Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Ik had je die link destijds aangeraden é(qua stijl helemaal mijn ding), Moragh is meen ik me te herinneren niet zo 100% tevreden over de geometrie van zijn zadels....dat vind ik nu wel 1 van de belangerijkste zaken om een goed zadel te hebben...
Zadels é..........
melrovers schreef:Wat een schat aan informatie wordt hier gegeven, leuk! En ik vind het een geweldig idee om zelf een zadel te bouwen. Een van mijn medestudenten gaat zich nu bezig houden met het zelf bouwen van westernzadels op maat, erg leuk.
In de kunststof bomen van Deuber zit niet veel variatie overigens, de variatie moet gehaald worden uit de kussens. Er is nu ook een western zadel in de maak met een kunststof boom met wolgevulde kussens eronder (niet zo dik als een dressuurzadel hoor) en met een verstelbare fork. Maar die is nog in prototype. Het meest gebruikt in de westernzadels blijft toch de houten boom, maar die is er echt in ontelbaar veel varianten. Binnenkort krijg ik een stuk of 10 kale bomen om mee te beginnen met passen.
Ik heb trouwens voor iemand een zadel besteld op de boom van het endurance model (de quantum) maar dan met de beugelophanging iets verder naar achteren ivm de houding en zit. En voor weer iemand anders met 2 ringen voor de beugelophanging achter elkaar, dan kan je kiezen.
Ik heb zelf nog nooit op een malibaud gezeten, maar ik ben er nu wel erg benieuwd naar.
Francis schreef:Westernbars + McClellan opbouw kan wel, dat zijn twee gelijkwaardige rijstijlen.
Even heel zwart/wit gesteld: de GM-boom is meer een 'verlichte zit boom' terwijl jij meer een 'op je kontzakken'-zit wilt... Misschien dat dat illustreert wat ik bedoel
Moragh schreef:GM is juist meer naar achter qua zit (of vooral misschien zwaartepunt), er wordt zeker ook "verlicht" op gereden, maar zitten vind ik zelf vooral super fijn en makkelijk.
Als ik het vergelijk met een Malibaud is GM wel gericht op meer snelheid... Het zadel "voelt" sneller...
Francis schreef:Cambiar schreef:Ik had je die link destijds aangeraden é(qua stijl helemaal mijn ding), Moragh is meen ik me te herinneren niet zo 100% tevreden over de geometrie van zijn zadels....dat vind ik nu wel 1 van de belangerijkste zaken om een goed zadel te hebben...
Zadels é..........
Oh ja, was jij dat? Thanks danHeb gemist wat Moragh's bezwaar was en waarom ze niet tevreden is over de geometrie, dus Moragh, als je dat nog een keer kort wilt toelichten, dan graag. Ik 'ken' deze zadels verder niet maar vind ze er veelbelovend uit zien en wel 't type zadel wat ik straks wil, binnen een prijsklasse die ik ook nog een keer op kan brengen.
Tja, da's dus inderdaad altijd een beetje tricky met kleine bedrijfjes. Aan de andere kant... er zijn in Amerika boommakers die gewoon in hun eentje werken en alleen bomen op maatbestelling maken... grootte hoeft dus niks te zeggen over de kwaliteit. Even goed research doen qua naam of navragen bij goede ervaren zadelmakers.
Francis schreef:Hee Cambiar, hoezo 'meer zeg ik niet'? Dat maakt me nou juist nieuwsgierig!
Cambiar schreef:Zijn McClellan boom is herwerkt voor meer comfort