Verstelbare boom.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:41

ik had een ainsley en die beviel me prima! Kon je makkelijk verstellen. liet ik door de zadelmaker doen want ik kan het niet beoordelen of iets past natuurlijk.

Hij werd niet uit zichzelf wijder of smaller.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:45

anneliesdj schreef:
Maar dat past dus allemaal niet op mijn smallere paard.

Het ligt niet aan de breedte van je apard maar aan de plaats waar de rugspieren lopen, en die liggen vaak lager (breder) dan de meeste mensen denken. De rugspieren moeten het zadel dragen en daarom heb je een "bredere" kamer nodig zodat de wervelkolom zich optimaal kan bewegen.

anneliesdj

Re: Verstelbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:55

Die heb ik dus niet nodig.
Een brede kamer zorgt er bij mijn paard voor dat het zadel langs de schoft zakt en gaat knellen. Dat heeft echt niets te maken met een te brede boommaat oid, het ligt er puur aan dat de ruggegraat en schoft van mijn paard wat meer uitsteken dan bij de meeste paarden.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:10

Dan heb je een goede kans dat het gaat passen. Als het past is het ook prima. Maar met de nieuwe generatie zadels heb je vaak gewoon wat meer aanpassingsmogelijkheden en dat kan heel handig zijn als je paard veel verandert in bespiering.
Stubben is zeker wel een goed zadel (heb toevallig ook een scandica spring), maar als het net niet lekker past kun je er ook niet veel meer mee. Behalve een onderlegger.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:51

anneliesdj schreef:
Een brede kamer zorgt er bij mijn paard voor dat het zadel langs de schoft zakt en gaat knellen. Dat heeft echt niets te maken met een te brede boommaat oid, het ligt er puur aan dat de ruggegraat en schoft van mijn paard wat meer uitsteken dan bij de meeste paarden.

Dan lijkt het mij dat je een zadel met een droped panel nodig zult hebben en geen zadel met een te smalle kamer en kussenkanaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 00:18

Wat is een droped panel?
Alle normale zadels met een boom van 30/31 passen er prima op maar zodra het een brede kamer heeft past het gewoon niet meer.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:32

Maar mij lijkt de breedte van de kamer afhankelijk te zijn van de maat kopijzer, de breedte van het kussenkanaal heeft daar in principe niet veel mee te maken al zal die wel wat veranderen als er een ander kopijzer in gaat.
Vriendin had een Bates die na een jaar doormidden ging. Garantie maar ze is wel haar zadel voor maanden kwijt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:16

Kamer is de ruimte tussen de kussens ;) Alleen schijnt iedereen dat tegenwoordig kussenkanaal te noemen :?
Bij de K&M en de Fairfax kunnen ze een extra plaat in de kussenruimte schuiven waardoor deze verder van de rug af komt te liggen, dan heb je dus geen last dat hij over je ruggengraat heen glijdt, het kopijzer moet dus gewoon smaller lijkt me.
Tsja en anders een handgemaakte van bv Ninon Schutte, ook nog een idee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:44

anneliesdj schreef:
Wat is een droped panel?
Alle normale zadels met een boom van 30/31 passen er prima op maar zodra het een brede kamer heeft past het gewoon niet meer.

Noemen ze ook wel eens een balonkussen. Deze geeft meer lift aan de voorkant en zorgt ervoor dat het zadel van de schoft afblijft.

Zie plaatje

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:25

Ooo dus er is zelfs een naam voor!
Is dat dan het verschil met een kussen wat bovenaan platter is en lager begint? Deze zijn dikker en lopen dus verder door?
Zit er ook een ander soort vulling in of is het puur meer vulling?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

anneliesdj schreef:
Ooo dus er is zelfs een naam voor!
Is dat dan het verschil met een kussen wat bovenaan platter is en lager begint? Deze zijn dikker en lopen dus verder door?
Zit er ook een ander soort vulling in of is het puur meer vulling?

Meer vulling (gewone wolvulling), beter drukverdeling en grotere schoudervrijheid.
En een lift bij paarden met weinig bespiering bij de schoft/hoge schoft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:05

Ze heeft nu niet bepaald een hoge schoft maar idd niet veel bespiering hoewel er wel verbetering in zit :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:27

Ik kom soms inderdaad wel een frans of volbloed gefokte paarden tegen die zeker niet onder een 'engels' zadel passen. De kussens hebben teveel draagvlak voor de aflopende rug waardoor de kussens afsteken en inderdaad buiten de bespiering vallen. In zulke gevallen zitten kieffer, stubben, passsier of prestige vaak als gegoten.

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:00

Sommer zadels hebben ook een verstelbare boom in alle modellen. Ze zijn ook nog van goede kwaliteit. Equipas Zadelservice verkoopt ze.
www.equipaszadelservice.nl

linda1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:27

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:52

anneliesdj schreef:

heeft je paard dan ongeveer zo'n rug?

Afbeelding

http://farm6.static.flickr.com/5015/5448923550_eb37269526_b.jpg

Dan zal je waarschijnlijk een k panel nodig hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:13

Ehm, de kont is minder plat :P
Ze heeft wat minder schoft als hierboven maar ze is wel smal van voor (gaat foto zoeken).
Edit; foto van lang geleden, hier was ze 3 geloof ik:
Afbeelding
Ze heeft inmiddels wat meer bespiering en ook wat meer vet maar geeft een idee.
Als ik een zadel er goed op leg en ik doe een stap naar achter heb ik het idee dat het op de schouder ligt dus ik heb de neiging het zadel verder naar achter te schuiven. Komt dat alleen omdat ze zo weinig front heeft dat het zo lijkt of heeft dat ergens anders mee te maken?

Ik kan je link niet zien trouwens.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:34

k panel:

Afbeelding