Hoofdstel indoen (polletje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe doe jij het hoofdstel in?

A. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan keelriem, neusriem en evt sperriem
256 (49%)
B. Bit in en dan kopstuk over de oren. Dan neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
226 (44%)
C: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Keelriem, neusriem en evt sperriem
1 (0%)
D: Kopstuk over de oren, dan bit in (die aan 1 kant los zit) en bit aan bakstuk vastmaken. Neusriem (evt sperriem) en dan keelriem
3 (0%)
E. Anders... (graag uitleg)
27 (5%)

Totaal aantal stemmen: 513

idefix4

Re: Hoofdstel indoen (polletje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:32

Het is een paard heel makkelijk aan te leren om de kners naar beneden te houden: Mijn paard weet dat ie een brokje krijgt als het bit in is. Dus zodra het bit in zijn mond ligt, gaat het hoofd omlaag, omdat hij op het snoepje zit te vlassen. Inmiddels is het een gewoonte voor hem en heb ik dat snoepje helemaal niet meer nodig.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:33

Ik ben dus ook een uk en krijg nooit 2 oren erdoor bij het kopstuk dus bit in. Dan over oor 1 even omlopen dan oor 2 :o wenen ze snel aan. bij een kleine wurm kan iker wel bij en dan is het gewoon optie a of b. Ligt eraan wat ik het eerst te pakken krijg en welk hoofdstel erin zit.

Heb ook nog een western met een losse neusriem dan gaan eerst de neusriem om en dan past de rest.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:52

Ik doe B. Net als momo_lover moet ik soms ook even omlopen voor het tweede oor :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:53

ik gebruik optie A, al heb ik ook een (tot in verhouding met mijzelf, 1.58m) een grote fries die graag zijn hoofd de lucht ingooit. over t algemeen gaat het altijd goed,
maar soms wil die gewoon even dwars liggen.. maar dan pak ik gewoon mijn poetskist en ga ik daarop staan en dan kom ik er bij:d probleem opgelost hahah..
maar je zou het indd misschien kunnen aanleren dmv snoepjes te gebruiken en dit afbouwend weer weg te halen. dan gaat het straks automatisch voor t paard.
want mijzelf lijkt optie A het makkelijkst als je er indd wel goed bij kunt komen haha.. maar is natuurlijk ook wat iedereen zelf gewend is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:00

Ik heb nooit problemen met het naar beneden krijgen van het hoofd, maar ik houd dan ook wel de bakstukken bij elkaar op de neus. Ik houd niet het hoofdstel bij het kopstuk vast zoals ik sommige zie doen.
Ik moest ook altijd de hoofdstellen doen van grote paarden waar ze dan niet bij konden. Ik ben 1.65m, dus echt geen reuzin en toch gaat het altijd. En dan oor voor oor het kopstuk over de oren brengen.
Vervolgens neusriem, als die er is (ik rijdt zelf zonder) en keelriem (als die er is).

Ik heb trouwens 1 paard gehad dat, als je het hoofdstel voor hield, zeg haar hoofd er in deed...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:05

Ik deed normaal optie A, maar rij nu al een jaar bitloos, dus heb optie 'Anders' gekozen.

Ik steek zijn neus door de neusring (?), trek het kopstuk over zijn oren, en gaan :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:37

Mijn paard heeft van z'n natuurlijke (rust) houding z'n hoofd al vrij hoog dat ik er amper bij kan, en in het begin was hij ook nog eens moeilijk met bit in doen (nog hoger z'n hoofd dragen en schudden dat ik het helemaal niet voor elkaar kreeg). Toen deed ik eerst ook het kopstuk achter z'n oren, bit dus aan 1 kant los en als het kopstuk erom zit het bit in doen. Werkte perfect! Inmiddels is hij wat meer gewend aan het bit, houd z'n hoofd nu gewoon in rust en doe ik "normaal" het hoofdstel om (dus eerst bit, dan kopstuk). :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:09

Waarom leren julle die grote beesten niet gewoon een commandootje om het hoofd omlaag te brengen? 10 x oefenen door met je vingers druk te geven op het hoofd terwijl je je commandowoordje zegt, en bij nageven (want dat is het gewoon, wijken voor druk) snoepje erin drukken. Klaaaarrrrrr...

Mijn paarden kennen dus de commando's "laag", "hap" (in de mond pakken wat ik ze voor houd) en "tuf" (uittuffen wat ze in hun mond hadden; werkt overigens niet met voer, zo gek krijg ik ze niet).

Echt hartstikke handig. Kind van 4 kan de mijne een hoofdstel in doen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:14

Sonja schreef:
Waarom leren julle die grote beesten niet gewoon een commandootje om het hoofd omlaag te brengen? 10 x oefenen door met je vingers druk te geven op het hoofd terwijl je je commandowoordje zegt, en bij nageven (want dat is het gewoon, wijken voor druk) snoepje erin drukken. Klaaaarrrrrr...

Mijn paarden kennen dus de commando's "laag", "hap" (in de mond pakken wat ik ze voor houd) en "tuf" (uittuffen wat ze in hun mond hadden; werkt overigens niet met voer, zo gek krijg ik ze niet).

dat is nog eens een slimme! Ga ik proberen! Niet dat ik nou zo'n groot paard heb, maar af en toe doet ze een beetje dwars als ik haar het bit voorhoud dus dan is het wel ideaal als je zegt ''hap'' en ze doet het. :P

Ik doe trouwens aan optie A, en optie B, denk er niet echt bij na.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:27

Gekozen voor 'anders' .
Bit in, hoofdstel over de oren en dan alleen keelriem vast. Rij western zonder neusriem. Zou ik met neusriem rijden zou het zo gaan: neusriem om (en vast), bit in, hoofdstel over de oren en keelriem vastmaken

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:29

Ik heb gekozen voor optie B. Mijn paard is niet zo heel groot plus dat ze gewoon goed meewerkt. Heb nooit problemen met het hoofdstel :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:35

het zou A moeten zijn, maar betrap mezelf erop dat ik vaak eerst de neusriem vastmaak ipv de keelriem en dan als laatst de sperriem...

ik heb eigenlijk veel geluk dat mijn paarden "duiken" met hun hoofd van zodra het bit in is (ook mijn jonkie met oorcontact fobie). Ik vind methode C of D nu niet echt handig, vroeger met mijn eerste paard ook geprobeerd tijdens het beleren, wat een geklungel...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:59

Sonja schreef:

Of met een suikerklontje/ pepermuntje en dan afbouwen ;)
Ik heb ze geleerd dat ze m'n hand moeten aanraken als ik met m'n vingers knip, dus als ik laag knip, kan ik zo hun kopstel insteken.

En zo lopen ze ook los in de piste naast me, knip - knip en paardje komt mee :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:10

Optie B , dit inverband met een paard wat leer erg lekker vind en als ik niet eerst zijn neusriem vast maak , deze dus in zijn mond verdwijnt :')

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:13

optie A.

Ik heb mond openen op commando gezet ' mondje open' dan kan ik voorzichtig het bit er in doen, dan kop stuk er over heen en de rest :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:18

Mijn verzorgpony doet zijn hoofd juist zo laag dat ik er op mn knieën moet bij liggen af en toe om de neusriem dicht te krijgen. Maar dan wordt hij natuurlijk heel snel om hoog gedrukt.

Ik heb er nooit bij nagedacht dat het ook op manier c/d kan, vind het niet eens een heel vreemd idee, ik denk dat het best handig kan zijn. :) Lijkt me ook wel vriendelijk, wordt het paard ook niet in de mond getrokken wanneer ze een dikke voorpluk hebben waardoor je het hoofdstel met een boog over de oren moet tillen. :) Dus ook voor paarden met lastige oren of voorpluk een handig idee. :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:54

Heb E gestemd, Ik doe wel eerst bit in, maar dan rechter oor, daarna pas linker oor. Dus een voor een. Dan trek ik de voorpluk over de frontriem, dan maak ik de keelriem vast, daarna neusriem(en).

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:02

Optie A. Gaat automatisch, pony doet eigenlijk overigens nooit moeilijk met hoofdstel omdoen/bit aannemen. :=

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:06

Doe zelf altijd a. Heb een klein paard, maar heb wel in het begin problemen gehad met het bit. Daar stroop op gedaan een aantal keer, dus als ze nu het bit ziet, doet ze bijna vanzelf al haar hoofd naar beneden om het bit op te happen ;-).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:47

A, is me zo aangeleerd, heb het ook nog nooit anders gedaan (behalve B). Kopstuk eerst vind ik echt vreemd :+

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:49

B, geen idee waarom, altijd zo gedaan :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:17

Optie B maar als ik het kopstuk over de oren heb dan trek ik eerst ook nog ff de frontriem recht maar die optie stond er niet bij :')

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:55

Mijn Fries hapt altijd gretig naar het bit. Waarom hij dat doet is me een raadsel :)
Maar goed, wel gemakkelijk. Daarna natuurlijk het kopstuk over het hoofd. Dan krijgt hij meestal een pepermuntje, en dan maak ik de rest vast.
Meestal eerst de neusriem(en) en daarna de keelriem, maar ook wel eens andersom.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:56

Dressuurgek schreef:
Optie B maar als ik het kopstuk over de oren heb dan trek ik eerst ook nog ff de frontriem recht maar die optie stond er niet bij :')

Ja, je hebt helemaal gelijk. Dat doe ik ook, na het kopstuk over de oren gedaan te hebben.
De frontriem in de 'holletjes' bij zijn oren, en recht hangen. :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:57

eerst bit, dan kopstuk over de oren en dan keelriem ( ik rij zonder neusriem ;) )