JoviBan schreef:magda_90 schreef:Kom maar op met de bronvermeldingen waarom bitloos altijd vriendelijker is dan met bit. En vice versa graag. Ik hoor die uitspraken zo vaak - en ja, ik ken de anatomie van het paard, heb mij daar in verdiept - maar het enige wat ik vind zijn allemaal uitspraken en geen keiharde feiten.
Volgens mij hoef ik de link niet meer te plaatsen, omdat deze inmiddels toch wel bekend is.
Maar vooruit:
http://www.bitloospaardrijden.info/Hier vind je alle info, zowel onderzoeken als artikelen. Dit zijn niet zomaar wat uitspraken, maar (keiharde) feiten.
Doe ermee wat je wilt.
Ik heb hem doorgelezen, hoewel er interessante stukken tussen staan, vind ik de site niet erg objectief. Wanneer ik ergens iets over wil leren, wil ik pure feiten hebben en geen mening van de maker van de site. Daarnaast zijn er wel leuke beweringen geplaatst, maar er staat nergens hoe ze daar aan zijn gekomen. Zo kan ik ook van alles beweren als je er geen bronvermelding bij zet.
Daarnaast hebben ze ook beweringen neergezet die gewoonweg niet waar zijn:
Citaat:
Druk op de tong levert spanning op in de tong, en daarmee ook spanning die doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven. Door spanning in het borstbeen kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik weer terugloopt naar de hals. Je ziet dit bijvoorbeeld ook terug in de ruimte en zuiverheid van de voorhand.
Ben ik het in principe mee eens, maar een goed passend bit levert geen druk op de tong, anders had 3 kwart van de ruiters hier paarden gehad met een blauwe of pijnlijke tong. Daarnaast zijn er zowel op beeldmateriaal als in het echt zat ruiters te zien die de paarden uitstekend ontspannend onder zich hebben, met bit. En ja, daarbij zijn de paarden correct nageeflijk gereden.
Een van de voorbeelden van de site waarvan ik nu denk, leuke beweringen maar zet de oogkleppen eens aan de kant en kom met keiharde feiten.
Citaat:
Bij te veel druk op de tong kan het paard op diverse manieren reageren. Hij kan de onderkaak verstijven, het bit pakken en gaan 'pullen', hij kan proberen de tong tegen of over het bit te worstelen of hij kan een drukvrije positie zoeken door de tong op te rollen en niet 'aan het bit' te komen.
Natuurlijk gebeurt dat, maar denk je dat een paard bij te veel druk op de neus dat ineens wel zal accepteren?
Citaat:
In iedere paardenmond is in principe geen ruimte voor een bit; dit zal iedere gerenomeerde paarden(tand)arts c.q. gebitsverzorger beamen. Kijk zelf ook eens in de mond van je paard en zie hoe weinig ruimte daar nog is. Hier zie je foto's van twee KWPN merries; de paarden hebben hier de mond gesloten en de lippen worden door een mensenhand open gehouden. Het paard links heeft een vrij laaghangend rooster, overmatige wangslijmvliezen en een tong van normale dikte en breedte. Het paard rechts heeft een "normale" mond. Hoe past hier in vredesnaam nog een bit in dat ook nog aangenaam moet liggen en inwerken?!
2 paarden tonen ook echt aan hoe alle paarden eruit zien... O.a. voor dit soort paarden zijn de Myler bitten op de markt gekomen. Deze bitten zijn succesvol gebleken en dat wordt weer even vergeten. Nu zijn er inderdaad paarden die echt geen ruimte in de mond hebben en daar is dan bitloos inderdaad weer een goede optie voor.
Begrijp mij niet verkeerd, ik wil je de grond niet inboren (heb respect voor ieder zolang het maar ook vice versa is), maar de site die je aanhaalt is in mijn ogen gewoonweg niet objectief en wetenschappelijk. En kan mij er al helemaal niet van overtuigen dat een bit (die met de juiste kennis wordt gebruikt) schadelijk zou zijn.
De aangehaalde citaten waren puur als voorbeeld waarom ik dit zo vindt.
Nogmaals met bitloos rijden is niets mis mee, maar ik heb er wel moeite mee als je alles klakkeloos aanneemt en het bit daardoor in een kwaad daglicht stelt.
felicity schreef:Ik heb ook erg lopen modderen met bitten.
Ik reed met een dubbel gebroken bustrens met plat tussenstukje omdat dat in mijn ogen het vriendelijkste was. Paard liep er helemaal niet fijn op dook achter de teugel. Begon te duiken enz. Ook zonder contact op het bit liep ze er mee te rommelen. Klapperen, vastpakken enz.
Tandarts laten komen. Is ze behandeld. 2 weken geen bit gebruikt. En toen weer begonnen met longeren met het zelfde bit. Nog steeds hetzelfde probleem. Toen een hh golden brass gekocht ook dubbel gebroken. Zelfde problemen. Op aanraden van instructrice een hele dikke dubbel gebroken bustrens gekocht. Die pakte ze constant vast. En liep ze er nog mee te rommelen. Enkelgebroken bit geprobeert. Was wel iets beter. Maar nog steeds niet van je Het.
Nu rijdt ik met een ongebroken happy mouth en heb een heel ander paard. Ze heeft een fijne constante aanleuning. Ze heeft der mondje mooi dicht (en nee ik gebruik geen sperriem en de neusriem is niet dicht gesnoerd). Voor haar is dit dus het juiste bit.
Een mooi voorbeeld over datgene wat ik eerder ook al aangehaald heb: "Zoveel soorten paarden, zoveel soorten monden, zoveel soorten optomingen".
Bijschrift: een dubbel gebroken bit met een plat tussenstukje is niet het vriendelijkste bit, want deze kan scherp inwerken op de tong.
felicity schreef:Ik kan me niet voorstellen dat kunstof warm word in de paardenmond.
Dat heb je wel een hele hoge wrijving nodig om het warm te krijgen. En doe je echt iets fout in mijn ogen als dat ontstaat in de paardenmond.
Het kan wel voorkomen, bij paarden die graag kauwen en spelen met bit. Wanneer deze paarden niet voldoende speeksel aanmaken blijft het bit droog en dat kan gaan schuren (warm) wat dus brandplekken kan veroorzaken. Rubberen en kunststofffen bitten horen daarom alleen maar gebruikt te worden voor die paarden die voor- en tijdens arbeid constant een natte mond hebben (dus een ontspannen kaak).
sjanie schreef:Uit een eerder antwoord lees ik dat je je hoofdstel zelf aangepast hebt en dat het bitloos rijden niet werkte. Heb je het al eens met een "echt" bitloos hoofdstel geprobeerd? Er bestaat de mogelijkheid om het uit te proberen.
http://www.bitloospaardrijden.info/testservices.phpZelf rij ik mijn paard nu bitloos met een hoofdstel van Gerrit Smit.
http://www.paardenschoenen.nl/htm/hoofdstel.htmlEn dat bevalt heel erg goed. Eigenlijk loopt het paard nu beter dan met bit.
Ik wil niet meer terug naar een hoofdstel met bit.
En dat kan ook prima. Paarden kunnen inderdaad beter bitloos lopen dan met bit, maar dat betekend niet dat een bit per direct een kwaad iets is.