Wat is dit voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:02

Ik heb het niet alleen over jou ik heb het over alle paardrijdende mensen.
En wat rondcrossen in het bos is iets heeel anders als met 60km/h gemiddeld met een groep paarden ben ik bang.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:43

Slofje schreef:
Ik rijd niet met neus en sperriem, als ik met bit rijd. Dat is dichtsnoeren van een paardenmond.
Rijd alleen soms met een sporenriempje die ik ooit heb gekregen als kinriempje, voor net wat stillere ligging.

Een sper- en neusriem is van oorsprong ook bedoelt voor het stabiel laten liggen van het bit. Men heeft er echter van gemaakt dat het moest voorkomen dat de mond open ging.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:45

Dat weet ik :) Helaas word het nooit meer gebruikt als stilligging van het bit, maar gewoon als dichtsnoeroplossing wanneer de handjes te hard waren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:54

Klopt, maar daar dient het hele hoofdstel onderhand voor. Dit is een punt waar ik al jarenlang met diverse ruiters hier in de buurt loopt te discussiëren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:55

De meeste wel inderdaad, ben ik bang. Ik rijd óf met alleen een bitje +kopstuk/bakstuk, geen frontriem, neusriem, keelriem of wat dan ook. Of bitloos, met allerlei optomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:08

Ik rij wel met een eng bit :D
Een liverpoolstang en op het tweede gaatje.
Ik snap wel wat er bedoeld wordt met dat ze met die ring het paard terug kunnen nemen op het eind en als het te heet wordt. Je kan natuurlijk ook op verschillende manieren met zo'n ring omgaan... de druk rustig opbouwen of er met een ruk aan gaan hangen. Hier ga ik verder niet op in, wat dat betreft ben ik het eigenlijk met geen enkele sport eens, vandaar dat ik ook niet in de sport zit.
Maar wat ik wel weet is dat je niet ieder paard met bijv. Parelli oid zo goed kunt krijgen dat je hem met je gedachten kunt sturen. Vandaar dat ik ook met een liverpoolstang rij. Normaal gesproken luistert hij naar stemcommando's en heb ik de teugels los in boogjes hangen, maar soms moet meneer even uitrennen en dan kan hij wel eens zo heet worden dat hij alleen nog maar hard wil gaan (en dan gaat het echt hard met die lange poten, hij is een koetspaard geweest dus al hard in de mond en hij vindt rengaloppen heerlijk). Daarvoor heb ik toch maar die liverpool-noodrem erop zitten omdat ik alleen maar buiten rij en altijd met veel mensen en verkeer te maken heb. Ik kan het risico niet lopen dat hij met zijn 1000 kilo dwars door een auto loopt :')
Wat dat betreft ben ik het dus eens met de stelling: Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:58

magda_90 schreef:
Slofje schreef:
Ik rijd niet met neus en sperriem, als ik met bit rijd. Dat is dichtsnoeren van een paardenmond.
Rijd alleen soms met een sporenriempje die ik ooit heb gekregen als kinriempje, voor net wat stillere ligging.

Een sper- en neusriem is van oorsprong ook bedoelt voor het stabiel laten liggen van het bit. Men heeft er echter van gemaakt dat het moest voorkomen dat de mond open ging.

Betekend dus dat alle westernhoofdstellen fout zijn? Omdat ze geen neus-sperriem hebben?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:01

Waarom een neus- en een sperriem aan een Engels hoofdstel zit en niet aan een westernhoofdstel, heeft te maken met de rijstijl. Een westernhoofdstel is dus niet fout, maar alleen anders t.o.v. een Engels hoofdstel. Trouwens in het western wordt ook nog wel eens gebruik gemaakt van een neusriem, mocht dat nodig zijn.

[edit] Maar hoe haal jij die conclusie uit die zin? Ik heb het daar helemaal niet over gehad.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:05

zo vatte ik het wel op, als het verkeerd is. Sorry dan van mijn kant.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:07

Maakt niet uit, maar ik kon de link even niet leggen naar wat je bedoelde.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:37

Ik vind het ook maar een eng bit .. :n
Maar ja, heb er zelf nog niet mee gereden dus geef ik hier ook geen commentaar over, aangezien ik hier zelf niet de kennis over heb.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:53

Haha wat een drama hier :')
Niemand die zeurt over dressuur, waar ruiters op de stang rijden ipv op de trens, of het paard naar beneden trekken.
Maar wel over draf/race sport?
Nou die teugels hangen driekwart van de tijd in een boogje, worden alleen gebruikt om te remmen.
Paard gaat er heus niet dood aan en die jockeys weten hoe ze ermee om moeten gaan, geen probleem toch?