Slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:29

Er wordt zo weinig aandacht besteed aan de zit van de ruiter, de beweeglijkheid van je eigen lichaam en de manier waarop dit inwerkt op het paard. Terwijl wij 9 van de 10 keer degene zijn die het paard doen blokkeren, vandaar dat ik al om een filmpje vroeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:33

Daarom voegde ik dat er even aan toe, (jij bent bezig met CR, toch) dacht al dat je die richting uit wilde :)

Een slof lost niet op, wat door de ruiter wordt veroorzaakt, dan is het alleen een quick-fix en symptoombestrijding, en kom je er idd nooit meer vanaf, omdat er niets wordt opgelost. Alleen maar verdoezeld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:35

Jup ik doe idd CR en klassieke dressuur, maar volgens mij zou dit voor alles moeten gelden.

Daarbij trek je met een hulpteugel je paard vaak IN elkaar terwijl je hem juist los wil maken zodat hij een goede LVO kan aannemen (lengtebuiging, voorwaarts-neerwaarts en ondertredend achterbeen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:36

Hoi,

Ik ben niet tegen de slof hoor :D . Maar ik vraag me wel af of het voor jou een goed idee is. Dit klinkt heel cliché, maar waaróm is het paard druk met zijn heeft? Hoe oud is het beestje? Mijn paard was druk met zijn hoofd omdat hij een hangend rooster had. Als je er in zo'n geval een slof aan gaat hangen maak je het alleen maar erger, dan kan het paard niet onder de pijn uit. Eerste tip dus: haal een tandarts erbij!

Als er niets met zijn gebit is, drijf hem dan naar de hand toe, maar dat doe je vast al.

Anders zou je er onder begeleiding best een slof aan kunnen hangen, maar persoonlijk ben ik daar niet zo voor bij paarden die ja-knikken, omdat ze dan steeds een ruk in de mond krijgen. Mijn ervaring is dat ze dan stoppen als ze een slof om hebben maar het weer proberen als hij eraf is. Ik zou dan eerder voor een elastiek kiezen, kijken of dat lukt :)

Alissa_Yara schreef:
Hoi,
Ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden ongeveer. Dit is mijn 2e paard dus ik moet er nu ook 2 rijden. Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht. Dan ben ik echt weer 3 rondjes door de bak verder voordat ik hem weer normaal aan het lopen heb, hoe consequent ik er ook mee omga. Nu raadde mijn instructrice me aan om met een slofteugel te gaan rijden.
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik nu heel bokt achter me aankrijg omdat iedereen tegen de slof is, dus alsjeblieft houdt het netjes en begin niet meteen te roepen dat het je paard verpest.
Want er zijn ook veel mensen die goede dingen hebben bereikt met die teugel, en ik ben van mening dat zolang je hem maar goed gebruikt het een fijn hulpstuk is.
Dit is geen bevestiging van dat ik het ga doen, ik weet het namelijk nog niet.
Aan de ene kant denk ik dat het zinvol is, maar aan de andere kant denk ik dat ik, als ik eenmaal eraan begin, nooit meer zonder slof kan rijden.

Wat zouden jullie doen: met slof beginnen, of vol blijven houden en proberen zonder slof voor elkaar te krijgen hem ontspannen aan het lopen te krijgen? En wat nou als ik over 2 maanden merk dat hij nog steeds dit gedrag vertoont?

Nog een keer: ik weet dat ongeveer iedereen hier er fel op tegen is maar leef je even in in mijn situatie oké? En iemand evt. andere dingen die hiertegen kunnen helpen in plaats van een slof?

lautjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:40

Ik snap je heel goed, dat het moeilijk is voor jou en je paard. Heb je al eens een Martingaal geprobeerd? Of een elastiek? Dat is nog iets minder heftig dan een slofteugel. Als dat ook niet helpt, kun je aan andere mensen die ook een eigen paard hebben met dat of een ander probleem vragen wat hún doen. Als die oplossing óók niet helpt, dan kun je een slofteugel proberen. Dan moet iemand anders zich er niet mee bemoeien!

Alissa_Yara schreef:
Hoi,
Ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden ongeveer. Dit is mijn 2e paard dus ik moet er nu ook 2 rijden. Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht. Dan ben ik echt weer 3 rondjes door de bak verder voordat ik hem weer normaal aan het lopen heb, hoe consequent ik er ook mee omga. Nu raadde mijn instructrice me aan om met een slofteugel te gaan rijden.
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik nu heel bokt achter me aankrijg omdat iedereen tegen de slof is, dus alsjeblieft houdt het netjes en begin niet meteen te roepen dat het je paard verpest.
Want er zijn ook veel mensen die goede dingen hebben bereikt met die teugel, en ik ben van mening dat zolang je hem maar goed gebruikt het een fijn hulpstuk is.
Dit is geen bevestiging van dat ik het ga doen, ik weet het namelijk nog niet.
Aan de ene kant denk ik dat het zinvol is, maar aan de andere kant denk ik dat ik, als ik eenmaal eraan begin, nooit meer zonder slof kan rijden.

Wat zouden jullie doen: met slof beginnen, of vol blijven houden en proberen zonder slof voor elkaar te krijgen hem ontspannen aan het lopen te krijgen? En wat nou als ik over 2 maanden merk dat hij nog steeds dit gedrag vertoont?

Nog een keer: ik weet dat ongeveer iedereen hier er fel op tegen is maar leef je even in in mijn situatie oké? En iemand evt. andere dingen die hiertegen kunnen helpen in plaats van een slof?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:44

Ik vermoed dat het al wel genoemd is, maar ik zou ervoor gaan om je paard eerst eens helemaal na te laten kijken voordat je uberhaupt aan hulpmiddelen denkt. En als alles in orde is dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar het oplossen zonder hulpmiddelen, desnoods met andere instructie of een volledig ander rijsysteem...
Ik vind de slof vooral goed als simpele oplossing voor het lange teugelwerk, haha.

Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:52

Ik heb het topic niet geheel doorgelezen maar wel wat stukjes en het is inderdaad al genoemd maar ik wil het toch nog even benadrukken.

Laat het paard inderdaad nakijken of ga na waar het drukke hoofd vandaan komt. Waarschijnlijk heeft het paard een traumatische ervaring gehad met de teugel of inderdaad pijn. Misschien oko flinke pijn in de rug. In mijn ogen is het hoofd in de lucht gooien alleen maar een teken van dat hij iets aan wilt geven. Als je hier een slof aan hangt zal het probleem of de pijn alleen maar erger worden. Een slof eraan hangen zie ik als symptoombestrijding en niet als oplossing voor het werkelijke probleem. Zo denk ik overigens ook over andere hulpteugels..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:24

@Caire en yamca, das toch juist het probleem tegenwoordig?? lesgevers zijn echt hondslui geworden als je het mij vraagt. Maar ruiters net zo. Vriendin van mij heeft haar paard op een pension stal staan en daar krijgen een stel meiden van dezelfde mevrouw les. Alle mensen die zij les geeft rijden standaard met een slof, en altijd strak. Ik kan daar echt niet tegen he, voel het bloed door mijn aderen stromen, sta te stomen van woede maar je weet dat het niks gaat uithalen als je er wat van zegt. Daar komt ook wel eens een klant langs om met haar paard in de bak aan de gang te gaan.. man.. wat een gruwelijk lelijke ruiter is dat, hoe slecht kun je een paard laten lopen. En dat is echt geen nieuws onder de zon. Hulpteugels worden steeds vaker aangeraden, nu komen er weer mensen met elastiek aanzetten.. man man man. Ik heb vanaf kleins af aan, toen paardrij-les nog gegeven werd door drilmeesters juist geleerd dat 98% v/d problemen waar je als ruiter tegenaan loopt met het paard.. bij de ruiter vandaan komen. De overige 2% kan medisch zijn of verkeerde bitten/zadels en ga zo maar door. Hulpteugels?? Als je er over begon dan .. wat.. nee.. dat durfde ik niet eens :S Je keek je ogen uit in een ruitersportzaak toen er in eens dingen als een slof lagen, dat waren wel hele lange teugels. Alsof er aliens geland waren.. werkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:03

Dat is ook zo.
Je kunt een rijtechnisch probleem, dat veroorzaakt wordt door een fout in het rijden, niet oplossen met een hulpteugel imo. Vind een slof an sich niet een vreselijk fout ding, maar de meeste problemen zijn rijtechnisch van aard, en imo moet je ze daar ook oplossen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:05

slofteugels zijn enorm handig als lange teugel bij shetlanders! Maar voor een rijtechnisch probleem is hij niet geschikt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:28

Inderdaad Yamcha, veel hulpteugels op zich zijn niet slecht. Maar ze worden te snel gebruikt met de nodige slappe excuses. Men zoekt nauwelijks nog naar het probleem bij zichzelf maar leggen het snel bij het paard neer. Als ik alleen al bij die pensionstal zie hoe slecht veel meiden rijden, of ze nou les hebben bij slof-lesgever ja of nee. Dan vraag ik me af waar we eigelijk in gods naam mee bezig zijn met z'n alle. Als ik straks weer opzoek moet naar een nieuw bij-rijpaard als ik in de omg van Amsterdam woon wil ik absoluut niet rijden bij of voor iemand die hulpteugels als excuus gebruikt.. dan rij ik liever helemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:33

Sowieso...... eerst wordt gevraagd of het zadel past, dan of het gebit wel in orde is, dan mss wel last van de rug, en als het dat niet is hebben we wel alles uitgesloten..... behalve de ruiter, maar het is net of die tegenwoordig nergens meer op aangesproken mag worden.

Is offtopic, zal er een nieuw topic over openen.....

[RT-D] Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Kunnen we ontopic verder :D

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:10

Ik ben niet tegen de slofteugel maar met zo'n paard kan je het beter kalm aan doen.
Ze is gewoon een beetje gevoelig in haar mond en daar mag je trouwens heel blij om zijn, haar niet gaan pushen, overhalen, ... met een slof.
Blijf gewoon heel licht in je hand en rijdt je paard vooral met je benen. Ik heb al veel zo'n paarden en pony's gereden dus ik kan wel wat tips geven:
Om je paard aan te teugel te RIJDEN, niet te trekken, moet je ze vooral goed vooruit rijden, niet te snel, dat je ze onder controle hebt, maar de achterhand moet goed meezijn zodat ze over hun rug kunnen lopen en dan is het makkelijker voor het paard om zijn spieren te gebruiken om zijn hoofd in stelling te brengen. Je binnenbeen steeds goed aanhouden en je buitenteugel ook (niet trekken) gewoon iets meer contact, en heel soms is heel lichtjes spelen met je binnenhand, als ze tegenwerkt, gewoon lichtjes benen geven en weer verder doen. voor het minste dat ze haar hoofd lager doet, meteen je binnenhand mee geven. effe wachten en dan weer opnieuw... Volgende keer moet ze wat meer zakken en zo komt het wel in orde, alles op zen tijd. Al is het maar 1 cm dat ze meegeeft, uiteindelijk zal ze merken dat als ze haar hoofd naar beneden doet, ze meer vrijheid krijgt.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 07:54

Dankjewel allemaal. Heel fijn, ik heb nu wel wat meer duidelijkheid want ik had zelf nog aan lang niet alle opties gedacht. Ik wacht in ieder geval even tot donderdag, dan komt de tandarts. Eigenlijk ga ik er zelf heel erg vanuit dat het een beetje uitproberen is, dat hebben al mijn paarden in het begin gedaan. Misschien dat hij het iets heftiger doet dan de anderen. Maar omdát hij het iets heftiger doet kan het natuurlijk ook medisch zijn, dus als hij hier nog even mee doorgaat laat ik hem maar een keer onderzoeken ofzo? Hij is klinisch goedgekeurd, rontgenologisch heb ik niet laten doen dus dat is ook nog een optie. Vrijdag heb ik les dus dan ga ik er ook volop aan werken. Ik laat jullie nog weten hoe het allemaal gegaan is, ook bij de tandarts enzo!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:58

Als er geen medische redenen zijn dat hij zo onrustig is met het hoofd (tanden, rug, zit het zadel goed etc)
zou ik toch liever voor een Thiedeman of halsverlenger gaan; met een slof zet je het meteen zo vast.
Ik had een paard die ik met slof reed, moest van de oude eigenaar. Toen de fysio een keer bij hem kwam, bleek hij van atlas tot staart helemaal vast te zitten. Ik zie de slof nu als allerslechtste oplossing en zou daar als allerlaatst voor kiezen.
Mijn nieuwe paard rijd ik zonder hulpteugel..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:29

Alissa_Yara schreef:
Dankjewel allemaal. Heel fijn, ik heb nu wel wat meer duidelijkheid want ik had zelf nog aan lang niet alle opties gedacht. Ik wacht in ieder geval even tot donderdag, dan komt de tandarts. Eigenlijk ga ik er zelf heel erg vanuit dat het een beetje uitproberen is, dat hebben al mijn paarden in het begin gedaan. Misschien dat hij het iets heftiger doet dan de anderen. Maar omdát hij het iets heftiger doet kan het natuurlijk ook medisch zijn, dus als hij hier nog even mee doorgaat laat ik hem maar een keer onderzoeken ofzo? Hij is klinisch goedgekeurd, rontgenologisch heb ik niet laten doen dus dat is ook nog een optie. Vrijdag heb ik les dus dan ga ik er ook volop aan werken. Ik laat jullie nog weten hoe het allemaal gegaan is, ook bij de tandarts enzo!

Ai fout fout fout, een paard kán je niet uitproberen! Zo denkt een paard niet! Een paard werkt niet uit onwil. Behalve als hij pijn heeft of de ruiter iets niet goed doet. Het is gewoon zo, 95% ligt aan de ruiter. 4.9% aan het fysieke verhaal (hoort ook bij de ruiter eigenlijk), 0.000001% aan het paard. Sorry dat ik zo reageer maar ik zie dit zo vaak, een paard kán niet in theorieen denken. Daar is hij simpelweg te dom voor, een paard werkt vanuit z'n instinct dus 'uitproberen' komt niet in zijn hoofd voor. Een hond kan dat wel, maar een paard niet.

In ieder geval goed dat je de tandarts laat komen. Echter wordt vaak gedacht omdat het paard zijn hoofd niet goed gebruikt dat het probleem dan ook daar zit. Ik ben van mening dat het echt in de rug zit. Dus alsjeblieft, laat daar ook naar kijken.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 09:41

MaartPaard: sorry hoor, maar kan jij in het hoofd van een paard kijken? Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat paarden dóm zijn. Paarden zijn slimmer dan jij denkt, ik heb er genoeg ervaring mee. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat ik bijvoorbeeld 2 weekjes het paard van iemand moet verzorgen en na een paar keer rijden begint hij met uitproberen. Als ik daar doorheen ben loopt hij weer braaf. En niet alleen met rijden, ook met op stal zetten, de eerste keren proberen om weg te rennen en als hij doorheeft dat dat niet gaat lukken houdt hij er mee op. No offence tegen jou ofzo, maar ik vind dat je niet zomaar kan concluderen dat paarden dom zijn, want naar mijn mening zijn ze dat echt niet.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:59

Daar gaat het niet om, dat was even simpelweg gezegd. Een paard moet vanuit zijn instinct overleven, en hij kan alleen overleven in vrede. Een paard wat met respect behandeld wordt, op een goede manier gereden, en waar naar geluisterd wordt, zal nooit dit soort dingen doen! Als een paard jou 'uitprobeert' wil hij jou er inderdaad afhebben, dit doet hij om een reden, pijn/angst/stress/blokkade, dús is er iets niet goed! Je kan er tegenin gaan, maar dit zal niet in je voordeel werken. Luister naar je paard en zoek de vrede op ipv de strijd. Sorry dit is hoe ik er over denk en ik ben zelf 100% zeker van mijn mening..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:15

Een paard probeert jé niet uit, hij probeert uit wie van de twee de dominante is, jij of hij :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:21

Sheran schreef:
Een paard probeert jé niet uit, hij probeert uit wie van de twee de dominante is, jij of hij :)

Juist. En als hij weet dat jij dat bent, dan zal hij zich bij jou ook vertrouwd en vooral veilig voelen.
Weet je paard dat hij dominant is, dan heb je 2 kansen:
1) je hebt een braaf paard die het wel prima vind en zoiezo niet snel onder de indruk is (dat zijn fijne beginnerspaarden)
2) je paard voelt zich onveilig in de situatie, en probeert daar iets aan te doen (vluchten, ruiter eraf krijgen enz.)

En het kan ook zijn dat je paard gaandeweg tot de conclusie komt dat je toch wel te vertrouwen bent/hij zich wel veilig kan voelen, waardoor dit gedrag na een tijdje verdwijnt.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 10:31

Sheran schreef:

Ja, zo kan je het beter zeggen, dat bedoelde ik. En dat is hij nu dus aan het doen denk ik. Maarja als het langer zo blijft ga ik er wel iets aan doen want dan zal het medisch zijn.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:40

Maar waarom zou je die strijd met hem aan willen gaan? Het is belangrijk dat hij tijdens het poetsen en verzorgen al weet dat jij de leider bent. Daarnaast moet het rijden leuk zijn en geen strijd worden, dan kom je dat soort problemen niet meer tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:54

Alissa_Yara schreef:
Sheran schreef:

Ja, zo kan je het beter zeggen, dat bedoelde ik. En dat is hij nu dus aan het doen denk ik. Maarja als het langer zo blijft ga ik er wel iets aan doen want dan zal het medisch zijn.

't Wordt steeds gekker hier. Wanneer ga je een join up doen? :')

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 10:59

Yamcha schreef:
't Wordt steeds gekker hier. Wanneer ga je een join up doen? :')

Hoezo, wat is hier gek aan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:05

MaartPaard schreef:
Maar waarom zou je die strijd met hem aan willen gaan? Het is belangrijk dat hij tijdens het poetsen en verzorgen al weet dat jij de leider bent. Daarnaast moet het rijden leuk zijn en geen strijd worden, dan kom je dat soort problemen niet meer tegen

Dat vertrouwen winnen is geen gevecht. Juist belonen voor goede dingen, gerust stellen als het spannend wordt en daarnaast consequent zijn (dan weet het paard wat het aan je heeft) zorgen ervoor dat het vertrouwen er komt.