Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ariebren schreef:Een paard wat gewoon lekker in zijn vacht zit heeft totaal geen last van een zadel op omgevings temperatuur.
De buitenkant van zijn vacht heeft de omgevings temperatuur.
Er is dus geen verschil in temperatuur.
Ook nu weer een probleem wat niet bestaat.
Het probleem ligt aan de eigenaar die iets fout doet en denkt dat het het aan de kou ligt.
maras schreef:Foto komt eraan hotchocolate, moet zondagochtend om 09.00 uur al mee met buitenrit brrrrr dus dik ingepakt zal ik een foto maken en in dit topic zetten, komt goed
Maartje1990 schreef:jeetje... wat ben JIJ een aansteller, het is een paard geen mens. Paarden hebben het niet koud. Tenminste, onder normale omstandigheden (en dus niet zulke belachelijke dingen als dekens)
Citaat:De enige die ik ken die het heeft is toevallig ook 7/8 Arabier, wellicht dan geen toeval.
Maartje1990 schreef:nee, maar kijk ook eens naar wat ze typt? ze probeert 't beest ook nog te bedekken met de deken enzo omdat die 't anders koud heeft. Nou oke, er vanuit gaant dat dat zadel opeens zo plotseling koud is dan helpt 't allicht als ze die deken er gewoon vanaf haalt en niet die nog half erop laat liggen.
Ook intressant http://www.paardnatuurlijk.nlCitaat:Omgevingstemperatuur
Wilde paarden overal ter wereld, in koude en warme streken, worden hun hele leven blootgesteld aan weer, wind, zon, storm en schommelende temperaturen. Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. Door een ingenieus systeem kan het paard zijn lichaamstemperatuur onder al die omstandigheden handhaven op 38 graden.
1. Vacht: de vacht die zich tweemaal per jaar vernieuwt, past zich aan de verschillende basistemperatuur per seizoen aan. Ook kan het paard door kleine spiervezels die met de haarschachten verbonden zijn de haren oprichten of platleggen. Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag (denk maar aan dubbel glas!)
2. Aders: (Slag)aders kunnen uitzetten, waardoor het bloed dichter naar het huidoppervlak gebracht wordt, waar het bloed zich kan afkoelen aan de buitenlucht.
3. Zweten: Het paard is een van de weinige zoogdieren dat via de huid kan zweten. Zweet dat verdampt, koelt de huid af.
Paarden die in stallen worden gehouden, ondervinden abrupte temperatuursveranderingen. Bijvoorbeeld in de winter: als het op stal 20 graden is en je gaat een buitenrit maken op een koude winterdag met -2 graden. Als het paard buiten de stal komt ervaart het paard een temperatuursverschil van 20 graden binnen enkele seconden. Hoewel in de natuur ook extreme schommelinge voorkomen (woestijn ’s nachts vorst en overdag 40 graden) verloopt dat vele malen geleidelijker.
Knippen en scheren is volgens Strasser niet alleen onnodig, maar ook nadelig: een geschoren vacht is veel minder effectief en in een korte vacht kan een paard minder lucht vasthouden als het de haren rechtop zet bij kou. Het meest verraderlijk is het als een paard slechts deels geschoren is: de niet geschoren gedeeltes zullen te warm zijn en de geschoren gedeeltes te koud. Ditzelfde geldt voor dekens: niet bedekte gedeeltes raken onderkoeld en bedekte gedeeltes oververhit.
Rustplaatsen
Rustplaatsen van paarden in de natuur zien er in de ogen van mensen weinig comfortabel uit: geen dak, geen zachte ligplaats, weinig beschutting etc. Echter, paarden zijn prooidieren die zich niet verschuilen, hun leven hangt af van het snel kunnen wegrennen van het roofdier. Júist als zij slapen is het belangrijk dat ze de omgeving goed kunnen overzien en hun soortgenoten goed kunnen zien, omdat die op wacht staan. Paarden kiezen uit zichzelf als beschutting vaak de helling van een heuvel op of gaan een bos binnen wanneer zij last hebben van insecten. Wind en frisse lucht zijn altijd aanwezig. In veel stallen is te weinig luchtcirculatie. Behalve met opsluiting wordt een paard in een box ook nog geconfronteerd met verveling waaruit weer allerlei stal’ondeugden’ ontstaan. Het feit dat een paard min of meer gehoorzaam in zijn stal staat, zegt alleen iets over dat het paard weet waar het z’n eten kan vinden en het feit dat zijn instincten kunnen worden onderdrukt.
bron: 'Een paardenleven lang gezond' van Dr. Hiltrud Strasser 2000.
Maartje1990 schreef:Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. l
liljebo schreef:Maartje1990 schreef:Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. l
Klopt dus niet. Onderzoek toonde aan dat (huis) paarden wel degelijk beschutting zoeken, maar ook zonder dat....
Ik heb koudbloedpaarden die op zich prima tegen de kou kunnen. Ze staan 24/7 buiten maar hebben een grote schuilstal ter beschikking. En laat hen daar nu wel degelijk gebruik van maken.
Op 'slechte' dagen (veel wind en regen) staan ze regelmatig op stal, blijkbaar om even 'bij' te komen. Als het nat is, kiezen ze zonder uitzondering de stal met droge ondergrond om te gaan liggen.
En dat terwijl er ruimschoots boomgroepen, zelfs stukjes bos, en struikgewassen in de wei aanwezig zijn.
Hun voorkeur gaat zonder uitzondering uit naar de stal, met dak en drie wanden en droge, schone bodem.
Van alle 4.
Verder denk ik dat je de gedomesticeerde paarden niet per definitie kunt vergelijken met wilde paarden.
De fok heeft er toch voor gezorgd dat niet bij ieder paard de aanpassing dusdanig is zoals met wellicht graag zou zien.
In geval van ts gebruikt ze bovendien een deken om hem dunner in de vacht te houden. Ik kan mij voorstellen dat de vacht wellicht een betere isolatiewaarde zou hebben, als je dat niet deed, maar goed... wie ben ik om dat te beoordelen?
En daar ging het hier ook niet om. Het ging om koude sensatie van het zadel en ik kan mij best voorstellen dat dat mogelijk is
Schapenvacht lijkt mij op zich een goede optie, gezien dat goed 'warmt' Rendierenvacht schijnt ook erg goed te zijn.
Back on Track heeft volgens mij ook producten die bij dergelijke problemen kan helpen?