Kineton met pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:25

Ik heb al vanalles geprobeerd bij mijn paard die er buiten in galop vaak vandoor gaat. Scherpe bitten en druk op de neus werken hier juist averechts. En grondwerk en moe maken in de bak helpt ook niet. Meneer kent de hulpen prima, maar als 500 kilo paard ineens zin heeft om te rennen dan houd je die niet tegen, ook niet met een stukje ijzer ;)
Wat hier nog het beste helpt:
1. Sober voeren. Onbeperkt hooi (zodat ze ook geen honger meer hebben als je gaat rijden) en verder alleen een handje vitaminebrok. Ook geen snoep of wortels.
2. Constant werken aan rust en ontspanning. Zodra het paard zich druk gaat maken, zijn rug aanspant, terug nemen in stap of eventueel stilstand en wachten totdat ie rustig is..
3. Níet galopperen, tenzij er échte ontspanning is. Dat kan dus ook betekenen dat je bijvoorbeeld de eerste 10 buitenritten helemaal niet kan galopperen. Geeft niet, als je consequent bent dan betaalt zich dat later allemaal terug :) Niet voluit laten gaan, en altijd zelf bepalen wanneer het paard aangaloppeert en terug gaat naar draf.

HindaFree

Re: Kineton met pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:32

dat bit wat hij nu heeft is geen heel scherp bit lijkt mij... kan je niet eerst voor een iets minder scherp bit proberen? (pessoa, hangt dan wel af van de ring die je gebruikt) ipv gelijk alle toeters en bellen uit de kast te trekken?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:37

ik had in het begin met buitenritten hetzelfde probleem met het paard dat ik nu rijd. Nu is het opgelost en kan ik hem met losse teugels in een rustige galop door het bos krijgen. Niks geen scherper bit of minder voeren, gewoon even rij-technisch oplossen. Als er geen ontspanning is niet gaan galopperen, JIJ bepaald altijd en overal het tempo dus terug nemen als je merkt dat hij harder wilt. Veel heel veel overgangen rijden. Op die manier leert hij luisteren naar wat de eigenaar wilt. Een tijdje terug stond er een soort gelijke topic hier op bokt (een pony die niet te houden was, en soms er in rengalop vandoor ging) en ook daar werd dit advies gegeven. Of te wel, los het rij-technisch op. Ik heb hem zelfs een paar keer gewoon de braamstruiken in gestuurd.. 2x en hij snapte dat hij het niet voor het zeggen had. Hoe gehoorzamer het dier, hoe sneller je hem eens zijn zin kan geven. Zolang JIJ het maar voor het zeggen hebt. Als het paard waar ik op rij een keertje hard wil, dan neem ik hem altijd eerst terug tot een rustig hand galopje voordat ik roep "JA TOE MAAARR!!!" en .. naja.. ZOEF! :D Paard lol, jij lol en een stuurbaar paard :D

@Arwenride, als je niet weet waar je het over hebt, waarom vertel je de TS dat dit kan? Je moet je wel bedenken dat soms mensen denken dat als iets kan het ook DE oplossing is. Een scherper bit is praktisch nooit de oplossing voor dit soort problemen. Probeer de volgende keer eerst de topic te lezen voordat je met goedbedoelde maar soms gevaarlijke adviezen komt. De kans is namelijk groot dat het paard zo over zijn grens word getrokken met dit geweld aan zijn hoofd dat er ongelukken gebeuren. Als je snapt dat het bit vast kan komen te zitten in de neusriem? dan is dat toch een risico factor waardoor je dit niet moet overwegen? een stuurloos niet luisterend paard.. levensgevaarlijk.

Ps, ik moet er wel even bij zeggen.. stuur ze niet op een sloot af. Soms kan het zijn dat het emmm.. tja.. "anders' afloopt. :')

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:48

Niet om het een of ander..

Ik heb je berichten even doorgekeken..

Een tijd geleden heb je al een topic geopend over het feit dat je je pony niet in bedwang kon houden op buitenrit, daarna zocht je naar een waterford pelham en nu ga je misschien nog wel iets sterkers proberen?

Meid toch, ga alsjeblieft niet naar buiten voor je goede controle kan hebben over je pony, want voor je het weet verneuk je hem en is er helemaal niks meer mee te beginnen omdat zijn hele mond kapot is.........

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:57

upendo schreef:

Een tijd geleden heb je al een topic geopend over het feit dat je je pony niet in bedwang kon houden op buitenrit, daarna zocht je naar een waterford pelham en nu ga je misschien nog wel iets sterkers proberen?

Meid toch, ga alsjeblieft niet naar buiten voor je goede controle kan hebben over je pony, want voor je het weet verneuk je hem en is er helemaal niks meer mee te beginnen omdat zijn hele mond kapot is.........

vond het verhaal vanuit de tweede persoon ook net wat te toevallig nadat er meerdere felle reacties waren gegeven. Maar daar kan ik uiteraard naast zitten. Hoe oud is die 'vriendin' dan? En rijd ze dan al hengst? Kan natuurlijk lang goed gaan (of ja eigenlijk niet, want ze kan hem buiten niet houden).

'Gewoon' Een pessoa gebrobeert? (gewoon en pessoa in 1 zin?) Maar ja beter dan wat voorgesteld is. Hoewel ik ook denk dat die idd snel blijft haken.

hopelijk komt ie nooit los bij mijn hengstige merrie.. Of gaat het hier toevallig om Totilas? :D
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-08-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:59

_O-

Ik denk dat Totilas niet door mijnheer Paul gereden mag worden met een Waterfordpelham hoor. :))

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:00

upendo schreef:
_O-

Ik denk dat Totilas niet door mijnheer Paul gereden mag worden met een Waterfordpelham hoor. :))

Painted black dan? ik bedoel maar.. mij om het even. Ze zegt het maar, kan dan zo hier komen voor een 'buitenritje'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:27

aardberry schreef:
Haar paard is in de bak meestal wel te houden maar is wel wat heet. Buiten word hij continu drammerig. Hij schrikt niet, maar als ze wil galloperen gaat hij steeds harder. Hij gaat soms van draf in een keer over naar galop, zonder te schrikken.

Het paard is dus gewoon heet en dat versterkt zich als ze blij worden van een buitenrit.

In de eerste plaats; voer minderen! Watvoor voeding krijgt hij nu en hoe vaak en intensief rijd ze hem?

Maar is wel een kwestie van controle, doet hij dit in de bak ook? Dan kun je daar de controle al oefenen, anders buiten heel consequent zijn. Dus eerst rustig losstappen, niet laten draven voor hij ontspannen is, als hij aandraaft of dribbelt steeds terugnemen tot de rust er is, hoeft maar een paar passen te zijn en dan kun je aandraven. Bij draf hetzelfde verhaal; hij mag niet uit zichzelf harder gaan, consequent terugnemen, blijft hij drammen dan zet je hem terug in stap, laat hem daar ontspannen en draaft dan pas weer aan. Pas als hij rustig aan een losse contactteugel draaft kun je gaan galopperen en daar geld natuurlijk hetzelfde.
Zorg wel dat je zelf ook rustig bent, je kunt onbewust het gedrag van je paard versterken. Dus ontspan en zit achterover, maak jezelf lang in het zadel, niet naar beneden kijken. Denk daar continu aan met rijden; ben ik zelf ook ontspannen?

aardberry schreef:
Mijn vriendin wil haar paard niet laten castreren. Dat zij hem niet onder controle kan houden is jammer, maar daarvoor gaat ze niet haar paard zijn ballen afpakken.

Wat nog jammerder is; wanneer hij er met haar vandoor gaat en ze geschept worden door een auto; vriendin 3 maanden op de IC en het paard krijgt een enkeltje slager want 'zie je wel, ik had altijd wel gedacht dat die hengst niet te vertrouwen was'. Dat hij hengst is werkt dan ineens fel tegen hem, hoe weinig hij er ook aan kan doen.

Gelukkig is dit niet een kwestie van hormonen (tenminste niet zoals je het beschrijft) dus castreren zal je niets helpen. Maar je zegt in eerste plaats dat verkopen geen optie is en hoe gek zijn gedrag ook wordt, die ballen gaan er niet af. Als je een hengst treft die niet zo makkelijk is en wél vreselijk last heeft van zijn hormonen dan gaat dat heel verkeerd aflopen.
Dus lijkt me verstandig voor jou en je vriendin om daar nog eens over na te denken voordat je dergelijke uitspraken doet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:39

Heb ook even gekeken, inderdaad. Maar wil ze nou een waterford pelham gaan combineren met een Kineton neusriem? .. Als ik nu ga zeggen wat ik denk ga ik een ban krijgen. Wat een afschuwelijk mens moet je dan zijn als je dat doet, om te :r

upendo schreef:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:42

Als dit wel voor jou bedoelt is, dan vindt ik dat erg jammer. Via pb hadden we zelfs nog contact en je zou lessen nemen en tijdelijk een veel lichter bitje dan die pelham. Waarom dan nu ineens zoiets? Dan heeft advies geven toch geen zin als je er niets mee doet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:54

Het lijkt me wel heel vies toevallig, of ze kunnen beide niet rijden. Ik verwacht eigelijk niet dat de TS er zelf moeite in wilt steken. HET bewijs dat je mensen met paarden en paardenmensen hebt is toch wel dit soort mensen. En weet je wat me dan echt woest maakt? Dat zij na alle waarschijnlijkheid een eigen paard/pony heeft waarbij vele met mij er veel beter voor zouden zijn. Ik vind dat ronduit afschuwelijk oneerlijk dat zo'n 'rotkind' zo'n slecht excuus voor een mens wel de eer heeft om voor zo'n edel dier te mogen zorgen. Ja het is een eer ja, wees je daar toch van bewust! ... urg!.. echt..

@magda_90, wat ontzettend ondankbaar dat ze dan niet jou hulp heeft weten te waarderen en er wat mee is gaan doen. Zonde van jou tijd, je had dat ook kunnen steken in iemand die wel van zijn/haar paard houd.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:26

Mensen mensen toe nou even. Ik heb het topic even doorgelezen en dit kan niet.

Wat is hier mis mee? Haar vriendin had bedacht dat ze met die middelen zou gaan rijden, en Aardberry zag zelf ook wel in dat dit een heftige combi was. Dus besloot ze het op bokt te vragen, omdat ze haar vriendin en haar paard wil beschermen. Daar is toch niks fouts aan? Wat had ze dan moeten doen? 'Ja joh, daar kun je prima mee rijden'. Willen jullie dat ze dat gezegd had? Nee, natuurlijk niet! Doe dan ook een beetje behoorlijk.

Dit hoeft niks met de TS te maken te hebben. Ze had inderdaad een topic over een waterford pelham, maar ze is uiteindelijk toch ook met een veel milder bit gaan rijden. Door jullie adviezen! Ik durf te wedden dat als jullie haar nu goed adviseren haar vriendin haar paard het straks ook lekker op een mild bitje doet.

Best dat jullie volkomen tegen haar zijn en dat meisje zo ontzettend aanvallen, maar geef dan in ieder geval een antwoord op haar vraag en help haar. Of zeg wat ze beter kan doen. Maar met zijn allen zo gaan lopen zeiken op zo'n meisje kan echt niet hoor, doe even behoorlijk. ;(

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:14

@Arwenride . De ts had dezelfde problemen met haar paard, en zocht precies hetzelfde bit. En nu spontaan is er een vriendin die precies dat probleem heeft een ook zo'n bit zoekt MAAR ook een best heftige neusriem. Ik denk eerder dat de TS niet goed genoeg kan rijden en een excuus zoekt om haar pony in bedwang te kunnen houden zonder dat het moeite kost, en zeker geen geld aan lessen. Omdat ze al commentaar heeft gehad op het toen al heftige bit dat ze wou kopen (een Waterfordpelham) maar daar werd direct het advies gegeven dat niet te doen, en het rij-technisch op te lossen. Blijkbaar is dit teveel werk en gedoe en het zal mij niet verbazen als ze de Waterfordpelham al gekocht heeft, en erachter komt dat het niet werkt. Dat ze dan er een nog heftigere werking wilt aan het hoofd v/h paard ivm haar hefige tekortkomen (en in mijn ogen liefde voor haar paard) lijkt mij een hele logische 2e stap. En wat is hier mis mee? Ga je me werkelijk vertellen dat jij niet inziet hoe ernstig dit eigelijk is? .... waar gaat het heen met de paardrijdende jeugd van tegenwoordig. Denk jij werkelijk dat dit een goeie oplossing is arwen? heb je een idee over de inwerking van zowel het bit.. als de neusriem (die overigens op het zwevende bot deel v/d neus rust.. waar een 'bitloze' optoming niet hoort te zitten ivm heftige inwerking en mogelijk breken v/h bot)

Mij verbaast het niet als ze die neusriem vandaag of morgen al koopt. Als de ts het goedbedoelde advies die ze al had gehad van vele bokkers, en een zeer behulpzame Magda_90 dan scheelt er echt wat tussen je oren, want hoe kun je zo je paard mishandellen. Dat is mijn bescheiden mening.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:06

Ik wil alleen het beste voor haar paard hoor. Nouja ik zeg wel tegne haar dat ze het niet moet gebruiken.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:08

Dus jullie denken nu dat Aardberry dit topic gestart heeft omdat ze problemen heeft met haar eigen paard?

Dat lijkt me vrij onlogisch. Ik heb een tijdje bij Aardberry op stal gestaan en ken haar en haar paard. Bovendien heb ik haar vriendin ook gekend. Het is al een jaar geleden, maar ik fiets er soms wel langs. Wat ik nog van hun weet is dat ze niet super ervaren zijn, maar ze rijden echt niet slecht,
De vriendin is wel wat onrustig met haar hand,
Volgens mij willen deze meisjes alleen maar het beste voor hun paarden hoor. Ik denk dat ze gewoon geen verstand hebben van het effect van deze bitten/neusriemen. Als ze dat wel zouden hebben zouden ze deze middelen er echt niet inhangen.
De hengst kan inderdaad heftig zijn, als ik de vriendin soms tegenkom op buitenrit ziet de hengst er erg gespannen uit en lijkt hij, hoewel ik dat niet super kan beoordelen, heel hardt te trekken.
Aangezien niemand haar passend advies kan geven, doe ik het wel.
Ik raad je vriendin aan om deze middelen er niet in de hangen. Ik zou les zoeken, en ook buiten les nemen. laat haar ook buiten rijden samen met andere paarden, Eventueel vind ik het ook niet erg om met haar mee te rijden, pb me even daarover. :)
Mochten het toch niet willen, kan ze een slofje gaan gebruiken. Voor heel bokt weer kwaad wordt: Ik denk persoonlijk dat dit best moet kunnen. De slof als hij braaf is lekker los laten hangen, maar als hij harder gaat de ze wil hem er toch even bij pakken. Niks mis mee als ze het goed gebruikt.

Ik hoop dat ik je een beetje passend advies heb kunnen geven. Ik zie je nog wel, kom vandaag of morgen nog wel even bij jullie op stal langs. :D

Arwen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:36

Er is haar al passend advies gegeven arwenride, in deze EN in de vorige die ze had gemaakt. Ook heeft ze PB's over en weer gestuurd met Magda_90 ze weet dus wat ze doen moet. Dat is nu toch wel duidelijk? Die "twee" moeten gewoon les nemen, als die "vriendin" niet op een normale manier buiten kan rijden met die 'hengst' moet ze maar eerst les nemen ipv er van alles aan te hangen. Een slof.. gut.. en daarna? los het rij-technisch op, dat is al zovaak gezegd tegen haar en nog dringt het niet door. Dus doe alstjeblieft niet alsof je heilig bent en de enige die met advies komt, want dat heeft ze tot in den treuren al gehad. En nog luistert ze niet.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:44

Benfan schreef:
Er is haar al passend advies gegeven arwenride, in deze EN in de vorige die ze had gemaakt. Ook heeft ze PB's over en weer gestuurd met Magda_90 ze weet dus wat ze doen moet. Dat is nu toch wel duidelijk? Die "twee" moeten gewoon les nemen, als die "vriendin" niet op een normale manier buiten kan rijden met die 'hengst' moet ze maar eerst les nemen ipv er van alles aan te hangen. Een slof.. gut.. en daarna? los het rij-technisch op, dat is al zovaak gezegd tegen haar en nog dringt het niet door. Dus doe alstjeblieft niet alsof je heilig bent en de enige die met advies komt, want dat heeft ze tot in den treuren al gehad. En nog luistert ze niet.

De vorige ging over haar eigen paard, deze over het paard van haar vriendin. Aan het advies in haar vorige topic heeft ze nu niks, want elk paard is anders,
ZIJ weet wat ze moet doen ja, maar haar vriendin nog niet. Dus nee het is niet duidelijk. Les nemen ja inderdaad, maar soms is dat niet mogelijk. Ik heb een hele tijd geleden ook problemen gehad met mijn paard, maar mijn ouders zaten al in een spagaat met de pensionkosten, laat staan dat ze er lessen bij zouden moeten betalen. Wat deed ik? Wachten. In de tussentijd? Slofje. Gebruikt? Nooit! Het was gewoon niet nodig, het gaf mij net het stukje gevoel van veiligheid waardoor ik minder onzeker was, en dat merkte paardlief ook.
Ik ben niet de enige die advies geeft, jullie ook. Maar niet op een manier waar ze wat aan heeft. Jullie advizeren haar deze bitten niet te gebruiken. Maar wat moet ze dan wel doen? Jullie bekken haar alleen maar af, en dat schiet ook niet op.
Hoezo luisterd ze niet? Dat weet je niet! Je kent haar niet.

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:52

Dus.

Omdat ze geen andere "mogelijkheden" heeft heeft ze een legitieme reden om een hele ijzerwinkel in en rond de mond van haar pony te hangen?
Ga toch weg man.

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:16

Ik vind de overstap van het bit waar de vriendin nu mee rijdt (dubbelgebroken D-trens als ik goed heb gekeken) icm gecombineerde neusriem naar pelham icm kinetonneusriem wel héééééél erg groot!! Ik vraag me af hoe je op het idee komt!?

Arwenride schreef:
Jullie advizeren haar deze bitten niet te gebruiken. Maar wat moet ze dan wel doen?

Ik denk dat er in dit topic al heel wat goede adviezen zijn gegeven van wat ze wel kan doen!
Vooral heel veel overgangen maken en werken aan ontspanning (heeft bij mij heel erg geholpen)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:37

aardberry schreef:
Okee mensen, ik was zonet even weg dus heb het topic net even helemaal doorgelezen.

Ik zal het uitleggen. Mijn vriendin heeft een hengst die ze moeilijk kan houden op buitenrit. ZIj heeft heel veel paardenboeken en had deze neusriem en het bit daarin gevonden. Ze hoopte dat het zou helpen. Zelf kijkt ze wel eens op bokt, maar ze heeft het zelf niet omdat haar ouders niet willen dat ze meedoet aan forums, spellen en andere dingen. Dus heeft ze aan mij gevraagd of ik op bokt wou vragen of deze combinatie mogelijk is, en hoe het werkte. Dus heb ik dat ook gedaan.

Mijn reactie van : Jullie kennen mij en mijn paard en de situatie niet' heb ik snel neergezet omdat ik wegmoest en ik geen zin had in gezeur, ik hoop dat jullie dat een beetje begrijpen. Sorry daarvoor, achteraf snap ik nu ook wel dat ik dit verhaal direct in de startpost had moeten zetten

Nu ik alle reacties heb gelezen ga ik mijn vriendin direct opbellen dat ze dit vooral NIET moet doen, jullie zouden niet zeggen dat het slecht is als dat niet zo is.

Ik hoop dat jullie de situatie nu begrijpen. Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen helpen een passent altenatief voor haar en haar paard te vinden,

Moderatoropmerking:
De TS heeft hier een nette uitleg gegeven hoe of wat, graag daar dan ook naar reageren. En niet blijven doorhakken op het feit wie wat waar het wil gebruiken. Dat het een martelwerktuig is, is wel duidelijk gebleken uit de diverse reacties.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:49

Dressuurrijden beperkt zich als het goed is niet tot de bak. Paard leiderschap bieden en bezig houden kan (en moet hier kennelijk) net zo goed in het bos.

Kinneton neusriem brengt een deel van de druk van het bit op tong en lagen over naar de neus en maakt daarmee van de optoming een soort kruising van bit en bitloos. Dat kan voor sommige paarden fijn zijn, maar een bitloze optoming mag niet inwerken op het zwevende deel van het neusbot. Ik vraag me af of deze neusriem daarvoor hoog genoeg kan doordat die aan het bit vast zit. Daarnaast zou ik deze neusriem door het zeg maar iets optillen van het bit niet willen gebruiken in combi met een gebroken mondstuk ivm prikken in verhemelte.
Combi hevelwerking en gebroken mondstuk ben ik niet zo voor trouwens, wiebelt draait en wrikt mij te makkelijk wat de signalen onnauwkeurig maakt.

Dat een neusriem geen hoge, lage of combi is maakt hem niet automatisch scherp.

En nog iets om over na te denken : Bij de oude klassieke meesters was een trens voor gevorderde ruiters ivm onnauwkeurig. Stang was voor beginnende ruiters.