Zadel verkopen..Hoe moeilijk kan het nou zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:01

Ik haak even in bij dit topic; ik ben juist op zoek naar een ander zadel. Alleen, ik vraag me af hoe jullie precies weten wat voor een zadels op jullie paarden passen? Ik ben véél te bang dat het niet past! En, als ik een zadel via internet zou kopen kan ik het ook niet uitproberen. Dat zouden de redenen voor mij zijn om het bij een zadelmaker zélf te kopen...

Dus kom maar op met dé tips (mag uiteraard per pb om offtopic verder tegen te gaan) hoe ik kan zien of een zadel past en wellicht help ik één van jullie van het te koop staande zadel af!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:04

barrelover schreef:
via mp hebben mensen echt lef. vraag je al een prikkie bieden ze echt niks. nooit geschoten is altijd mis maar het mag nog wel een beetje reeel.

Ik heb die mevrouw ook een bericht teruggestuurd dat ik best wil onderhandelen over de prijs, maar dat ik 10,00 voor zo'n product echt veel te laag vind. Al helemaal omdat ik er een richtprijs van 40,00 bij heb staan. Als iemand dan 30,00 biedt, vind ik het tot daar aan toe maar hier werd ik wel eventjes een beetje pissig van...

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:07

@ myfairytale Ik vind het niet heel erg om een stuk te rijden. ( wel tegen kleine vergoeding) ik vind dat iemand wel gewoon mag passen en als het niet past dat ze dan het recht hebben om geld terug te krijgen. Dat ik mijn zadel kocht, heb ik het geld gegeven aan het vrouwtje, zadel mee genomen en als deze niet zou passen had ik afgesproken dat ik de volgende dag het zadel terug zou brengen en mijn geld terug zou krijgen. Wel even zwart wit op de mail afgesproken hoor. Dat is een beetje een hou vast vond ik zelf.

@ jolien volgens mij waarschuwt mp ook dat als je lager dan zoveel % biedt van de richtprijs het meestal weinig nut heeft. ik ben benieuwd wat de vrouw zegt. echt een hollander he opzoek naar de goedkoopste :P

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:09

Wanneer je iets wilt verkopen denk ik dat je van eind mei t/m Juli meer kans hebt omdat de meeste mensen dan hun vakantiegeld en belastingteruggave ontvangen en het betere weer doet kriebelen om fanatieker te gaan rijden.

barrelover

Re: Zadel verkopen..Hoe moeilijk kan het nou zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:10

daar heb je helemaal gelijk in paddenpad! maar daar heb ik helaas nu nix aan :P

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:12

Paddenpad schreef:
Wanneer je iets wilt verkopen denk ik dat je van eind mei t/m Juli meer kans hebt omdat de meeste mensen dan hun vakantiegeld en belastingteruggave ontvangen en het betere weer doet kriebelen om fanatieker te gaan rijden.

Hihi das een goeie tip :j :j

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:15

ha en nu allemaal opsparen tot dan en in de uitverkoop gooien. als we dat allemaal doen gaat et niet goed :P maar nog maals paddenpad, je hebt wel echt gelijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:16

@ barrelover: ik heb niets meer van haar gehoord en het is nu zo'n twee weken geleden dat ik het bericht heb gestuurd naar haar. Ik denk dat ze nu in een donker hoekje zich diep zit te schamen;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:17

Ach, gelukkig is het plaatsen van (de meeste) advertenties gratis en niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Ik plaats mijn advertenties dus telkens opnieuw als ik een melding krijg dat ze gaan verlopen, totdat het is verkocht.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:18

zou divoza geen belang hebben? of moet je er daar dan ook 1 kopen?

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:19

hier 't zelfde verhaal,
heb een (mooi, goed onderhouden veelzijdigheidszadel maar wel wat gebruikers sporen) pony zadeltje van 16 inch te koop staan, is merkloos en ik vraag er dan ook absoluut niet veel geld voor. bieden tussen de 150 en 200 euro. heb er zelf 350 euro voor betaald en 't zadel is een half jaar (wel intensief) gebruikt.
had een bod van 35 euro gekregen. dat gaat hem dus niet worden,
en vorige week dacht ik hem verkocht te hebben, kon er 160 euro voor krijgen; koop maar gesloten,
en ik al een paar keer gevraagd of ik hem op moest sturen (met verzendkosten voor de koper) of dat ze hem kwamen halen. pas nadat ze had toegezegd het zadel te kopen vroeg ze waar ze hem op moest halen, toen ze hoorde waar het was zei ze dat het te ver was en dat ze de koop in trok... nouja zeg! toen voelde ik me toch ook wel een beetje "gebruikt".
(ik dacht zelfs dat dit officieel via de wet niet mocht, maar goed ik maak er nu verder geen probleem van en heb het zadel nog steeds te koop, maar afwachten...)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:22

De mensen hebben net de maand December achter de rug die heel wat gekost heeft en dan de "goede" berichten omtrent recessie,dus de meesten houden nu wel even de handen op de knip om op adem te komen en in afwachting wat komen gaat omtrent de bezuinigingen van het kabinet,denk dat een nieuw zadel of rijbroek even op de korte of lange termijn naar voren geschoven wordt tot men weer wat vertrouwen en zekerheid krijgt en dan hun eigen spulletjes maar even wat langer door gebruiken,wat heel begrijpelijk is natuurlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:23

iklieftponys
een merkloos 16 inch veelzijdigheidszadeltje koop je nieuw voor 100 - 150 euro (misschien wel net een andere dan de jouwe, maar hetzelfde idee). Dan kun je denk ik niet van mensen gaan verwachten dat ze voor jouw gebruikte merkloze 16 inch zadeltje hetzelfde gaan betalen. Snap je wat ik bedoel? Niet om jouw zadel hoor, maar kijk eens op marktplaats of ebay. Merkloze zadeltjes kosten bijna niks.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:24

Dat is wel rot ja iklieftponys.
Ik had vorige week tot twee keer toe een afspraak gemaakt met iemand om een paar laarzen te komen passen, speciaal voor thuis gebleven. Beide keren is die persoon niet komen opdagen en toen ik tot slot een berichtje stuurde of ze de laarzen nog wilde komen passen omdat er nog een andere geïnteresseerde voor was heb ik niets meer gehoord.
Erg onbeschoft gedrag vind ik dat. Wees dan zo flink om te zeggen dat het toch niet akkoord gaat, dan vind ik het al een minder groot probleem, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:24

Dat is ook een goeie jolien! hahaha ja inderdaad. in dat hoekje vraagt ze zich af hoe ze ingodsnaam zo laag heeft kunnen bieden...en dat zal ze nogsteeds doen na 2 weken want het was echt een onzin bod.

@iklieftponys..das ook echt een &^*% streek hoor! ik zou dan echt niet blij zijn. helaas maakt het die mensen niet uit. wij blij dat het verkocht is (denken we) en dan hoor je dat. hen maakt het niet uit, zoeken gewoon verder, maar ons...wij hadden het ook met de auto. Wel bieden en dan stuur je een bericht kom anders even langs om te kijken of bel mij...hoor je niets meer. biedt dan ook niet!

@paddenpad. daar zat ik ook al mee in mijn hoofd want het is inderdaad ook zo. voor mij geldt hetzelfde en ik denk voor vele andere bokkers ook. toch hoop ik dat iemand op zoek is en ik diegene blij kan maken met dit zadel.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:25

barrelover schreef:
ha en nu allemaal opsparen tot dan en in de uitverkoop gooien. als we dat allemaal doen gaat et niet goed :P maar nog maals paddenpad, je hebt wel echt gelijk.

Misschien een advertentie ophangen bij de plaatselijke manege of rijvereniging of dierenarts?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:26

TS:als ik je foto vh zadel zie word ik ook niet heel enthousiast.
Ik zou er foto's bij doen vd singelstoten,een voor aanzicht en even het zweetblad optillen zodat je de kniewrong goed kan zien.
Zo lijkt het namelijk gewoon op zo'n eeuwen oude Kieffer zonder wrong en keihard.

Ik koop zelf gerust zadels 2de hands en ook wel eens een miskoop gedaan.
Zelf ook al 3 zadels verkocht via mp,wel geduld moeten hebben.
Maar dat waren wel wat meer 'mode gevoelige'zadels.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:27

Of inderdaad in deze tijden van bezuinigingen ruilen met iemand? Je weet nooit hoe een koe een haas vangt?!
Kun je eventueel ook nog in je advertentie erbij zetten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:28

Myfairytale schreef:
Ik haak even in bij dit topic; ik ben juist op zoek naar een ander zadel. Alleen, ik vraag me af hoe jullie precies weten wat voor een zadels op jullie paarden passen? Ik ben véél te bang dat het niet past! En, als ik een zadel via internet zou kopen kan ik het ook niet uitproberen. Dat zouden de redenen voor mij zijn om het bij een zadelmaker zélf te kopen...

Dus kom maar op met dé tips (mag uiteraard per pb om offtopic verder tegen te gaan) hoe ik kan zien of een zadel past en wellicht help ik één van jullie van het te koop staande zadel af!

Ik reageer hier even op in het topic, misschien voor anderen wel interessant.

Ik laat altijd eerst de zadelmaker komen om het paard te bekijken waar ik een zadel voor zoek. Ik heb meestal zelf wel een aantal merken/types in mijn hoofd waarvan ik weet dat ze lekker zitten/netjes uitzien/goede kwaliteit hebben.
Ik overleg met haar welk type zadel op het paard zal passen en welke boommaat ik nodig heb en ga dan op zoek. Dan weet ik dus al ongeveer wat ik hebben moet. Ik koop wel zadels met kunstof (aanpasbaar) of verwisselbare boom. Maar als je een zadelmaker met wat ervaring hebt kan die je best vertellen of bijvoorbeeld een KN op jouw paard past hoor. En als ze dan de boommaat vast opmeet, kan het verdere op maat maken gewoon als je een zadel hebt gevonden.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:31

Heee goeie tip weer ambre. Ga ik doen.

Paddenpad.ruilen is voor mij helaas geen optie.heb hard moeten zoeken naar een zadel wat ons beiden past.helaas was dat geen veel voorkomend zadel.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:33

iklieftponys;das idd wel erg irritant.Hoe vaak ik al niet gehad heb dat mensen interesse tonen,maar na 1 keer over en weer mailen ineens niet meer reageren.
Ik besef me maar al te goed,dat er weinig mensen zijn die dit zadel kunnen gebruiken.en sommige hebben er zelfs nooit van gehoord.
maar ik heb hem maar een keer of 8 gebruikt en enkel voor een paar rondjes stappen.voor het intensieve rijden was mijn paard nog te jong.
dus dan ga ik m echt niet voor een appel en een ei wegdoen.
gister zelfs een telefoontje met de vraag waarom is ie maar weinig gebruikt??

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:33

Myfairytale schreef:

Ik heb niet het idee dat ik het zo goed kan beoordelen als een gediplomeerde zadelpasser of zadelmaker.
Maar wel genoeg om te zien of het zadel met een beetje aanpassingen van een expert wel goed passend te maken zijn. Dus ik koop rustig tweedehands, maar laat het daarna wel door een zadelmaker nakijken.

Wat ik tegen heb op zadelmakers voor de eerste keer is dat ze er ook een commercieel belang bij hebben om een zadel uit eigen toko te verkopen.

Hoe een zadel te passen kan je natuurlijk niet zomaar in één berichtje kwijt, maar hierbij wel een paar linkjes die je een indruk geven over waar je naar moet kijken.

http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle
http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8
Laatst bijgewerkt door Myca op 22-01-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:35

barrelover schreef:
Klarenbeek..daar kwam ik vroeger. heb in apeldoorn gewoond en mijn paard stond in klarenbeek. Is dat dat kleine hokje met dat oudere mannetje? daar kwam ik wel eens!

Ja die is het ja! Zou daar zeker eens gaan informeren.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:41

Mijn zadel heeft precies een maand te koop gestaan.
Ik denk dat veel mensen nu hun oude zadel nog houden en in het voorjaar weer beginnen met beleren en meer rijden. Toch blijft het moeilijk met zadels omdat er zo veel aanbod is en daardoor moet je ook wel in prijs zakken om je zadel kwijt te raken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:43

Dat vind ik dus ook Myca en heb er dus weinig vertrouwen in,gelukkig ken ik ondertussen mijn paard haar rug zo goed voor me halen incl schoft,ribben en graat dat ik onderhand met het blote oog vanaf een foto kan zien welk zadel wel en welk zadel niet zal kunnen passen,tenminste dan moet ik wel de tussenruimte van de kussens kunnen zien,de ligging in zijn geheel en de voorkant boom incl rondingen van de bladen.

En jonge dieren veranderen nog zo vaak van model en rondingen en hoogte en naarmate ze gespierder en ouder worden dat je gewoon niet klaar bent met 1 passend zadel op een paardenleven.

Ik vind het één van de grootste drama's waar je iedere keer weer voor komt te staan,een goed passend zadel en waar je als ruiter zelf dan ook nog goed inzit!

Tevens is het nog zo,koop je een zadel wat niet past zie het maar weer eens te verkopen,vreselijk!