[WN] breed paard, welk zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: breed paard, welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:51

Hoe zwaar mag je westernzadel maximaal zijn? De wintec western uitvoering die het meest verkocht wordt in Nederland is smal, maar je kan een bredere uitvoering krijgen. Misschien kan de countrymill in Nijkerk je hier mee helpen. Verder heb ik een montana 150 westernzadel, ook lekker breed en niet vreselijk zwaar. De thorrowgood endurance uitvoering is ook een mooi breed zadel en massimo heeft ook brede zadels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:06

Kort + breed + licht (en engels helaas) Kom je bv uit bij Thorowgood T4/T6 (is cob model), Kent & Masters (leerlijn Thorowgood) en Massimo. Er zijn er nog wel een paar, maar deze staan er bekent om. Western zadels in maatje echt kort (50cm en minder) zijn ronduit lastig en duur.
Meet de rug van je paard op (3 vingers achter de schouderkop t/m aanhechting 18e rib), zodat je weet hoeveel ruimte je max. hebt, je breedte weet je ongeveer. Maak duidelijke foto van de rug (waar paard vierkant op staat op harde/gelijke ondergrond) zodat de rug vorm in te schatten is (eventueel met markering schouderkop en 18e rib), samen met jouw kledingmaat/lengte/gewicht (welke engelse zitmaat je in past) en stuur die gegevens eens naar de 3 grote western winkels in NL (eurohorse, vorstenbosch en Nijkerk) Die kunnen dan een schatting maken of er misschien een zadel voor te vinden is en aan welke prijzen je dan moet denken.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:44

Ik ken deze zadels wel maar van een ander merk en dan zijn ze nog best heel zwaar....

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:49

Ik heb qua lengte van zijn rug ongeveer 48 cm....kort dus.
Zelf heb ik maatje 34 en weeg 52 kilo dus dat is het probleem niet.
Hij is alleen best groot en ik niet dus een zwaar zadel is gewoon geen optie voor me,
bovendien zit ik met een paard met trauma en wil daarom ook een licht zadel, western
is gewoon zwaar en ben bang dat hij meteen weer verstijft. Ook is een westernzadel
moeilijk passen en moeilijk aan te passen als hij gaat groeien (omdat ik hem weer ga rijden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:52

Qua western zou je dus waarschijnlijk nog passen in een 14/14,5". Dat is een kindermaat, waardoor het zadel korter wordt en dus ook lichter.
Als je sowieso al niet meer zoekt op westerngebied kan het hele item waarschijnlijk beter naar een ander deel van het forum. Zul je waarschijnlijk ook geschiktere input krijgen :)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:55

ik wil het liefst een westernzadel, ik ben een westernruiter met een prachtig westernpaard. Ik ben alleen aan het twijfelen of westernzadels wel geschikt zijn met mijn eisen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:00

Dan kun je best een zadelmaker langs laten komen die je paard opmeet en de (on)mogelijkheden met je doorneemt.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:02

stephaniev schreef:
Ik ken deze zadels wel maar van een ander merk en dan zijn ze nog best heel zwaar....

bedoel je de Spaanse zadels uit mijn berichtje?

Zie hier namelijk ook van een ander merk (Ludomar)
http://www.hipica.nl/produktDetail.php? ... roductid=8
Deze zijn ongeveer 5kg in totaal, dat vind ik zelf behoorlijk licht. Daarnaast vormen ze zich helemaal naar de rug van je paard en is de drukverdeling optimaal.

De oudere zadels zijn inderdaad zwaarder. Hier zat nog een houten boom in.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:13

Ik had op internet al gekeken naar die Portugese zadels, erg mooi maar ook zwaar. Deze zadels zijn idd veel lichter, 5 kilo is helemaal goed. Ik ga ze bellen om te vragen naar de boommaat want breed kan ik niks mee....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:15

ja die boommaat, dat vroeg ik mij ook al af.
Normaal gesproken zou ik XX breed moeten hebben....

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:19

Die Zaldi zadels zijn ook leuk maar zag al dat die tot boom 34 gaan, dat is te smal :(
Kan altijd nog mijn paard verkopen! HAHAHAHA
Nee hoor Tadje!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:21

Volgens mij geldt voor beide zadels dat ze ook extra breed te verkrijgen of te maken zijn (tot 36 geloof ik).
Het ras waar ze normaal op moeten (PRE) zijn vaak ook erg breed en daarbij ook erg rond, dit moet dus geen probleem zijn lijkt mij.
Vooral over Trekkingsaddles hoor ik erg goede verhalen qua passen en passend (laten) maken. Ik zou ze eens bellen voor de mogelijheden.
Helaas moet je voor een goed passend zadel soms zoveel moeite doen! Zojuist zelf een zadel uit Denemarken gekocht!

Portugese zadels zijn weer heel andere zadels. Dit zijn meer barocke dressuurzadels en duidelijk niet voor de doma vaquera/western tak.
Gelukkig zijn ze er in Spanje ook (al een tijdje) achter gekomen dat een licht zadel veel comfortabeler voor het paard is, daarom worden (bijna) alle nieuwe zadels met kunststof en vaak flexibele boom geleverd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ben benieuwd of het wat wordt!

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:31

Ze namen niet op dus probeer het zo nog een keer. Ga toevallig over twee dagen naar Spanje, wie weet kan ik daar nog een ruiterzaak vinden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:31

Dat zou je via google nu al kunnen gaan zoeken :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:34

ik denk dat ik even de ranch horse classics hier afwacht. Daar zitten dan ook hartstikke veel bedrijven met zadels... misschien kan ik daar wel iets vinden. Is al over 2 weekjes.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:57

stephaniev schreef:
Ze namen niet op dus probeer het zo nog een keer. Ga toevallig over twee dagen naar Spanje, wie weet kan ik daar nog een ruiterzaak vinden...

Wie weet.
Zaldi en Ludomar zelf zitten trouwens alletwee in Andalusie.
Wel handig als je goed Spaans spreekt denk ik, anders kan je zomaar met het verkeerde thuiskomen :+

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:32

iemand ervaring met de massimo zadels???
Klinkt goed, speciaal voor brede paarden, zachte zit enz

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:39

stephaniev schreef:
iemand ervaring met de massimo zadels???
Klinkt goed, speciaal voor brede paarden, zachte zit enz

Zitten heerlijk, mooi ruim kussenkanaal ook en kort genoeg voor mijn pony die max 48cm ruimte heeft, maar van achter wat oploopt.

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:22

Haihai,

Ik heb na jarenlang zoeken een NOMAD Phoenix westernzadel voor mijn korte ronde brede arabier gevonden.

Heb een 2e hands via Ebay kunnen kopen die gelijk al beter lag dan welk zadel ook tevoren en heb kontakt opgenomen met Nomad/Logos en gevraagd of ze het 2e hands zadel kunnen aanpassen.
De zadelmaker is zelf gekomen, heeft m'n paard en zadel goed bekeken, opgemeten enz en het zadel meegenomen, 3 weken later kreeg ik m'n zadel terug, nog korter gemaakt ad voorkant (bij een 16" zitting) zodat m'n arab haar schouder helemaal vrij lag en ze goed kan inbuigen en er is iets meer rock/schwung in de boom aangebracht zodat ie nog beter haar rug volgt.

Nou ik moet zeggen dat ik eindelijk een boomzadel heb dat heel erg goed past!! *\o/* Nu moet m'n arabier /3 nog wennen, ze is jaren met de boomloze barefoot nevada gereden en het voelt nu heel anders met een niet flexibele boom op haar rug. Hoop dat ze eraan went, het zadel past goed, ook nog eens door onze osteopate naar gekeken en het zit heerlijk! <3

Mss is zo'n Nomad/Logos zadel ook wat voor jou?
http://www.logos-innovation.eu

groetjes Simone

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:36

TS google eens op westernzadels van het merk Fabtron. Dit zijn reguliere westernzadels (met boom) maar ze zijn voor een deel uit leer en voor een deel uit cordura gemaakt. Scheelt een hoop in gewicht! En ook al zijn ze niet geheel uit leder, dat cordura is echt heel erg stevig, goede kwaliteit die Fabtrons!

Zelf heb ik een equiflex short and wide op mijn brede knolletje liggen, maar dit zadel weegt wel wat ...