Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

suuzepuus schreef:ipv een ' aansnoer' neusriem kun je natuurlijk ook een spanband pakken (liefst van een vrachtwagen). Dat werkt ook handig als singel trouwens, Is makkelijker aantrekken dan leren bandjes!!
hoop niet dat ik nu mensen op ideeen breng..... arme dieren.....
? Of moet dit een serieuze reactie voorstellen ?Lante schreef:Een aansnoerneusriem hoort gewoon net als een normale gecombineerde neusriem 1 of 2 vingerbreedtes onder het jukbeen en na bevestigen moet je nog twee vingers tussen het neusbeen en de neusriem te kunnen doen. Op wedstrijden kan het zijn dat je hierop gecontroleerd wordt! De neusriem mag niet strakker dan dat aangetrokken worden, ook al zijn ze daar wel op gemaakt. De sperriem is ervoor bedoeld het bit mooi stil in de mond te houden, vooral wel prettig voor het paard als hij nog wat moeilijk is in de aanleuning of als de ruiter een minder stille hand heeft. Een neusriem die te los of te laag zit is eerder hinderlijk dan prettig voor een paard, laat hem er dan af. De sperriem kun je er af laten, maar ik zou het persoonlijk bij een jong paard niet aanbevelen. Voor die paarden is het juist fijn dat het bit stil in de mond ligt, het is eigenlijk het alternatief voor de lage (ook wel genoemd africhtings-) neusriem. Op wedstrijden mag je niet met een neusriem zonder sperriem rijden als er een lusje aanzit, je hoofdstel moet dus compleet zijn. Koop dan een echte engelse neusriem als je zonder sperriem wilt rijden.
ambre schreef:Ik ben wel eens gecontroleerd op de neusriem en deze mag idd niet te strak zitten.
anneliesdj schreef:Paard moet een correcte en goed zittende optoming hebben en daar kunnen ze op controleren.
Vind het wel apart dat iedereen hier om het hardst roept dat zijn aansnoer niet te strak zit terwijl ik in praktijk iets heel anders zie.
sporter schreef:anneliesdj schreef:Paard moet een correcte en goed zittende optoming hebben en daar kunnen ze op controleren.
Vind het wel apart dat iedereen hier om het hardst roept dat zijn aansnoer niet te strak zit terwijl ik in praktijk iets heel anders zie.
Over je laatste opmerking. Dat is toch met alles op bokt
Vind dat nergens voor nodig!Natashaa schreef:suuzepuus schreef:ipv een ' aansnoer' neusriem kun je natuurlijk ook een spanband pakken (liefst van een vrachtwagen). Dat werkt ook handig als singel trouwens, Is makkelijker aantrekken dan leren bandjes!!
Waar slaat dit op? Of moet dit een serieuze reactie voorstellen ?
Dat het geen lage neusriem word, betekend toch niet dat ik heel dat paard zijn mond strak dicht ga zetten !?
Voor mij is een aansnoerneusriem niet om strak dicht te zetten hoor..
Lante schreef:Ik heb geen tijd om het bewijs te zoeken, maar er staat ergens dat het harnachement moet passen en goed bevestigd moet zijn o.i.d., dat het hoofdstel compleet moet zijn (dus met sperriem als er een lusje aan zit) en in de paard en sport heeft een uitleg gestaan hoe je de neusriem moet bevestigen en dat er op gecontroleerd kan worden als de official het vermoeden heeft dat een aansnoerneusriem te strak aan is getrokken.
Op elke manege hoor je te leren hoe strak een neusriem hoort en een keelriem (de vuist), dus ... ? Moet dat allemaal uitgekauwd worden in de regelementen, dat is imo basiskennis die je moet hebben voor je op een paard stapt.
Natashaa schreef:Ik zie ook wel eens hele strakke neusriemen, maar ik meen echt dat ik hem niet strak hebVind dat nergens voor nodig!
Voor de mense die het graag willen zien kan ik dadelijk wel een foto maken van hoe ik de neusriem heb zitten..
Natashaa schreef:suuzepuus schreef:ipv een ' aansnoer' neusriem kun je natuurlijk ook een spanband pakken (liefst van een vrachtwagen). Dat werkt ook handig als singel trouwens, Is makkelijker aantrekken dan leren bandjes!!
Waar slaat dit op? Of moet dit een serieuze reactie voorstellen ?
Dat het geen lage neusriem word, betekend toch niet dat ik heel dat paard zijn mond strak dicht ga zetten !?
Voor mij is een aansnoerneusriem niet om strak dicht te zetten hoor..
sporter schreef:ambre schreef:Ik ben wel eens gecontroleerd op de neusriem en deze mag idd niet te strak zitten.
Dat snap ik. Maar volgens mij staat er nergens de regel van 2 vingers. Ik ken maar vrij weinig ruiters bij wie er 2 vingers tussen passen. Ook bij mensen die internationaal rijden en dan wordt er toch ook regelmatig gecontroleerd.
Lusitana schreef:sporter schreef:
Dat snap ik. Maar volgens mij staat er nergens de regel van 2 vingers. Ik ken maar vrij weinig ruiters bij wie er 2 vingers tussen passen. Ook bij mensen die internationaal rijden en dan wordt er toch ook regelmatig gecontroleerd.
Ja, het nadeel is dat er niet exact wordt gezegd hoe strak iets mag, alleen dat het goed passend moet zijn. Hierachter kan zich men dan schuilen, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook maar correct is om de kaken op elkaar te klemmen met een neusriem. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van na de B zonder neusriem laten rijden...![]()
Maar goed passend is dus naar de algemene regel van twee vingers ertussen op gemaakt.
Er staat ook niet hoe de benen in draf bewogen moeten worden, maar men weet toch ook wel dat er dan niet getelgangd mag worden... De regels zijn niet om alles exact voor te kauwen, maar om algemene richtlijnen en om iets te hebben op terug te vallen. Een controleur kan wel zeggen dat het "niet passend" is als het te strak zit.
Dat internationale ruiters niet zo snel meer bestraft worden is omdat men een zeker respect heeft. Geheel ten onrechte trouwens. Ik zie vaak meer leed in de hogere regionen, dan in de basis.@ambre, je zegt dat het geen nut had, maar de controle was om te zien of er nog ruimte was om zijn kaken te bewegen, en die was er blijkbaar. Twee vingers is relatief. Die van een kind of vrouw zijn dunner dan die van een man.
Daarbij hoort een official ook voor reden vatbaar te zijn. Maar hij KAN zeggen dat het losser gemaakt moet als hij dat nodig zou vinden.
ambre schreef:Lusitana:deze controle had zeker geen nut want bij een te strakke neusriem zei hij:'Hij zit te strak,maar ik ga niet zeggen dat je zo niet mag starten want dan heb ik het straks gedaan...'