anneliesdj schreef:...
Btw; volgens mij had ts het pas over die blessure nadat ik noemde dat een zware bak goed is om conditie op te doen.
Kijk eens op pagina 1, direct onder mijn eerder geplaatste bericht. Daarin staat al dat het desbetreffende paard geblesseerd is/was en dat TS nu het rijden weer op gaat bouwen, maar dat het paard fris reageert. Dat hoeft helemaal NIETS te maken te hebben met de rijkunsten van de TS en het is dan ook een beetje flauw (en imo respectloos) om haar direct het advies te geven om 'maar beter les te gaan nemen'.
Ik ben zelf ook geen voorstander van hulpteugels, maar ze kunnen wel uitkomst bieden. Vooral in een situatie die de ts noemt; als TIJDELIJKE HULPteugel na het opbouwen van een blessure bij een fris paard. Al werkt de Thiedemann niet in, het kan de ruiter zowiezo het gevoel geven dat het helpt en werkt en dat is al belangrijk. Dat de TS vervolgens een topic opent met de vraag hoe een Thiedemann precies afgesteld hoort te zijn vind ik dan ook heel verstandig en geeft voor mij aan dat TS het allerbeste met haar paard voor heeft! Dat ze vervolgens allemaal negatieve reacties en horrorverhalen waarbij het fout ging voor haar kiezen krijgt vind ik dan ook een beetje raar, want als een Thiedemann zo slecht en negatief was, waarom zou het vandaag de dag dan nog bestaan en veelvuldig gebruikt worden? Als je paard er sterker, wilder en slechter van is geworden, getuigd dat niet van het feit dat een Thiedemann per definitie een slecht hulpmiddel is; het is alleen helemaal verkeerd gebruikt. Een 3 jarige die achterover klapt door een te strakke Thiedemann? dat is dan een fout geweest van de eigenaar omdat deze dus niet goed afgesteld was en ja, dat kan gevaarlijk zijn. Maar dat is éxact de reden waarom TS dit topic opent, namelijk om te vragen hoe een Thiedemann dan WEL goed afgesteld dient te worden.
En ja, ik heb ervaring met een Thiedemann. Op de manege waar ik af en toe kom met mijn paard krijgen veel manegepaarden een Thiedemann om, al is het maar 'just for sure'. En geloof me, geen van die paarden is daar slechter van geworden, laat staan heeft gesteigerd of is achterover geklapt door een Thiedemann. En als er dan eens zonder Thiedemann word gereden is er ook niets aan de hand, omdat ze gewoon goed afgesteld staan en alleen inwerken indien nodig.
En anneliesdj, ik vind je nogal onvolwassen en respectloos tegenover de ts. De ts reageert netjes en met respect op jouw opmerkingen maar jij lijkt er alleen op uit om haar af te branden. Probeer ook eens open te staan voor andere dingen ipv dat je alles wat niet in jouw rijtje past afdoet als slecht en fout.