Effect bit omgekeerd in hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Effect bit omgekeerd in hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:20

Bit móet nooit verkeerd om, dat is niet goed :n

Longeerlijn doe ik wel achter de oren langs ja, dan trek je het bit niet door de mond als paard zich sterk maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:22

Longeerlijn achter de oren doe ik altijd, geeft een veel prettigere drukverdeling.
Maar een bit verkeerd om... De term zegt het al: VERKEERD om. Dat doet geen enkele deskundige. Niet als 'ie fatsoenlijk en met verstand van zaken werkt tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:31

Imo moet je altijd zoeken naar wat voor het paard het fijnst is, de kans op een meewerkend paard is dan gewoon het grootst. Dus een passend bit, dat goed in de mond ligt, passend tuig, en zelf vriendelijk en eerlijk zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:33

Denk als je het bit er verkeerd om in doet en de longeerlijn achter de oren doet het bit enorm in een punt doorbuigt, mn als er wat druk op komt te staan.
Zou de punt dan in het gehemlte of de tong drukken?
Oh ik kan me zo voorstellen dat dit paard verzet getoond heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:36

Ja, het kan niet anders dan dat het heel pijnlijk is geweest voor het paard. Imo echt dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:44

Citaat:
Imo moet je altijd zoeken naar wat voor het paard het fijnst is, de kans op een meewerkend paard is dan gewoon het grootst. Dus een passend bit, dat goed in de mond ligt, passend tuig, en zelf vriendelijk en eerlijk zijn.

En in die zoektocht naar wat voor elk individueel paard het fijnst is, kun je ook best uitkomen op uberhaupt niet met of aan het bit longeren.
"Vroeger" was het (in mijn omgeving in ieder geval) heel normaal om aan een kaptoom te longeren. Longeren aan een gewoon hoofdstel deden we eigenlijk (bijna) nooit.
Bij jonge dieren werd er wel een bit ingedaan, maar daar ging de longeerlijn niet aan. Het bijzetten gebeurde in eerste instantie ook op kaptoom, en pas in een later stadium eens aan het bitje.

Misschien ook nog een overweging waard, als je zelf of een nieuwe "bijrijder" met het paard verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:54

Ik longeer altijd aan het halster, hij loopt dan braaf zijn rondjes, linksom en rechtsom, halsje naar beneden. Als het al eens niet goed gaat, dan komt het eerder door mijn miscommunicatie naar hem toe, dan dat hij niet wil.

Ze komt niet meer en ik wil er eerst maar helemaal niemand meer bij.
Het liggen had hij volgens de bijrijder gedaan om onder het werk uit te komen. Als dat zo is, dan is dat erg vervelend, want dat is hem dus gelukt, hopelijk probeert hij dat dus niet nogmaals.

De manier van longeren, schijnt een methode van Lammert Haanstra te zijn? Bit wordt minder flexibel voor korte perioden, zo werkt het scherper in zonder pijn te doen, dit in samenwerking met de longeerlijn achter de oren zorgt voor een beperkte zijwaartse beweging? Dit was de uitleg.
Maar scherper inwerken, betekent imo meer pijn doen.

Ik ga zelf maar met hem aan de slag, even kijken hoe hij het nu doet aan de longe.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:03

Gekke vraag misschien maar bit verkeerd om doel je dan op achterste voren of onderste boven want dat vind ik nogal een verschil.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:07

Jeetje TS wat vreemd van je (ex)bijrijdster... zo een zou ik niet bij mijn paarden in buurt willen hebben :n
kan mij echt niet voorstellen dat Lammert Haanstra voorschrijft om het bit verkeer om te gebruiken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:36

Ik kan me dat haast niet voorstellen, maar ben heel benieuwd naar een artikel daarvan.
Iemand het boekje van Lammert Haanstra?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:40

Lammert is juist erg van een stille, stabiele, rustige inwerking van het bit, dus ik kan me dat niet zo goed voorstellen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:53

Hoe kun je een bit nou ondersteboven indoen?
Dat een bit verkeerd om zit is duidelijk zichtbaar, maar alle bitten die ik tot nu toe heb gezien (inclusief mijn eigen dubbelgebroken K&K bitten waar iemand op de vorige pagina het over had) zijn in mijn ogen geheel symmetrisch en even flexibel wb. onder en boven.
Dus dan bestaat er toch geen ondersteboven?

Of ben ik nou gek?

TS: die bijrijdster had ik direct de laan uitgestuurd. Wat een vervelend voorval!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:55

De K&K ultra dynamic kan wel degelijk ondersteboven, daarom staat er ook een "v" op een zijkant, die is namelijk niet symmetrisch (middenstukje). (Hiervan heb ik ook wel eens gehoord dat sommigen hem om wat voor een reden dan ook ondersteboven in doen)

Afbeelding

Citaat:
KK-Ultra bitten zijn voorzien van een smaller tussenstuk dat 45 graden gedraaid naar voren is. Hierdoor werkt een ophouding sneller in op de tong van het paard. Op deze manier kan duidelijker en efficiënter met het paard gecommuniceerd worden.
Laatst bijgewerkt door Taffje op 26-10-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:59

Ahja, dat zou inderdaad kunnen. Die heb ik niet, dat scheelt.
Maar inderdaad, zo'n bit is dan niet symmetrisch en dan zit er een onder en bovenkant aan. Lijkt me
logisch :j

Bedankt voor je antwoord in ieder geval, schoot al lichtelijk in de stress :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:05

Sonja schreef:
Voelt voor het paard denk ik vergelijkbaar comfortabel met als dat je zelf je string achterstevoren aantrekt en flink ophijst, om er daarna mee te gaan hardlopen.

You made my day!!!! _O- :)) :')

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:09

Mindim schreef:
Ze komt niet meer en ik wil er eerst maar helemaal niemand meer bij.

Heel verstandig. Als het niet goed voelt, niet doen. Ik heb dat ook moeten leren. Je wilt geen strenge eigenaar zijn, maar het is heel lastig om de benadering van je paard af te stemmen; hoe hard laten werken, hoe belonen, wanneer aanpakken etc. Vooral bij een jong paard wil je dit toch in eigen hand houden lijkt me. Hier is geen echte waarheid over. Ook al doet Lammert het zo, het kan ook anders.
Dus blijf je gevoel volgen!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:28

Ik heb zojuist het boekje van Lammert snel doorgelezen maar ben nergens tegengekomen dat hij adviseert om het bit omgekeerd er in te hangen. Kon het me ook niet voorstellen, ik heb een cursus bij hem gevolgd en hij komt op mij niet over als een type dat zulke adviezen zou geven. Wel staat erin dat bij moeilijke paarden de longe achter de oren langs bevestigd kan worden. Overigens wel met de vermelding dat die methode alleen geschikt is voor ervaren longeurs.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:09

Sonja schreef:
Lammert is juist erg van een stille, stabiele, rustige inwerking van het bit, dus ik kan me dat niet zo goed voorstellen.

Inderdaad. Sowieso vind ik het niet 'professional' om dingen zo op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:27

Een jong paard meteen al af te straffen met een scherpere inwerking van een bit, is toch not done?? Goed dat ze niet meer komt, als ze zo weinig geduld heeft en meteen met straffe dingen aankomt, weg wezen...

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:33

Pfff goed dat je de bijrijder de laan uit hebt gestuurd. Ik ben van mening, dat als een paard in protest gaat dit 99% altijd de schuld van de ruiter is.
Die ene procent zal jou paard echt niet zijn als ik je zo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:35

Het bit was omgekeerd. Ik heb een simpel enkelgebroken bit.
Al met al ben ik op het gebied van bijrijders wel een beetje gedesillusioneerd. Of men komt niet of ze doen het op deze manier.
Ik geef ze alle ruimte en vertrouwen met en naar mijn paard, had ik beter niet kunnen doen. Ik heb er zwaar de smoor in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:36

Geen enkel paarden mens zal dit gaan gebruiken bij een paard wat beleerd word, of sowieso een paard dat .... niet luistert!
Deze geweldige mensen die dit doen zo snel mogelijk de laan uit sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:38

Jaren geleden ook op zoek geweest, was ook een drama, of niet komen, herhaaldelijk niet komen, jij maar wachten en niet afbellen, of wel afspreken en dan in eens zeggen dat je zwanger bent na de 3e keer....en dan kontakt houden voor na de baby en dan doodleuk vertellen dat je na een maand na de bevalling al weer zwanger bent zoals geplant ook nog en dus niet meer gaat rijden...jawel.en ik haar maar als 1e keus aanhouden......en dat alles voor een gratis paard met nieuw tuig met alles er op en eraan......of mensen die helemaal niet kunnen rijden.....voor mij dus nooit meer....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:43

russel schreef:
Jaren geleden ook op zoek geweest, was ook een drama, of niet komen, herhaaldelijk niet komen, jij maar wachten en niet afbellen, of wel afspreken en dan in eens zeggen dat je zwanger bent na de 3e keer....en dan kontakt houden voor na de baby en dan doodleuk vertellen dat je na een maand na de bevalling al weer zwanger bent zoals geplant ook nog en dus niet meer gaat rijden...jawel.en ik haar maar als 1e keus aanhouden......en dat alles voor een gratis paard met nieuw tuig met alles er op en eraan......of mensen die helemaal niet kunnen rijden.....voor mij dus nooit meer....

Oeps...verkeerd geantwoord!!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 26-10-11 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:43

gipsycob schreef:
Pfff goed dat je de bijrijder de laan uit hebt gestuurd. Ik ben van mening, dat als een paard in protest gaat dit 99% altijd de schuld van de ruiter is.
Die ene procent zal jou paard echt niet zijn als ik je zo hoor.

Ben ik met je eens. We hebben hem geleerd om naar je toe te draaien als je naar zijn flank staart. Dus als het met longeren niet goed gaat, komt het voor 9 van de 10 keer daar door. Ik leg de schuld niet vaak bij het paard, probeer eerst altijd te kijken of ik duidelijk ben. Helaas lost een ander het op deze manier op. Morgenvroeg zal ik hem even longeren, kijken hoe hij reageert.
Zes jaar lang probeer ik hem zo zorgeloos mogelijk, zonder nare ervaringen aan tuig of dergelijke op te voeden (wel consequent, maar met wil om te werken voor de baas en niet uit angst voor de gevolgen) en dan gebeurt dit en eigenlijk gewoon mijn eigen schuld, dus ik baal er van.