Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Iets scherper bit voor sterk paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 05:43

Dat is gewoon niet waar Elin. Je kunt trainen wat je wilt in een bak, maar buiten dan een heel ander paard hebben. Buiten kun je ook je oefeningen doen, maar dan gaat veiligheid voor alles! Ik weet niet waar jij woont, maar in de randstad heb je geen tijd om te wachten tot je paard eens terugkomt. Als hij nu moet stoppen moet dat NU. Als ik in de berm sta terwijl er een vrachtwagen langs komt en mijn paard wil vrolijk die kant op huppelen (ze is namelijk écht niet bang, en gaat gerust richting het verkeer), dan prik ik toch echt wel mijn spoortje er even in. En als we in een galopje zitten en er komt een kruising aan, dan heeft ze gewoon te stoppen. Uiteraard krijgt mijn paard altijd eerst de kans om op mijn zit, been en licht teugel te reageren. Doet ze dat niet, dan ben ik wat strenger.

In de bak reageert ze op de lichtste hulpen en mijn stem, buiten kan ze nu eenmaal wat heter zijn. Het zij zo. En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer paarden die buiten gewoon net wat meer signaal nodig hebben omdat ze het allemaal zo leuk en spannend vinden. Mijn vorige paard reed ik overigens bitloos buiten en die was daarin prima te houden.

Ik bedoel dit niet onaardig hoor; maar hoeveel verschillende paarden en van welke leeftijden en ervaring heb jij buiten gereden? En dan bedoel ik écht buiten, dus door zowel bebouwde kom als lange rechte stukken in het bos. In stap, draf en galop.