Bitloos, zachter bit of zo laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen in mijn geval?

Bitloos gaan rijden.
19 (43%)
Zachter bit nemen (Happy Mouth).
18 (40%)
Gewoon zo laten.
7 (15%)

Totaal aantal stemmen: 44

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:26

felicity schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat kunstof warm word in de paardenmond.
Dat heb je wel een hele hoge wrijving nodig om het warm te krijgen. En doe je echt iets fout in mijn ogen als dat ontstaat in de paardenmond.

Rubber (!) wordt idd niet warm, maar kan wel stroef worden.(in de mondhoeken)
andere kunststof bitten verwacht ik niet zulke problemen.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:40

[/quote]
Feit is namelijk dat geén bit altijd vriendelijker is dan wèl een bit.
[/quote]
Daar ben ik het niet mee eens! Het ligt er aan hoe je er mee omgaat. En als je, je paard mentaal en fysiek niet wilt belasten moet je er niet op gaan rijden. DAT is pas vriendelijk. :)

smurffie

Re: Bitloos, zachter bit of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:51

Het feit is niet dat zonder bit vriendelijker is dan met bit, dat ligt nogsteeds aan wat het paard het fijnste vind.
En Ik hoef geen verwijzingen naar boeken of filmpjes, als ik producten wil verkopen kraak ik de concurrent ook af.

Ts@ neem van iemand anders les, als jij op je bit denkt te remmen is dat een foute gedachten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:54

JoviBan schreef:
magda_90 schreef:
Kom maar op met de bronvermeldingen waarom bitloos altijd vriendelijker is dan met bit. En vice versa graag. Ik hoor die uitspraken zo vaak - en ja, ik ken de anatomie van het paard, heb mij daar in verdiept - maar het enige wat ik vind zijn allemaal uitspraken en geen keiharde feiten.

Volgens mij hoef ik de link niet meer te plaatsen, omdat deze inmiddels toch wel bekend is.
Maar vooruit: http://www.bitloospaardrijden.info/
Hier vind je alle info, zowel onderzoeken als artikelen. Dit zijn niet zomaar wat uitspraken, maar (keiharde) feiten.
Doe ermee wat je wilt.

Ik heb hem doorgelezen, hoewel er interessante stukken tussen staan, vind ik de site niet erg objectief. Wanneer ik ergens iets over wil leren, wil ik pure feiten hebben en geen mening van de maker van de site. Daarnaast zijn er wel leuke beweringen geplaatst, maar er staat nergens hoe ze daar aan zijn gekomen. Zo kan ik ook van alles beweren als je er geen bronvermelding bij zet.

Daarnaast hebben ze ook beweringen neergezet die gewoonweg niet waar zijn:

Citaat:
Druk op de tong levert spanning op in de tong, en daarmee ook spanning die doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven. Door spanning in het borstbeen kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik weer terugloopt naar de hals. Je ziet dit bijvoorbeeld ook terug in de ruimte en zuiverheid van de voorhand.

Ben ik het in principe mee eens, maar een goed passend bit levert geen druk op de tong, anders had 3 kwart van de ruiters hier paarden gehad met een blauwe of pijnlijke tong. Daarnaast zijn er zowel op beeldmateriaal als in het echt zat ruiters te zien die de paarden uitstekend ontspannend onder zich hebben, met bit. En ja, daarbij zijn de paarden correct nageeflijk gereden.

Een van de voorbeelden van de site waarvan ik nu denk, leuke beweringen maar zet de oogkleppen eens aan de kant en kom met keiharde feiten.

Citaat:
Bij te veel druk op de tong kan het paard op diverse manieren reageren. Hij kan de onderkaak verstijven, het bit pakken en gaan 'pullen', hij kan proberen de tong tegen of over het bit te worstelen of hij kan een drukvrije positie zoeken door de tong op te rollen en niet 'aan het bit' te komen.

Natuurlijk gebeurt dat, maar denk je dat een paard bij te veel druk op de neus dat ineens wel zal accepteren?

Citaat:
In iedere paardenmond is in principe geen ruimte voor een bit; dit zal iedere gerenomeerde paarden(tand)arts c.q. gebitsverzorger beamen. Kijk zelf ook eens in de mond van je paard en zie hoe weinig ruimte daar nog is. Hier zie je foto's van twee KWPN merries; de paarden hebben hier de mond gesloten en de lippen worden door een mensenhand open gehouden. Het paard links heeft een vrij laaghangend rooster, overmatige wangslijmvliezen en een tong van normale dikte en breedte. Het paard rechts heeft een "normale" mond. Hoe past hier in vredesnaam nog een bit in dat ook nog aangenaam moet liggen en inwerken?!

2 paarden tonen ook echt aan hoe alle paarden eruit zien... O.a. voor dit soort paarden zijn de Myler bitten op de markt gekomen. Deze bitten zijn succesvol gebleken en dat wordt weer even vergeten. Nu zijn er inderdaad paarden die echt geen ruimte in de mond hebben en daar is dan bitloos inderdaad weer een goede optie voor.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil je de grond niet inboren (heb respect voor ieder zolang het maar ook vice versa is), maar de site die je aanhaalt is in mijn ogen gewoonweg niet objectief en wetenschappelijk. En kan mij er al helemaal niet van overtuigen dat een bit (die met de juiste kennis wordt gebruikt) schadelijk zou zijn.

De aangehaalde citaten waren puur als voorbeeld waarom ik dit zo vindt.

Nogmaals met bitloos rijden is niets mis mee, maar ik heb er wel moeite mee als je alles klakkeloos aanneemt en het bit daardoor in een kwaad daglicht stelt.

felicity schreef:
Ik heb ook erg lopen modderen met bitten.
Ik reed met een dubbel gebroken bustrens met plat tussenstukje omdat dat in mijn ogen het vriendelijkste was. Paard liep er helemaal niet fijn op dook achter de teugel. Begon te duiken enz. Ook zonder contact op het bit liep ze er mee te rommelen. Klapperen, vastpakken enz.
Tandarts laten komen. Is ze behandeld. 2 weken geen bit gebruikt. En toen weer begonnen met longeren met het zelfde bit. Nog steeds hetzelfde probleem. Toen een hh golden brass gekocht ook dubbel gebroken. Zelfde problemen. Op aanraden van instructrice een hele dikke dubbel gebroken bustrens gekocht. Die pakte ze constant vast. En liep ze er nog mee te rommelen. Enkelgebroken bit geprobeert. Was wel iets beter. Maar nog steeds niet van je Het.
Nu rijdt ik met een ongebroken happy mouth en heb een heel ander paard. Ze heeft een fijne constante aanleuning. Ze heeft der mondje mooi dicht (en nee ik gebruik geen sperriem en de neusriem is niet dicht gesnoerd). Voor haar is dit dus het juiste bit.

Een mooi voorbeeld over datgene wat ik eerder ook al aangehaald heb: "Zoveel soorten paarden, zoveel soorten monden, zoveel soorten optomingen".

Bijschrift: een dubbel gebroken bit met een plat tussenstukje is niet het vriendelijkste bit, want deze kan scherp inwerken op de tong.

felicity schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat kunstof warm word in de paardenmond.
Dat heb je wel een hele hoge wrijving nodig om het warm te krijgen. En doe je echt iets fout in mijn ogen als dat ontstaat in de paardenmond.

Het kan wel voorkomen, bij paarden die graag kauwen en spelen met bit. Wanneer deze paarden niet voldoende speeksel aanmaken blijft het bit droog en dat kan gaan schuren (warm) wat dus brandplekken kan veroorzaken. Rubberen en kunststofffen bitten horen daarom alleen maar gebruikt te worden voor die paarden die voor- en tijdens arbeid constant een natte mond hebben (dus een ontspannen kaak).

sjanie schreef:
Uit een eerder antwoord lees ik dat je je hoofdstel zelf aangepast hebt en dat het bitloos rijden niet werkte. Heb je het al eens met een "echt" bitloos hoofdstel geprobeerd? Er bestaat de mogelijkheid om het uit te proberen. http://www.bitloospaardrijden.info/testservices.php
Zelf rij ik mijn paard nu bitloos met een hoofdstel van Gerrit Smit. http://www.paardenschoenen.nl/htm/hoofdstel.html
En dat bevalt heel erg goed. Eigenlijk loopt het paard nu beter dan met bit.
Ik wil niet meer terug naar een hoofdstel met bit.

En dat kan ook prima. Paarden kunnen inderdaad beter bitloos lopen dan met bit, maar dat betekend niet dat een bit per direct een kwaad iets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:05

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:
Dat is geen feit, dat is alleen maar jouw mening. Waar jij uiteraard recht op hebt, maar presenteer hem niet als feit.

Speciaal voor Yamcha:
Feit: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php
Feit: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.php
Feit: http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.php
Feit: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php
Feiten: http://www.bitloospaardrijden.info/vergelijk.php
Feiten op een rij: http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... rijden.php

Interpretaties. Druk is niet gelijk aan pijn, al wordt dat veel gedacht.

Een dik bit is niet fijn voor een paard met een klein mondje.

En je zou idd denken dat met een CRB de druk netjes verdeeld wordt, maar: mijn merrie wordt er chagrijnig van. Sidepull is wel oké, maar ze wil er geen aanleuning op aannemen, ze neemt geen contact zeg maar. Rijtechnisch probleem lijkt me sterk, want ze zoekt meteen de hand op met een ongebroken trensje, en knabbelt, en schuimt, en is blij.

Punt is, en dat heb ik al veel vaker uit proberen te leggen: paarden vinden het niet persé vervelend om iets in de mond te hebben. Ze pakken zélf van alles in de mond, echt....... beugelriemen, halstertouwen, takken, weet ik wat....... en echt niet allemaal zacht....... zo pijnlijk zal het dus niet zijn. Gewoonte kun je ook uitsluiten, want ik stop mijn paard heus niet regelmatig van alles in de mond. Doet ze allemaal zelf.

Over zenuwuiteinden: Mijn hond heeft méga veel zenuwuiteinden in de bek, en jij wilt echt niet weten wat hij allemaal in zijn bek neemt, daar word je bang van....... ook best scherpe dingen.......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:01

eens Yamcha!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:57

smurffie schreef:
Het feit is niet dat zonder bit vriendelijker is dan met bit, dat ligt nogsteeds aan wat het paard het fijnste vind.
En Ik hoef geen verwijzingen naar boeken of filmpjes, als ik producten wil verkopen kraak ik de concurrent ook af.

Ts@ neem van iemand anders les, als jij op je bit denkt te remmen is dat een foute gedachten.

Met het bovenste ben ik het eens, maar ik heb toch nooit gezegt dat ik een bit gebruik voor het remmen. Niet te snel conclusies trekken over iets waar je niks over weet.. :) :)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:00

sjanie schreef:
Uit een eerder antwoord lees ik dat je je hoofdstel zelf aangepast hebt en dat het bitloos rijden niet werkte. Heb je het al eens met een "echt" bitloos hoofdstel geprobeerd? Er bestaat de mogelijkheid om het uit te proberen. http://www.bitloospaardrijden.info/testservices.php
Zelf rij ik mijn paard nu bitloos met een hoofdstel van Gerrit Smit. http://www.paardenschoenen.nl/htm/hoofdstel.html
En dat bevalt heel erg goed. Eigenlijk loopt het paard nu beter dan met bit.
Ik wil niet meer terug naar een hoofdstel met bit.

Nee eigenlijk niet maar ik wil niet veel geld uitgeven aan een ding wat ik 1 keer probeer. op Marktplaats kan ik ook een kopen ben op dit monent een beetje blut nml. :o

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:13

Helemaal mee een Yamcha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:22

Jacobien12 schreef:
Helemaal mee een Yamcha :)

Ik niet.
En ik heb ook geen zin om er nog meer energie in te steken, eerlijk gezegd.

Laatste toevoeging hierop: iets in de mond hebben, is inderdaad niet zo erg.
Het wordt wèl erg wanneer dat voorwerp druk uitoefent op kwetsbare en gevoelige delen.
En het wordt helemaal erg wanneer er mee ingewerkt wordt. En dàt is wat er gebeurt: er zitten namelijk teugels, ruiterhanden en een mens aan dat voorwerp in de mond vast.

Verder is en blijft het wel/geen aanleuning nemen een rijtechnisch iets.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:43

Natuurlijk oefent een bit druk uit op de gevoelige delen, daar is het voor bedoeld. Een goed passend bit zal echter in rust (dus wanneer de ruiter er niet aan zit) nooit druk uit oefenen, het zal pas druk uitoefenen wanneer de ruiter dat vraagt. Daarnaast ben ik zelf van mening dat een constante 'vaste' aanleuning nooit goed is. Verder is het aan de kundigheid van de ruiter hoe ermee om wordt gegaan. Maar dat heb je met bitloos net zo.

En natuurlijk is het de bedoeling dat de ruiter via het bit kan inwerken (anders kon hij er inderdaad net zo goed uitgelaten worden), maar net als hierboven hoort het bit correct te zitten en hoort de ruiter er verstand van te hebben - of onder begeleiding van.

Maar dat is met bitloos net zo. Daar zit ook een ruiter aan de neusriem - al of niet met aanleuning. En ook met bitloos wordt er druk uit geoefend op de neus.

En ja je hebt gelijk als je zegt dat de mond gevoeliger is dan de neus. Maar daarom bestaan er (anatomisch) goed passende bitten en zolang de ruiter er dus maar met kundigheid mee om gaat, is er echt niets aan de hand. Met bitloos kan je ook net zo goed schade aan de neus richten als je daar niet goed mee om gaat.

De kunst is, met alle soorten harnachement, dat je er maar weet hoe je er mee om moet gaan. Een bit is niet onvriendelijk, het is de kundigheid van de ruiter die bepaalt hoe vriendelijk het is.

En dan nog deze opmerking. Een paardenbit is al vele eeuwen oud, eeuwen lang is het gebruikt en dat heeft het paard o.a. gebracht daar waar wij nu zijn. Vroeger waren de meest verschrikkelijke bitten die gebruikt werden en de ruiters hadden niet de kennis over de schade die zij toen aanrichten (een paard van een ridder of van een boer had enorm veel te verduren in zijn mond). Toen paarden een luxe-dier werden, is men anders om gaan gaan met o.a. het bit. Paarden werden dusdanig bereden dat zij anatomisch gezien een mens goed konden dragen. Men is er achter gekomen dat het paard in bepaalde houdingen (bv. lang-laag) nog beter de mens kon dragen en beter kon presteren. Al die tijd is er gebruik gemaakt van bitten. Maar sinds de laatste 2 jaren wordt er ineens van allerlei kanten geroepen dat een bit gelijkstaat aan een moordwapen en dat het maar verboden moet worden. En op grond waarvan?

Artikelen worden geplaatst zonder bronvermelding. Er worden gesproken over onderzoeken die je nergens terug kunt vinden.

M.a.w. leer van de geschiedenis dat een bit echt geen moordwapen is en dat het paard er heus wel mee bereden kan worden.

Denk nu niet dat ik een tegenstander van bitloos ben - verreweg van niet - ik wordt er alleen zo moe van dat diegene die nu bitloos rijden, heel hard roepen dat een bit een matelwerktuig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:17

Sorry JoviBan, maar zolang jij blijft komen met aannames, interpretaties en meningen, ben ik niet overtuigd.

Wat voor mij nog veel sterker meetelt, is dit: zolang ik paarden zie lopen, ontspannen en relaxed, met een bit in de mond, ben ik er niet van overtuigd dat een bit een martelwerktuig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:25

Excuses aanvaard. :+

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:07

Rianne12 schreef:
Ik heb met bitloos rijden mijn hoofdstel een beetje omgebouwd en heb eens met halster gereden. Ging niet echt maar moet misschien ook iets anders proberen?
Maar mensen die voor bitloos kiezen ook hun keuze willen onderbouwen? In mijn quote word nml veel gekozen voor bitloos.

Ik zou ook voor bitloos gaan. Persoonlijk heb ik helemaal niks met een bit. Ik zie het niet zitten om met bit te rijden. Toe ik mijn paard ging kopen en uit proberen, had zij ook een bit in. Ze gooide de tong over het bit en liet die uit haar mond hangen, ze vond het duidelijk niks.

Ik ben thuis gelijk met side pull gaan rijden en dat gaat super. Zorg wel voor een goede passende bitloze optoming. Misschien is de weg rijtechnisch iets langer, maar dat is dan maar zo. Je kunt ook via internet bitloze hoofdstellen huren en uitproberen.

grt Yvon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:23

Yvonne, heb je er ook een tandarts bij gehaald?
Een merrie die ik gereden heb, had dat ook, tandarts is erbij geweest, en zij bleek wolfskiesjes te hebben, waarvan er één los zat en haken op haar kiezen. Nadat de wolfskiesjes getrokken waren en de kiezen bijgevijld, nam zij het bit wel aan, en liep er heel fijn op.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:56

Ja je moet zoiezo de tanden laten checken als je bit en mond problemen hebt, :j

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:26

Yamcha schreef:
Een merrie die ik gereden heb, had dat ook, tandarts is erbij geweest, en zij bleek wolfskiesjes te hebben, waarvan er één los zat en haken op haar kiezen. Nadat de wolfskiesjes getrokken waren en de kiezen bijgevijld, nam zij het bit wel aan, en liep er heel fijn op.

Ja hoor alles is gecheckt en gelukkig heb ik een dierenarts die volmondig tegen een bit is en ook perfect kan uitleggen waarom men beter zonder bit kan rijden, al was ik daar al van overtuigd.

grt Yvonne

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:26

yvonne1303 schreef:
Yamcha schreef:

Ja hoor alles is gecheckt en gelukkig heb ik een dierenarts die volmondig tegen een bit is en ook perfect kan uitleggen waarom men beter zonder bit kan rijden, al was ik daar al van overtuigd.

grt Yvonne

Alleen kan ik dat moeilijk na vertellen, sorrie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:59

yvonne1303 schreef:

grt Yvonne

hmm, "beter zonder bit" vind ik nogal kort door de bocht. Ik vind dat er soms teveel wordt gekeken (en geinvesteerd) naar de hulpmiddelen ipv de rijstijl van de ruiter. In veel gevallen zie ik de investering toch liever gaan naar goed les -:)
(niet persoonlijk natuurlijk, wat ik ken je niet en ook je rijstijl dus niet)

Maartje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:02

Heey

Ik rijd nu met enkel gebroken bit.
Ik wil graag met een dubbel gebroken gaan rijden, dat is toch zachter in de mond? /3

x