zit mijn neusriem goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_mickey

Re: zit mijn neusriem goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:36

Kan dat eeuwige gezeur op bokt niet eens ophouden ? De ts vraagt alleen of het bit en de neusriem goedzitten. Ze vraagt niet of iedereen wil komen zeggen dat het bit in combinatie met die neusriem een erg scherpe werking hebben. Dat weet ze nu wel, ik neem toch echt aan dat háár veiligheid voorop staat, ze zegt toch ook dat ze hier niet lang mee wil rijden en daarna over wil gaan op een ander bit ?

Ontopic; Naar mijn idee zit alles zo wel goed ! :).

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:40

Waarom staat de pony te koop dan, je zegt zelf dat hij vaak verhuist is?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:39

PriscaZ schreef:
mohica schreef:
is lesgever niveau 2 ( je hebt niv 1,2 en 3) dus die wist heel goed waar ie aan begon
Dat was dus effe off-topic

Dat klopt niet. Je hebt niveau 2, 3 en 4. 2 is dus het laagste niveau. Niveau 1 bestaat vreemd genoeg niet.

Kom naar België en daar heb je het wel ;-)
ER zitten hier ook belgen, dus deze praten meestal uit de belgische visie :Y) dusja het bestaat dus wel *\o/*

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:56

weer een pagina erbij!! nu word de tser ook al gevraagd waarom ze een polopony koopt!!!
Het word steeds gekker in dit topic.. dit meisje vraagt iets over een neusriem en word aan alle kanten aangevallen!
Beste Tser.. ik hoop dat je echt heel veel plezier van je polopaardje hebt en laat je aub niet in het negatieve trekken..Blijf lekker rijden bij de manege waar je rijd en met dit bitje rijden kan best ik geloof dat iedereen beseft dat een polopaardje een moeilijk te rijden paardje is.. en nogmaals het rukken en plukken met een gewoon bitje is ook niet prettig voor je pony.
Het komt vast goed met jullie!!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:07

Benfan schreef:
roxy_ZharaX schreef:
en het is helemaal geen niksnut ze is manege eigenaar, dus ze weet wat ze zegt.
Omdat zij de pony kent en dat het beste is om haar te houden,
Dit is helemaal geen mishandeling!

Ongeacht hoe of wat, dat iemand een manege heeft wilt niet zeggen dat ze weten waar ze het over hebben. Vriendin van mij rijd al jaren op dezelfde manege maar is nooit ver gekomen omdat ze niks anders leren dan 'sturen met de teugels, remmen doe je daar ook mee" en een lukrake 'binnenbeen/buitenbeen' maar daar is het ook mee gezegd. Die heeft een jong paard gekocht dat moet worden doorgereden zonder dat zij weet hoe dat eigelijk moet. Tips v/d manege eigenaar/ instructeur was 'gewoon goed aanpakken, verkoop dat beest een schop' toen deze aangaf last te hebben van d'r rug en mond. Gelukkig is die meid verstandiger dan dat en besloot er een tandarts bij te halen, conclusie? mond vol haken.

Je moet als eigenaar altijd zelf een beetje nadenken, leer je echt serieus goed rijden? Leert ze jou op je zit tot gek-worden-aan-toe om overgangen te rijden op je zit? ook al duurt het een half uur voordat het eindelijk eens gebeurd? Want geloof ons meid, we bedoelen het niet slecht met zijn allen maar dat bit is echt wel zo heftig als dat iedereen je verteld. Doordat hij niet word begrenst zoals bv een pelham of stang doormiddel van een kinketting kan hij erg scherp achter de oren, en in de mond inwerken. Als je al met een hefboom moet werken (Ik hoop dan ook dat je eerlijk over je eigen kunnen bent tegenover jezelf maar vooral je paard) kies dan eerder zo'n bit.

Ikzelf heb ook jaren lang op een manege verkeerd leren rijden, maar was gelukkig wel zo realistisch te weten dat ik niet goed was. Toen ik eenmaal op een club ging rijden met een verzorgpaard, en prive les kreeg van iemand die wist waar hij/zij het over had leerde ik pas echt wat rijden was. En heb ik soms echt heel veel spijt/schaamte voor de troep die ik uithaalde met mijn vorige verzorgpaarden. En dat wil ik je dus besparen. Want geloof me, als je 30 bent en echt hebt leren rijden. En je ziet dit dan weer voorbij komen... geloof mij maar dat je dan echt boos op jezelf kunt worden dat niemand je ooit heeft gewaarschuwd.

Ik wil je echt niet op de vingers tikken en je een slecht persoon noemen. Wat ik wel wil zeggen is dat men nooit is uitgeleerd en jij als eigenaar de eindverandwoordelijke bent voor de welzijn van je paard. We hebben allemaal wel eens dingen verkeerd geleerd. Daar is geen schaamte in, maar je moet wel realisch blijven.

IK hoop van harte dat je dat bit niet nodig bent. Want het lijkt me juist zo'n leuk dier :) Zonde toch om die nodeloos zeer te gaan doen?

Je kunt niet alles over 1 kam scheren, mijn dochter heeft vanaf haar 4de jaar les gehad bij een manege en is goed getraind door de instructrische die in opleiding is geweest bij Swen Harmsen en jaren lang intern in Zwitserland heeft gewerkt.
Mijn dochter was lid van een ponyclub ivm startkaart maar volgde de lessen gewoon bij de manege.
Nu is mijn dochter inmiddels 15 jaar en word regelmatig gevraagd waar ze het rijden onder de knie heeft gekregen, omdat ze weet waar ze mee bezig is.
Dus je kunt niet zomaar iemand een nietsnut noemen terwijl je niet eens weet waar je over praat!
Ik begrijp je wel voor een gedeelte, natuurlijk zijn de meeste niet echt doelgericht aan het trainen en leren de kinderen alleen de basis!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:11

Samsie schreef:

Gaat ons als bokkers niets aan denk ik.. en heeft al helemaal niets met dit topic te maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:28

Ik begrijp alle reacties hier wel.. TS koopt een polopony omdat die zo lekker fel zijn. Maar ze wil blijkbaar helemaal niet zo'n fel beest want ze doet er alles aan om de felheid binnen de perken te houden. Nog niet genoeg ervaring om hier zonder die neusriem en bit mee aan het werk te gaan. Ongewenst gedrag kun je altijd afleren, je moet er alleen wel zin in hebben. Zoiets kost tijd. Als je die tijd er niet in wil steken, had je beter een ander paard kunnen kopen, je hoeft heus niet per se een polopaard te hebben als je een voorwaarts paard zoekt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:34

@Jentel, dat staat er toch ook? of lees je nou verkeerd.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:42

Doe eens rustig allemaal! ;)
Ik ken de TS en de pony & ik weet dat ze dit niet zou gebruiken als het niet nodig was en als ze niet wist wat de werking er van was!
Vandaag heeft ze de mexicaanse neusriem gebruikt (zonder dat bit) en de pony reageerde er heel goed op :j

De persoonlijke vragen zal ze zelf wel beantwoorden als ze dat wil...

xlisanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:48

Neusriem zit goed. :j

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:38

antje_vip schreef:
Ik begrijp alle reacties hier wel.. TS koopt een polopony omdat die zo lekker fel zijn. Maar ze wil blijkbaar helemaal niet zo'n fel beest want ze doet er alles aan om de felheid binnen de perken te houden. Nog niet genoeg ervaring om hier zonder die neusriem en bit mee aan het werk te gaan. Ongewenst gedrag kun je altijd afleren, je moet er alleen wel zin in hebben. Zoiets kost tijd. Als je die tijd er niet in wil steken, had je beter een ander paard kunnen kopen, je hoeft heus niet per se een polopaard te hebben als je een voorwaarts paard zoekt.

het is wat anders dan fel en je pony te kunnen houden, ze neemt haar bit vast en ze is heel sterk,
en het is mijn eigen keuze ik amuseer mij metmijn pony

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:38

idderdaad heb alleen de neusriem nodig gelukkig

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:07

jentel schreef:
Samsie schreef:

Gaat ons als bokkers niets aan denk ik.. en heeft al helemaal niets met dit topic te maken.

En toch vraag ik het :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:17

Sjezus mensen!
De ts vraagt alleen of haar neusriem goedzit! Niet hoe slecht het bit wel niet is?!?!
Miss. Lag haar bit thuis en heeft ze een bitje moeten lenen, of is hij met springen heel fel..
Een bit is zoals de hand van de ruiter is.
Snap niet dat mensen hier zo freselijk in herhaling vallen :roll:

Lees dat het om een polo pony gaat? Dus iedereen met een paard moet zijn beestje bitloos rijdn of met dubbelbroken trens?
Snap het heel goed van de ts dat ze er even zo"n bit in doet.
Komt vanzelf goed, de pony word heus geen pijn gedaan, polopony zijn, dat is pas pijnlije als je ze zo bezig ziet met al die zooi van hulpteugels, ophaaltrenzen etc.
Goedzo ts, jij bent wel iemand die een pony koopt met een slecht verleden, dat kunnen niet bzoveel mensen zeggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:21

amillia schreef:
Houd het hier dan nooit op??? Ze vraagt of de neusriem goed zit(wat volgens mij zo is), niet of heel bokt eventjes zijn mening over deze optoming haar kant op wil slingeren! Of het vriendelijk is ligt er nog steeds aan hoe zij ermee omgaat.

Daarbij is een correct liggende en niet te strakke mexicaanse neusriem helemaal niet zo gek aangezien de kiezen vrij liggen(wat je dus niet hebt met gecombineerd of hoge neusriem) en de pony altijd heel vrij ademen (wat vaak genoeg niet het geval is bij bv een lage neusriem).

Idd, werd er al helemaal knettergek van :roll:

En antje_vip, onzin. Denk eens aan een paard in de cross oid. Die moet wel fel blijven en gaan, en die adrenaline kan bij sommige er voor zorgen dat ze niet goed op ander bit reageren. Moeten we dan maar het paard sloom maken ed zodat we m aan moeten schoppen want hij mag niet fel zijn?
Oh, en dan zeg jij natuurlijk; 'hij kan wel fel zijn én goed luisteren', kán, doet mijn paard wel, maar mn pony bijv blijft vrij fel, maar ze luistert perfect, maar dan ga ik er nog niet bitloos ofzo mee rijden. Een bit is zo scherp als de ruiters hand. Dat betekent; als jij blijft trekken aan een ongebroken trens, dat is scherper als dat je een keer een ophouding geeft aan een pessoa/pelham oid.

Mexicaans is echt niet zo scherp, mijn paard reageert écht totaal niet anders op mexicaanse of 'normale'(gecombineerde/hoge). Maar ik trek m dan niet aan.
En soms kan je beter een wat scherper bit hebben om eens een keer goed ophouding te doen, dan dat je maar blijft trekken, want helaas zie je dat laatste ook teveel. :n

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:22

Moderatoropmerking:
Er wordt hier door 2 kampen offtopic gereageerd, mensen die het niet eens zijn met de keuze van deze combi bit en neusriem, prima jullie zijn het er niet mee eens, hebben inmiddels genoeg advies gegeven en het is aan de TS om daar iets mee te doen of niet maar graag vanaf hier alleen nog reageren op de vraag in de openingspost. Mensen die weer reageren op de mensen die tegen deze combi zijn, het "over de TS heen vallen" met zijn allen is uiteraard absoluut niet de bedoeling maar hou de krachttermen aub even voor je en blijf zelf aub óók ontopic.
Ik denk dat de TS inmiddels wel genoeg informatie/advies heeft gekregen, gelukkig zijn er ook reacties in dit topic die wel ontopic zijn. Verder reageren in dit topic is dus niet meer nodig tenzij je ontopic iets nuttigs kunt toevoegen aan dit topic. Blijven herhalen wat al meerdere malen is gezegd is nutteloos.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:21

Zo te zien zit de neusriem ok, maar dat had je al wel begrepen denk ik :P

Bit kan iig mooi terug naar de winkel aangezien ik lees dat het met de neusriem alleen is opgelost, dat is in elk geval fijn! Dan nog een tip, iets wat iemand mij ooit geleerd heeft... Als je wilt weten hoe een bit ongeveer aanvoelt in de paardenmond, span m dan over je scheenbeen en oefen lichte druk uit. Ik heb t gedaan, mijn enkelgebroken bitje ging accuut de prullenbak in en heb dezelfde dag nog een dubbelgebroken aangeschaft. Jeutje wat deed dat zeer aan mn scheenbeen zeg! Dus mocht je ooit in de winkel staan en twijfelen... Ik heb iig al veel aan die tip gehad :)

Wat je misschien zou kunnen proberen is wat te grondwerken om er zo een betere rem op te krijgen. Nog geen garantie dat dat ohz ook perfect werkt, maar het kan je in elk geval wat helpen. Met het zien van neckrope-foto's is er voor mij iig een wereld opengegaan, zó kan het dus ook!! Ik kan me voorstellen dat een ex-polopaardje wat pittig is, dus rijden zonder hoofdstel zal zo 123 niet gaan lukken natuurlijk :+ Maar met grondwerk (en bijbehorende goede instructie!) kun je al een heel eind komen! Dan heb je straks geen gekke hulpmiddelen meer nodig misschien en kun je gewoon fijn rijden zonder strijd :) Das ook wat waard!

Succes in elk geval....