervrijheid waardoor het paard gemakkelijk kan bewegen.
Ook is het zadel geschikt voor paarden met een mega hoge schoft. Ik heb een Orion gehad op mijn paard wat inmiddels verkocht is en ik heb nu een Octant op mijn merrie liggen.

Don_Zhivago

Re: Welk dressuur zadel met veel schouder vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:59

Klinkt goed dat zadel.

Ook die gaat op mijn zoek lijstje. Staat nu niet 2de hands op inet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:11

Don_Zhivago schreef:
Klinkt goed dat zadel.

Ook die gaat op mijn zoek lijstje. Staat nu niet 2de hands op inet.

Op Marktplaats staan ze, tweedehands ook bij Drunens Ruiterhuis maar daar zijn wel boven je budget.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:16

Volgens mij is het Fryso zadel nog niet genoemd? De Fryso Legacy is zeker de moeite waard om te bekijken. Volgens mij voldoet het aan je eisen. Ik heb dat op mijn compacte paard liggen en het heeft erg veel schoudervrijheid.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:19

Anatomica zadels zijn erg fijn. Ik zou dan proberen een 2e hands te vinden op internet (niet vergeten even te laten checken bij de zadelmaker!). Deze zadels hebben veel schoudervrijheid, zijn prima aan te passen aan het paard en hebben een zachte zit. Wij hebben er nu 2, waaronder de Octant voor een merrie die net als die van jou veel spier heeft rondom de schouder.

Prestige zadels zijn ook niet slecht, maar daar zou ik dan niet zo snel voor kiezen voor als je 'm maar voor één paard gebruikt. De kussens zijn lastig op te vullen. Je kunt ze beter aanschaffen als je een zadel nodig hebt voor meerdere paarden, want dan pas je ze over het algemeen niet aan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:21

Klopt, maar dat is allemaal erg ver weg.

Ik wacht heel even af of m'n eigen zadel nog aan te passen was en anders geef ik de zadelmaker denk ik een lijstje met zadels waar ik interesse in heb.
Lijstje wordt steeds langer :P
- prestige top dressage
- Arno brandt
- hulsebos
- anatomica
- zaldi

En de rest wat nog komen gaat ;)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:21

Ow ik ken het probleem! Mijn merrie heeft 'overontwikkelde'spieren achter haar schouder. Dus bij de meeste dressuurzadels komt er zon dikke bult voor de zweetbladen. Ik had een Prestige top dressage maar helaas staat mn paard al 4 maanden stil vanwege dat zadel. Volgens zadelmaker lag het prima, maar naar vele onderzoeken op de linge hoeve blijkt toch dat mijn merrie zo last heeft van die bulten dat ze daardoor niet meer wil lopen. Ik zou je dus geen top dressage aanraden, ookal zit hij heerlijk.

Ik heb nu Hulsebos laten komen, en zij vonden het een uitdaging, maar het is gelukt! Een korte wrong gaf veel meer schoudervrijheid en bulten zijn vrijwel weg. Moet nog wel even wachten op mn zadel, maar ik weet zeker dat mijn paard weer durft te lopen met dit nieuwe zadel.

En ik ben dus zeker niet te spreken over mijn vorige zadelmaker, let dus goed op met dit probleem!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:33

Lees ergens dat de anatomica bijna hetzelfde is al de euroriding Luxor??
Is dat wat? Volgens mij zijn die ook wel fijn.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:35

Ze zitten niet hetzelfde vind ik. Het kussensysteem van de Luxor is gelijk aan de oudere Anatomica's, maar de nieuwere Anatomica's hebben een ander kussensysteem. Geloof wel dat ze uit dezelfde fabriek komen :)

Edit: toevoeging: de KN Tango is ook wel geschikt voor je paard :j De vraag is alleen of je het lekker vind zitten.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 09-02-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:35

@ charissiej: das wel iets om in m'n achterhoofd te houden! Mag ik vragen welke zadelmaker jij had? (via pb aub)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:37

Volgens mij was Anatomica voorheen van Euroriding.

Zelf wacht ik ook, net als Kleinvosje op mijn nieuwe Tribal. Ben reuzebenieuwd, maar besef dat dit te duur voor je is.

Hoe vind je KN? Zijn 2e hands prima te verkijgen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:43

Ik heb vroeger een KN symphonie voor hem gehad. Dit was te klein geworden en toen heb ik m'n huidige zadel gekocht.
Maar er zat wel lekker. Dus KN kan ook op lijstje :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:45

Pfoe, je lijstje wordt steeds langer. De Allegro zit ook heerlijk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:48

Haha indd.

Denk als ik de zadelmaker laat komen dat hij dan een touring bus mee kan nemen :P
Maar denk dat ik gewoon zeg een dressuur zadel met diepe zit, veel wrong en genoeg schouder vrijheid!
En dan noem ik een paar zadels en kijk wel wat ze meenemen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:05

Wat is jullie ervaring met het oudere type prestige top dressage.
Die met het groene plaatje?

Zo'n zadel kan ik hier dicht in de buurt kopen.
Volgende week uitproberen hoe het zit. ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:42

Zie mijn ervaring ;) Ons zadel is 13 jaar oud, maar er is al die jaren niet aan gesleuteld, omdat dit nauwelijks mogelijk is met dit type zadel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 16:11

Maar als de zadelmaker komt en zegt dat er goed ligt. Dan zijn de aanpassingen minimaal elk jaar. Lijkt mij.
De meningen zijn erg verschillend.
Andere zeggen namelijk weer dat dit zadel wel makkelijk is aan te passen.
Boom kunnen ze ook verwijden. Enz.

Zowiezo komt de zadelmaker erbij. Als die het niet ziet zitten gaat de koop niet door.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:58

Ik had voor mijn paard een prestige hippos, te vergelijken met een prestige top dressage, heerlijk zadel! En die van mij is te koop :) Dus als er niks meer aan je zadel gedaan kan worden misschien iets om over na te denken ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:02

Ik heb een Albion te koop, en woon niet zo heel ver van je vandaan,ik wil er 850 euro voor hebben, is dus geen hoofdprijs ;) . Ik heb er een extra singelstoot aan laten maken omdat mijn paard ook een flink naar achteren liggende schouder heeft, en last heeft van het hedendaagse voorsingelsysteem. Je singelt dan weer aan op de traditionele plaats zeg maar. Werkte voor mijn paard super, alleen zit ik niet lekker in het zadel ( heb SI klachten) vandaar de verkoop. Als je belangstelling heb stuur me dan maar een pbtje

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:15

ik heb ook een kentaur medea 2, tot mijn spijt lag een passier GG (die bij vorige paard zeer veel schoudervrijheid gaf) niet goed, boom was te rond. als ik jouw paard zo zie zou ik verwachten dat dat bij jou hetzelfde is. ben wel benieuwd waar je op uitkomt, want ik zal tzt ook opnieuw moeten kijken aangezien paardlief nog in de groei is :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:26

@ annika: bedankt. Dat zadel heb ik wel voorbij zien komen. Maar heb er nooit opgezeten.
Waar in NL. Woon je?

@ Diana: bedankt boor je reactie. Ik heb vandaag toevallig op een albion gezeten en vond het niet echt lekker zitten :P
In galop zat ik als een huis maar doorzitten in draf ging niet zo fijn.

@ Jade: Medea is echt een fijn zadeltje. En baalde ook dat het niet goed lig.
Indd z'n schouders en hij is nu te breed daar geworden voor dit zadel.
Van de week een prestige erop gehad zat echt heerlijk!! Lag goed alleen de verkoper vroeg iets te veel. Dus die koop is helaas niet doorgegaan.

De zadelmaker gaat nu voor m'n rond kijken. Hopelijk komt hij binnenkort met wen busje vol zadels.
Donderdag ga ik een euroriding luxor uittesten van een vriendin. Even kijken hoe dat voor mij zit.

Anky classic schijnt ook super te zitten.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:57

Ik woon in mijdrecht, dat ligt tussen amsterdam en utrecht

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:02

Hoi Hoi,

Ik heb niet alles doorgelezen dus weet niet OF het al is genoemd??

Maar bij deze:

Mijn paard kort in rug en alles beetje breed en op elkaar van voor :Y) had zelfde probleem.

Ook ik had een prestige top dressage voor hem, MAAR heb nu de prestige modena dressage en die ligt helemaal vrij rond zijn schouders (wereld van verschil, paard kon 10x beter lopen).
Top dressage is namelijk niet zo gebouwd dat het schouderspartij vrij laat,, en dus krijg je bulten en strakke spieren met alle gevolgen van dien.
Top dressage is na mijn mening meer voor de onbespierde fijn gebouwde paardjes? ;)

De modena heeft als je zadel om keer, gedeelte mooi teruggesneden daar waar schouders onderdoor bewegen.
Qua zit zit het nog beter als de top dressage :j

De boommaat van de modena is overigens zelfde als mijn top dressage, zo zie je maar weer <3

Succes :j