kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:19

_Nann_ schreef:
Je paard op welke manier dan ook naar beneden dwingen of vastzetten omdat het nageven niet lukt of niet wil, is in mijn ogen absoluut uit den boze.

Volgens jou is het absoluut uit den boze.... Vandaar mijn voorbeeld

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:32

stef schreef:
nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....

Aan het elastiek issie opeens recht, ontspant ie de rug en heeft ie een actieve achterhand?
Geen enkele hulpteugel neemt het probleem weg. Een hulpteugel ontspant de rug niet opeens, een hulpteugel zorgt er niet voor dat het paard plotseling op beide zeiden correct kan buigen en dat de achterhand goed gebruikt wordt.

Met goede instructie kan je dat wel bereiken.

TS: Op o.a. http://www.paardenrecht.org staat een lijst met goede instructeurs die je kunnen helpen :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

Ik ben ook van mening dat je er prima mee kunt rijden. Of het echt werkt zul je vanzelf wel merken. Ik ben het met Stef eens dat een bijzet soms net het laatste zetje kan zijn voor paard en ruiter om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen.
Ik snap om eerlijk te zijn ook niet goed waarom de meesten in dit topic zo tegen zo'n bijzet zijn. Als een paard gigantisch de rug wegdrukt, zonder lichamelijke oorzaak, maar puur omdat de ruiter het rijtechnisch niet bij kan sloffen, of omdat het paard het niet kent, dan zie ik het enkel positief als het paard met een bijzet wel zijn rug op de goede manier zou gaan gebruiken. Een paard dat de rug wegdrukt, krijgt vanzelf wel rugproblemen. Zij het niet vandaag, dan is het volgende week wel.
Uiteraard wordt de bijzet dan gebruikt als middel en niet als doel. Ik neem aan dat de topicstarter niet van plan is het paard met de neus op de borst vast te snoeren en er elke dag zo uren lang mee rond te gaan rijden. Als je een bijzet losjes vastzet, zodat jij zelf als ruiter nog dat laatste stukje eraan moet rijden, kan een bijzet heel fijn zijn als hulpmiddel. Als je dat dan afwisselt met het rijden zonder bijzet, dan denk ik echt dat het zou kunnen werken.

Het is alleen even bekijken hoe je paard erop reageert en of je wel het gewenste resultaat krijgt met deze bijzet eraan.

Air: niet elke ruiter krijgt dat enkel met goede instructie voor elkaar. Een hulpteugel is dan soms echt wel fijn voor paard én ruiter.

Daissos4

Re: kan ik met deze bijzet teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:34

Het kan wel... maar of het goed is.. nee... :+

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:35

stef schreef:
_Nann_ schreef:
Je paard op welke manier dan ook naar beneden dwingen of vastzetten omdat het nageven niet lukt of niet wil, is in mijn ogen absoluut uit den boze.

Volgens jou is het absoluut uit den boze.... Vandaar mijn voorbeeld

Ja in mijn ogen wel, ik zou er niet voor kiezen om bij een rijpaard met hulpteugels te rijden om daardoor te proberen otnspanning te verkrijgen..

dat is in mijn beleving achterstevoren rijden... ontspanning krijg je vanuit de achterhand, als je paard rechtgericht is en de buikspieren kan aanspannen en de bovenlijn daardoor los kan laten... en daarna kan je pas naar oprichting en verzameling toe gaan werken.

jij geeft het voorbeeld van een oud manegepaard.... manegepaarden zijn weer een heeeeeeeeel ander verhaal.
vandaar dat ik ook zei; ik reageer op de TS en niet op jou manegepaard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:35

stef schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je de HULP teugel gebruikt. Nee, je moet m niet met de kin op de borst knopen, maar ze dusdanig afstellen dat je er nog steeds zelf aan kan rijden zie ik het probleem niet van in, echt niet

Ik heb het niet over 'kin op de borst' maar een normale afstelling, dan heeft het paard geen ruimte om omhoog te komen of naar beneden te gaan, je bent dan zeker wel aan het fixeren. Als je hem zo strak knupt dat hij met de kin op de borst loopt vraag je helemaal om ongelukken.
Als je hem losjes doet en zo je paard meer ruimte geeft gaat de teugel slingeren bij een normale hoofdhouding dus vraag je juist om een rare houding van je paard.

Imo is een bijzet maar voor weinig dingen geschikt, gebruik dan een gogue, chambon of een touwtje. Zelfs een slof is nog beter dan een bijzet, alleen is een slof alleen geschikt voor ervaren ruiters of onder zeer goede begeleiding en ik denk dat dat bij ts niet het geval is, daarom denk ik dat ze beter niets kan gebruiken en moet gaan longeren met een pessoa, touwtje of gogue zodat hij eerst onbelast goed gaat lopen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Ik heb ze ook :j maar rij er niet mee :n
Waarom heb ik ze dan? Nou ze kwamen ergens bij wat ik had gekocht (hele zak vol met paardenspul) en ik heb paard er enkele keer mee gelongeerd. Lostte niks op.
Waarom gehouden? Als zoon of dochter wat verder wil op onze Fries wil ik ze achter de hand hebben om trekken of hoofd te hoog gooien te voorkomen. Bij zoon heb ik ze al 1 keer eraan gehad. Hij was erg gespannen en met die dingen eraan (op super losse stand dus het deed eigenlijk niks, meer psychisch voor het kind :7 ) voelde hij zich wat zekerder... en dus was paard ook rustig (want die reageert erg op zijn spanning)

Dus gebruiken zelf: nee... wel voor de kids evt.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Air schreef:
stef schreef:
nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....

Aan het elastiek issie opeens recht, ontspant ie de rug en heeft ie een actieve achterhand?
Geen enkele hulpteugel neemt het probleem weg. Een hulpteugel ontspant de rug niet opeens, een hulpteugel zorgt er niet voor dat het paard plotseling op beide zeiden correct kan buigen en dat de achterhand goed gebruikt wordt.

Een kind van 10 wat net begint rijdt ook met een goede instructie een paard niet recht en over de rug :n
Zonder hulpteugel loopt het paard met zn neus in de lucht en weggedrukte rug. Een gevorderde ruiter rijdt m zo recht en nageeflijk, maar een guppie van 10 niet

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:40

@stef; het gaat hier nog steeds om de TS en niet om guppies van 10....
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 06-05-11 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:42

Annetje schreef:
Ik ben ook van mening dat je er prima mee kunt rijden. Of het echt werkt zul je vanzelf wel merken. Ik ben het met Stef eens dat een bijzet soms net het laatste zetje kan zijn voor paard en ruiter om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen.
Ik snap om eerlijk te zijn ook niet goed waarom de meesten in dit topic zo tegen zo'n bijzet zijn. Als een paard gigantisch de rug wegdrukt, zonder lichamelijke oorzaak, maar puur omdat de ruiter het rijtechnisch niet bij kan sloffen, of omdat het paard het niet kent, dan zie ik het enkel positief als het paard met een bijzet wel zijn rug op de goede manier zou gaan gebruiken. Een paard dat de rug wegdrukt, krijgt vanzelf wel rugproblemen. Zij het niet vandaag, dan is het volgende week wel.
Uiteraard wordt de bijzet dan gebruikt als middel en niet als doel. Ik neem aan dat de topicstarter niet van plan is het paard met de neus op de borst vast te snoeren en er elke dag zo uren lang mee rond te gaan rijden. Als je een bijzet losjes vastzet, zodat jij zelf als ruiter nog dat laatste stukje eraan moet rijden, kan een bijzet heel fijn zijn als hulpmiddel. Als je dat dan afwisselt met het rijden zonder bijzet, dan denk ik echt dat het zou kunnen werken.

Het is alleen even bekijken hoe je paard erop reageert en of je wel het gewenste resultaat krijgt met deze bijzet eraan.

Air: niet elke ruiter krijgt dat enkel met goede instructie voor elkaar. Een hulpteugel is dan soms echt wel fijn voor paard én ruiter.

IEDERE ruiter krijgt dat met goede instructie voor elkaar. De één heeft er wat meer tijd voor nodig dan de ander, maar iedereen kan het.
En waarom zou het paard met bijzet wel opeens de rug gaan ontspannen en in een correcte balans lopen terwijl het probleem, dus de hinderende ruiter, er nogsteeds op zit?

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:42

Klopt, ik probeer alleen een punt te maken naar diegene die aangeven dat hulpteugels altijd taboe zijn. En aangezien wij TS niet kennen kunnen wij helemaal niet oordelen of TS wel of niet met een bijzetje kan rijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:43

stef schreef:
Een kind van 10 wat net begint rijdt ook met een goede instructie een paard niet recht en over de rug :n
Zonder hulpteugel loopt het paard met zn neus in de lucht en weggedrukte rug. Een gevorderde ruiter rijdt m zo recht en nageeflijk, maar een guppie van 10 niet

:+ Hihi Bij mijn zoon van 9 loopt mijn Fries binnen 5 minuten aan de teugel, achterbeen eronder en mooi over de rug. Bij dochter van 6 lukt dat ook na een minuut of 5 a 10, zij is meer van het snelle werk, en in draf/ galop lukt dat haar niet, zonder teugels :7 Ik moet 30 minuten zwoegen en werken en dan komt ie tot ontspanning... nou ja overdreven... het lukt me wel eerder. Maar hij vraagt een stuk meer werk van mij. Bij mijn kids toet ie het vanzelf.... plaaggeest!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:44

stef schreef:
Air schreef:

En met hulpteugel zet het paard zijn rug vast en in een valse krul.
En wat is daar bevordelijk aan?

Als het kind van 10 direct het juiste geleerd krijgt moet het kunnen. Eerst iets geleerd krijgen en dan daarna het juiste moeten leren is stukken lastiger.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:45

ja tuurlijk, we gaan een kind van 10, wat letterlijk zijn handen vol heeft om er niet af te stuiteren, leren hoe ze een paard nageeflijk moeten rijden.... T wordt echt steeds gekker hier 8)7

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:48

stef schreef:
ja tuurlijk, we gaan een kind van 10, wat letterlijk zijn handen vol heeft om er niet af te stuiteren, leren hoe ze een paard nageeflijk moeten rijden.... T wordt echt steeds gekker hier 8)7

Wow inderdaad! Eerste baland, een goede zit etc. Dan komt het echte rijden later wel hoor!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:50

ik heb van die bijzet stieken met zon rond elastiekje in het midden, en ik gebruik die bijna alleen maar met longeren, ze lijken een beetje doelloos te hangen maar aangezien mijn paard nogal snel zijn neus in de lucht gooid en rondjes gaat rennen hebben ze wel degelijk nut. tegenwoordig doe ik ze er niet meer zo vaak aan, maar ze hebben hem zeker geholpen ontspannen over de rug te lopen bij het longeren. Met rijden gebruik ik ze enkel als stootteugel, ook erg los en alleen maar in situaties dat ik hem misschien niet de baas kan zijn(eerste keer weer in de buitenbak), en dat is dan ook niet lang. Het verhinderd hem om zijn ondernek in de strijd te zetten en het op een lopen te zetten. Voor gewoon rijden is een bijzet niet echt fijn, een te korte belemmerd de bewegingen en een te losse slingerd iritant op en neer. Daarbij is het bij een jong paard lastig sturen omdat de stieken natuurlijk ook druk hebben op het bit. Ik raad je aan om met de bijzet of een pessoa te longeren en bij het rijden een thiedeman te gebruiken ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:53

Dus alle jonge ruitertjes die net zijn begonnen met paardrijden hebben er hun handen vol aan om er niet af te stuiteren?
Ik heb absoluut geen sterke basis gehad en ik ben absoluut geen geboren talent, maar ik kan mij niet herrineren dat ik daar zo mij handen aan vol had.
En dan vraag ik mij af wat dat moet zijn met een goede basis, dus eerst aan de balans werken.

Ik heb het nergens over de eerste lessen. Die paar lessen maakt het ook weinig uit hoe het paard loopt.
En nee je moet iemand niet leren 'nageeflijk' te rijden.
Je leert iemand hoe je moet rijden zodat het paard gaat nageven.
Een hulpteugel zorgt niet voor een nageeflijk paard. Kop in de krul heeft daar weinig mee te maken.

Maar dit wijkt behoorlijk van het onderwerp af en de vraag beantwoord je ook niet.
Laatst bijgewerkt door Air op 06-05-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:53

stef schreef:

Jij hebt het over een manegepaard wat kinderen en beginners moet leren rijden dus in dat geval is het paard ondergeschikt aan de ruiter en kunnen er situatie's zijn waarbij je een hulpteugel gebruikt, is ook direkt de reden waarom een manegepaard een heel makkelijk te rijden paard moet zijn.
Gaat dit topic over jouw manegepaard of over ts?

In geval van TS wil ze een goede manier van rijden bereiken en niet ten koste van het paard maar met het paard, bij haar is het niet van belang dat iedereen erop moet kunnen rijden, als zij zelf er goed mee overweg kan wordt het vanzelf een fijn te rijden paard.
Daarom is het bij ts belangrijker dat ze een goede instructeur zoekt, een bijzet gebruiken leert zij zelf niets van en is schadelijk voor het paard omdat ts nog hetzelfde rijd als altijd.