Als je een bontje nodig hebt, past je zadel niet. Als je een bontje onder een passend zadel legt, past het alsnog niet... In mijn ogen dus sowieso normaal gesproken niet goed om een bontje te gebruiken. Het is mij dan ook een raadsel, waarom mensen het vaak gebruiken voor de show.
Daarom gebruik ik er dus ook geen. Alleen heb ik een tijdje wel een pad gehad, die tijdelijk ondersteunde, daar waar mijn paard heel weinig tot bijna geen spieren had. En wie dan zegt, dat dit niet goed is, die heeft het mis, want binnen no time zaten de spieren er wel, kon ik zonder pad!! Dit was zo'n speciaal op het paard af te stellen pad, waar ik nog steeds geen foto van kan vinden.
Anoniem
Geplaatst: 25-12-11 21:53
@ amsterdam_30: Da's echt nonsens.
Als jij alleen een bontje onder een passend zadel legt, blijft het gewoon passen. Ik heb dat aan mijn zadelmaker gevraagd, en hij zegt dat het geen enkel probleem is, zolang je bontje en dek maar niet combineert. (als je wilt controleren: http://www.vanwijkzadels.nl ) 2 dekjes maken óók het zadel krapper. Het ligt dus niet aan het bontje, maar aan het feit dat er 2 dingen onder het zadel liggen.
Overigens kun je ook een bontje gebruiken omdat de huid van je paard gevoelig en dun is, je kunt hem gebruiken om de goede zweetopname, en omdat de huid van je paard én je zadel droog blijven (gooi maar een wollen deken onder je zadel, zelfde effect), dus dat hoeft lang niet altijd iets te zeggen over de pasvorm van je zadel.
Een bontje is doorgaans dikker dan een dekje en zeg nu zelf.. hoeveel mensen gebruiken ALLEEN een bontje? Het wordt 99,99% van de tijd gebruikt samen met een dekje. En dan maak je het dus krapper onder het zadel door het stapelen.
Een gelpad bijv (of bontje eventueel) kan iemand eventueel tijdelijk gebruiken om spieren te trainen idd en dan daarna het zadel aan laten passen. Logisch dat mensen niet iedere maand hun zadel aan laten passen als je paard weer gaan trainen na lang niets doen bijv. Vind het alleen jammer dat veel mensen het voor de show gebruiken en dus idd MET dekje samen.
En dát is idd het probleem, door het bontje op het dekje te leggen wordt het idd veel te dik, en dan wordt het heel krap
Veel mensen gebruiken idd een bontje voor het mooi, en dan moet je nog wel je ES pad kunnen gebruiken, want een bontje zonder setje is niet wat..... en dat is het probleem. Ik denk zo dat bontjes een stuk minder populair zouden zijn, zou iedereen ze op de goede manier gebruiken
HorseAndMe
Geplaatst: 11-01-12 16:16
Je ziet het wel vaker, Ikzelf doe meestal als ik zadelbontje gebruik, hem op het dekje. Gewoon om de rede omdat ik het mooier vind.
Maar inprenciepe hoef je als je een bontje gebruikt, het dekje niet te gebruiken.
Interessante discussie! Een goed zadel lijkt mij inderdaad een pré, maar een (goed!) bontje is mijn inziens nooit overbodig! Een paard is immers nooit in precies dezelfde conditie als toen je zadelmaker je zadel kwam/komt meten. Daarom is een bontje mijn inziens een goed middel om deze kleine (conditie)verschillen met natuurlijk materiaal op te vangen.
Daarnaast las ik veel over de "vervelende" dikke randen om de bontjes. Dit hoeft tegenwoordig ook niet meer. Bij bijvoorbeeld www.paardendekje.nl hebben ze onderleggers/bontjes van Mattes zonder die dikke rand, waardoor ze goed onder je zadel én dekje passen. Daarnaast hebben ze van Mattes ook fijne dekjes waar dat bontje al in verwerkt is. Deze vind ik persoonlijk helemaal fijn, aangezien je hier zowel een dekje en bontje in één hebt.
samanthaaxx
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-12 23:56
een vriendin van me rijdt altijd met het bontje tussen het zadel en het dekje, want ze heeft een setje enzo. eerst was de rede ook dat haar zadel niet perfect zat. Nu komt de zadelmaker wel eens en die vraagt dan of ze een bontje gebruikt, daar houd hij dan rekening mee. Hij maakt dus het zadel op maat voor bontje, mét dekje. hij zegt dat het op die manier geen kwaad kan, dus lijkt me dattie gelijk heeft, klinkt voor mij namelijk erg logisch :p
Zolang het zadel op het bontje aangepast is kan het geen kwaad natuurlijk.
duifje4
Geplaatst: 13-01-12 11:10
Wanneer je een zadel koopt/laat aanmaken, moet het goed passen. Een goed passend zadel veerd goed mee, en zal ook "de klappen" zoals het hier meerdere malen genoemd word, goed opvangen. Een dekje doe je alleen onder het zadel voor bescherming van het zadel. Zand, zweet en dergelijke zal het zadel kunnen beschadigen. Een goed passend zadel kan ( hoe stom dat zal klinken ) zo bloot op het paard gelegd kunnen worden. Een bontje onder een goed passend zadel is echt nergends voor nodig. Als je goed passende schoenen hebt, doe je ook een dun sokje aan tegen bescherming van je voeten. Maar dikke of zelfs dubbele sokken, gaat knellend zitten. Dit kun je dus vergelijken met een goed passend zadel en een bontje.
Uiteraad preek ik hier niet over medische klachten.
Dus bontjes die onder het zadel zit "omdat het zo netjes staat CQ mode" weg ermee !