Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Maar ik vraag me wel af of het voor jou een goed idee is. Dit klinkt heel cliché, maar waaróm is het paard druk met zijn heeft? Hoe oud is het beestje? Mijn paard was druk met zijn hoofd omdat hij een hangend rooster had. Als je er in zo'n geval een slof aan gaat hangen maak je het alleen maar erger, dan kan het paard niet onder de pijn uit. Eerste tip dus: haal een tandarts erbij!
Alissa_Yara schreef:Hoi,
Ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden ongeveer. Dit is mijn 2e paard dus ik moet er nu ook 2 rijden. Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht. Dan ben ik echt weer 3 rondjes door de bak verder voordat ik hem weer normaal aan het lopen heb, hoe consequent ik er ook mee omga. Nu raadde mijn instructrice me aan om met een slofteugel te gaan rijden.
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik nu heel bokt achter me aankrijg omdat iedereen tegen de slof is, dus alsjeblieft houdt het netjes en begin niet meteen te roepen dat het je paard verpest.
Want er zijn ook veel mensen die goede dingen hebben bereikt met die teugel, en ik ben van mening dat zolang je hem maar goed gebruikt het een fijn hulpstuk is.
Dit is geen bevestiging van dat ik het ga doen, ik weet het namelijk nog niet.
Aan de ene kant denk ik dat het zinvol is, maar aan de andere kant denk ik dat ik, als ik eenmaal eraan begin, nooit meer zonder slof kan rijden.
Wat zouden jullie doen: met slof beginnen, of vol blijven houden en proberen zonder slof voor elkaar te krijgen hem ontspannen aan het lopen te krijgen? En wat nou als ik over 2 maanden merk dat hij nog steeds dit gedrag vertoont?
Nog een keer: ik weet dat ongeveer iedereen hier er fel op tegen is maar leef je even in in mijn situatie oké? En iemand evt. andere dingen die hiertegen kunnen helpen in plaats van een slof?
Alissa_Yara schreef:Hoi,
Ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden ongeveer. Dit is mijn 2e paard dus ik moet er nu ook 2 rijden. Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht. Dan ben ik echt weer 3 rondjes door de bak verder voordat ik hem weer normaal aan het lopen heb, hoe consequent ik er ook mee omga. Nu raadde mijn instructrice me aan om met een slofteugel te gaan rijden.
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik nu heel bokt achter me aankrijg omdat iedereen tegen de slof is, dus alsjeblieft houdt het netjes en begin niet meteen te roepen dat het je paard verpest.
Want er zijn ook veel mensen die goede dingen hebben bereikt met die teugel, en ik ben van mening dat zolang je hem maar goed gebruikt het een fijn hulpstuk is.
Dit is geen bevestiging van dat ik het ga doen, ik weet het namelijk nog niet.
Aan de ene kant denk ik dat het zinvol is, maar aan de andere kant denk ik dat ik, als ik eenmaal eraan begin, nooit meer zonder slof kan rijden.
Wat zouden jullie doen: met slof beginnen, of vol blijven houden en proberen zonder slof voor elkaar te krijgen hem ontspannen aan het lopen te krijgen? En wat nou als ik over 2 maanden merk dat hij nog steeds dit gedrag vertoont?
Nog een keer: ik weet dat ongeveer iedereen hier er fel op tegen is maar leef je even in in mijn situatie oké? En iemand evt. andere dingen die hiertegen kunnen helpen in plaats van een slof?

Alissa_Yara schreef:Dankjewel allemaal. Heel fijn, ik heb nu wel wat meer duidelijkheid want ik had zelf nog aan lang niet alle opties gedacht. Ik wacht in ieder geval even tot donderdag, dan komt de tandarts. Eigenlijk ga ik er zelf heel erg vanuit dat het een beetje uitproberen is, dat hebben al mijn paarden in het begin gedaan. Misschien dat hij het iets heftiger doet dan de anderen. Maar omdát hij het iets heftiger doet kan het natuurlijk ook medisch zijn, dus als hij hier nog even mee doorgaat laat ik hem maar een keer onderzoeken ofzo? Hij is klinisch goedgekeurd, rontgenologisch heb ik niet laten doen dus dat is ook nog een optie. Vrijdag heb ik les dus dan ga ik er ook volop aan werken. Ik laat jullie nog weten hoe het allemaal gegaan is, ook bij de tandarts enzo!
Sheran schreef:Een paard probeert jé niet uit, hij probeert uit wie van de twee de dominante is, jij of hij
Alissa_Yara schreef:Sheran schreef:Een paard probeert jé niet uit, hij probeert uit wie van de twee de dominante is, jij of hij
Ja, zo kan je het beter zeggen, dat bedoelde ik. En dat is hij nu dus aan het doen denk ik. Maarja als het langer zo blijft ga ik er wel iets aan doen want dan zal het medisch zijn.
MaartPaard schreef:Maar waarom zou je die strijd met hem aan willen gaan? Het is belangrijk dat hij tijdens het poetsen en verzorgen al weet dat jij de leider bent. Daarnaast moet het rijden leuk zijn en geen strijd worden, dan kom je dat soort problemen niet meer tegen