Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:33

Ze is ruim twee en heeft nog niet eens dr voortanden gewisseld en ze krijgt voor die tijd echt geen bitje in ;) maar omdat de tijd zo snel gaat, ben ik me aan het orienteren. En hoewel bitloos erg in de mode is, wordt er ook nog steeds met bit gereden! En als ik dit wil combineren is dat mijn eigen keus, dat maakt mij nog geen slecht paardemens :o

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:36

rina schreef:
izzy1985 schreef:
het is een trekpaard en ze heeft een vrij lang hoofd ;)

Momenteel heb ik een trainingstouwhalster wat ik gebruik voor dr.

Grin ja toen je schreef dat je paard geen standaard hoofdmaat had, zag ik het onderschrift en had ik gelijk ook zoiets van hmmm ja das een redelijk lastig maatje :D Maar kan je eens opmeten hoeveel cm je voor het kopstuk, de neus en de kaak moet hebben?

Je kan nl ook een los neusgedeelte laten maken als sidepull. Die kan je dan aan een gewoon hoofdstel maken om hem als sidepull te gebruiken.
BV zoals op deze site http://www.flechtzuegel.de/ En ik dacht dat er zelfs een bokker was die die dingen maakt. Is mss een optie voor je. Kwa sidepull in jou maat ben ik ze idd nog niet tegengekomen ;)

Van mondhoek tot mondhoek achter de oren is 134 cm, neusomtrek met 2 vingers onder jukbeen is 78 cm. Frontstuk komt ze op 47 cm uit, dr mond is nog wel smal, die is momenteel 14 cm.

capopjekop

Re: Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:11

Over een passend hoofdstel vinden, ik weet niet wat je budget is, maar je kunt ook een bitlooshoofdstel op maat laten maken. lucky leather doet dat bijvoorbeeld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:40

izzy1985 schreef:
Maar wat is er mis met alleen wennen aan iets in dr mond?

Niet om je aan te vallen, maar wat is de reden dan precies dat je haar wil laten wennen aan 'iets' in de mond als je toch in principe bitloos wil gaan.

Kijk dat je een paard wil laten wennen aan wapperend plastic of paraplu's als voorbereiding op het buitenrijden. Of wil laten wennen aan jouw vingers in de mond voor als de veearts komt etc, daar is een duidelijke reden voor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:10

Ik ga even voor je kijken of ik ergens aan kan komen in die maten ts.
Klein kansje, maar wie weet!

Ik denk wbt de knevel dat je gewoon een en ander moet proberen.
Zoveel paarden zoveel bitten, en dat is niet voor niks.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:46

Arabesk schreef:
izzy1985 schreef:
Maar wat is er mis met alleen wennen aan iets in dr mond?

Niet om je aan te vallen, maar wat is de reden dan precies dat je haar wil laten wennen aan 'iets' in de mond als je toch in principe bitloos wil gaan.

Kijk dat je een paard wil laten wennen aan wapperend plastic of paraplu's als voorbereiding op het buitenrijden. Of wil laten wennen aan jouw vingers in de mond voor als de veearts komt etc, daar is een duidelijke reden voor.

Stel dat je je paard moet verkopen en hij kent het bit totaal niet, dan heb je toch een probleem, want het is niet gezegd dat alle toekomstige ruiters ook voor bitloos in staan.

En daarnaast is het geheel de keus van de ts of ze haar paard aan het bit wil laten wennen of niet, het maakt haar geen slechte ruiter om die keus.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:48

Bedankt moonfish!

@arabesk, ik wil beide opties open houden vandaar.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:52

nombrado schreef:
visualiseer jezelf eens met een kneveltrens in je mond, waarbij beide zij takken , als er aan 1 zijde getrokken wordt, tegen je wang en kin wordt gedrukt
doe nu hetzelfde eens met een dubbelgebroken watertrens. (waarvan de ringen dus draaien)
wat is pijnlijker denk je?

Ook dit kan je op meerdere manieren zien.
Ik denk dat een watertrens pijnlijker is.
Wat namelijk ook een algemeen bekend gegeven is, is dat als de drukverdeling over een groter oppervlak verdeeld word er dus per cm minder druk ontstaat.
Maw, als je aan een watertrens net ze hard trekt als aan een kneveltrens, komt bij een watertrens álle druk tegen de mondhoek op het kleine stukje van de ring die tegen de mond ligt.
Bij een kneveltrens word die druk verdeeld over de hele knevel.
Dit passen we in heel veel ontwerpen van harnachement toe, zadels, maar ook hoofdstellen (neusriemen, kopstukken etc.), en bij een bit zou dit dan ineens niet opgaan en zou het zelfs wreed zijn.
Imo een beetje een vreemde theory. But that's just my humble opinion ;)

Sterker, ik denk juist, dat als we dan toch het hoofdstel/bit gebruiken om de ondersteunen bij het sturen, het een heel goed middel is om dingen te verduidelijk bij jonge paarden.
Even voorop gesteld, dat ik sowieso vind dat iemand met een 'onbewuste hand' niet een jong paard moet beleren. Dus ik ga uit van een ruiter met een normale dan wel goede rijstijl.
Laten we eerlijk zijn, we gebruiken allemaal de teugels en het bit ter ondersteuning van onder andere het sturen. En ik denk dat een knevel juist voor jonge paarden een heleboel verwarring weg neemt doordat de druk die ze voelen van een kneveltrens onderscheidender is door het grotere oppervlak (groter oppervlak is dus minder druk per cm).

Ik heb goede ervaringen met het bit. En denk ook dat áls je even harder moet inwerken (laten we ook hierover eerlijk zijn, ook dat gebeurd iedereen weleens), het beter met dit bit is, dan met een watertrens, stang, etc.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:18

Bedankt voor je mening, Allegra. Lijkt me een logische verklaring.

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:05

Arabesk schreef:
Ik heb even het boekje 'het paard het bit en de ruiter' erbij gepakt. Dit is wat zij schrijven over de kneveltrens:

Citaat:
De kneveltrens kan bij het sturen een sterke druk uitoefenen op de wangen van het paard, de bovenknevel kan tegen de kiezen aandrukken, dit kan pijnlijk zijn. Vooral voor jonge paarden die nog aan het wisselen zijn kan dit heel vervelend zijn.

Ik wil niet vitten, maar in het boek "het paard, het bit en de ruiter" van Gertrud Jetten (p49) waarnaar je hier citeert staat helemaal nergens de bewoording "dit kan pijnlijk zijn". Er staat enkel dat dit heel vervelend kan zijn voor jonge paarden die nog aan het wisselen zijn.
Als mogelijk alternatief wordt de halve kneveltrens aangeboden, deze heeft enkel de onderknevels.

Verder staat er ook: "Elke ringvorm heeft zijn voor- en nadelen: de keuze hangt af van de voorkeur van het paard en het niveau van de ruiter."

Mss eens uitproberen en kijken waar je paardje het fijnst op loopt? Uiteindelijk is elk paard anders: sommigen houden van iets beweeglijks, anderen van minder beweeglijks en nog anderen van niets.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:36

ik heb ook een kneveltrens, en ik vind het super, ook spring ik er mee en zie het met springen steeds meer.
de reactie die Iris82 al noemde, herken ik wel, dit was bij mij ook zo!
maar het bit ligt stil in mijn paard zijn mond, en als je het dan al over een bewuste hand hebt schaf die pessoa bitten en noem het allemaal maar op, bij de pony's dan maar gelijk af! want die kleine kinderen weten helemaal niet wat zo'n bit doet!
geef ze dan maar een kneveltrens ;)
volgens mij had ik over de riempjes gelezen dat hier niet mee mag gereden worden op wedstrijden ivm hefboom ofzo

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:15

lies, zo'n vermoeden had ik al, al mijn boeken zeggen namelijk ook datgene wat jij aanhaalt en niet dat het op die manier pijnlijk kan zijn...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:24

izzy1985 schreef:
En dan eerst zonder knevelriempje gebruiken lijkt me. Wat doet dat riempje eigenlijk?
En als het dan zo'n fijn bit is, waarom zie je het dan zo weinig?

Hoe kan je nu zo'n advies geven als je de werking ervan niet eens weet?????

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:23

Ik had voor mijn trekpaard een myler level 1 gevonden in haar maat. Daar liep ze echt super op.

Voor mijn 6 jarige merrie. Ben ik al 3 jaar bezig met bitten proberen en zoeken wat ze het fijnste vind. En die wil absoluut geen watertrens. Daar word ze ontzettend rommelig van. Van een myler level 1 in bustrens uitvoering wilde ze maar niet ontspannen. Ze liep echt als een hert. Was als de dood voor dat bit.
Ben toen met bustrensen gaan rijden zowel enkel als dubbelgebroken wel veel beter als de myler en de watertrensen maar nog niet van je het.
Heb nu een ongebroken kunstof kneveltrens. En dat is het helemaal. Ze loopt fijn ontspannen geeft mooi na. Mooie rustige aanleuning. Vind het alleen geen gezicht op wedstrijden en heb dit zelfde bit in een watertrens uitvoering gekocht. Mondstuk is het zelfde. Maar helaas hier wil ze niet fijn op ontspannen. Ben nu opzoek naar het zelfde bit maar dan met bustrens ringen maar helaas nog niet gevonden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 06:09

Ziedaar nog een voorbeeld dat ieder paard anders is en dat ieder paard een ander bit prefereert. In dit geval is de watertrens niets en is de kneveltrens goed.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:42

Akhal_Teke schreef:
izzy1985 schreef:
En dan eerst zonder knevelriempje gebruiken lijkt me. Wat doet dat riempje eigenlijk?
En als het dan zo'n fijn bit is, waarom zie je het dan zo weinig?

Hoe kan je nu zo'n advies geven als je de werking ervan niet eens weet?????

Ik ben de TS en vraag om advies _-:(

Blijkbaar wordt de kneveltrens dus over het algemeen zonder riempje gebruikt. Buitenom dat het hierdoor nog stiller in de mond ligt, heeft het een hefboomwerking wat alleen druk achter de oren geeft, toch?

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:47

Ik heb hem(dubbelgebroken) ook voor mijn 4 jarige, het ligt stil in zijn mond. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:55

Klopt, alleen wat druk achter in de oren.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:09

magda_90 schreef:
Klopt, alleen wat druk achter in de oren.

Zo erg is die hefboom werking dus niet. Bij bitloos wordt ook gewerkt met druk op bepaalde punten op het hoofd...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:26

Zo erg is de druk ook niet, maar je moet je alleen afvragen of je die druk nodig hebt of niet. :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:26

En dat zal per paard verschillend zijn ;)

Leuke site btw :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:29

Jij snapt hem. :j En bedankt. :)