Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:17

Maar ze snappen wel dat ze na het rijden meteen de voerbak in moeten duiken voor het snoepje of iets dergelijks... Dat is toch ook vooruit linken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:49

Joanne1987 schreef:
Maartje1990 schreef:
Een bit brengt al schade aan zelfs als 't niet wordt aangeraakt. En dat is bij een bitloos niet 't geval. Daar heb je wél 't geval dat als je een bitloos slecht gebruikt het wel schade ook kan aanbrengen, een bit brengt áltijd schade aan.

Waarop baseer jij dat een bit ook zonder aanraking schade toebrengt?

hierop :)

Citaat:
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:54

Joanne1987 schreef:
Maar ze snappen wel dat ze na het rijden meteen de voerbak in moeten duiken voor het snoepje of iets dergelijks... Dat is toch ook vooruit linken?

nee, dat linken ze aan thuiskomen = eten.
niet een paard zal bv niet automatisch zijn uurtje werken en dan van zichzelf mogen gaan eten, want ze maken geen link van werken -stoppen - eten
maar wel van stal binnengaan - eten . snap je?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:56

Mijn paardje hapte haar enkelgebroken trensje naar binnen. Als ik al met het hoofdstel in de buurt kwam draaide ze haar hoofd om 'm echt naar binnen te schrokken. Dat heb ik echt nooit begrepen XD ik heb een tijdje een rubberen bitje geprobeerd. Deze wilde ze echt NIET in hebben. Kwam ik daar mee aanzetten, dan ging ze meteen in z'n achteruit. Daar was ze heel duidelijk in. Trensje er weer aan... en hoppa, daar hapte ze 'm weer enthousiast naar binnen. Vreemd, daar ik toch altijd het idee heb dat het ijzeren bit nooit prettig kan zijn, en dan zeker het enkelgebroken niet...

JuliaMaria

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:57

Of het pijnlijk is weet ik niet, maar ik denk dat niemand oprecht kan ontkennen dat het ontzettend oncomfortabel moet zijn... Zo'n stuk ijzer in je mond waar continu druk op staat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:15

MaritAriel schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat het bit nou niet echt bepaald lekker moet voelen . Stel je zelf maar een stuk ijzer in je mond voor , hoe weinig druk je ook geeft , het voelt toch echt niet lekker. Ik lees regelmatig dingen als mijn paard doet zijn mond al open als ik met het bit aankom . In mijn ogen is dat een gewoonte . Niet omdat het bit zo fijn is . Ik ben persoonlijk geen voorstander van het bit , maar ik ben niet tegen de mensen die er wél mee rijden.

Dat zijn dingen die we waarschijnlijk nooit 100% zeker kunnen weten, paarden die hun tanden op elkaar houden kunnen dat dan ook gewoon uit gewoonte doen.
Lekker is inderdaad anders maarja als we zo beginnen is het wel zo prettig dat we op paarden gaan zitten? Hoe goed je ook kan zitten er zullen altijd momenten zijn dat je ze tegen werkt en zo ook met bit of zonder bit. Een ruk aan het bit is niet fijn maar ze hebben enigszins hun tong om de druk op te vangen met bitloos zit je direct op het bot en daar kunnen ze niets in opvangen. Nu moet je niet trekken maar als je ziet op hoeveelheid druk vele rijden vraag ik me af of een bit wel zo naar is. Die constante druk op de neus lijkt me ook alles behalve fijn. En in mijn voorkeur dus liever een bit omdat ze daarmee nog wat kunnen opvangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:18

Tigra_ schreef:
MaritAriel schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat het bit nou niet echt bepaald lekker moet voelen . Stel je zelf maar een stuk ijzer in je mond voor , hoe weinig druk je ook geeft , het voelt toch echt niet lekker. Ik lees regelmatig dingen als mijn paard doet zijn mond al open als ik met het bit aankom . In mijn ogen is dat een gewoonte . Niet omdat het bit zo fijn is . Ik ben persoonlijk geen voorstander van het bit , maar ik ben niet tegen de mensen die er wél mee rijden.

Dat zijn dingen die we waarschijnlijk nooit 100% zeker kunnen weten, paarden die hun tanden op elkaar houden kunnen dat dan ook gewoon uit gewoonte doen.
Lekker is inderdaad anders maarja als we zo beginnen is het wel zo prettig dat we op paarden gaan zitten? Hoe goed je ook kan zitten er zullen altijd momenten zijn dat je ze tegen werkt en zo ook met bit of zonder bit. Een ruk aan het bit is niet fijn maar ze hebben enigszins hun tong om de druk op te vangen met bitloos zit je direct op het bot en daar kunnen ze niets in opvangen. Nu moet je niet trekken maar als je ziet op hoeveelheid druk vele rijden vraag ik me af of een bit wel zo naar is. Die constante druk op de neus lijkt me ook alles behalve fijn. En in mijn voorkeur dus liever een bit omdat ze daarmee nog wat kunnen opvangen.

fout gebruik van bitloos is natuurlijk niet goed, maar een bit beschadigt al zonder dat 't al gebruikt wordt. En dat is bij bitloos niet 't geval.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:23

Duhelo schreef:
MaritAriel schreef:
Ooit aan gedacht dat dat een gewoonte is?

wie zegt dat het paard het bit inbrengen linkt aan pijn? want de pijn komt meestal maar enkele minuten of een tijd later tevoorschijn, na het bit aanbrengen (tussen optomen en effectief rijden zit er al gauw 5-15 minuten, volgens mij kan een paard niet zo ver linken)

stel dat je het bit erindoet en direct daarop er een flinker ruk aangeeft, dan is het logisch dat paard dit linkt. maar als die ruk maar 15 minuten erna komt ...

Ik zeg dat iniedergeval niet . Het enige wat ik wil zeggen is dat het niet meteen zo is dat het paard het fijn vind / niet erg vind om het bit in zijn mond te hebben omdat hij het zo makkelijk aanneemt / zijn mond alvast open doet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:25

Tigra_ schreef:
MaritAriel schreef:

Ze hebben inprinciepe meerdere manieren om de klappen op te vangen, maar dat kunnen zie niet door de speriem en een paar verschillende soorten neusriemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:27

Maartje1990 schreef:
Tigra_ schreef:

fout gebruik van bitloos is natuurlijk niet goed, maar een bit beschadigt al zonder dat 't al gebruikt wordt. En dat is bij bitloos niet 't geval.

Wil nog niet zeggen dat het beter is. Persoonlijk geloof ik er niet zo in. Beschadigen? Tja wat voor mate, wat dacht je van de paarden met artrose end. Mijn tanden beschadigen ook door fruit dat maakt fruit nog niet slecht voor me.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:29

MaritAriel schreef:
Tigra_ schreef:

Ze hebben inprinciepe meerdere manieren om de klappen op te vangen, maar dat kunnen zie niet door de speriem en een paar verschillende soorten neusriemen.

Ja vast maar dat ligt dus niet aan het bit op zich.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:40

Je mag bij mijn paard komen kijken hoeveel kiezen er ondertussen gesneuveld zijn door het bitgebruik....... Ze is nu 25 en voor zover ik weet zijn alle kiezen nog aanwezig en in redelijk goede conditie, de voorste kiezen in ieder geval niet slechter dan de rest.
Het is allemaal braaf meneer Cook nablaten en die is niet helemaal objectief in zijn "wetenschappelijke" uitlatingen. Bitloos klinkt gewoon veel aardiger, maar vergis je niet, dat is het vaak helemaal niet.
Paarden zijn niet achterlijk en weten drommels goed wat er in hun bekkie hangt, onderscheiden ook het ene bit van het andere en geven ook duidelijk genoeg aan wat ze er van vinden. Als je met onrustige handen rijdt wil ik best geloven dat je paard een hekel heeft aan het bit en het niet in wil nemen, maar kijk dan ook eens eerlijk naar de reactie van het paard op je onrustige handen bij een bitloze optoming.
Tuurlijk, onrustige handen met een bitloze optoming zonder contact is minder slecht dan onrustige handen met contact met een bit, maar daarmee is het nog altijd verre van goed.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:53

Tigra_ schreef:

Het is een combinatie van . Mensen bestrijden symptomen doormiddel van hulpmiddelen als speriem . Het bit is de oorzaak en daar word niet naar gekeken, want ja .. iedereen rijd toch met bit? Mijn paard doet zijn mond alvast open dus vind het bit leuk!

Nou , ik geloof daar niet in.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 05-01-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:55

Maartje1990 schreef:
Tigra_ schreef:

Wil nog niet zeggen dat het beter is. Persoonlijk geloof ik er niet zo in. Beschadigen? Tja wat voor mate, wat dacht je van de paarden met artrose end. Mijn tanden beschadigen ook door fruit dat maakt fruit nog niet slecht voor me.[/quote]

dat is een raar voorbeeld, fruit heb je nodig voor andere dingen, een bit niet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:20

Ik heb het eens doorgelezen maar ik zie de logica niet... Ten eerste strookt de eerste alinea niet met het rijtechnische wat velen van ons nastreven, een hoofd/halshouding zakt in mijn ogen en niet enkel de kin wordt naar de borst bewogen. Vervolgens, hoe kan een paard ontspannen over de rug lopen als hij niet tact zuiver zou kunnen bewegen door het bovenstaande? En vervolgens over de ligging van het bit uit de laatste alinea, ten eerst klopt de verwijzing niet aangezien merries niet een een wolfskies krijgen en ten tweede zit die kies in het midden van de open ruimte dus zal een bit door de zwaartekracht nooit op die plek in de mond liggen....

Maart
[quote="Joanne1987 schreef:
Maartje1990 schreef:
Een bit brengt al schade aan zelfs als 't niet wordt aangeraakt. En dat is bij een bitloos niet 't geval. Daar heb je wél 't geval dat als je een bitloos slecht gebruikt het wel schade ook kan aanbrengen, een bit brengt áltijd schade aan.

Waarop baseer jij dat een bit ook zonder aanraking schade toebrengt?

hierop :)

Citaat:
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Afbeelding[/quote]

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:43

Ik ben ervan overtuigd dat mij paard het bit niet vervelend vindt. Wel even wennen in het begin. (jaren geleden)

Pas op met het aannemen van informatie via het internet. Bedenk altijd wat de zender van de informatie voor belangen heeft. Iedereen kan zijn menig als "informatief" verpakken en op een goed ogende website zetten. Dit geldt beide kanten op. Degenen die het meest fanatiek zijn in hun mening zullen ook de meeste behoefte hebben om deze op het internet te zetten. Mensen die wat gematigder zijn en de zaak van verschillende kanten bekijken zullen ook niet zo snel hun mening spuien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:45

MaritAriel schreef:
Tigra_ schreef:

Het is een combinatie van . Mensen bestrijden symptomen doormiddel van hulpmiddelen als speriem . Het bit is de oorzaak en daar word niet naar gekeken, want ja .. iedereen rijd toch met bit? Mijn paard doet zijn mond alvast open dus vind het bit leuk!

Nou , ik geloof daar niet in.

Het bit is niet de oorzaak, de mens achter het bit is de oorzaak! Ook veel bitloze ruiters bestrijden symptomen door hulpmiddelen: ze hebben een onrustige hand waardoor het paard niet blij is met een bit en gaan dan bitloos rijden. Dan kun je de teugels tenminste los laten hangen omdat het zo hoort en heeft het paard tenminste geen last van die onrustige handen (waarschijnlijk nog wel van andere onvolkomenheden, maar da's weer een ander verhaal).

Joanne: in de tekst die je quote staat niet dat een bit altijd schade doet, maar er staat dat het "vaak tegen de kiezen stoot". Dat is dus onkunde van de ruiter, niet onvermijdbare schade door het bit.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:14

Waratje schreef:
Het bit is niet de oorzaak, de mens achter het bit is de oorzaak! Ook veel bitloze ruiters bestrijden symptomen door hulpmiddelen: ze hebben een onrustige hand waardoor het paard niet blij is met een bit en gaan dan bitloos rijden. Dan kun je de teugels tenminste los laten hangen omdat het zo hoort en heeft het paard tenminste geen last van die onrustige handen (waarschijnlijk nog wel van andere onvolkomenheden, maar da's weer een ander verhaal).

Als een ruiter weet dat hij onrustige hand heeft en hier klaarblijkelijk niets aan kan/wil doen en daarvoor kiest om dan bitloos te rijden omdat dit fijner is voor het paard, lijkt het mij een vriendelijke ruiter die voor de welzijn van zijn paard kiest en zijn fouten als ruiter door heeft.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:16

De opmerking van vele hier dat het bit niet de oorzaak is maar de mens erachter wil ik even op doorgaan. Vele moeten zich gaan bedenken hoe vaak het gebeurd dat jij (onbewust) toch erg hard in de paard zijn mond trekt? Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard. Ook vele springruiters waarvan er verkeerd naar een sprong wordt gereden en dat het paard (zo braaf als hij is) toch nog springt, maar dan wel met een mega idiote sprong om zich eruit te redden, dan een flink ruk in zijn mond krijgt door verlies van de evenwicht van de ruiter.

Als bovengenoemde voorbeeld van de onrustige hand kiest voor een oplossing dat ze haar paard in ieder geval geen pijn of in de weg zit, vind ik dat toch wel mooi. Meer mensen zouden over hun rijkunsten moet na denken. Hoe vaak trek jij eigenlijk (onbewust) in jouw paard zijn mond? En hoe hard gaat dat dan?
Dan is de vraag: Wat doet meer pijn en/of veroorzaakt meer schade? Trekken in een paard zijn mond die een bit in heeft (denk dat het ook erg verschilt welk bit) of met een bitloze optomming?

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:38

Als ik het bit voor haar neus hou doet ze zelf haar mond eigenlijk al open, ze doet zelfs altijd der hoofd iets naar beneden dat ik het kopstuk meteen netjes achter der oren kan doen.
Met uit doen maak ik alles los en dan 'glijd' het bit ook zo uit haar mond. Met rijden heb ik ook niet het idee dat mijn paard het bit pijnlijk vind ofzo. Misschien heeft jou paard wel een nare ervaring met zijn bit?

Edit: heb een dubbelgebroken water trens

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:48

Waratje schreef:
Joanne: in de tekst die je quote staat niet dat een bit altijd schade doet, maar er staat dat het "vaak tegen de kiezen stoot". Dat is dus onkunde van de ruiter, niet onvermijdbare schade door het bit.

Snap ik, maar die tekst werd door Maartje gequote op de vraag van mij waaruit blijkt dat een bit ALTIJD schade toebrengt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:01

Waratje schreef:

Hoezo moet je bij bitloos de teugels los laten hangen? Ook bij bitloos heb je contact nodig . Het feit licht dat je je teugels altijd gebruikt . Ook dat is met zo'n stuk ijzer in je mond al niet fijn, des de meer druk , des de meer pijn . Maar zoals ik eerder al zei ; ook met een beetje druk is het bit niet fijn . Waarom is zo'n stuk ijzer nog om je paard 'goed' te kunnen rijden? Ik heb hem iniedergeval niet nodig. En ik hoor meer mensen zeggen dat ze hun teugels amper gebruiken . Dan gebruik je het bit ook amper . Waarom heb je hem er dan inzitten?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:03

Spookje schreef:
De opmerking van vele hier dat het bit niet de oorzaak is maar de mens erachter wil ik even op doorgaan. Vele moeten zich gaan bedenken hoe vaak het gebeurd dat jij (onbewust) toch erg hard in de paard zijn mond trekt? Denk bijvoorbeeld aan als jouw paard schrikt, hierdoor schiet het paard naar voren, jij verliest je evenwicht en gaat ver naar achtere leunen en trek je (onbewust) mega hard in de mond van het paard. Ook vele springruiters waarvan er verkeerd naar een sprong wordt gereden en dat het paard (zo braaf als hij is) toch nog springt, maar dan wel met een mega idiote sprong om zich eruit te redden, dan een flink ruk in zijn mond krijgt door verlies van de evenwicht van de ruiter.

Als bovengenoemde voorbeeld van de onrustige hand kiest voor een oplossing dat ze haar paard in ieder geval geen pijn of in de weg zit, vind ik dat toch wel mooi. Meer mensen zouden over hun rijkunsten moet na denken. Hoe vaak trek jij eigenlijk (onbewust) in jouw paard zijn mond? En hoe hard gaat dat dan?
Dan is de vraag: Wat doet meer pijn en/of veroorzaakt meer schade? Trekken in een paard zijn mond die een bit in heeft (denk dat het ook erg verschilt welk bit) of met een bitloze optomming?

Die vraag is voor mij makkelijk te beantwoorden , als je de bitloze optomming op de goede plek heb zitten richt die het minst pijn en schade aan denk ik.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 05-01-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Kijk eens aan een erg interessant topic! Ik wil even binnen vallen.

Ik geloof dat het per paard verschild. Een paard kan zelf goed aangeven of het 'pijn' doet ja of nee. Mijn nichtje MaritAriel die ook reageerd op dit topic heeft een paard die inderdaad het bit niet lekker vind. Haar paard heeft dit zelf duidelijk aangegeven. Maar of dit door pijn komt? Marit is nooit hard met haar pony omgegaan dus dat geloof ik niet. Ik geloof wel dat haar paard zich bitloos een stuk prettiger voelt omdat de druk er nu vanaf is get is voor Ariel nu geen moeten meer maar kan nu vanuit het bitloos de ontspanning zoeken. Dit is dan het voorbeel van het ene paard maar ik gebruik zelf wel een bitje voor mijn pony en die reageerd hier zeer goed op. Ik heb haar nog nooit een ruk in de mond gegeven en ik ga zorgvuldig met hulpteugels om. Wij zijn mijn paard nu aan het beleren en ik geloof niet dat mocht zij pijn voelen of het vervelend vinden dat zij het bit dan aan zal nemen ik heb een pony met een zeer eigen willetje en als zij iets vervelend vind laat ze dit direct merken.

Ik denk dat er gerust paarden rond lopen die het bit vervelend vinden maar ik ben ervan overtuigd dat dit door het persoon komt die hier mee omgaat als jij je paard goed aanleerd hoe deze met het bit om moet gaan dan geloof ik niet dat het paard dit aan zal duiden met pijn. Je kan het voor je paard zelf zo vriendelijk maken als je zelf wilt.

Waar ik me vooral aan kan irriteren is aan mensen die bijvoorbeeld met een passoa bit of stang en trens rijden omdat ze dit mooi vinden of eigenlijk niet eens een idee hebben waarom ze dit eigenlijk doen.

Ik blijf deze discussie nog even volgen! :Y)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:13

_Naomii_ schreef:
Kijk eens aan een erg interessant topic! Ik wil even binnen vallen.

Ik geloof dat het per paard verschild. Een paard kan zelf goed aangeven of het 'pijn' doet ja of nee. Mijn nichtje MaritAriel die ook reageerd op dit topic heeft een paard die inderdaad het bit niet lekker vind. Haar paard heeft dit zelf duidelijk aangegeven. Maar of dit door pijn komt? Marit is nooit hard met haar pony omgegaan dus dat geloof ik niet. Ik geloof wel dat haar paard zich bitloos een stuk prettiger voelt omdat de druk er nu vanaf is get is voor Ariel nu geen moeten meer maar kan nu vanuit het bitloos de ontspanning zoeken. Dit is dan het voorbeel van het ene paard maar ik gebruik zelf wel een bitje voor mijn pony en die reageerd hier zeer goed op. Ik heb haar nog nooit een ruk in de mond gegeven en ik ga zorgvuldig met hulpteugels om. Wij zijn mijn paard nu aan het beleren en ik geloof niet dat mocht zij pijn voelen of het vervelend vinden dat zij het bit dan aan zal nemen ik heb een pony met een zeer eigen willetje en als zij iets vervelend vind laat ze dit direct merken.

Ik denk dat er gerust paarden rond lopen die het bit vervelend vinden maar ik ben ervan overtuigd dat dit door het persoon komt die hier mee omgaat als jij je paard goed aanleerd hoe deze met het bit om moet gaan dan geloof ik niet dat het paard dit aan zal duiden met pijn. Je kan het voor je paard zelf zo vriendelijk maken als je zelf wilt.

Waar ik me vooral aan kan irriteren is aan mensen die bijvoorbeeld met een passoa bit of stang en trens rijden omdat ze dit mooi vinden of eigenlijk niet eens een idee hebben waarom ze dit eigenlijk doen.

Ik blijf deze discussie nog even volgen! :Y)

Ja ik ben het hier mee eens :j