voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:06

Op de site van Barefoot kan je een soort mal uitprinten om de maat voor je paard te bepalen. Misschien een idee?? :)*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:11

cynthiar schreef:
Op de site van Barefoot kan je een soort mal uitprinten om de maat voor je paard te bepalen. Misschien een idee?? :)*

Dat wou ik net zeggen ja. Uitprinten, op karton overtrekken, en passen maar!
Of even een ijzerdraadje in de vorm van de paardenrug buigen, hoeft dat karton niet eens. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:21

minikatje schreef:
voordelen: ligt snel goed, goed contact met paard, relatief goedkoop.
nadelen: veel slecht voorlichting (hoevaak zie je dat er een gewoon dekje onder ligt wanneer er inlages nodig zijn), de beugel ophanging.

Wat vind jij het nadeel van de beugelophanging?

@ Miss_Malfoy en cynthiar:

Zijn we op het moment al mee bezig :D Kreeg die tip gisteren. Alleen ben ik op het moment hiet thuis (omstandigheden...) dus kan ik het niet beoordelen. (weekend misschien wel) Nouja, ik ga er iig zsm naar kijken :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:23

Aaah goedzo! Dan komt het vast goed.

De nadeel van de beugelophanging is dat die de druk niet goed verdeeld. Op het moment dat jij gaat springen en daarbij flinkt op de beugels leunt, een uur lang, of vrolijk vanuit je voeten zegmaar lichtrijd, is dat bij boomloos niet zo best voor de paardenrug.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:26

en sommige mensen zitten echt in stoelzit op een boomloos.
alhoewel bokt laat zien dat ze dat ook doen op een bomzadel :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:54

Ik vind juist dat mijn zusje veel beter haar hakken onder haar heupen heeft met boomloos... De beugelophanging zit verder naar achteren dan bij wintec, tenminste, zo lijkt het/voelde zij het. Ze moest daar even aan wennen, maar zit imo beter nu.
Wel zwabberen haar benen meer. Vooral toen pony een ren-draf inzette buiten :')

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:31

Mij lukt het niet om in stoelzit te zitten in mijn Cheyenne.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:41

er staat ook sommige mensen, niet alle mensen ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:46

De voordelen van de Barefoot want dat is het enige boomloze zadel waar ik ervaring mee heb

Voordelen:
*Past praktisch op elk paard
*Past zich aan als het paard veranderd in bespiering
*Bespiering neemt toe
*Schuift niet snel naar voren
*Geen puntbelasting
*Geen (dure) opvulbeurten
*Vulling kan niet scheef/hard worden
*Zachte zitting
*Paarden lopen er fijner/ruimer onder, buigen makkelijker en worden er duidelijk blij van
*Onafhankelijke zit ( geen kinderzitje)
*Betaalbaar

Nadelen:
*Niet echt geschikt om mee te springen (uiteraard kun je er wel af en toe een sprongetje mee maken)
*Vrij brede zit
*Niet elk dekje past eronder
*Ziet er "groot" uit
*London alleen in zwart verkrijgbaar

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:00

@ unamie:
imo wel puntbelasting, vulling (van pads) kan (scheef) dun worden (ok, dat is niet hetzelfde als hard),
enne, de london is er wél in het bruin :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:10

Safiera schreef:
@ unamie:
imo wel puntbelasting, vulling (van pads) kan (scheef) dun worden (ok, dat is niet hetzelfde als hard),

Ik ga ervan uit dat er wel een goede pad onder ligt met de juiste inlages
Safiera schreef:
enne, de london is er wél in het bruin :)

Alleen in beperkte oplage (bij afname van 10 stuks) en alleen in het donkerbruin

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:13

als iemand meer als 85 kg. weegt, word een boomloos afgeraden. word te belastend voor de paardenrug !
een nadeel voor sommigen dan...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:19

spicegirl schreef:
als iemand meer als 85 kg. weegt, word een boomloos afgeraden. word te belastend voor de paardenrug !
een nadeel voor sommigen dan...

Met een boomzadel is dat net zo belastend
En al helemaal als het zadel niet perfekt past wat meestal het geval is..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:22

Zelfs met goede pad heb je imo puntbelasting. Jammer dat ik geen sensorpad oid tot mijn beschikking heb. Maar ik geloof dat je met een boomzadel ook niet onder puntbelasting uit komt.

Dat van de London wist ik niet, had er alleen een paar in het bruin op mp gezien, vandaar. Alleen donkerbruin is voor mij geen probleem, maar zou ook voor meer keuzemogelijkheden zijn :j Al vond ik een zadel op mp erg licht ogen, meer middenbruin.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:26

@Safiera
Die van marktplaats heb ik ook zien staan
is idd een lichtere bruine dat is nog een oud model zonder VPS

Ik zal eens kijken of ik aan een drukpad kan komen met klei erin dan kun je ook zien waar het zadel meer drukt
Mijn ervaring is dat boomloze zadels zelden rugklachten (bij je paard) geven en boomzadels juist regelmatig..
(met uitzondering van de WOW want die beweegt ook mooi mee met de paardenrug (mits goed aangemeten)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:33

unamie schreef:
@Safiera
Die van marktplaats heb ik ook zien staan
is idd een lichtere bruine dat is nog een oud model zonder VPS

Ach zo... Ik weet nooit goed hoe je nu kunt zien of het zadel VPS heeft? Zonder zullen ze niet veel meer waard zijn tegenwoordig, toch?

unamie schreef:
Ik zal eens kijken of ik aan een drukpad kan komen met klei erin dan kun je ook zien waar het zadel meer drukt
Mijn ervaring is dat boomloze zadels zelden rugklachten (bij je paard) geven en boomzadels regelmatig met uitzondering van de WOW want die beweegt ook mooi mee met de paardenrug (mits goed aangemeten)

Dat zou best interessant zijn, zo'n drukpad. Een verhuurservice van die dingen zou een gat in de markt zijn denk ik.
Ik hoop dat je gelijk hebt wat rugklachten bij het paard betreft. Misschien moet ik dan tóch die boomloos voor Waldi... Maar eerst de pommelkwestie oplossen iig. Een WOW is helaas pindakaas echt ver boven mijn budget. Een goed zadel heeft geen prijs, maar om nou een ruime duizend euro aan een zadel uit te geven, die middelen heb ik gewoonweg niet. En vind het een beetje absurd, een zadel wat dubbel zo veel waard is als mijn pony :o

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:35

@Safiera
Je kunt een drukpad ook zelf maken
[HAR] drukpad waar?

Een WOW kost minimaal 2500 euro 8-)

Heb je de XL pommel al geprobeerd?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:38

Een nieuwe wow zit zelfs tegen de 3000 euro aan. Heb je toch een paar boomloosjes voor.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:55

@ unamie: Ik ga eens kijken naar die pad, wordt wel morgen want ik moet naar bed.

Wat de pommel betreft:
Safiera schreef:
Zijn we op het moment al mee bezig :D Kreeg die tip van dat maatsjabloon gisteren. Alleen ben ik op het moment hiet thuis (omstandigheden...) dus kan ik het niet beoordelen. (weekend misschien wel) Nouja, ik ga er iig zsm naar kijken :j

@ unamie en cynthiar: Keek op mp, daar heb je ze tweedehands vanaf 1250,-
Maar 3000,-... Dan is 'ie drie keer meer waard dan mijn pony!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:18

Hoe je kunt zien of het zadel vps heeft: Er zit een leren veertje aan, hij heeft aan de onderkant duidelijke kussentjes. Mijn vps-loze heeft dat duidelijk niet :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:54

Slofje schreef:
Hoe je kunt zien of het zadel vps heeft: Er zit een leren veertje aan, hij heeft aan de onderkant duidelijke kussentjes. Mijn vps-loze heeft dat duidelijk niet :)

Er zijn ook zadels met veertje zonder VPS

Een Barefoot zonder VPS heeft een rits aan de achterkant van de cantle
Dat heeft een barefoot met VPS niet

Ook is de rits van de pommel zichtbaar en bij een zadel met VPS is de rits mooi weggewerkt/afgedekt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Die 'kussentjes' zie ik niet duidelijk... Weet dat er ook zadels met veertje zonder VPS zijn.
Geloof dat er geen rits achter op de cantle zit bij ons zadeltje. Maar hoe de voorkant uitziet bij de rits :?

Zal er wel op letten als ik een zadel zou kopen op bijv. mp.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:03

Even wat reacties op een aantal reacties :

Er zijn voor de Barefoots aardig wat verschillende pommels verkrijgbaar hoor ? :)

De zadels zonder knop worden nieuw geleverd met een pommel maat M er in.
Deze is voor de meeste paarden prima geschikt , maar omdat er zo ontzettend veel verschillend gevormde paardenruggen en schoften zijn , zijn er meerdere losse pommels verkrijgbaar voor de abslute fijnafstelling per paard,

Een maat S voor paarden met een smalle en hoge schoft en / of opliggende ruggengraat.

Een maat L voor paarden met een wat bredere schoft. Tegenwoordig ook een maat XL voor extra brede paarden , en dan nog de zachte XXL pommel voor paarden in modelletje wijnvat :P

De zachte wordt ook wel eens gebruikt voor paarden met een hoge en smalle schoft.

Ik zelf ben geen liefhebber van de zachte pommel , vind het zadel er erg vormeloos en slap door worden , het hele verband gaat eruit en het trekt strak over de schoft....zadel wordt een vormeloze vaatdoek.

Maar dat is hoe hij bij mijn paardje werkt , er zijn mensen en paarden die echt helemaal dol-enthousiast worden van de zachte pommel :P Dat is echt weer een kwestie van een totaal andere werking op het ene of het andere paard :)

De zadels worden allang met lederen veertje geleverd , en veel "nepperds" die niks met Barefoot te maken hebben worden ook met veertjes gemaakt , in de hoop dat mensen er in trappen en dat zadel kopen omdat ze wel eens hebben gehoord dat boomloosjes met lederen veertjes wel goed zijn :=

De lederen veertjes zeggen dus eigenlijk niks meer :P

Voordat er VPS kwam zijn de Barefoots al een tijdje geleverd met kussentjes onder het zadel , maar dit was nog een eenvoudig kussentje , niet het moderne VPS dat uit meerdere laagjes van verschillende materialen bestaat.

De echte VPS zadels herken je vrij makkelijk aan de cantle (achterboogje) die geen rits meer heeft , en de pommel (voorboogje) waar van de rits bedekt is met lederen rolletjes. Zoals Unamie al zegt +:)+

Puntbelasting is inderdaad een risico. Zodra je een zadel op een paard legt, heb je al kans dat het niet overal netjes aansluit zonder ergens te drukken / prikken / klemmen.

Ga je er vervolgens dan ook nog eens op zitten , dan wordt dit effect alleen nog maar versterkt , en kan de ruiter het bovendien nog erger maken door niet goed in evenwicht te zitten , of door zwaar en roeiend licht te rijden. Een ruiter die zo zwaar lichtrijdt dat er puntbelasting komt bij een simpel boomloosje , zal ook bij een geweldig mooi en duur boomzadel een vervelende belasting aan het paard doorgeven.

Over het algemeen is het risico op druk-problemen bij een boomzadel groter dan bij een boomloze , maar voor alle merken / modellen / types zadels geldt dat ze goed gekozen en goed gebruikt moeten worden , met de juiste toebehoren. En er bestaat nog steeds niet 1 zadel dat werkt voor ieder paard en iedere ruiter in iedere situatie.

Een zadel zoals een Barefoot heeft een veel makkelijkere pasvorm dan de meeste zadels , maar nog steeds is het natuurlijk niet geschikt voor alles en iedereen , er zit geen toverpoeder in ofzo :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:58

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:33

Ik zou hem niet willen , lijkt wel gewoon een nep-Freemax , wat op zichzelf alweer een nep-Freeform is :P

Alle andere boomloosjes op die site geven al een goede indruk van de kwaliteit , echt enorme goedkope flutzadeltjes die eigenlijk te duur te koop aangeboden worden..... dan heb ik ook weinig hoop voor het zadeltje van je link :o

De Freemax is al vaak scheef , en dat is dan nog een zadeltje waar een merknaam aan gehangen is , dus waar men meer belang voor heeft om goed spul te leveren....

Ik zeg niet dat het troep is hoor , maar ZELF zou ik het er niet op wagen want ik vind dit een typisch voorbeeld van de naamloze wildgroei van "boomloos" dat her en der voor een paar tientjes in elkaar geflanst wordt in de hoop dat wat mensen er in trappen en het kopen :o