Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Equi_libre schreef:Als het zadel niet of die plekken of de schoft/rug komt, kunnen er toch nog blutjes ontstaan. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals bijv. een probleem in dat gebied met wervels oid. Kan ook zijn dat je paard extreem scheef is en er daarom dit soort bultjes ontstaan. Ze doen geen pijn denk ik hè? En na een half uurtje of zo, zie je er niets meer van? Want dan zijn het afvalstoffen die hun weg hebben gezocht naar een plek waar ze zich verzameld hebben. Ik had hier al eens iets over gelezen op een site, waar iemand na rechtrichtend werk het probleem had opgelost. Nu heeft mijn paard door een val een schouderblessure opgelopen. Die blessure is genezen, maar zijn bewegingen zijn nog niet optimaal. En nu verschijnen er idd bultjes in de buurt van de schoft. Dit was voor zijn blessure niet zo. Heb een goede zadelmaker laten kijken en die herkende het (zadel ligt verder goed). Als het goed is, wordt het vanzelf beter als het paard goed gereden wordt. Is dat niet zo, raadde hij aan foto's te laten maken van dat gebied om problemen tussen de wervels uit te sluiten.
Daardoor lijkt je zadel ook wat los te liggen aan de achterkant..IMJ schreef:Zag echt exact hetzelfde al Marise.
Waarom had je het bontje er ook weer onder gedaan?
Het zadel is zonder aangemeten?
marise83 schreef:een goed passend zadel heeft geen echte druk punten maar verdeelt het gewicht al goed.. Een bontje maakt het zadel zeker smaller! Als de eigenaren er perse een bontje onder willen dan moet de zadelmaker een zadel aanmeten met een bredere boom! En dan moet je ook echt met bontje rijden.. lastig he, dat je als verzorgster er niet zoveel aan kan veranderen....
sowieso leer je er enorm veel van om te verzorgen en vind het fijn dat het paard niet geheel mijn verantwoordelijkheid is. en iedereen doet het toch weer anders
MirandaFuego schreef:Op de eerste zadelfoto's zonder dekje heb je je zadel te ver naar voren liggen, de schouder ligt niet vrij.
Zo lijkt het zadel mooi aan te sluiten van voren gezien, maar als het zadel iets meer naar achter ligt (waar die hoort te liggen) dan kan dat niet meer zo zijn.
De foto's met dekje daar is het weer ver naar achter, de singelstoten hangen niet meer recht onder het zadel, dus dat is ook niet goed.
Dit filmpje is wel interessant, kun je zelf ook bekijken hoe het zit!
http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8