Geen ruimte haast in de mond voor een bit met foto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:44

Snadrem.

Welk type bitloos hoofdstel gebruik je precies
Op de fotos, die in je profiel staan, ?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:48

Sonja schreef:
Waarom dekking zoeken? Niks mis met bitloos, en je opmerking over de ruiterhand is de waarheid als een koe.

Nou ja, dekking voor de 10.000 meningen over wat er wel of niet om een paardenhoofd moet worden gedaan als je er wel of niet op gaat zitten :')

Het stuit mij (tot een jaar geleden altijd prima gereden met bit en wilde niets anders) een beetje tegen de borst om als je te horen krijgt dat de mond van je paard niet geschikt is voor een bit, er dan tóch een bit in te gaan hangen. Een hoofdstel is toch iets heel persoonlijks? Als het niet past bij jou en je paard, dan moet je het niet gebruiken. Of het nou met bit is of zonder bit. En je bent echt zo overgestapt op bitloos, zo'n enorme verandering is het niet voor de ruiter. Ja, mentaal dan misschien :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:51

jazzgps schreef:
Snadrem.

Welk type bitloos hoofdstel gebruik je precies
Op de fotos, die in je profiel staan, ?

Ik rij mijn ene paard met een kingekruisd hoofdstel en de ander met een kaakgekruisd. Kingekruisd omdat Zelano niet weet om te gaan met de druk van een dichte neusriem en het bit, en kaakgekruisd omdat ik geen problemen had met het bit bij Alanda, maar zelf niet meer met bit wilde rijden. Ik had begrepen dat kaakgekruisd het meest overeen komt met rijden met bit, voor zowel ruiter als paard (zonder de druk van het bit dan). Met Zelano (kingekruisd) heb ik wel de nodige moeite gehad met sturen en aanleuning in het begin, waardoor ik zo gedwongen veel meer op mijn zit ben gaan rijden. Het heeft uiteindelijk dus alleen maar in ons voordeel gewerkt, en ze is nu eindelijk rustig in haar aanleuning :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:12

Ik rij mijn ene paard met een kingekruisd hoofdstel en de ander met een kaakgekruisd. Kingekruisd omdat Zelano niet weet om te gaan met de druk van een dichte neusriem en het bit, en kaakgekruisd omdat ik geen problemen had met het bit bij Alanda, maar zelf niet meer met bit wilde rijden. Ik had begrepen dat kaakgekruisd het meest overeen komt met rijden met bit, voor zowel ruiter als paard (zonder de druk van het bit dan). Met Zelano (kingekruisd) heb ik wel de nodige moeite gehad met sturen en aanleuning in het begin, waardoor ik zo gedwongen veel meer op mijn zit ben gaan rijden. Het heeft uiteindelijk dus alleen maar in ons voordeel gewerkt, en ze is nu eindelijk rustig in haar aanleuning

Oke bedankt,

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:09

hestejente schreef:
Een leren bit is juist breder dan een metalen bit, over het algemeen.

TS, welke mondstukken heb je tot nu toe geprobeerd, en in welke diktes? Als het bit te smal is is het logisch dat het niet past, het bit moet wel breed genoeg zijn natuurlijk.

Ik heb de 16 mm geprobeerd, en de 14 mm.
Kwa dikte van het bit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:12

Dat is maar een half antwoord...

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:13

hestejente schreef:
Dat is maar een half antwoord...

Wat wil je dan horen ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:16

Geeft niks dat je de helft van wat je daarnet zelf hebt gequote over het hoofd hebt gezien. Wat voor mondstukken heb je tot nu toe gebruikt?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:18

Mijn pony heeft ook een superklein mondje, en ik rij nu al 2 jaar heel gelukkig rond met een dun dubbelgebroken trensje (:

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:20

hestejente schreef:
Geeft niks dat je de helft van wat je daarnet zelf hebt gequote over het hoofd hebt gezien. Wat voor mondstukken heb je tot nu toe gebruikt?

Dubbelgebroken ,enkelgebroken en ongebroken,
Het waren alle drie watertrensen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:55

love_shyboy schreef:
Mijn pony heeft ook een superklein mondje, en ik rij nu al 2 jaar heel gelukkig rond met een dun dubbelgebroken trensje (:

Welk merk dubbelgebroken watertrens ,gebruik je zelf voor je pony,

Mungbean

Re: Geen ruimte haast in de mond voor een bit met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:56

Robart onderlegtrens.
Dun en vriendelijk, ging zelfs goed in combinatie met wolfstanden.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:44

Sizzle schreef:
Robart onderlegtrens.
Dun en vriendelijk, ging zelfs goed in combinatie met wolfstanden.

Een onderlegtrens heeft te kleine ringen, ik ben op zoek naar een dun dubbelgebrokken bit met grote ringen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:48

ren bit?

Google laat me in de steek voor een plaatje, maar die hebben iig extra grote ringen.
Maar goed, de ringen veranderen niks aan de tong :?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:57

Stef ik bedoel geen renbit.
Bij de onderlegtrensen zijn de ringen een heel stuk kleiner,
En ik ben op zoek naar de standaard maat, kwa grote van de bitringen,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:59

dunne dubbel gebroken bitten zijn er zat te vinden. Maar goed, dit is wat je wil, en met de rest van de adviezen doe je eigenlijk niks... Dus tja... succes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:03

Hoe reageerde je paard op de Dynamic RS?

Mijn haflinger heeft ook een klein mondje, met laaghangend rooster en dus weinig ruimte.
Ik heb eerst een dubbelgebroken watertrens gehad met plat tussenstuk. Deze hebben ze van Harry's Horse en Global.
Op aanraden van de tandarts ben ik overgestapt op de Dynamic RS. Mijn haf moest daar ook erg aan wennen, zeker als ik er aan zat aan de voorkant.
Tandarts raadde aan een nieuw bit een maand te proberen, omdat ze er dan pas aan gewend zijn en dan pas duidelijk is hoe ze er op reageren.
Ze moeten er aan wennen, dat kan niet meteen goed gaan.

De Dynamic RS is het vriendelijkste bit voor paarden met weinig ruimte. Dus ik zou daar zeker nog eens naar kijken en het langer dan 1x proberen.

Sonja :')

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:06

stef schreef:
dunne dubbel gebroken bitten zijn er zat te vinden. Maar goed, dit is wat je wil, en met de rest van de adviezen doe je eigenlijk niks... Dus tja... succes

IK vind het heel knap dat jij vanaf je computerscherm kan zien, of ik wat met de adviezen doe,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:07

nouja, je zou kunnen beginnen met reageren en vragen te beantwoorden....

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:09

Sonja schreef:
Goed, dus je dominante alfamerrie (met topic) met eiwitallergie (met topic) die superlief in de omgang en erg werkwillig is (met topic) maar de hele dag jeuk heeft (met topic) en bang voor planten en bomen is (met topic), die je op wedstrijden zou willen starten met Dangerbit (met topic) nu je niet meer te ver achterin je zadel zit doordat je beugels ongelijk bleken te zitten (met topic), en die levensgevaarlijk haar stal uit stormt (met topic) heeft ineens zó'n dikke tong dat ze geen bit meer in haar mond kan?
Zal wel iets besmettelijks zijn denk ik, je hebt het zelf geloof ik ook, maar dan aan je duim. Die wordt dikker en dikker...

Jij plaatst bijna in elk topic die mensen plaatsen een :)* hoop onzin, ik had ook niet anders van je verwacht. dat je een kinderachtige reactie hier ging plaatsen.
In plaats van dat je die kinderachtige reactie gaat plaatsen, kan je beter adviez gaan geven als je het allemaal zo goed weet, :D
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 28-11-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:19

kijk, dat bedoel ik ;)
Als er iemand op bokt kennis heeft en nog steeds de moeite wil nemen om die te delen (vele zijn al gevlogen helaas) is het Sonja wel.

Je stond toch overal voor open? :?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:23

Ik sta overal voor open . :)
Ik laat mij alleen geen dingen zeggen ,die ik niet vind kunnen. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:52

Ik vind het een onduidelijk verhaal. Wat is er nou mis met het bit (of met welk bit dan ook). Te lang, te dik in de mond, te grote ringen?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:02

Sonja schreef:
Goed, dus je dominante alfamerrie (met topic) met eiwitallergie (met topic) die superlief in de omgang en erg werkwillig is (met topic) maar de hele dag jeuk heeft (met topic) en bang voor planten en bomen is (met topic), die je op wedstrijden zou willen starten met Dangerbit (met topic) nu je niet meer te ver achterin je zadel zit doordat je beugels ongelijk bleken te zitten (met topic), en die levensgevaarlijk haar stal uit stormt (met topic) heeft ineens zó'n dikke tong dat ze geen bit meer in haar mond kan?
Zal wel iets besmettelijks zijn denk ik, je hebt het zelf geloof ik ook, maar dan aan je duim. Die wordt dikker en dikker...

"Vind ik leuk" :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:08

Vanmorgen was bij mij de tandarts bij t paard. Had het toevallig met hem erover of mn paard een dikke tong heeft. Hij vond het nog wel meevallen maar zei erbij dat de meeste mensen de fout maken om een te dik bit in te doen en daarmee de boel helemaal vast te leggen en er geen ruimte meer is. Ik rijd met een dubbelgebroken appelbitje en daar doet ze het fijn op