Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:07

Een aantal punten die je noemt zit een kern van waarheid in zoals ik hierboven al beschreef, een aantal andere dingen zijn complete onzin...dat is het punt met jouw posts ;) Dus zal niemand zeggen Annelies heeft gelijk want dat is niet zo.
bijvoorbeeld...
Citaat:
Een zware bodem krijgt ze juist conditie van
Als je hem zo los hebt staan dat ze nog helemaal met de neus over de grond kan zonder dat je thiedemann strak komt te staan zal ze ook met haar hoofd in de wolken kunnen zonder dat hij inwerkt.
Alleen het naar voren steken van de neus zul je dan misschien iets invloed op hebben.

als het paard met de neus over de grond mag/kan, geef je dus teugelvrijheid, dit heeft helemaal niets te maken met hoofd in de wolken kunnen lopen als je normale teugellengt hebt.
Jammer van je ongedifinieerde uitspraken want nogmaals, dit werkt tegen je..ik begrijp de strekking van wat je wilt zeggen wel maar je hebt de klok horen luiden maar die klepel hè?!

By the way, met een paard wat herstellende is van een blessure lekker in zware bodem trainen voor conditie, da's pas fijn :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:11

#zucht#

Ik denk dat je vor jezelf een mooi afweging hebt gemaakt met duidelijk onderscheid. En slim om nog niet in een groep naar buiten te gaan, maar eerst eens even dit afwachten. Heel veel succs en plezier met je paardje!

Ik ga het topic even opzijschuiven, al dat gehakketak, daar krijg ik maar slechte zin van. Zonde op zo'n mooie dag. Ga toch leker butenrijden in paats van al dat kiften!!!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:14

sorry ik ga toch echt mee met anneliesDj,, laat dat ding alsjeblieft weg en neem een goeie les zodat je leerd jepaard op te vangen ipv op te sluiten :)

een thiedemann moet een oplossing zijn als er ECHT niks meer te bewerken valt aan het paard en dan zal het een hulpje moeten zijn voor een half uurtje om het paard net even over de grens te trekken.

daarbij zeg ik ook gelijk maar dat ik ANTI hulpmiddelen ben :) want de regel luidt.. waar de kennis stop,, beginnen de hulpteugels :)

doe er vooral mee wat je wil :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:54

maureen schreef:
Jammer van je ongedifinieerde uitspraken want nogmaals, dit werkt tegen je..ik begrijp de strekking van wat je wilt zeggen wel maar je hebt de klok horen luiden maar die klepel hè?!

By the way, met een paard wat herstellende is van een blessure lekker in zware bodem trainen voor conditie, da's pas fijn :')

Nee ik heb idd geen flauw idee waar ik het over heb, daarom bereik ik ook beter resultaat zonder hulpteugels.
O wacht, ik zie in je profiel dat je met Thiedemann rijd, dat verklaart veel, of moet ik zeggen; werkt tegen je? :)*

Btw; volgens mij had ts het pas over die blessure nadat ik noemde dat een zware bak goed is om conditie op te doen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:14

anneliesdj schreef:
...
Btw; volgens mij had ts het pas over die blessure nadat ik noemde dat een zware bak goed is om conditie op te doen.

Kijk eens op pagina 1, direct onder mijn eerder geplaatste bericht. Daarin staat al dat het desbetreffende paard geblesseerd is/was en dat TS nu het rijden weer op gaat bouwen, maar dat het paard fris reageert. Dat hoeft helemaal NIETS te maken te hebben met de rijkunsten van de TS en het is dan ook een beetje flauw (en imo respectloos) om haar direct het advies te geven om 'maar beter les te gaan nemen'.

Ik ben zelf ook geen voorstander van hulpteugels, maar ze kunnen wel uitkomst bieden. Vooral in een situatie die de ts noemt; als TIJDELIJKE HULPteugel na het opbouwen van een blessure bij een fris paard. Al werkt de Thiedemann niet in, het kan de ruiter zowiezo het gevoel geven dat het helpt en werkt en dat is al belangrijk. Dat de TS vervolgens een topic opent met de vraag hoe een Thiedemann precies afgesteld hoort te zijn vind ik dan ook heel verstandig en geeft voor mij aan dat TS het allerbeste met haar paard voor heeft! Dat ze vervolgens allemaal negatieve reacties en horrorverhalen waarbij het fout ging voor haar kiezen krijgt vind ik dan ook een beetje raar, want als een Thiedemann zo slecht en negatief was, waarom zou het vandaag de dag dan nog bestaan en veelvuldig gebruikt worden? Als je paard er sterker, wilder en slechter van is geworden, getuigd dat niet van het feit dat een Thiedemann per definitie een slecht hulpmiddel is; het is alleen helemaal verkeerd gebruikt. Een 3 jarige die achterover klapt door een te strakke Thiedemann? dat is dan een fout geweest van de eigenaar omdat deze dus niet goed afgesteld was en ja, dat kan gevaarlijk zijn. Maar dat is éxact de reden waarom TS dit topic opent, namelijk om te vragen hoe een Thiedemann dan WEL goed afgesteld dient te worden.

En ja, ik heb ervaring met een Thiedemann. Op de manege waar ik af en toe kom met mijn paard krijgen veel manegepaarden een Thiedemann om, al is het maar 'just for sure'. En geloof me, geen van die paarden is daar slechter van geworden, laat staan heeft gesteigerd of is achterover geklapt door een Thiedemann. En als er dan eens zonder Thiedemann word gereden is er ook niets aan de hand, omdat ze gewoon goed afgesteld staan en alleen inwerken indien nodig.

En anneliesdj, ik vind je nogal onvolwassen en respectloos tegenover de ts. De ts reageert netjes en met respect op jouw opmerkingen maar jij lijkt er alleen op uit om haar af te branden. Probeer ook eens open te staan voor andere dingen ipv dat je alles wat niet in jouw rijtje past afdoet als slecht en fout.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:19

Lees al vanaf het begin (tenenkrommend) mee en wilde eigenlijk niet reageren maar wil nu toch even 1 ding zeggen:

XladyX schreef:
anneliesdj schreef:
...

Kijk eens op pagina 1, direct onder mijn eerder geplaatste bericht. Daarin staat al dat het desbetreffende paard geblesseerd is/was en dat TS nu het rijden weer op gaat bouwen, maar dat het paard fris reageert. Dat hoeft helemaal NIETS te maken te hebben met de rijkunsten van de TS en het is dan ook een beetje flauw (en imo respectloos) om haar direct het advies te geven om 'maar beter les te gaan nemen'.

Ik ben zelf ook geen voorstander van hulpteugels, maar ze kunnen wel uitkomst bieden. Vooral in een situatie die de ts noemt; als TIJDELIJKE HULPteugel na het opbouwen van een blessure bij een fris paard. Al werkt de Thiedemann niet in, het kan de ruiter zowiezo het gevoel geven dat het helpt en werkt en dat is al belangrijk. Dat de TS vervolgens een topic opent met de vraag hoe een Thiedemann precies afgesteld hoort te zijn vind ik dan ook heel verstandig en geeft voor mij aan dat TS het allerbeste met haar paard voor heeft! Dat ze vervolgens allemaal negatieve reacties en horrorverhalen waarbij het fout ging voor haar kiezen krijgt vind ik dan ook een beetje raar, want als een Thiedemann zo slecht en negatief was, waarom zou het vandaag de dag dan nog bestaan en veelvuldig gebruikt worden? Als je paard er sterker, wilder en slechter van is geworden, getuigd dat niet van het feit dat een Thiedemann per definitie een slecht hulpmiddel is; het is alleen helemaal verkeerd gebruikt. Een 3 jarige die achterover klapt door een te strakke Thiedemann? dat is dan een fout geweest van de eigenaar omdat deze dus niet goed afgesteld was en ja, dat kan gevaarlijk zijn. Maar dat is éxact de reden waarom TS dit topic opent, namelijk om te vragen hoe een Thiedemann dan WEL goed afgesteld dient te worden.

En ja, ik heb ervaring met een Thiedemann. Op de manege waar ik af en toe kom met mijn paard krijgen veel manegepaarden een Thiedemann om, al is het maar 'just for sure'. En geloof me, geen van die paarden is daar slechter van geworden, laat staan heeft gesteigerd of is achterover geklapt door een Thiedemann. En als er dan eens zonder Thiedemann word gereden is er ook niets aan de hand, omdat ze gewoon goed afgesteld staan en alleen inwerken indien nodig.

En anneliesdj, ik vind je nogal onvolwassen en respectloos tegenover de ts. De ts reageert netjes en met respect op jouw opmerkingen maar jij lijkt er alleen op uit om haar af te branden. Probeer ook eens open te staan voor andere dingen ipv dat je alles wat niet in jouw rijtje past afdoet als slecht en fout.

Amen!!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:28

anneliesdj schreef:
maureen schreef:

Nee ik heb idd geen flauw idee waar ik het over heb, daarom bereik ik ook beter resultaat zonder hulpteugels.
O wacht, ik zie in je profiel dat je met Thiedemann rijd, dat verklaart veel, of moet ik zeggen; werkt tegen je? :)*

Grappig, ook iets beter kijken misschien??? als jij mij met thiedemann ziet rijden mag je me vertellen waar..... Ik rijd haar al járen niet meer met hulpteugels ondanks haar hete/drukke karakter en zelfs vaak bitloos.
Die ringetjes op de teugels zonder verder iets doen niet veel extra's hoor zo hoor _O-
En ja, mijn bijrijdster had de thiedemann wél weer even tijdelijk uit de kast getrokken om haar op buitenritten wat beter te leren kennen, voor haar een stukje zekerheid en eigenlijk voor mij dus ook...ik ken mijn paard door en door en dat gold voor haar nog niet.

Maar zoals Jamiroquai terecht opmerkte, ik stop met dit gekibbel want het leidt tot niets, alleen een slecht humeur.

joyce2

Re: Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:31

Het voorbeeld waarin ik vertelde dat ik achterover was geklapt doordat ik op een jong paard was gezet waarbij ze de Thiedeman te strak hadden gezet, was omdat de TS vroeg hoe het zat met een Thiedeman en omhoog komen. Dat was geen horrorverhaal om haar bang te maken, maar een eerlijk voorbeeld van wat er kan gebeuren als iemand op de verkeerde manier met zo'n hulpteugel omgaat.

Nogmaals, ik ben niet tegen het gebruik van een hulpteugel, zolang ze maar op de juiste manier gebruikt worden. TS wil weten hoe of wat en daar is toch niets mis mee? Hoeveel ruiters zijn er wel niet die zomaar op goed geluk een hulpteugel gebruiken, zonder dat ze weten wat het doet en hoe het gebruikt moet worden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:44

XladyX schreef:
Dat hoeft helemaal NIETS te maken te hebben met de rijkunsten van de TS en het is dan ook een beetje flauw (en imo respectloos) om haar direct het advies te geven om 'maar beter les te gaan nemen'.

Dat ze vervolgens allemaal negatieve reacties en horrorverhalen waarbij het fout ging voor haar kiezen krijgt vind ik dan ook een beetje raar, want als een Thiedemann zo slecht en negatief was, waarom zou het vandaag de dag dan nog bestaan en veelvuldig gebruikt worden?

Ik zal nu vast zeggen dat dit mijn laatste reactie is.

Lezen blijkt ook voor jou moeilijk te zijn.
Ik heb nergens gezegd dat TS niet kan rijden en heb ook niet gezegd dat ze (beter) les moet nemen, daarbij heb ik ook geen horrorverhalen genoemd. Als je 't toch over respect hebt; niet zo netjes om mij woorden in de mond te leggen.

In mijn omgeving zie ik nooit een Thiedemann, geen idee in watvoor omgeving jij paardrijd maar die is duidelijk van een heel ander niveau als jij wel veel thiedemann gebruik ziet. Manege's vind ik weer een slechte vergelijking, die zijn bedoeld om een ruiter te leren rijden en daar is het paard ondergeschikt aan.

Ik brand niemand af, ik ben alleen niet zo'n voorstander van een thiedemann.
De paarden die ik dagelijks in hand heb en om mij heen zie zijn gevoelig in de mond en zoweiso niet al niet gewend vastgezet te worden, daarmee zou het met een thiedemann goed fout gaan. En ja, lang geleden heb ik dat ook wel zien gebeuren.
Manegepaarden zijn over het algemeen wel wat gewend in de mond en hebben ook niet voor het eerst een hulpteugel aan als ze de les in komen. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk paard er idd niet warm of koud van wordt maar de gemiddelde paardeneigenaar is niet op zoek naar een ex-manegepaard maar wil iets pittigers, dan is een thiedemann niet zo'n aanrader.

Maar goed, ik vind het zo wel goed. Als jullie het niet willen horen, prima, kan me voorstellen dat het gevoelig ligt als je hem zelf regelmatig gebruikt. Ik heb alle nadelen wel genoemd en netjes gereageerd op de vragen daarop, als jullie het verkeerd opvatten is dat niet mijn probleem.
En dit is overigens in zijn algemeenheid en niet specifiek op één persoon.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:50

Even een vraagje, mijn pony gooit zijn neus soms nogal de lucht in, waardoor er weinig stuur meer op zit.
Ik heb vaker met een thiedeman gereden, maar zou een thiedeman in deze situatie gebruikt kunnen worden
of is deze voor dit probleem niet geschikt?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:56

Jeetje Anneliesdj, over lezen gesproken.. de eerste zin is inderdaad naar jouw gericht als antwoord op je quote en de laatste zin. (waar nota bene je naam voor staat! Wat mij overduidelijk lijkt dat ik pas daar iets over/tegen je schrijf en niet het gehele bericht)

Aangezien jij beweert dat ik jouw woorden in je mond leg, zal ik de volgende woorden letterlijk uit jouw bericht overnemen voor zover dat kan;
Dat jij mij en mijn omgeving gelijk afwimpelt als 'van een ander niveau' vind ik nogal kinderachtig overkomen, evenals je reactie dat 'paarden die jij regelmatig in de hand hebt en om jouw heen gevoelig in de mond zijn', klinkt mij een beetje in de oren alsof paarden dat in een andere omgeving niet zouden zijn, but correct me if i'm wrong. Zo ja, dan nodig ik je van harte uit om eens op de desbetreffende manege te gaan rijden; daar zijn ook genoeg gevoelige paarden die het prima doen op een goed afgestelde Thiedemann.
'Als jullie het niet willen horen, prima, kan ik me voorstellen dat het gevoelig ligt als je hem zelf regelmatig gebruikt' vind ik nogal een scheve reactie. Persoonlijk heb ik namelijk nog nooit een Thiedemann op de paarden/pony's gebruikt die ik vast train (wel een enkele keer op een vreemd paard), maar dat betekent zeker niet dat ik er per definitie negatief over ben. Sterker nog, als je een Thiedemann nog nooit gebruikt hebt en in het echt hebt ervaren, waarom zou je er dan zo negatief over zijn en het totaal afbranden..?
Aangezien ik dat kinderachtige gedoe nu wel een beetje zat ben ga ik er ook mee ophouden, ik wil mijn niet tot iemands niveau verlagen die de discussie wellicht niet eens waard is, en laat ik het dan maar gelijk zeggen voordat dáár weer heibel over onstaat; dat bedoel ik algemeen, en niet gericht naar een enkel persoon.

Zwartsnoepje schreef:
Niets persoonlijks hoor, maar ik vind het zo vervelend dat op Bokt niet eens meer een simpele vraag gesteld kan worden zonder dat er een hele discussie volgt waar toch nooit iedereen het over eens wordt.

Amen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 00:42

Je kunt het opvatten zoals je wilt, ik geef alleen mijn ervaring en die is niet gebaseerd op manegepaarden.
En ja, lijkt mij nogal logisch dat wij op een ander niveau bezig zijn aangezien ik al járen niet meer op een manege ben geweest. Ipv niveau kun je er net zo goed discipline neerzetten, wat jou goeddunkt, ik heb het nergens over rijkunstigheden oid, wellicht dan eerder een andere norm wbt rijden/trainen.
Het intresseert me ook niet, ik reageer ook niet meer want het wordt wss toch weer verkeerd opgevat. Dat is zo leuk aan zo'n forum hé? Je kunt het precies zo draaien als je wilt. ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:38

Oke misschien een domme vraag (Al bestaan die volgens mij niet :o )

Maar ik heb dus de keuze om mijn lease paardje met Thiedemann te rijden, en wij zijn dus bezig met de kont spieren trainen, en dat ze dus haar achterbenen gaat gebruiken en over haar rug gaat lopen waardoor ze vanzelf zakt, maar helpt een thiedeman hier (tijdelijk) bij hij staat nu afgesteld om het laatste (of eerste ;) ) ringetje, ik kan er voor kiezen om met martingaal (of zonder) te rijden.