Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:53

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:11

Wat een schat aan informatie wordt hier gegeven, leuk! En ik vind het een geweldig idee om zelf een zadel te bouwen. Een van mijn medestudenten gaat zich nu bezig houden met het zelf bouwen van westernzadels op maat, erg leuk.
In de kunststof bomen van Deuber zit niet veel variatie overigens, de variatie moet gehaald worden uit de kussens. Er is nu ook een western zadel in de maak met een kunststof boom met wolgevulde kussens eronder (niet zo dik als een dressuurzadel hoor) en met een verstelbare fork. Maar die is nog in prototype. Het meest gebruikt in de westernzadels blijft toch de houten boom, maar die is er echt in ontelbaar veel varianten. Binnenkort krijg ik een stuk of 10 kale bomen om mee te beginnen met passen.
Ik heb trouwens voor iemand een zadel besteld op de boom van het endurance model (de quantum) maar dan met de beugelophanging iets verder naar achteren ivm de houding en zit. En voor weer iemand anders met 2 ringen voor de beugelophanging achter elkaar, dan kan je kiezen.
Ik heb zelf nog nooit op een malibaud gezeten, maar ik ben er nu wel erg benieuwd naar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:22

Cambiar schreef:
Ik had je die link destijds aangeraden é ;-) (qua stijl helemaal mijn ding), Moragh is meen ik me te herinneren niet zo 100% tevreden over de geometrie van zijn zadels....dat vind ik nu wel 1 van de belangerijkste zaken om een goed zadel te hebben...
Zadels é :D ..........

Oh ja, was jij dat? Thanks dan :D Heb gemist wat Moragh's bezwaar was en waarom ze niet tevreden is over de geometrie, dus Moragh, als je dat nog een keer kort wilt toelichten, dan graag. Ik 'ken' deze zadels verder niet maar vind ze er veelbelovend uit zien en wel 't type zadel wat ik straks wil, binnen een prijsklasse die ik ook nog een keer op kan brengen.

Tja, da's dus inderdaad altijd een beetje tricky met kleine bedrijfjes. Aan de andere kant... er zijn in Amerika boommakers die gewoon in hun eentje werken en alleen bomen op maatbestelling maken... grootte hoeft dus niks te zeggen over de kwaliteit. Even goed research doen qua naam of navragen bij goede ervaren zadelmakers.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:36

melrovers schreef:
Wat een schat aan informatie wordt hier gegeven, leuk! En ik vind het een geweldig idee om zelf een zadel te bouwen. Een van mijn medestudenten gaat zich nu bezig houden met het zelf bouwen van westernzadels op maat, erg leuk.
In de kunststof bomen van Deuber zit niet veel variatie overigens, de variatie moet gehaald worden uit de kussens. Er is nu ook een western zadel in de maak met een kunststof boom met wolgevulde kussens eronder (niet zo dik als een dressuurzadel hoor) en met een verstelbare fork. Maar die is nog in prototype. Het meest gebruikt in de westernzadels blijft toch de houten boom, maar die is er echt in ontelbaar veel varianten. Binnenkort krijg ik een stuk of 10 kale bomen om mee te beginnen met passen.
Ik heb trouwens voor iemand een zadel besteld op de boom van het endurance model (de quantum) maar dan met de beugelophanging iets verder naar achteren ivm de houding en zit. En voor weer iemand anders met 2 ringen voor de beugelophanging achter elkaar, dan kan je kiezen.
Ik heb zelf nog nooit op een malibaud gezeten, maar ik ben er nu wel erg benieuwd naar.

Wat leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar uw medestudente haar toekomstige creatie. Ik heb hier trouwens fantastische boeken liggen over de bouw van een westernzadel, drie-delige versie met zeer veel foto's en info.
Welke type bomen krijgt u mee? Geeft u daar een demonstratie mee voor publiek?
Is het niet link om aan de beugelophanging te veranderen als de geometrie van een boom daarop gebaseerd is (ik hoop dat ik het beetje verstaanbaar uit druk...)
Wolgevuld is beste, niet te dikke kussens is een must voor een Iberisch paard. Ik heb hier een nieuw handgemaakt dressurzadel mee vandaag die mijn leraar zelf gemaakt heeft, die ik mag hebben omdat hij ermee stopt en ik enkele zadels nodig heb om m'n jonge spul mee op te leren (ik zou zelf nooit Engels kopen, maar een gekregen paard kijkt m'n niet in de mond :-)), een kopie van een KN dressuurzadel. Mij lijken zo'n dikke kussens eerder een onstabiele ligging te geven aan het zadel...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-10-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:39

Francis schreef:
Westernbars + McClellan opbouw kan wel, dat zijn twee gelijkwaardige rijstijlen.
Even heel zwart/wit gesteld: de GM-boom is meer een 'verlichte zit boom' terwijl jij meer een 'op je kontzakken'-zit wilt... Misschien dat dat illustreert wat ik bedoel ;)

Nog even kort mijn ervaring, niet om nu een GM boom te promoten oid, maar wel om correcte info door te geven.
GM is juist meer naar achter qua zit (of vooral misschien zwaartepunt), er wordt zeker ook "verlicht" op gereden, maar zitten vind ik zelf vooral super fijn en makkelijk.
Als ik het vergelijk met een Malibaud is GM wel gericht op meer snelheid... Het zadel "voelt" sneller...
Precies uitleggen kan ik het niet... zal binnenkort weer eens beide zadels na elkaar rijden, altijd leuk om weer even aan het nadenken gezet te worden!

Overigens heb ik hier dus 2 bomen liggen en in het echt lijken ze wat meer op een Mc Clellan dan op de foto...
Cambiar, je bent altijd welkom om ze eens te bekijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:43

Moragh schreef:
GM is juist meer naar achter qua zit (of vooral misschien zwaartepunt), er wordt zeker ook "verlicht" op gereden, maar zitten vind ik zelf vooral super fijn en makkelijk.
Als ik het vergelijk met een Malibaud is GM wel gericht op meer snelheid... Het zadel "voelt" sneller...

Ok, op de foto ziet het er inderdaad al 'sneller' uit, ik snap denk ik wel wat je bedoelt ;)
Zou je nog es uit kunnen leggen (of aangeven waar je dat gedaan hebt) wat je bezwaar is t.o.v. de Petel zadels?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:52

Francis schreef:
Cambiar schreef:
Ik had je die link destijds aangeraden é ;-) (qua stijl helemaal mijn ding), Moragh is meen ik me te herinneren niet zo 100% tevreden over de geometrie van zijn zadels....dat vind ik nu wel 1 van de belangerijkste zaken om een goed zadel te hebben...
Zadels é :D ..........

Oh ja, was jij dat? Thanks dan :D Heb gemist wat Moragh's bezwaar was en waarom ze niet tevreden is over de geometrie, dus Moragh, als je dat nog een keer kort wilt toelichten, dan graag. Ik 'ken' deze zadels verder niet maar vind ze er veelbelovend uit zien en wel 't type zadel wat ik straks wil, binnen een prijsklasse die ik ook nog een keer op kan brengen.

Tja, da's dus inderdaad altijd een beetje tricky met kleine bedrijfjes. Aan de andere kant... er zijn in Amerika boommakers die gewoon in hun eentje werken en alleen bomen op maatbestelling maken... grootte hoeft dus niks te zeggen over de kwaliteit. Even goed research doen qua naam of navragen bij goede ervaren zadelmakers.

Ik vond de Petels altijd geweldig en wilde er graag mee aan de slag. Tot er 1 toevallig op mijn pad kwam en ik het zadel uit kon proberen ('t zelfde zadeltje is overigens nog steeds te koop voor een heel net prijsje, dus wie interesse heeft, ik kan doorgeven waar het is ;) ) Ik heb geen idee hoeveel verschil is tussen de verschillende modellen (ik had een endurance zadel, wie weet zijn de western zadels wel anders hoor..)

Maar goed, ik vond de singelophanging te ver naar achter zitten (net als podiums, dus dan schuift het zadel snel over de schouder naar voren)
Het diepste punt van het zadel ligt ver naar achter, voor mij echt TE ver naar achter waardoor ik mijn evenwicht echt helemaal kwijt was.
Je hebt voorwaardse zit, gecentreerde zit en dit zit daar nog achter (voor mij dan he!, en het is alweer paar jaartjes geleden... dus ook beetje weggezakt). Dus voor mij (met ook de vertaling naar mijn gemiddelde klanten) was het geen optie. Ik kom inmiddels vaker in Frankrijk en daar zie ik ze af en toe wel op endurance wedstrijden, maar ook niet heel veel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:57

Hmmm... het wordt steeds interessanter :-).
Bij nader inzien zou het wel interessant zijn om deze boom eens te bekijken en zo bij te leren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:35

Ah ok Moragh, maar die endurancezadels zien er idd ook wel heel anders uit dan z'n trekking/randonnee zadels dus ik kan me daar qua zwaartepunt wel iets bij voorstellen, de endurance zadels vond ik er op de foto's ook 'typisch' uit zien. Wel een soort van 'voorwaards' gebouwde seat maar met inderdaad het zwaartepunt van de seat vrij ver naar achter... lijkt onlogisch...
even een voorbeeldje, de 'light'
Afbeelding

twee Randonnee zadels:
de cavalerie (behoorlijk diepe zit, maar ziet er dus gelijk wel 'logischer' uit)
Afbeelding

of de iets minder diepe Vagabonde
Afbeelding

en nog even Petel's versie van 't McClellan/cavalerie-type, de Coureurs de Prairie (alleen de naam al :D daar wil je toch van op trektocht!)
Afbeelding

Singelplek is nogal paardgebonden vind ik en heb ook al wel heel wat westernzadels die de singelplek niet op de juiste plek hadden voor het paard waar 't voor bedoeld was.
Petel maakt zadels op maat en de singelplek daar maken waar het voor dat paard nodig is lijkt me een van de punten waar je bij een op maat gemaakt zadel op zou moeten letten (maar ik weet ook dat niet elke zadelmaker dat doet. Zou dus ook iets zijn wat ik op de Equiformmal zou aangeven...)
Maar zoals je ziet hebben de Randonnee zadels een singelsysteem wat wel érg simpel aan te passen is. Kwestie van het reepje leer lang of kort genoeg maken ;) (vind de singelplek van de randonnee-zadels op de foto's trouwens helemaal niet ver naar achter liggen. Zou het zadel wat jij had niet gewoon op maat gemaakt zijn voor een paard wat de singelplek daar wel moest hebben?)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:56

Tja, die singelplek let men dus bij een op maat gemaakt zadel niet op. Enige uitzondering daargelaten hoor...
Maat-zadel is ook best een bedriegelijke term hoor... In de praktijk is het gewoon een zadel op bestelling: Er word rekening gehouden met een aantal variabelen, maar dat alleen binnen het concept van de zadelmaker, dus dingen als boom, opbouw, beugelophanging, type kussens en singelstoten is meestal vast...

Ook bij de andere type zadels van Petel is de beugelophanging bijna extreem ver naar achter, bijna voorbij het dieptepunt (sweetspot) van de zit.
Met de uitzondering trouwens bij de echt prachtige McClellan, die is super mooi en fijn in balans zo van de foto gezien. Singelstoten daarvan zijn ook super trouwens!

Van de randonee's is het zeker al een verbetering qua singelstoot, maar vergeet niet dat je nooit voor het bevestingingpunt van de 1e stoot kan komen, en daar zit dus nog een stuk zadel.... Dus bij paarden waarbij de singelplek echt direct achter de elleboog ligt wil je echt een begin van de singelstoot rond het begin van het zadel... (zoals bij de McClellan van Petel wel te zien is)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:05

Toch grappig hoe verschillend je naar foto's kunt kijken... Ik ben persoonlijk echt zo'n beetje allergisch voor de beugelophanging van veel zadels die de ruiter in een stoelzit dwingt. Je ziet tegenwoordig bijna niet anders meer, het lijkt 'normaal' bij alle westernzadels (terwijl dat van oorsprong niet zo hoort.. alleen bij 't reining en cuttingzadel, maar de 'equitationseat' zie je nog zelden) en Cambiar gaf al aan dat ze't probleem ook bij haar Stocksaddle heeft. De beugelophanging die ik op de meeste Petel zadels zie vind ik dus een pluspunt want die ligt zoals ik het zie bij de meeste randonnee zadels redelijk recht onder het dieptepunt van de seat, waar'ie in mijn ogen dus hoort (er achter heb ik nog niet gezien maar ga de foto's nog es bekijken.... Ik wil mijn benen recht naar beneden kunnen laten hangen en dat kan met deze zadels.

Die singelstoten zijn idd geweldig, daar zit een gesp aan waardoor je zelf de perfecte singelplek kunt zoeken voor jouw paard. Simpel om dat ook op de andere randonnee modellen toe te passen ;) )

Maar goed, ik kijk puur naar de foto's en heb deze zadels niet i.r.l. gezien, de foto's kunnen enigszins vertekenen natuurlijk.

Moragh

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:18

Ik zoek ook altijd zadel waarbij de beugelophanging verder naar achter zit, zodat je inderdaad veel makkelijker gecentreerd kan zitten.
Maar bij de "light" van Petel (die ik dus geprobeerd heb) zit je er zo raar in... Echt voorbij het midden van je paard met je benen... en dus ook met je zit (hoop dat ik dat duidelijk uitleg? Moeilijk om goede beschrijving van te maken...).
En dat correspondeerde dus niet met de balans en ik had het gevoel juist naar achter te vallen... Was geen prettig gevoel... Maar goed, dat was bij mij zo (al hen ik dat bij GM's en Malibauds absoluut niet...)

Let overigens bij het bekijken van foto's ook op of het zadel op de foto wel horizontaal "ligt" ... Dat kan het dieptepunt van de zit wel beïnvloeden...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:48

Ja ok, maar dan heb jij het dus over die endurance-modellen van hem en ik kijk juist naar z'n randonnee zadels. Die zien er in mijn ogen een stuk beter uit, ik vond die endurance modellen er ook 'niet kloppend' uit zien maar kon er m'n vinger niet goed op leggen.
Klopt, horizontaal is ook handig ;) Daar ben ik met een ander zadel al eens de boot mee in gegaan. Ook nog iets waar je bij het werken met een mal op moet letten dus, even met een waterpas een horizontale lijn aanbrengen voor je'm van het paard haalt.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:01

Absoluut hoor, de Randonee's lijken voor mij ook meer in balans.... Al vermoed ik dat die Vagabonde op zelfde soort boom of principe is gemaakt als de endurance modellen....

Ik zal zijn site nog weer eens doorspitten want hij lijkt wel wat nieuwe dingen te hebben (die Cavelerie had ik nog niet eerder gezien)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 00:28

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:44

Ja klopt Moragh, naar aanleiding van jouw berichtjes nog es gekeken en de Vagabonde gaat idd richting die endurance zadels. Ik wil zelf graag een zadel met fenders maar er staan ook nog een paar mooie met zweetbladen tussen. De Sentier bijv.
De Lands is trouwens ook zo'n 'vreemd' zadel, die lijkt ook uit balans..

Oh trouwens... Cambiar... geen idee of het mogelijk is qua belasting e.d. maar dat weet een goede zadelmaker wel, maar zo ja dan zou je volgens mij met de kale Pampa ook wel een aardige basis hebben voor je zadel (de pampa is een pakzadel).
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:02

Dit zadel heb ik ook al bekeken en voorgesteld of er iets mee te doen was, maar ik weet niet meer wat de uitleg was dat het niet zo geschikt was, is al een eind geleden.
Vandaag bel ik enkele Franse zadelmakers om wat meer info te vragen.
Ik hoor meer lof over de JMS zadels qua techniciteit. Zeer vriendelijke man, hij komt tot in belgië om paarden op te meten. De zadels hebben een prachtige naturelle patiné look door de vetten waarme het leder behandeld is, dat maakt zijn zadels apart vind ik.

http://www.selles-jms.com/
Zijn McClellan boom is herwerkt voor meer comfort en dit is wat ik wou uitleggen met een oplossing zoeken om die randen niet zo uitgesproken te voelen, zoals bij de malibaud. Het is dus mogelijk zonder dat je allerlei padding moet onder steken door de constructie van de boom zelf (hij schrijft zelf dat de zitting herwerkt is voor een betere ligging/daling van de benen).. Door dit topic te starten heb ik mezelf geholpen, anders had ik deze link nooit bekeken :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LAKCVJXV.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:31

Het maffe is dat McClellan zadels voor Nederlanders echt iets moeilijk is... Ze zijn in omringende landen populairder dan hier...
Op een paar liefhebbers na is er eigenlijk bijna geen markt voor, terwijl ik er toch graag meer mee zou willen doen....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:53

Wow...deze man was toch wel heel erg vriendelijk...meer zeg ik niet :D maar dat had ik helemaal niet verwacht! Nu afwachten of de boom kan aangepast worden voor een breed paard. Is al de tweede keer dat ik zo'n positieve ervaring heb met JMS. Francis, absoluut een aanrader!
@Moragh, neen er is niet zo'n groot publiek voor de McClellans en al zeker niet in België. Gelukkig, want anders had ik er geen interesse in :D . Sober en bijna spartaans, eenvoudig en minimalistisch, aparte stijl, zwerverszadel om door de natuur te trekken. Er zijn wel geïnteresseerden, maar dat is niet het grote publiek. Die zitten liever zacht met de kont, zadel in een mooi kleedje gehuld zodat het toch maar goed in het oog springt #) (hier in het conservatieve Vlaanderen toch).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:25

Wat een super interessant topic :j
Ben zelf aan het nadenken over een ander zadel, omdat het zadel wat ik nu heb weliswaar perfect op m'n pony past, maar de stijgbeugelriemhaken (pfft) voor mij wat te ver naar voren heeft liggen. Op een boomloosje (cheyenne) die ik een weekje mocht lenen van een van een vriendin zat ik 10x beter, en ik vond het ook fijn dat er zo weinig tussen mijn been en pony in zat. Boomloos gaan zie ik toch niet zitten, er zijn zat mensen die er zo mee weg rijden, maar weet gewoon dat ik me elke keer zorgen ga maken over de drukverdeling, en dat wil ik niet.
Een model als Sommer spirit of Malibaud spreekt me daarom erg aan, zelfs al heb ik er nog nooit op gezeten :o Lees hier dus graag mee voor meer informatie :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:04

Blijheid en andere geïnteresseerden hebben in dit topic dan nog heel veel bij te lezen: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels
Houdt er rekening mee dat dit soort zadels iets anders van de ruiter vragen dan een engels veelzijdigheidszadeltje...

Hee Cambiar, hoezo 'meer zeg ik niet'? Dat maakt me nou juist nieuwsgierig! :P
Zadels zien er idd wel interessant uit, de Escapade met fenders is wel weer 't type wat ik wil. Hij lijkt wel van het zelfde soort 'hybride' boommodel gebruik te maken als GM, als ik de foto's op de site zo zie. Ik zou zo'n boom toch wel es in het echt willen zien.
Ben heel benieuwd waar jou zadel-avontuur toe gaat leiden Cambiar.
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-10-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:08

@Francis: bedankt :)
En dat het iets anders vraagt is juist prima, ik merk dat ik zonder zadel of met het boomloosje veel beter zat dan met mijn engelse veelzijdigheidszadeltje. Maakt niet uit als het een tijd moeilijk is, liever een tijdje moeilijk en dan goed kunnen zitten dan doorhobbelen en niks leren :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:20

Was ook meer een algemene opmerking Blijheid, omdat ik toch best vaak lees van mensen die zo makkelijk van zadeltype switchen en verwachten dat ze daar alles het zelfde mee kunnen doen. En ga je niet heel extreem, dan lukt dat meestal ook wel. Maar een McClellan type zadel is echt iets wezenlijks anders dan een engels type zadel. Het is dus voor veel mensen verstandig eerst te bedenken wat ze überhaupt willen qua rijden en dan pas gaan kijken wat voor zadel daar bij past.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:24

Francis schreef:
Hee Cambiar, hoezo 'meer zeg ik niet'? Dat maakt me nou juist nieuwsgierig! :P

Normaal gezien verkoopt hij geen naakte bomen :D aan klanten, dus...heb al m'n charmes uit de kast gehaald in m'n beste Frans in de hoop dat hij ervoor zou zwichten en was ervan verwonderd dat hij wou helpen (ik zei dat het enkel voor mezelf was en niet om te verkopen), we zien wel maar dit wordt een super interessant avontuur. Moet me dringend zo'n mal aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:26

Cambiar schreef:
Zijn McClellan boom is herwerkt voor meer comfort

Zijn McClellan boom is zo te zien geen McClellan boom ,-) http://selles-jms.pagesperso-orange.fr/ ... age010.jpg
http://www.rando-cheval-boutique.com/SE ... MS-NOMADE-
http://www.rando-cheval-boutique.com/We ... IQUE_m.JPG
Eerder een soort Engelse waarbij het zwaartepunt van de ruiter meer naar achter gebracht is, en waar een pommel op gebouwd is vanachter. Ik zou dit niet zien zitten voor lange afstanden, je gewicht zit dus meer naar achter, en je komt in de verleiding tegen die steun achteraan te gaan zitten, zeker bij hellend terrein, en als je dan op die plek met je oog naar beneden gaat.. waar rust dat gewicht op? Hoeveel cm² contact heb je op die plek met je paard vergeleken met een echte McClellan?
Drie keer niks.. Dit model begrijpt de essentie van een McClellan boom niet voor dit type zadels. Ze zijn zo moeilijk aan te passen op paarden net omdat ze zo'n groot oppervlak hebben wat contact maakt met het paard. Hoe groter dat oppervlak, hoe minder gewicht per cm², hoe 'gezonder' voor de paardenrug, maar ook hoe moeilijker om dat met één model op veel paardenruggen te laten passen.

Tja, misschien is dat wel de reden dat deze zadelmaker daar niet aan begint natuurlijk.. dat kan ook. Er zijn niet zo veel zadelmakers als Malibaud waar ze zeggen 'past het niet.. ah euh pech, wij maken geen alternatief, ga dan maar ergens anders shoppen' ;)