Ontopic; Naar mijn idee zit alles zo wel goed !
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. PriscaZ schreef:mohica schreef:is lesgever niveau 2 ( je hebt niv 1,2 en 3) dus die wist heel goed waar ie aan begon
Dat was dus effe off-topic
Dat klopt niet. Je hebt niveau 2, 3 en 4. 2 is dus het laagste niveau. Niveau 1 bestaat vreemd genoeg niet.

dusja het bestaat dus wel
Benfan schreef:roxy_ZharaX schreef:en het is helemaal geen niksnut ze is manege eigenaar, dus ze weet wat ze zegt.
Omdat zij de pony kent en dat het beste is om haar te houden,
Dit is helemaal geen mishandeling!
Ongeacht hoe of wat, dat iemand een manege heeft wilt niet zeggen dat ze weten waar ze het over hebben. Vriendin van mij rijd al jaren op dezelfde manege maar is nooit ver gekomen omdat ze niks anders leren dan 'sturen met de teugels, remmen doe je daar ook mee" en een lukrake 'binnenbeen/buitenbeen' maar daar is het ook mee gezegd. Die heeft een jong paard gekocht dat moet worden doorgereden zonder dat zij weet hoe dat eigelijk moet. Tips v/d manege eigenaar/ instructeur was 'gewoon goed aanpakken, verkoop dat beest een schop' toen deze aangaf last te hebben van d'r rug en mond. Gelukkig is die meid verstandiger dan dat en besloot er een tandarts bij te halen, conclusie? mond vol haken.
Je moet als eigenaar altijd zelf een beetje nadenken, leer je echt serieus goed rijden? Leert ze jou op je zit tot gek-worden-aan-toe om overgangen te rijden op je zit? ook al duurt het een half uur voordat het eindelijk eens gebeurd? Want geloof ons meid, we bedoelen het niet slecht met zijn allen maar dat bit is echt wel zo heftig als dat iedereen je verteld. Doordat hij niet word begrenst zoals bv een pelham of stang doormiddel van een kinketting kan hij erg scherp achter de oren, en in de mond inwerken. Als je al met een hefboom moet werken (Ik hoop dan ook dat je eerlijk over je eigen kunnen bent tegenover jezelf maar vooral je paard) kies dan eerder zo'n bit.
Ikzelf heb ook jaren lang op een manege verkeerd leren rijden, maar was gelukkig wel zo realistisch te weten dat ik niet goed was. Toen ik eenmaal op een club ging rijden met een verzorgpaard, en prive les kreeg van iemand die wist waar hij/zij het over had leerde ik pas echt wat rijden was. En heb ik soms echt heel veel spijt/schaamte voor de troep die ik uithaalde met mijn vorige verzorgpaarden. En dat wil ik je dus besparen. Want geloof me, als je 30 bent en echt hebt leren rijden. En je ziet dit dan weer voorbij komen... geloof mij maar dat je dan echt boos op jezelf kunt worden dat niemand je ooit heeft gewaarschuwd.
Ik wil je echt niet op de vingers tikken en je een slecht persoon noemen. Wat ik wel wil zeggen is dat men nooit is uitgeleerd en jij als eigenaar de eindverandwoordelijke bent voor de welzijn van je paard. We hebben allemaal wel eens dingen verkeerd geleerd. Daar is geen schaamte in, maar je moet wel realisch blijven.
IK hoop van harte dat je dat bit niet nodig bent. Want het lijkt me juist zo'n leuk dierZonde toch om die nodeloos zeer te gaan doen?

antje_vip schreef:Ik begrijp alle reacties hier wel.. TS koopt een polopony omdat die zo lekker fel zijn. Maar ze wil blijkbaar helemaal niet zo'n fel beest want ze doet er alles aan om de felheid binnen de perken te houden. Nog niet genoeg ervaring om hier zonder die neusriem en bit mee aan het werk te gaan. Ongewenst gedrag kun je altijd afleren, je moet er alleen wel zin in hebben. Zoiets kost tijd. Als je die tijd er niet in wil steken, had je beter een ander paard kunnen kopen, je hoeft heus niet per se een polopaard te hebben als je een voorwaarts paard zoekt.
amillia schreef:Houd het hier dan nooit op??? Ze vraagt of de neusriem goed zit(wat volgens mij zo is), niet of heel bokt eventjes zijn mening over deze optoming haar kant op wil slingeren! Of het vriendelijk is ligt er nog steeds aan hoe zij ermee omgaat.
Daarbij is een correct liggende en niet te strakke mexicaanse neusriem helemaal niet zo gek aangezien de kiezen vrij liggen(wat je dus niet hebt met gecombineerd of hoge neusriem) en de pony altijd heel vrij ademen (wat vaak genoeg niet het geval is bij bv een lage neusriem).

Maar met grondwerk (en bijbehorende goede instructie!) kun je al een heel eind komen! Dan heb je straks geen gekke hulpmiddelen meer nodig misschien en kun je gewoon fijn rijden zonder strijd
Das ook wat waard!