Hoelang rijdt jij al boomloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: Hoelang rijdt jij al boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:48

Ik heb een cheyenne op m'n draver liggen, ben heel erg tevreden!
Wij ook geen last van drukplekken.
Voor ik de draver kocht had ze best nog wat problemen, denk aan hoofdschudden, dribbelen, sterk maken, echt schrap zetten voor het zadel en dat soort praktijken.
Bij de proefrit meteen de BF erop (en ook bitloos trouwens) en hup rijden, bij het 2e rondje stap begon ze al te ontspannen en dat rare gedrag was meteen afgelopen, nooit meer terug gezien ook :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:55

Rij alweer 2 jaar met een BF London,
ideaal vooral als je paard wisseld qua omvang per seizoen :D
nooit last van een niet-passend zadel,
als je er tenminste wel 1 heb die goed past qua schoftvrijheid,
want dat alle boomloze zadels altijd passen is een fabel
(zelf ondervonden met testzadels)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:16

Ja dat is inderdaad ook zo'n dikke duim verhaal , dat mensen soms zeggen dat "boomloos" altijd past.

Zijn echt allemaal van die gemakzuchtige uitspraken van mensen die wel vagelijk een flard van iets opgevangen hebben en daar even een mooie kreet / weetje van maken dat van geen kanten meer klopt :P

Net zoals dat mensen wel eens gehoord hebben dat een (boom) zadel uit zichzelf goed moet liggen , zonder speciale dekjes en onderleggers.

En dan zeggen ze dus dat "boomloze zadels" niet goed zijn want daar moet een speciale pad onder gebruikt worden en bij een goed zadel hoeft dat niet :n

Of dat je 3 vingers ruimte tussen zadel en schoft moet hebben , maar bij bvb. een Barefootje geldt dat helemaal niet :P

Of sowieso al dat men "boomloos" op 1 hoop gooit , per merk zijn er al heel veel verschillende types , laat staan alle verschillende merken , het slaat gewoon nergens op om "boomloos" in zijn geheel als 1 soort zadel te zien :P

Net zoals je in boomzadels heel veel verschillende merken / soorten / types hebt , geldt dat tegenwoordig ook al lang voor boomloze zadels :)

Het stikt gewoon echt van de vooroordelen door mensen die vanalles roepen en een beetje interessant doen terwijl ze er gewoon geen ervaring mee / verstand van hebben...dat is echt zonde.

Net zoals mensen elkaar allemaal vertellen dat een hackamore zeer dieronvriendelijk is want daarmee breek je de neus van je paard...ook weer zo'n verhaal van iemand die de klok gehoord heeft maar geen idee van de klepel heeft :P

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:16

ja mensen scheren nogal vaak alles over 1 kam,
laten we het maar "gemakzucht" noemen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:40

Daar komt het wel op neer inderdaad , half luisteren / ervaren maar daarop een hele duidelijke mening baseren...die dus niet klopt met de hele werkelijkheid :P

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:31

pmarena wat een duidelijke uitleg!
Heb nu een twenter en wil haar volgend jaar (of nog later) ook gaan inrijden met mn BF.
ben nu helemaal overtuigd dat dat geen kwaad kan, mits ie natuurlijk goed op haar ligt, maar dat zie ik dan wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:23

Weet je, mijn paard heeft wel eens mijn zijn achterbeen achter zijn oor gekrabd...terwijl ik er OP zat :wow:. Je maakt mij niet wijs dat dat met een boomzadel ook (zo makkelijk) gaat. Als ik de snoepjes-buig-test doe met mijn gezadelde paard, zie je heel mooi dat het zadel mee beweegt met de beweging van de rug.

Over de drukverdeling, ik heb een keer iemand laten komen met een speciale drukmetingpad. Zij zei toen ze hem onder het zadel uithaalde dat ze het niet had verwacht maar dat ze tot dan toe nog geen boomzadel had gezien wat de druk zó goed verdeelde als mijn Cherokee... :o