zadel voor korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 06:28

Marijuhhhhh schreef:
@Vippie: hoe kan het dat jij zo lang moet wachten? Speciale kleurcombinatie?

Nee hij was uitverkocht := Bleek schijnbaar een hardlopende maat te zijn (zou standaard op voorraad zijn maar bleek dus niet zo). Naja heb hem straks wel vers van de pers.

Hier idd ook verschillende ervaringen met massimo-verkopers, 1 hele slechte (compleet verkeerd aangemeten qua lengte en boommaat), 1 mij iets te commerciële en nu de laatste die gewoon eerlijk is geweest en idd geen afnameverplichting. Wilde ook geen maatzadel aanmeten omdat kloontje het reuzekind nog teveel groeit, kijk dan ben je pas eerlijk ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:30

Vippie, ik denk ook ernstig na over een Massimo, zou je mij (via pb?) willen laten weten wat jouw ervaringen zijn met welke dealer? :o

Kreeg gisteren de tip over Massimo om erg goed uit te kijken met de kussens, die zouden vaak scheef zijn.

Cinneke1982

Re: zadel voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:47

Handig topic. Heb zelf een 3 jarige ruin fell x andalusier. Vrij korte rug. Ligt nu een oud veel zijdigheids zadel op en is wat te lang. Maar ga kijken voor een boomloos. Dat is momenteel mijn richting. Maar al het andere klinkt ook erg interessant dus keuze genoeg voor paarden met een korte rug. Maar wil hem eerst van langer trainen en dan naar een zadel gaan kijken wat echt voor hem is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:06

De euroriding topas 18" is 42cm. Geen kwaliteitszadel maar ik ben er wel tevreden mee.
Thorowgood Gill thomas 17" is ook 42cm.
De Euroriding Achat 17" paste prima op een camarque pony van 143 hoog. Deze zit ook rond de 43cm.
Prestige D1 is super voor korte paarden maar dan ben je wel 3000 euro armer.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:36

Vippie schreef:
Marijuhhhhh schreef:
@Vippie: hoe kan het dat jij zo lang moet wachten? Speciale kleurcombinatie?

Nee hij was uitverkocht := Bleek schijnbaar een hardlopende maat te zijn (zou standaard op voorraad zijn maar bleek dus niet zo). Naja heb hem straks wel vers van de pers.

Hier idd ook verschillende ervaringen met massimo-verkopers, 1 hele slechte (compleet verkeerd aangemeten qua lengte en boommaat), 1 mij iets te commerciële en nu de laatste die gewoon eerlijk is geweest en idd geen afnameverplichting. Wilde ook geen maatzadel aanmeten omdat kloontje het reuzekind nog teveel groeit, kijk dan ben je pas eerlijk ;)

Dat werd bij mij inderdaad ook gezegd.
Op zich heeft mijn pony ook wel een gangbare maat en de zadelmaker dacht dat hij wel op voorraad zou zijn.
Hoop morgen bericht te krijgen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:09

Ja dat dacht hij bij mij ook, jammer de bammer :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:39

Sizzle schreef:
De euroriding topas 18" is 42cm. Geen kwaliteitszadel maar ik ben er wel tevreden mee.
De Euroriding Achat 17" paste prima op een camarque pony van 143 hoog. Deze zit ook rond de 43cm.

Ik wist niet dat er zulke korte boomzadels bestaan, naast de massimo dan. Wilde al voor een Trekker gaan, als kortste boomloze zadel. Mijn pony heeft ook maar 42 cm ruimte en momenteel rugproblemen.. Kan je die zadels gewoon in Nederland kopen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:33

Vippie schreef:
Ja dat dacht hij bij mij ook, jammer de bammer :D

Hij komt zaterdag! *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:14

Jennyxx schreef:
Sizzle schreef:

Ik wist niet dat er zulke korte boomzadels bestaan, naast de massimo dan. Wilde al voor een Trekker gaan, als kortste boomloze zadel. Mijn pony heeft ook maar 42 cm ruimte en momenteel rugproblemen.. Kan je die zadels gewoon in Nederland kopen?

Euroriding vind je wel in NL. De topas is de goedkoopste (500-700 euro) Je moet dus ook niet verwachten dat dit model 15 jaar mee gaat, en ik heb direct de goekope vulling door wol vervangen.
Kwa pasvorm ligt hij prima op mijn jonge appie die nog in de groei is.
De nieuwe achat valt ietsje langer maar is beter voor rechte rugjes.
Thorowgood vind je ook wel in nl maar of ze ook de endurance/gill thomas op vorraad hebben zul je moeten navragen. De D1 prestige ligt vaak erg mooi maar wel heel duur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:21

Sizzle schreef:
De topas is de goedkoopste (500-700 euro)

Op mijn paard zouden de zweetbladen denk ik zo'n beetje tot z'n neusvleugels komen :+

Ben erg gecharmeerd van de PS zadels. Ga alleen geen 2000 euro uitgeven aan een zadel en het lastige is dat ze er weinig tweedehands zijn nog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:03

Hihi ja op zo'n ijsje gaat het niet passen nee, ook niet kwa rugvorm.
Een haflinger waarschijnlijk wel. Ik heb het vz haflinger model + nog 1cm breder.
Dat is omvang kamerolifant.
De zweetbladen zijn gewoon voor lange benen maar de zitting en kussens zijn iets kleiner.
Ik meet trouwens vanaf de boompunt tot het einde. Het stukje voor het kopijzer is niet meegenomen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 06:35

Meet je dan wel aan de onderkant? De lengte van de kussens?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:34

Ja, maar wel pas vanaf het kopijzer aangezien het stukje kussen dat voor de boom ligt niet meeberekend wordt in de plek achter de schouder.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:57

Ik heb Thorowgood zelf gemaild. Het zadel is officieel 44,5 cm lang. Helaas 2,5 cm te lang voor mijn pony..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:05

Sizzle, hoe bedoel je rugvorm?

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:54

Ik heb een Euroriding Diamant, 17,5 inch en die heeft kortere kussens, is ook geweest voor een paardje dat een korte rug had.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:30

Aluciene, weet je ook hoeveel cm je zadel is (lengte kussens)?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:15

hestejente schreef:

De vorm van de rug :D

Ik bedoel het verloop van de schoft, de aanzet van de schouders en de ruglijn (gezonken of recht).
Als je op mijn paard een typisch ijslander model lengt dan kun je je beide handen onder het midden van het zadel kwijt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

Sizzle schreef:
hestejente schreef:

Ik bedoel het verloop van de schoft, de aanzet van de schouders en de ruglijn (gezonken of recht).
Als je op mijn paard een typisch ijslander model lengt dan kun je je beide handen onder het midden van het zadel kwijt.

Misschien is ook een zadel van Massimo iets voor jou! Ze hebben volgens mij ook een speciaal Ijslander model.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:02

Onee, trailmodel is dat! Excuses!

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:05

Jennyxx schreef:
Aluciene, weet je ook hoeveel cm je zadel is (lengte kussens)?

Durf ik zo niet te zeggen, ik zal morgen eens opmeten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:53

Sizzle schreef:
hestejente schreef:

Mijn paard heeft een zadel van "typisch IJslandermodel" gehad dat onwijs brugde. Aanschouw zijn ruglijn:

Afbeelding

Hij staat hier met z'n voorpootjes op een verhoginkje, hij is overbouwd.

Massimo heeft 2 verschillende IJslanderzadels, de tölt (die niet bij zijn rug past) en de tölt ll, die mogelijk wel past. Er is ook een model van Stübben dat me werd aanbevolen, daar ben ik nu ook naar aan het kijken. Prydi wil ik niet (ondanks dat ik het concept geweldig vind), PS vind ik te duur. Karlslund houd ik in overweging. Thorowgood is te lang, Topreiter en Ástund te smal, Goertz durf ik niet meer aan omdat ik zomaar vrees dat andere modellen dan ik nu heb ook te recht zijn. Maar voorlopig eerst nog maar sparen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-08-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:03

Lastig.
Heb je de startrekk espaniola al geprobeert?
Ik had 1 klant die een pony met ongeveer 36cm rug had. Zij zelf was vrij vors.
Een extra kort model daarvan ging precies. Het leer steekt wel uit maar het kussen is niet te lang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:07

Espaniola? Hoe ziet dat eruit?

Edit: gegoogeld, ziet er iberisch uit. Voorwaarde als ik met m'n paard aan een proefje wil meedoen is dat het zadel geschikt is voor een IJslander. Dit zadel voldoet daar niet aan. Ik vind het ook niet mooi, ik wil iets dat er dressuurachtig uitziet. Sta best open voor semiboomloos maar ik wil niet zo'n slappe flap op m'n paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:13

Begrijpelijk :j

Voor de eerder genoemde combi was er echter verder niets mogenlijk onder de 3000 euro.

Cobra gaat ook heel kort, maar ook heel duur.