geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:50

Hallo,

Mijn vriendin heeft een ouder paard, waarbij dus ook de spieren rond de schoft wat minder zijn.
Zij heeft dus een soort pad voor aan de voorkant. Hierbij een foto: (ja lange link :+ :o )

Bij haar was dit voldoende om het zadel goed te laten passen!

http://www.google.nl/imgres?q=anatomic+ ... 9,r:13,s:0

jiskaringo

Re: geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:06

ileton, ik denk dat wij ook zo'n een nodig hebben :) weet je toevallig ook hoe die heet ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:09

Bij mijn stalgenootje is vorige week de zadelmaker geweest voor haar paard met hoge schoft en daar lag de anatomica erg netjes op. Het nieuwe model is beschikbaar met een nieuw soort stiksel in de kussens naast de schoft die veel ruimte bieden rond de schoft. Zag er goed uit, vond ik zelf :j

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:59

Antwoord op de vraag die je aan ileton stelde: zo'n pad heet CSO Anatomic gel front riser. Kun je kopen bij o.a. divosa.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:51

Blijft zo'n ding netjes liggen en schuurt het niet over de schoft? Ze verkopen het iig bij divoza maar heb het nog niet durven bestellen.

Ileton schreef:
Hallo,

Mijn vriendin heeft een ouder paard, waarbij dus ook de spieren rond de schoft wat minder zijn.
Zij heeft dus een soort pad voor aan de voorkant. Hierbij een foto: (ja lange link :+ :o )

Bij haar was dit voldoende om het zadel goed te laten passen!

http://www.google.nl/imgres?q=anatomic+ ... 9,r:13,s:0

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:56

jiskaringo schreef:
mijn paard is juist breed geboud, alleen door een slecht passend zadel, heeft hij geen bespiering rond de schoft. die maakt het nog lastiger..

Ik zou de Rossner Montreal of Amerika is proberen indien je een zadel zoekt deze liggen vrij goed op breed gebouwde paarden met weinig bespiering!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:59

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:47

Ik heb een prolite pad met 6 vakken gebruikt totdat paard zijn conditie/bespiering beter was geworden. Het werkt goed, maar je moet wel opletten dat je de 'vulling' goed doet - er zijn verschillende formen en diktes van de foamdingen . . . Ik heb de zadelmaker de vulling laten doen tegelijk met het zadelpassen.

In de loop van een jaar of zo hebben wij (zadelmaker, dus) de vulling een paar keer aangepast en het zadel ook opgevuld omdat mijn paard steeds meer en beter bespiering heeft gekregen. Ook mijn paard had last van atrofie rond zn schoft, waarschijnlijk kwam dat door niet goed passende zadels voordt ik heb hem had. (heb hem nu iets langer dan een jaar . . . mijn eerste paard, ook, en vind him zoooo leuk)

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:42

DromenLies schreef:
Blijft zo'n ding netjes liggen en schuurt het niet over de schoft? Ze verkopen het iig bij divoza maar heb het nog niet durven bestellen.

Bij haar blijft het prima liggen. Ik neem aan dat het niet schuurt over de schoft, dan zou het niet verkocht worden lijkt me. Zij heeft er in ieder geval geen last van!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:09

Ileton schreef:
DromenLies schreef:

Bij haar blijft het prima liggen. Ik neem aan dat het niet schuurt over de schoft, dan zou het niet verkocht worden lijkt me. Zij heeft er in ieder geval geen last van!

euh, slechte zadels worden ook verkocht, ik denk dat het wel druk geeft op de doornuitsteeksels van de schoft omdat het plat op de schoft ligt en daardoor pijn zal veroorzaken.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:44

Schangah schreef:
euh, slechte zadels worden ook verkocht, ik denk dat het wel druk geeft op de doornuitsteeksels van de schoft omdat het plat op de schoft ligt en daardoor pijn zal veroorzaken.

Daar heb je helaas gelijk in.
Ik weet er ook het fijne niet van verder, misschien dat je (TS) hiernaar kunt informeren?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:29

DromenLies schreef:

Bij haar blijft het prima liggen. Ik neem aan dat het niet schuurt over de schoft, dan zou het niet verkocht worden lijkt me. Zij heeft er in ieder geval geen last van![/quote]

Ik heb er toch ook goede ervaringen mee, je moet het ook niet plat over de schoft leggen maar in de kamer van het zadel trekken zodat er geen druk op de doornuitsteeksels komt. En doordat het materiaal als het ware aan het zadel blijft plakken zal het ook niet op de wervels gaan zakken. Ik vind zelf een prolite pad fijner in gebruik, dat wel.