[WN] Western zadel : Ligt die zo goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:14

Bij ons in het Syntra wordt wel degelijk een deftige opleiding zadelpasser voor westernzadels gegeven. Niet 1 ochtendje maar een hele cursus. In die cursus zitten dikwijls mensen die westernzadels verkopen. Gelukkig zou ik zo zeggen ! Ik weet dat je het beste met een kale boom past maar ik vraag me af hoeveel "fabrieken" ook degelijk de kale bomen aan de verkopers bezorgen?

DubbelFun

Re: Western zadel : Ligt die zo goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:53

@Dana82 : als je als zadelverkoper het alleenverkooprecht hebt van een bepaald merk, dan is het logisch dat je als zadelmaker een aantal van de meest gebruikte bomen ter beschikken stelt (als dan niet tegen een minimale prijs). Het is tenslotte in beider belang dat een nieuw zadel ook na een paar maanden nog goed past.

Als zadelverkoper van meerdere merken (met allemaal hun veelvoud aan verschillende bomen) is dat haast geen doen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:06

Ja, dat bedoel ik dus. Ik heb een op maat gemaakt zadel en daar heb ik ook de kale boom van bij gekregen. Mooie service, kan altijd zien of het past op een bepaald paard. Maar de meeste verkopers die ik ken hebben meestal meerdere merken en vele maten in huis... Dus dan vraag ik mij af, uitzonderingen daar gelaten, hoeveel verkopers ook degelijk die kale boom hebben.
Ik vind het al tof dat ze zich dan proberen bijscholen om toch de klant zo best mogelijk te helpen.
Trouwens denk ik niet dat de grote fabrikanten van de zadels zich überhaupt iets aantrekken of hun zadels op een bepaald paard passen, die willen alleen maar verkopen. Het zou mooi zijn voor alle paarden dat alle zadels met een boom worden bijgeleverd maar vrees dat dit een utopie is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:18

@Dana82 : tja ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven :)
Kale bomen zul je alleen bij zadelverkopers aantreffen die met een enkele zadelmaker werken (alleen met nieuwe zadels dus) en dit zal meestal geen heel groot bedrijf zijn. Vaak is dit ook slechts één onderdeel van het totale verkoopprogramma.
Anders zou het ook niet voorzien in een normaal bedekte boterham.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:37

Tja, daarom is het ook altijd wat krom dat iedereen roept dat je moet passen met een kale boom. Ze hebben gelijk maar het is niet realistisch. Ik heb nu een zadel op maat laten maken maar heb daar een behoorlijk budget voor neergeteld. Maar 90 % van de westernruiters kan dit gewoonweg niet en zijn al blij met een goed zadeltje voor een gewoon prijsje.
We mogen al blij zijn dat we iemand als de TS wat advies kunnen geven over dat zadel. Je kan op foto niet zien of het past, ik hoorde hier "het is te smal" en dan wat verder "het is te breed". Dat er dan een deel roepen dat ze iemand moet laten komen die met kale bomen maar dat is bijna onmogelijk.

Ik heb al verschillende zadelpasser gezien en die mensen hebben nu eenmaal niet alle kale bomen van hun zadels. Die doen gewoon hun best een zo goed mogelijk passend zadel te verkopen.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:12

hallo mensen.

Hier even de eigenaar van het westernzadel.. ik schrik eigenlijk wel als ik deze verhalen allemaal lees.... Ik wilde eignelijk de westernkant op en dus vond ik iemand die dit zadel verkocht voor een leuk prijsje, achteraf denk je had ik het maar niet gedaan en een beter zadel kunnen kopen. maar goed toch die beslissing genomen en hij lag voor het oog goed. Her en toen een paar keer opgereden maar door mijn gezondheid heb ik even niet kunnen rijden... Eigenlijk is die toen in de kast beland en heb ik er niet meer naar gekeken ;). Toen mallow er op kwam dat ze dit wilde oppakken straks en ik deze nog had liggen. Verder even ok terug te komen op de achtersingel die er absoluut wel bij zit met alles wat er bij hoord, had ik die er niet op gedaan, want het was alleen voor het passen.

Maar thnks voor alle duidelijk heid en opheldering van het westernzadel dubbel dun ;).

gr ....

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:44

Je kunt ook Flevo Horse Support in Zeewolde contacten (flevohorsesupport.nl) zadelpasservice en zadelmakerij. Ze rijden zelf western en verkopen ook gebruikte westernzadels. Zijn zeker deskundig en geven een absoluut eerlijk advies.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:31

Dit zadel is net goed genoeg om een barkruk van te maken voor mensen die niet te lang aan de toog mogen blijven zitten. :P Het is niet alleen vreselijk slechte kwaliteit, maar ook nog eens goedkoop ineen geflanst en onveilig op de koop toe.
Degene die er 100 euro voor neertelde hebben ze goed te pakken. Voor dat geld heb je met moeite een behoorlijke pad.
Ik zou mij niet eens afvragen of het op mijn paard "past". (kan zoiets uberhaupt passen ?)
Weggooien dit ding !