geen enkel zadel ligt goed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:04

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en de neiging tot een hangbuik.
Voor haar heb ik een Kieffer lech profi zadel met teruggeslagen boom.
Dit zadel past er heel goed op en de schoft ligt helemaal vrij.
Bij haar had de zadelmaker ook veel moeite om een passend zadel te vinden.
Kieffer was 1 van de weinige merken die zulk soort zadels had. (volgens de zadelmaker dan)

Barcelano

Re: geen enkel zadel ligt goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:52

Ik deed ook wat paarden ooit eens van iemand met een zadel wat totaal niet paste en schoof.
Zij hadden het ook volgens hun zeggen bij een goede zadelmaker en de zadel was op maat gemaakt.

Ik noemde het een kartonnendoos met een stukje leer eromheen,den dt dar genoeg zegt.
En zolang er geen goed zadel was, longeerde en reed ik die paarden niet.
Voor je het weet ben jij de gebeten hond....

Maar is het dan een merkloos zadel dat ik nergens de naam kan vinden van de zadel??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:50

heb je een foto van jou erop,met het zadel?
Of mooier nog een filmpje?
Op hoeveel inch zit jij?Ik vind het gewoon vreemd dat je paard bij elk zadel bulten krijgt op de trapezium spier.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:02

Als het zadel niet of die plekken of de schoft/rug komt, kunnen er toch nog blutjes ontstaan. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals bijv. een probleem in dat gebied met wervels oid. Kan ook zijn dat je paard extreem scheef is en er daarom dit soort bultjes ontstaan. Ze doen geen pijn denk ik hè? En na een half uurtje of zo, zie je er niets meer van? Want dan zijn het afvalstoffen die hun weg hebben gezocht naar een plek waar ze zich verzameld hebben. Ik had hier al eens iets over gelezen op een site, waar iemand na rechtrichtend werk het probleem had opgelost. Nu heeft mijn paard door een val een schouderblessure opgelopen. Die blessure is genezen, maar zijn bewegingen zijn nog niet optimaal. En nu verschijnen er idd bultjes in de buurt van de schoft. Dit was voor zijn blessure niet zo. Heb een goede zadelmaker laten kijken en die herkende het (zadel ligt verder goed). Als het goed is, wordt het vanzelf beter als het paard goed gereden wordt. Is dat niet zo, raadde hij aan foto's te laten maken van dat gebied om problemen tussen de wervels uit te sluiten.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:44

Equi_libre schreef:
Als het zadel niet of die plekken of de schoft/rug komt, kunnen er toch nog blutjes ontstaan. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals bijv. een probleem in dat gebied met wervels oid. Kan ook zijn dat je paard extreem scheef is en er daarom dit soort bultjes ontstaan. Ze doen geen pijn denk ik hè? En na een half uurtje of zo, zie je er niets meer van? Want dan zijn het afvalstoffen die hun weg hebben gezocht naar een plek waar ze zich verzameld hebben. Ik had hier al eens iets over gelezen op een site, waar iemand na rechtrichtend werk het probleem had opgelost. Nu heeft mijn paard door een val een schouderblessure opgelopen. Die blessure is genezen, maar zijn bewegingen zijn nog niet optimaal. En nu verschijnen er idd bultjes in de buurt van de schoft. Dit was voor zijn blessure niet zo. Heb een goede zadelmaker laten kijken en die herkende het (zadel ligt verder goed). Als het goed is, wordt het vanzelf beter als het paard goed gereden wordt. Is dat niet zo, raadde hij aan foto's te laten maken van dat gebied om problemen tussen de wervels uit te sluiten.

dit zou het heel goed kunnen zijn aangezien we al lange tijd bezig zijn met recht richten (hij is behoorlijk scheef), aan de rechterkant zit het ook meer omdat ik vaak iets scheef naar links zit. ze doen geen pijn, hij heeft er geen last van en na een uurtje ofzo zijn ze inderdaad weg. vandaag ahd ik dus les en na de les had hij geen enkele bultm op zijn schoft terwijl we echt hard hebben gewerkt en wel een uur hebben gereden. waarschijnlijk rij ik dus zonder les scheef en met les recht?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:53

Is boomloos niet een idee? Misschien wel de moeite waard om eens te proberen? Je kunt bij www.fijnzadel.nl testzadels bestellen. Die mag je dan 1 of 2 weken testen. :)

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:55

hier de beloofde foto's heb er aardig wat maar ik dacht upload ze allemaal wel even dan zitten er in ieder geval goede bij!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het zadel
Afbeelding
merkje?
Afbeelding
dit staat aan de binnenzijde
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
met dekje en bontje
Afbeelding
Afbeelding

dat was het hopelijk is alles goed te zien!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:02

van foto's is altijd moeilijk beoordelen, maar ik zou dat bontje echt niet gebruiken! Je zadel ziet er niet te wijd uit nm om het daarmee op te moeten vullen.. Het zadel ligt wel te ver naar voren op die foto's zonder dekje ed eronder ;) Daardoor lijkt je zadel ook wat los te liggen aan de achterkant..

Wel leuk beestjes, die van jou lijkt erg op die van mij qua rug vorm..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:05

Zag echt exact hetzelfde al Marise.
Waarom had je het bontje er ook weer onder gedaan?
Het zadel is zonder aangemeten?

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:07

IMJ schreef:
Zag echt exact hetzelfde al Marise.
Waarom had je het bontje er ook weer onder gedaan?
Het zadel is zonder aangemeten?

de zadelmaker heeft gezegt dat dat de drukpunten verdeeld over de rug,
mijn lesgeefster is er geen voorstander van en denkt dat dat het juist 'smaller?' maakt (zoiets)
dus ik heb voorgesteld een keer zonder te gaan proberen maar dat vond de eigenaresse nog niet goed...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:11

Google het maar is of gebruik de zoekfunctie hier op bokt, het maakt het zadel echt smaller. Ook wel logisch want het schuift de kamer in waardoor deze echt smaller wordt, daar waar ie juist ruimte hoort te geven.
Een zadelmaker kan best een bontje onder het zadel aanmeten.. Maar ja, waarom zou je dat willen als het niet nodig is?

Tja, de eigenaresse heeft het voor het zeggen natuurlijk. Misschien kun je haar is op dit topic wijzen?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:15

een goed passend zadel heeft geen echte druk punten maar verdeelt het gewicht al goed.. Een bontje maakt het zadel zeker smaller! Als de eigenaren er perse een bontje onder willen dan moet de zadelmaker een zadel aanmeten met een bredere boom! En dan moet je ook echt met bontje rijden.. lastig he, dat je als verzorgster er niet zoveel aan kan veranderen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:17

de boom is te smal,teveel ruimte tussen de pommel(weet het woord niet) en de schoft

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:19

marise83 schreef:
een goed passend zadel heeft geen echte druk punten maar verdeelt het gewicht al goed.. Een bontje maakt het zadel zeker smaller! Als de eigenaren er perse een bontje onder willen dan moet de zadelmaker een zadel aanmeten met een bredere boom! En dan moet je ook echt met bontje rijden.. lastig he, dat je als verzorgster er niet zoveel aan kan veranderen....

haha zeg dat.. ben al nu in totaal 5 jaar verzorgster (daarvoor manege) en weet vooral hoe ik het later vooral niet moet doen, maarja mijn tijd komt nog wel hoor :)) sowieso leer je er enorm veel van om te verzorgen en vind het fijn dat het paard niet geheel mijn verantwoordelijkheid is. en iedereen doet het toch weer anders :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:22

@ Geerke de boom is niet te smal, dan zou die hoger op de rug komen te staan en het zadel achterover liggen. Om her een bontje tussen te doen is het wel te smal...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:25

Bij een wijdere boom lijkt me ook dat het zadel niet meer recht ligt eerlijk gezegd. Dan wijzen de zweetbladen naar achter. Nu hangen ze mooi recht naar beneden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:27

Klopt, en dan duikt het zadel aan de voorkant naar beneden..

Ik zou nog graag een foto zien opgezadeld zonder dekje en bontje en dan met het zadel op de juiste plek, dus verder naar achter. En een foto als je net bent afgestapt na het rijden.. Zou dat kunnen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:29

Op de eerste zadelfoto's zonder dekje heb je je zadel te ver naar voren liggen, de schouder ligt niet vrij.
Zo lijkt het zadel mooi aan te sluiten van voren gezien, maar als het zadel iets meer naar achter ligt (waar die hoort te liggen) dan kan dat niet meer zo zijn.
De foto's met dekje daar is het weer ver naar achter, de singelstoten hangen niet meer recht onder het zadel, dus dat is ook niet goed.
Dit filmpje is wel interessant, kun je zelf ook bekijken hoe het zit!
http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:39

MirandaFuego schreef:
Op de eerste zadelfoto's zonder dekje heb je je zadel te ver naar voren liggen, de schouder ligt niet vrij.
Zo lijkt het zadel mooi aan te sluiten van voren gezien, maar als het zadel iets meer naar achter ligt (waar die hoort te liggen) dan kan dat niet meer zo zijn.
De foto's met dekje daar is het weer ver naar achter, de singelstoten hangen niet meer recht onder het zadel, dus dat is ook niet goed.
Dit filmpje is wel interessant, kun je zelf ook bekijken hoe het zit!
http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8

bedankt voor het filmpje ik ga ze even allemaal bekijken!
die simpele dingen kunnen nog best ingewikkeld zijn :?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:43

De singel zit vast aan de voorstoot. Ik denk dat jij geen 3 stoten hebt? Hierdoor lijkt het mi of ze ver naar voren zitten. Als ik het zo zie lijkt het juist wel of ze recht naar beneden hangen. :)

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:48

IMJ schreef:
De singel zit vast aan de voorstoot. Ik denk dat jij geen 3 stoten hebt? Hierdoor lijkt het mi of ze ver naar voren zitten. Als ik het zo zie lijkt het juist wel of ze recht naar beneden hangen. :)

heb er 2, als ik snap wat jij bedoelt met stoot, dat is toch waar de singel aan vast zit?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:01

Ja! De singelstoten!

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:02

IMJ schreef:
Ja! De singelstoten!

dat zijn er 2 jaa

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:07

imo ligt het zadel eigenlijk op niet een foto op de goede plek, zonder dekje te ver naar voren, met dekje te ver naar achter.
wel lijkt het zadel zonder dekje goed te passen (maar dat kan ook vertekenen doordat hij niet helemaal op de goede plek ligt).
met dekje en bontje blijft er geen ruimte over dus ik zou dat bontje achterwegen laten.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:18

Als je vandaag geen bultjes hebt gezien na een uur rijden, lijkt het me dan toch niet een zadelprobleem door een niet-passend zadel, maar wellicht idd toch meer iets als ik hierboven beschreef.
Let idd op de positie van het zadel op de rug van je paard en zo'n bontje, tja... zoals hierboven al is gezegd: als het zadel goed past, heb je het niet nodig en maakt het de ruimte alleen maar smaller met meer kans op problemen.