_Nann_ schreef:Je paard op welke manier dan ook naar beneden dwingen of vastzetten omdat het nageven niet lukt of niet wil, is in mijn ogen absoluut uit den boze.
Volgens jou is het absoluut uit den boze.... Vandaar mijn voorbeeld
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stef schreef:nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....

stef schreef:_Nann_ schreef:Je paard op welke manier dan ook naar beneden dwingen of vastzetten omdat het nageven niet lukt of niet wil, is in mijn ogen absoluut uit den boze.
Volgens jou is het absoluut uit den boze.... Vandaar mijn voorbeeld
stef schreef:Dat ligt er maar net aan hoe je de HULP teugel gebruikt. Nee, je moet m niet met de kin op de borst knopen, maar ze dusdanig afstellen dat je er nog steeds zelf aan kan rijden zie ik het probleem niet van in, echt niet
maar rij er niet mee
) voelde hij zich wat zekerder... en dus was paard ook rustig (want die reageert erg op zijn spanning)Air schreef:stef schreef:nan: Oh, dus ik ben ook heel erg fout bezig dat ik een oud manege paard in de les met kleine guppies aan het elastiek zet ter behoudt van zijn eigen rug? Hoe kan ik van een klein guppie verwachten dat ie een paard nageeflijk rijdt? En aan t elastiek loopt ie dat wel, dus tja....
Aan het elastiek issie opeens recht, ontspant ie de rug en heeft ie een actieve achterhand?
Geen enkele hulpteugel neemt het probleem weg. Een hulpteugel ontspant de rug niet opeens, een hulpteugel zorgt er niet voor dat het paard plotseling op beide zeiden correct kan buigen en dat de achterhand goed gebruikt wordt.
Met goede instructie kan je dat wel bereiken.

Annetje schreef:Ik ben ook van mening dat je er prima mee kunt rijden. Of het echt werkt zul je vanzelf wel merken. Ik ben het met Stef eens dat een bijzet soms net het laatste zetje kan zijn voor paard en ruiter om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen.
Ik snap om eerlijk te zijn ook niet goed waarom de meesten in dit topic zo tegen zo'n bijzet zijn. Als een paard gigantisch de rug wegdrukt, zonder lichamelijke oorzaak, maar puur omdat de ruiter het rijtechnisch niet bij kan sloffen, of omdat het paard het niet kent, dan zie ik het enkel positief als het paard met een bijzet wel zijn rug op de goede manier zou gaan gebruiken. Een paard dat de rug wegdrukt, krijgt vanzelf wel rugproblemen. Zij het niet vandaag, dan is het volgende week wel.
Uiteraard wordt de bijzet dan gebruikt als middel en niet als doel. Ik neem aan dat de topicstarter niet van plan is het paard met de neus op de borst vast te snoeren en er elke dag zo uren lang mee rond te gaan rijden. Als je een bijzet losjes vastzet, zodat jij zelf als ruiter nog dat laatste stukje eraan moet rijden, kan een bijzet heel fijn zijn als hulpmiddel. Als je dat dan afwisselt met het rijden zonder bijzet, dan denk ik echt dat het zou kunnen werken.
Het is alleen even bekijken hoe je paard erop reageert en of je wel het gewenste resultaat krijgt met deze bijzet eraan.
Air: niet elke ruiter krijgt dat enkel met goede instructie voor elkaar. Een hulpteugel is dan soms echt wel fijn voor paard én ruiter.
stef schreef:Een kind van 10 wat net begint rijdt ook met een goede instructie een paard niet recht en over de rug
Zonder hulpteugel loopt het paard met zn neus in de lucht en weggedrukte rug. Een gevorderde ruiter rijdt m zo recht en nageeflijk, maar een guppie van 10 niet
Hihi Bij mijn zoon van 9 loopt mijn Fries binnen 5 minuten aan de teugel, achterbeen eronder en mooi over de rug. Bij dochter van 6 lukt dat ook na een minuut of 5 a 10, zij is meer van het snelle werk, en in draf/ galop lukt dat haar niet, zonder teugels
Ik moet 30 minuten zwoegen en werken en dan komt ie tot ontspanning... nou ja overdreven... het lukt me wel eerder. Maar hij vraagt een stuk meer werk van mij. Bij mijn kids toet ie het vanzelf.... plaaggeest! stef schreef:Air schreef:Aan het elastiek issie opeens recht, ontspant ie de rug en heeft ie een actieve achterhand?
Geen enkele hulpteugel neemt het probleem weg. Een hulpteugel ontspant de rug niet opeens, een hulpteugel zorgt er niet voor dat het paard plotseling op beide zeiden correct kan buigen en dat de achterhand goed gebruikt wordt.
Met goede instructie kan je dat wel bereiken.
Een kind van 10 wat net begint rijdt ook met een goede instructie een paard niet recht en over de rug
Zonder hulpteugel loopt het paard met zn neus in de lucht en weggedrukte rug. Een gevorderde ruiter rijdt m zo recht en nageeflijk, maar een guppie van 10 niet
stef schreef:ja tuurlijk, we gaan een kind van 10, wat letterlijk zijn handen vol heeft om er niet af te stuiteren, leren hoe ze een paard nageeflijk moeten rijden.... T wordt echt steeds gekker hier