paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:17

schabrakken bewaar ik in huis als het vriest en bit doe ik in mn jaszak als ik bezig ben met poetsen, dan is ie niet zo heel koud meer als ie in de mond moet, eerst even een minuutje in je handen en het gaat prima, schabrak geld hetzelfde, zadel ligt erop dus als schabrak warm is heeft je paard daar geen last van, laarzen bewaar ik als het vriest ook thuis, wil zelf ook geen koude pootjes

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:29

Stiekum je zadel even op het buurpaard parkeren :D

Of chabrak even om je eigen benen?
Misschien is het tijd voor ''De beste tip van Bokt"!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:25

Ariebren schreef:
Een paard wat gewoon lekker in zijn vacht zit heeft totaal geen last van een zadel op omgevings temperatuur.
De buitenkant van zijn vacht heeft de omgevings temperatuur.
Er is dus geen verschil in temperatuur.
Ook nu weer een probleem wat niet bestaat.
Het probleem ligt aan de eigenaar die iets fout doet en denkt dat het het aan de kou ligt.

Tja, dat is weer iets van de paardnatuurlijksite, schat ik zo.
In koude zet het paard de haren op om lucht er tussen te krijgen die als isolatie werkt. Een zadel drukt de haren plat, weg lucht, weg isolatie, paard voelt de koude. Logica.
Niet elk paard heeft dezelfde vachtstructuur en niet elk paard heeft een even gevoelige huid en niet elk paard zit in een volledige wintervacht (paarden onder dek kweken geen wintervacht, geschoren paarden hebben geen wintervacht)en niet elk paard heeft dezelfde begin rugtemperatuur (als een paard onder dek vandaan komt is de rug warmer bv) en daarom vind je verschillen in reactie, maar er zijn wel degelijk paarden die dus verkrampen van de koude, dit gaat onbewust, het is een reflex.
Zelfs sommige paarden met wintervacht die buiten staan reageren nog, omdat de isolatie dus plots verdwijnt.
Daar kan de ruiter niks aan doen, anders dan zorgen voor isolatie tussen zadel en rug om die functie van de vacht over te nemen.

Wrijving wekt trouwens ook warmte op, dus je zadel aan de onderkant "poetsen" kan ook helpen de ergste koude er af nemen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:56

Bij de action heb je voor € 2 een boekweitkussen, even opwarmen in de magnetron en dan onder het zadel leggen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:03

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord, moest er eigenlijk wel om lachen eerlijk gezegd. Ons paard heeft wel koude spiertjes in de winter, maar hij is dan ook bijna 20 dus niet gek dat hij opstartprobleempjes heeft. Wij gebruiken een nierdeken met losrijden en uitstappen misschien dat dit voor jullie ook een idee is? Je hebt ook waterdichte, kun je gelijk ook mooi rijden als het regent! Goede tips om je zadel/dekje warmer te krijgen zijn al gegeven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:15

Ik had er ook nog nooit van gehoord en toch wel honderden paarden gereden, TOT ik er een tegenkwam hier van mijn engelse vriendin. Het is dus redelijk zeldzaam, daarom heeft niet iedereen er ervaring mee, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Tegenwoordig heeft men er verschillende theorien over die afwijken van "het zadel voelt koud aan" dus die wil ik ook wel even geven:
www.horse-advice.com, coldbacked
Let wel op het woord COULD (zou kunnen).

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:19

hey wat interessant lusitana!
die ga ik zeker even doorkijken.

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:53

je hebt er nog een dekje alles onder, en hij is niet geschoren.
ik denk niet dat het dooor de kou komt en anders miss een dekje meer eronder of het dekje binnen leggen?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:40

er zijn nu twee dagen voorbij met zacht weer, ik merk dat mijn zadel en dekje minder koud uit de schuur komen en voila, paard bolt haar rug niet meer na het opstappen.

ik ben me een beetje aan het inlezen hier en daar en heb een zitcursus geboekt voor over een paar weken ( kan nooit kwaad) , maar voor mij is dit toch wel heel doorslaggevend. zodra het wat warmer is is het probleem over, zodra het kouder wordt heeft ze er weer last van.

ik denk dat ik toch een paar kruiken op stal moet houden :D

ikbenlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:47

met een dik dekje eronder, dan voelt ie de kou van het zadel toch niet echt. & als het gaat om een paar stappen terwijl verder alles super gaat & ze geen pijn heeft zou ik me er echt niet druk om maken. :')

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:53

:+ Hahaha je hebt een arabische merrie zie ik in je profiel :') Normaal zou het me verbazen, dit verandert de zaak ;) Ik heb ook zo´n arabisch tutje. Kan het me zo voorstellen.. mijn paard klaagt niet over koude zadels, wel over jeukende dekjes (als het het verkeerde stofje is wil ze niet graag lopen en gaat ze met uitstekende bovenlip staan of proberen te krabben), en ze is echt niet allergisch ofzo.

Misschien eens een lamsvel proberen inderdaad..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:10

@ireen: hahaha, jij ook dus :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:18

De enige die ik ken die het heeft is toevallig ook 7/8 Arabier, wellicht dan geen toeval.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:18

maras schreef:
Foto komt eraan hotchocolate, moet zondagochtend om 09.00 uur al mee met buitenrit brrrrr dus dik ingepakt zal ik een foto maken en in dit topic zetten, komt goed :)

Haha dat ik dit nu lees. Ik ben morgen wel benieuwd hoe dit er uit ziet. Maar goed morgen ben ik van de partij. Ik neem mijn fototoestel mee :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:21

jeetje... wat ben JIJ een aansteller, het is een paard geen mens. Paarden hebben het niet koud. Tenminste, onder normale omstandigheden (en dus niet zulke belachelijke dingen als dekens)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:25

Het paard heeft het niet koud, het zadel voelt koud aan voor het paard. Dat is iets heel anders.
Het zadel is kouder dan de huidtemperatuur van het paard en er is geen reden om aan te nemen dat een paard geen gevoel heeft in de huid. En sommige paarden reageren wat sterker dan andere. Het is een reflex. Er zijn lichamelijke tekenen. Moeten we die maar negeren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:29

nee, maar kijk ook eens naar wat ze typt? ze probeert 't beest ook nog te bedekken met de deken enzo omdat die 't anders koud heeft. Nou oke, er vanuit gaant dat dat zadel opeens zo plotseling koud is dan helpt 't allicht als ze die deken er gewoon vanaf haalt en niet die nog half erop laat liggen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:30

Maartje1990 schreef:
jeetje... wat ben JIJ een aansteller, het is een paard geen mens. Paarden hebben het niet koud. Tenminste, onder normale omstandigheden (en dus niet zulke belachelijke dingen als dekens)

ook goedenavond :roll: :evaw:

Citaat:
De enige die ik ken die het heeft is toevallig ook 7/8 Arabier, wellicht dan geen toeval.

oh jee, arabierenkwaal? haha :')
Laatst bijgewerkt door abeltje_xx op 19-11-11 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:33

Maartje1990 schreef:
nee, maar kijk ook eens naar wat ze typt? ze probeert 't beest ook nog te bedekken met de deken enzo omdat die 't anders koud heeft. Nou oke, er vanuit gaant dat dat zadel opeens zo plotseling koud is dan helpt 't allicht als ze die deken er gewoon vanaf haalt en niet die nog half erop laat liggen.

ok, de eerste post sloeg al nergens op, maar nu wordt het toch een beetje grof. er is niks mis met een beetje respect voor elkaar :j

ik heb een deken op om haar schoner en dunner in haar vacht te houden, ik ruk em er niet af omdat de overgang van deken -> geen deken best fris kan zijn zomaar ineens, nergens voor nodig je paard zo te pesten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:41

excuses als ik ietwat grof uit de hoek kwam.

Ik zal het even onderbouwen trouwens
Citaat:
Omgevingstemperatuur
Wilde paarden overal ter wereld, in koude en warme streken, worden hun hele leven blootgesteld aan weer, wind, zon, storm en schommelende temperaturen. Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. Door een ingenieus systeem kan het paard zijn lichaamstemperatuur onder al die omstandigheden handhaven op 38 graden.

1. Vacht: de vacht die zich tweemaal per jaar vernieuwt, past zich aan de verschillende basistemperatuur per seizoen aan. Ook kan het paard door kleine spiervezels die met de haarschachten verbonden zijn de haren oprichten of platleggen. Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag (denk maar aan dubbel glas!)
2. Aders: (Slag)aders kunnen uitzetten, waardoor het bloed dichter naar het huidoppervlak gebracht wordt, waar het bloed zich kan afkoelen aan de buitenlucht.
3. Zweten: Het paard is een van de weinige zoogdieren dat via de huid kan zweten. Zweet dat verdampt, koelt de huid af.

Paarden die in stallen worden gehouden, ondervinden abrupte temperatuursveranderingen. Bijvoorbeeld in de winter: als het op stal 20 graden is en je gaat een buitenrit maken op een koude winterdag met -2 graden. Als het paard buiten de stal komt ervaart het paard een temperatuursverschil van 20 graden binnen enkele seconden. Hoewel in de natuur ook extreme schommelinge voorkomen (woestijn ’s nachts vorst en overdag 40 graden) verloopt dat vele malen geleidelijker.

Knippen en scheren is volgens Strasser niet alleen onnodig, maar ook nadelig: een geschoren vacht is veel minder effectief en in een korte vacht kan een paard minder lucht vasthouden als het de haren rechtop zet bij kou. Het meest verraderlijk is het als een paard slechts deels geschoren is: de niet geschoren gedeeltes zullen te warm zijn en de geschoren gedeeltes te koud. Ditzelfde geldt voor dekens: niet bedekte gedeeltes raken onderkoeld en bedekte gedeeltes oververhit.

Rustplaatsen
Rustplaatsen van paarden in de natuur zien er in de ogen van mensen weinig comfortabel uit: geen dak, geen zachte ligplaats, weinig beschutting etc. Echter, paarden zijn prooidieren die zich niet verschuilen, hun leven hangt af van het snel kunnen wegrennen van het roofdier. Júist als zij slapen is het belangrijk dat ze de omgeving goed kunnen overzien en hun soortgenoten goed kunnen zien, omdat die op wacht staan. Paarden kiezen uit zichzelf als beschutting vaak de helling van een heuvel op of gaan een bos binnen wanneer zij last hebben van insecten. Wind en frisse lucht zijn altijd aanwezig. In veel stallen is te weinig luchtcirculatie. Behalve met opsluiting wordt een paard in een box ook nog geconfronteerd met verveling waaruit weer allerlei stal’ondeugden’ ontstaan. Het feit dat een paard min of meer gehoorzaam in zijn stal staat, zegt alleen iets over dat het paard weet waar het z’n eten kan vinden en het feit dat zijn instincten kunnen worden onderdrukt.
bron: 'Een paardenleven lang gezond' van Dr. Hiltrud Strasser 2000.
Ook intressant http://www.paardnatuurlijk.nl

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:45

Het aklimatiseren duurt even, reden waarom nierdekens gebruikt worden (uitrijdekens). Het is niet slecht om een verwarmd paard dat de spieren verkrampt bij het aanvoelen van koude warm te houden tot het opgewarmd is van werk.
Een paard dat eenmaal aan een dek gewend is, is niet meer hetzelfde als een paard dat met een onbedekte wintervacht staat en op temperatuur is! En dus moet je dingen aanpassen. Paard zonder deken laten staan tot het koeler is, is een plan, behalve dat je dan weer langer los moet werken. Het hele doel van een paard onder dek zetten is oa dat het op werktemperatuur is.
We kunnen niet uitgaan van "het normale" en al helemaal van een paard in wintervacht. Want dit is een abnormaal geval.

Je paardnatuurlijk verhaal, wat ik al aan zag komen, want dit soort eerste posts zijn zeer herkenbaar, heeft niets te maken met de situatie. De haren worden onder het zadel plat gedruk, ergo geen isolatie meer en paard voelt de koude van het voorwerp.
In het artikel gaat het nergens over koude voorwerpen op een paard leggen.

Als je er geen ervaring mee of oplossing voor hebt, hoor je verder niet in dit topic thuis, lijkt mij?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:49

@maartje: excuses aanvaard :D
ik ken de theorie prima hoor, het de site van paardnatuurlijk ook al vaak genoeg gelezen.
ze staat toch met een deken.
maar dit topic ging niet over dekens....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:51

Maartje1990 schreef:
Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. l

Klopt dus niet. Onderzoek toonde aan dat (huis) paarden wel degelijk beschutting zoeken, maar ook zonder dat....
Ik heb koudbloedpaarden die op zich prima tegen de kou kunnen. Ze staan 24/7 buiten maar hebben een grote schuilstal ter beschikking. En laat hen daar nu wel degelijk gebruik van maken.
Op 'slechte' dagen (veel wind en regen) staan ze regelmatig op stal, blijkbaar om even 'bij' te komen. Als het nat is, kiezen ze zonder uitzondering de stal met droge ondergrond om te gaan liggen.

En dat terwijl er ruimschoots boomgroepen, zelfs stukjes bos, en struikgewassen in de wei aanwezig zijn.
Hun voorkeur gaat zonder uitzondering uit naar de stal, met dak en drie wanden en droge, schone bodem.
Van alle 4.

Verder denk ik dat je de gedomesticeerde paarden niet per definitie kunt vergelijken met wilde paarden.
De fok heeft er toch voor gezorgd dat niet bij ieder paard de aanpassing dusdanig is zoals met wellicht graag zou zien.

In geval van ts gebruikt ze bovendien een deken om hem dunner in de vacht te houden. Ik kan mij voorstellen dat de vacht wellicht een betere isolatiewaarde zou hebben, als je dat niet deed, maar goed... wie ben ik om dat te beoordelen?
En daar ging het hier ook niet om. Het ging om koude sensatie van het zadel en ik kan mij best voorstellen dat dat mogelijk is

Schapenvacht lijkt mij op zich een goede optie, gezien dat goed 'warmt' Rendierenvacht schijnt ook erg goed te zijn.
Back on Track heeft volgens mij ook producten die bij dergelijke problemen kan helpen?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:56

rendieren vacht schijnt idd vanwege de holle haren veel warmte vast te houden, toch zou ik dat niet zo snel doen omdat de holle haren supersnel afbreken en je dan een raar mottig kleedje over kan houden :D dus leuk als decoratie, maar niet op het paard...of ze hebben in de tussentijd een oplossing voor het afbreken gevonden? dan wil ik er nog wel eens naar kijken :)

ik ga eens op back on track googlen, ik hoor daar meer goede verhalen over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:22

liljebo schreef:
Maartje1990 schreef:
Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. l

Klopt dus niet. Onderzoek toonde aan dat (huis) paarden wel degelijk beschutting zoeken, maar ook zonder dat....
Ik heb koudbloedpaarden die op zich prima tegen de kou kunnen. Ze staan 24/7 buiten maar hebben een grote schuilstal ter beschikking. En laat hen daar nu wel degelijk gebruik van maken.
Op 'slechte' dagen (veel wind en regen) staan ze regelmatig op stal, blijkbaar om even 'bij' te komen. Als het nat is, kiezen ze zonder uitzondering de stal met droge ondergrond om te gaan liggen.

En dat terwijl er ruimschoots boomgroepen, zelfs stukjes bos, en struikgewassen in de wei aanwezig zijn.
Hun voorkeur gaat zonder uitzondering uit naar de stal, met dak en drie wanden en droge, schone bodem.
Van alle 4.

Verder denk ik dat je de gedomesticeerde paarden niet per definitie kunt vergelijken met wilde paarden.
De fok heeft er toch voor gezorgd dat niet bij ieder paard de aanpassing dusdanig is zoals met wellicht graag zou zien.

In geval van ts gebruikt ze bovendien een deken om hem dunner in de vacht te houden. Ik kan mij voorstellen dat de vacht wellicht een betere isolatiewaarde zou hebben, als je dat niet deed, maar goed... wie ben ik om dat te beoordelen?
En daar ging het hier ook niet om. Het ging om koude sensatie van het zadel en ik kan mij best voorstellen dat dat mogelijk is

Schapenvacht lijkt mij op zich een goede optie, gezien dat goed 'warmt' Rendierenvacht schijnt ook erg goed te zijn.
Back on Track heeft volgens mij ook producten die bij dergelijke problemen kan helpen?

ik heb ook koudbloedpaarden 24/7 buiten... en die staan doodleuk in een flinke regenbui buiten, weliswaar met de kont richting de regen, maar toch. In de zomer gebruiken ze 't echter wel omdat het schaduw en dus koelte geeft. Winter echt nooit hoor. Wellicht dat dat onderzoek is gedaan met paarden die gewent zijn om ook in de stal te staan? En dus de stal associeren met dingen als eten?